PDA

Bekijk Volledige Versie : Vraag van Tanger: Waar zit Dyab Abou Jahjah: een gemis voor België.



Ron Haleber
02-04-10, 10:46
Waar zit Dyab Abou Jahjah? Werkelijk een gemis voor België.

Er was nog een tijd een site waarmee men in contact met hem kon komen.
Nu horen we niets meer!

Ik geef een laatste tekst uit 2007. Ben benieuwd of Tanger het met hem eens is???

Toen hij in 2000 de Arabisch-Europese Liga (AEL) oprichtte in Antwerpen leek hij een krachtige en gewiekste woordvoerder van verloren generaties Marokkanen te kunnen worden. Niks integratie of assimilatie, we eisen onze rechten als burgers op, dat was zijn strijdkreet. Maar het bleek geen gelukkige combinatie tussen Abou Jahjah en de Marokkaanse jongeren, blijkt tussen de regels door in zijn boek. Abou Jahjah bekent zich als linkse democraat, Arabisch-nationalist, moslim van cultuur maar niet van geloof. Met imams en religieuze organisaties wil hij niets te maken hebben.

De Marokkanen die hij in Europa ontmoette, zijn van een heel ander slag. „De meeste Marokkanen die ik ken, zijn zeer conservatief als het gaat om religie en beschouwen het als een absoluut waardenstelsel”, schrijft hij. „Dat wil niet zeggen dat de meeste Marokkanen praktiserende moslims zijn, verre van, maar de meesten zijn wel gelovig en houden zich strikt aan een kritiekloze benadering van godsdienst in haar meest orthodoxe vorm. Dit was voor mij een openbaring want ik heb nooit zo een bevolkingsgroep gekend, ook niet in de dorpen van Zuid-Libanon, waar de mensen vrij gelovig zijn.”

Tijdens vormingsbijeenkomsten van de AEL ontdekten zijn jonge aanhangers dat Abou Jahjah vooral vragen en geen antwoorden heeft over God en de heilige boeken. Dat was schokkend, zegt Abou Jahjah nu.

Met zijn geloof wapent de Marokkaan zich tegen assimilatie. Zinloos, denkt Abou Jahjah. Religie is een te zwakke basis voor een eigen identiteit. Taal en cultuur verwaarlozen ze, dus uiteindelijk zullen ze toch opgaan in de Europese samenleving, en dan zullen ze ook van hun geloof vallen. Rechten hebben ze dan nog steeds niet. Hun woede over achterstelling zal tot uitbarsting komen. Abou Jahjah waarschuwt voor een klassenoorlog in Europa. „Het zal geen conflict zijn van religies, het zal geen geïmporteerd conflict zijn. Het zal een conflict zijn van eigen bodem, met kinderen van Europa die uitgesloten en uitgespuwd werden omwille van hun afkomst en ras.”

Hij schetst een doemscenario waarin beide partijen een etnisch kenmerk hebben. „Dat zal de oplossing moeilijker maken en de confrontatie bloediger.”

Abou Jahjah zal er niet bij zijn. Hij zoekt een rol in de politiek van Libanon. Daar denkt hij dat het Arabisch nationalisme zal herleven om een einde te maken aan de corrupte regimes die stilletjes heulen met Amerikaanse imperialisten en zionisten.

Abou Jahjah heeft grote bewondering voor Hezbollah, de sjiitische strijders die Israël vorige zomer verrasten met een regen van raketten. „Het was voor het eerst dat een Arabisch land dat gebombardeerd werd door Israël ook terug bombardeerde.” Alleen jammer dat de Hezbollah religieus geïnspireerd is. Dus Abou Jahjah zal politiek elders zijn plaats zoeken. Toch heeft hij veel geleerd van Hezbollah en vooral van de leider Nasrallah, de belangrijkste man die hij in zijn leven heeft ontmoet. „Een historische figuur over wie men in de komende eeuwen nog zal praten”, denkt Abou Jahjah.

Nasrallah’s voorbeeld van samenwerking met andersdenkenden en -gelovigen heeft hem geleerd wat hij fout heeft gedaan met de AEL. Hij was te sektarisch, te snel met zijn afwijzing van aangepaste moslims, de alibi-Ali’s. „Vooral binnen onze gemeenschap waren we bikkelhard.”

Eén keer werkte de AEL samen met een linkse splinterpartij in Vlaanderen om mee te kunnen doen aan verkiezingen. Het werd een fiasco met nog lang geen half procent van de stemmen. Abou Jahjah blies de samenwerking op. Dat was fout, zegt hij nu. Het was een experiment dat voortgezet had moeten worden.

Ondanks zijn hernieuwde passie voor de bevrijding van de Arabische wereld, blijft Abou Jahjah zich verbonden voelen met België. „Als ik in Libanon op internet ga, dan lees ik altijd de Belgische kranten.” Echt helemaal weg is hij ook nog niet. Hij wil de komende anderhalf jaar nog wel zijn doctorsbul halen aan een Belgische universiteit.

