PDA

Bekijk Volledige Versie : Medisch hulpverlener krijgt levenslange gevangenisstraf voor plegen van euthanasie



Marsipulami
02-04-10, 21:58
Kurt Dobbelaere krijgt levenslang voor viervoudige moord


18:13 Het Gentse assisenhof veroordeelde de 45-jarige verpleger Kurt Dobbelaere vrijdag tot een levenslange gevangenisstraf voor de viervoudige moord en een moordpoging in het rusthuis Privilege.


Het openbaar ministerie had levenslang gevorderd, maar de verdediging vroeg een lichtere straf. De jury en het hof motiveerden de maximumstraf door te verwijzen naar de "koele, beredeneerde en laffe wijze" waarop de slachtoffers het leven werd ontnomen. Het arrest vermeldde ook dat Dobbelaere "het vertrouwen misbruikte dat zijn slachtoffers in hem als verpleger stelden" en dat hij een blijvend gevaar voor de maatschappij vormt.

Dobbelaere gaf in 2007 in rusthuis Privilege dodelijke dosissen insuline aan Yvonne Van Cauwenberghe (85), Albrecht Landuyt (88), Palmyre Antheunis (86) en Germaine Haeghens (93). Fernande Meillander (82) overleefde de injectie.

De man verklaarde op het proces dat een "oneerlijkheidsgevoel" hem dreef tot het plegen van de moorden. "Ik doodde om te helpen, maar ook omdat ik het niet eerlijk vond dat ik mensen rond me verloor terwijl iemand van hoge leeftijd nog lag af te zien." Dobbelaere zei ook al sinds zijn jeugd manisch depressief te zijn.

De jury verwees naar de herhaalde bekentenissen van Dobbelaere en naar de getuigenissen van de wetsdokters, die stellen dat de inspuiting binnen de twintig minuten een coma veroorzaakte.

Marsipulami
02-04-10, 22:01
Als ie nou nog wat doorgestudeerd had en in plaats van verpleger, dokter was geworden, dan had ie voor dezelfde daden wellicht geen enkele straf gekregen. Bovendien had hij dan een held kunnen worden van politiek links en de euthanasielobby. Iemand die voor ondraaglijk lijdende mensen een waardig afscheid van het leven mogelijk had gemaakt.

H.P.Pas
02-04-10, 22:20
Bovendien had hij dan een held kunnen worden van politiek links en de euthanasielobby. Iemand die voor ondraaglijk lijdende mensen een waardig afscheid van het leven mogelijk had gemaakt.

Jullie zijn ook allemaal hetzelfde.
Oud wijf. :moe:

knuppeltje
03-04-10, 12:00
Marsipulami;4308288]Als ie nou nog wat doorgestudeerd had en in plaats van verpleger, dokter was geworden, dan had ie voor dezelfde daden wellicht geen enkele straf gekregen.

Lelijk smerig jezuietje toch. :stomp: