PDA

Bekijk Volledige Versie : "Eerste moord De Gelder was verjaardagscadeau"



Marsipulami
02-04-10, 20:44
"Eerste moord De Gelder was verjaardagscadeau"

http://s2.hbvl.be/imgpath/assets_img_gvl/2010/04/02/968454/kopie-zweedse-zette-kim-de-gelder-aan-tot-moorden_5_460x0.jpg

19:01 Er zijn aanwijzingen dat de Zweedse kunstenares Angelina Elander Kim De Gelder heeft aangezet tot moord. De Gelder vermoordde Elza Van Raemdonck (72) in haar huis in Vrasene op 16 januari, de verjaardag van Elander. "Heb je dat echt voor mij gedaan?", staat te lezen op de internetblog van de 40-jarige vrouw. "Ik had nooit mogen vragen om een moord te plegen op mijn verjaardag."


De Gelder en Elander hadden al maanden voor de moorden contact met elkaar, meldt vtm. Uit die conversaties kan worden afgeleid dat De Gelder mogelijk door Elander werd aangezet tot zijn misdaden. Het parket van Dendermonde zou op de hoogte zijn van die elementen in het onderzoek, maar kon dat vrijdagavond niet bevestigen of ontkennen.

De Gelder wordt aanbeden door de vrouw. De Zweedse maakt van haar liefde voor de moordenaar (21) geen geheim. Ze schrijft dat ze jaloers is op de vrouwelijke cipiers van de gevangenis van Brugge, waar De Gelder momenteel verblijft.

Facebook
De facebook-pagina van Elander toont aan dat de vrouw bevriend is met verscheidene Belgen, waaronder cipiers. "Ik zag daar niets verkeerd in", zegt een man. "Totdat ze specifieke zaken begon te vragen over ons werk, en meer over Kim De Gelder."

Elander is de moeder van een tienerzoon. De knappe Zweedse schreef al een sollicitatiebrief om in de Brugse gevangenis te mogen werken. De dame, die al meerdere liefdesbrieven opstuurde, geeft ook haar mening over het psychiatrische verslag van De Gelder. Volgens haar is haar schatje ontoerekeningsvatbaar en was hij zelfs gebrainwasht op het moment van de feiten.

Messen
De Zweedse is gefascineerd door messen. Zo zijn er verschillende foto's van haar waarop ze aan een mes likt. De Gelder moordde met messen.

Kim De Gelder doodde in januari 2009 twee baby's en een opvoedster in kinderdagverblijf Fabeltjesland in Dendermonde. De Gelder bekende ook de moord op de bejaarde Elza Van Raemdonck in Vrasene.