Dagboek Beiroet-Brussel, Dyab Abou Jahjah, uitg. Meulenhoff Manteau, euro 18,95. <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>


<HR align=center color=#cccccc SIZE=1 width="100%" noShade>
Dernière modification par boptitprince ; 17/04/2007 à 11h18. <o:p></o:p>
<o:p></o:p>

tanger'73
02-04-10, 15:56
Vooraf gezegd los van Dyab Abou Jahjah, heb ik persoonlijk een zwak voor zijn geboorteland. Libanon is een zeer bijzonder land. Een land met een rijk verleden en een evenzeer bijzondere bevolkingssamenstelling. Een bewogen republiek, met fantastisch mooie mensen zoals de soenitische premier Saad Hariri en uiteraard Dyab Abou Jahjah en legio meer.

terugkomend op Dyab met zijn pan-Arabisme kan ik weinig argumenten bedenken waarom ik het niet met hem eens zou wezen. Laat ik maar eens stapsgewijs op uw vet en in rood gedrukte zinsdelen ingaan.

"De meeste Marokkanen die ik ken, zijn zeer conservatief als het gaat om religie en beschouwen het als een absolute waardenstelsel. Dat wil niet zeggen dat de meeste Marokkanen praktiserende moslims zijn, verre van, maar de meesten zijn wel gelovig en houden zich strikt aan een kritiekloze benadering van godsdienst in haar meest orthodoxe vorm. Dit was voor mij een openbaring want ik heb nooit zo een bevolkingsgroep gekend, ook niet in dorpen van Zuid-Libanon, waar de mensen vrij gelovig zijn."

Deze analyse van Abou Jahjah is juist. Als puntje bij paaltje komt staat religie onder de meeste Marokkanen ineens hoogverheven aan de hemel. Dan maakt het niet meer uit als je vlak daarvoor nog ergens je rot zat te blowen, zuipen en hoeren bezocht. Abou Jahjah zegt hiermee in wezen dat enige mate van secularisme bij de meeste Marokkanen ver gezocht is.

"Met zijn geloof wapent de Marokkaan zich tegen assimilatie. Zinloos, denkt Abou Jahjah. Religie is een te zwakke basis voor een eigen identiteit."

Religie is universeel geldig en kan als zodanig moeilijk volledig invulling geven aan identiteiten. Maar kan samen met andere kenmerken zoals: sociale, culturele, genetische en nationale vorm geven aan individuele persoonlijkheden.

"Nasrallah's voorbeeld van samenwerking met andersdenkenden en -gelovigen heeft hem geleerd wat hij fout heeft gedaan met de AEL. Hij was te sektarisch, te snel met zijn afwijzing van aangepaste moslims, de alibi-Ali's. Vooral binnen onze gemeenschap waren we bikkelhard."

De Libanese burgeroorlog was een diep treurige aangelegenheid geweest, waar een achterhaalde volkstelling uit '32 aan de basis lag van dit conflict. Nasrallah is een telg voortkomend uit de in '82 opgerichte Hezbollah, in reactie op de israëlische invasie van dat jaar. in Hoeverre de sjiietische Nasrallah een voorbeeldrol met andersdenkenden en-gelovigen heeft gespeeld, weet ik niet. Maar ik hoop dat Nasrallah mede de vrede in zijn prachtige land kan bewaren.

Ron Haleber
02-04-10, 16:33
Leuke reactie, Tanger!
Ik ben het eens met je aanvulling op DAJJ.

Religie is een onderdeel van identiteit, maar kan niet het geheel betekenen.:denk:

Vond het erg jammer dat hij naar Libanon ging...
Mooi land, ja! Maar het prachtige Syrië ken ik beter. Zo was ik daar een maand met de docenten en studenten van de Uni van Damascus...:fpiraat:

Wat ik destijds voorspelde kwam uit: bij de Marokkanen is na de AEL nu de dood in de pot! :duivels:

Raar dat niemand DAJJ vervangen kan...:melig:

tanger'73
02-04-10, 17:05
Leuke reactie, Tanger!
Ik ben het eens met je aanvulling op DAJJ.

Religie is een onderdeel van identiteit, maar kan niet het geheel betekenen.:denk:

Vond het erg jammer dat hij naar Libanon ging...
Mooi land, ja! Maar het prachtige Syrië ken ik beter. Zo was ik daar een maand met de docenten en studenten van de Uni van Damascus...:fpiraat:

Wat ik destijds voorspelde kwam uit: bij de Marokkanen is na de AEL nu de dood in de pot! :duivels:

Raar dat niemand DAJJ vervangen kan...:melig:

Absoluut, syrië staat ook bij mij hoog aangeschreven. AL is het maar om haar perfecte Arabische taal. Libanon is echt een uitdaging voor wat betreft haar diversiteit.

Abou Jahjah was een perfecte exemplaar om Arabische verbanden onder Europese islamitische immigrantengemeenschappen te benadrukken. Met als doel het versterken van de maatschappelijke positie en het onderhouden van positieve relaties met anderen op basis van wederzijds respect en verdraagzaamheid.

tanger'73
02-04-10, 17:55
straks meer over Dyab Abou Jahjah, een onterecht uitgekotste persoonlijkheid. Ga nu even lekker naar een feest waarvoor ik ben uitgenodigd, waar ook libanezen zijn.