PDA

Bekijk Volledige Versie : Bonussen tot vijf jaar terug te vorderen



knuppeltje
01-04-10, 11:18
Den Haag (ANP) - De raad van commissarissen van een naamloze vennootschap krijgt de mogelijkheid om tot maximaal vijf jaar bonussen van bestuurders terug te vorderen. Ook kan de raad toegezegde bonussen aanpassen.

Dat blijkt uit een brief die de ministers Erst Hirsch Ballin (Justitie) en Kees de Jager (Financiën) donderdag naar de Tweede Kamer hebben gestuurd. Het versterken van de positie van de raad van commissarissen en de mogelijkheid tot terugvorderen waren eerder aangekondigd.

Het kabinet hoopt zo voor elkaar te krijgen dat bij het beloningsbeleid de belangen van het bedrijf op langere termijn beter worden gewaarborgd. Buitensporige bonussen hebben bijgedragen aan een "onverantwoorde risicobereidheid" binnen financiële instellingen, stellen de ministers. Maar ook bij bedrijven kunnen bonussen zo hoog zijn, dat de ontvangers zich niet langer laten leiden door het belang van de onderneming.

De raad van commissarissen moet daarom de bonus kunnen aanpassen als blijkt dat die niet past bij het beloningsbeleid of bij de economische situatie waarin het bedrijf zich bevindt. Terugvordering is bijvoorbeeld mogelijk als de prestaties in het jaarverslag te mooi zijn voorgespiegeld. (Brabants Dagblad)

Hoe dat allemaal gaat uitwerken weet ik nog niet, maar het lijkt mij een zeer welkome aanpassing van de bevoegdheden van de raad van commissarissen.
Moeten ze natuurlijk niet meer van die zakkenwassers zoals Kok benoemen.

papol
01-04-10, 12:59
Hopelijk geen 1 april grap ....

Olive Yao
01-04-10, 19:22
Moeten ze natuurlijk niet meer van die zakkenwassers zoals Kok benoemen.

Of van die donna's zoals Neel Kroes bij Ballast Nedam (bouwkartel).

Jij schrijft dus zakkenwassers, niet zakkewassers?

knuppeltje
02-04-10, 09:40
Olive Yao;4307279]Of van die donna's zoals Neel Kroes bij Ballast Nedam (bouwkartel).

Tante Neel heeft zich alsnog getransformeerd tot een prima EEG-commissaris.
Daarmee heeft ze zich voor mij gerehabiliteerd.