PDA

Bekijk Volledige Versie : VN somber over toekomst Westelijke Sahara



Soldim
08-04-10, 09:50
VN somber over toekomst Westelijke Sahara

New York, 8 april. Er is geen vooruitzicht op een oplossing van het tientallen jaren oude conflict tussen Marokko en de Saharaanse onafhankelijkheidsbeweging Polisario over de toekomst van de Westelijke Sahara

Dat heeft de secretaris-generaal van de Verenigde Naties, Ban Ki-moon, verklaard in een somber rapport aan de Veiligheidsraad, dat gisteren in New York werd gepubliceerd.

De Westelijke Sahara werd eind jaren zeventig door Marokko geannexeerd, nadat de koloniale mogendheid Spanje zich eruit had teruggetrokken. Een guerrilla-oorlog tussen Marokko en Polisario duurde tot een bestand onder auspiciën van de Verenigde Naties in 1991. Dat akkoord omvatte onder andere een referendum over de toekosmt van de Sahara. Dat is echter nooit gehouden omdat de twee partijen het niet eens konden worden wie zouden mogen stemmen.

Marokko wil hoe dan ook niet verder gaan dan autonomie voor het gebied, waar onder andere fosfaat wordt gewonnen. Polisario staat op het „onvervreemdbaar recht” van het Saharaanse volk op zelfbeschikking via een referendum.

Informele bijeenkomsten tussen beide partijen in augustus en februari leidden tot niets. Ban Ki-moon rapporteerde gisteren dat „het duidelijk is dat geen van beide partijen bereid is het voorstel van de ander te aanvaarden als enige basis voor toekomstige onderhandelingen”. Er is volgens hem geen ontwikkeling in hun onderlinge relaties te verwachten, noch in de regionale of internationale verhoudingen, waardoor deze impasse kan worden doorbroken.

NRC (http://www.nrc.nl/buitenland/article2520171.ece/VN_somber_over_toekomst_Westelijke_Sahara)

Danablue
08-04-10, 16:58
Marokko heeft daar toch ook zo'n "palestijnen-muur" gebouwd van honderden kilometers? Compleet met landmijnen enzo?

tanger'73
08-04-10, 17:00
Marokko heeft daar toch ook zo'n "palestijnen-muur" gebouwd van honderden kilometers? Compleet met landmijnen enzo?


Die muur stelt niks voor, echter die landmijnen wel. Verder is het zo lek als een mandje.

Danablue
08-04-10, 17:12
Oh. Gelukkig maar. Van die lekken.

Wel akelig van die mijnen. Dat die dingen nog gemaakt worden zeg.
Sterker nog er worden er dagelijks nog altijd meer gelegd dan opgeruimd.

Wat een goede reden is om je spaargeld bij de ASN of Triodosbank te zetten.
Dan help je daar tenminste niet aan mee.

tanger'73
08-04-10, 17:16
Oh. Gelukkig maar. Van die lekken.

Wel akelig van die mijnen. Dat die dingen nog gemaakt worden zeg.
Sterker nog er worden er dagelijks nog altijd meer gelegd dan opgeruimd.

Wat een goede reden is om je spaargeld bij de ASN of Triodosbank te zetten.
Dan help je daar tenminste niet aan mee.


Mijnen leggen is alles wat ze kunnen, notabene vervaardigd door anderen. Marokkanen kunnen zelf niet eens een naald vervaardigen, voor een beetje muur hebben ze al hulp vanuit het westen nodig.

Danablue
08-04-10, 17:20
Mijnen leggen is alles wat ze kunnen, notabene vervaardigd door anderen. Marokkanen kunnen zelf niet eens een naald vervaardigen, voor een beetje muur hebben ze al hulp vanuit het westen nodig.

Een naald? Dat geloof ik niet.

tanger'73
08-04-10, 17:25
Een naald? Dat geloof ik niet.

serieus, die komen allemaal zonder onderscheid uit china, evenals die beroemde Marokkaanse thee van ze. Wat ze in Marokko zelf produceren is hooguit tafelazijn en pekelvlees.

Danablue
08-04-10, 17:30
En vijftien miljard bulga toch?

En mooie tajines, je gaat me niet vertellen dat die ook uit China komen.

Marokko kan vast wel naalden maken (er zijn toch ook smeden?) maar die Chinese rotzooi is natuurlijk goedkoper.

Pas was ik voor werk in Tanzania en daar was de markt ook totaal overspoeld met goedkope troep die vaak kort na aankoop al kreunend uit elkaar valt. Ik heb het hier over zaklampen. Slecht passend schroefdraad, eruit vallend venstertje, contact dat alleen gemaakt wordt als je de dop weer wat los schroeft.

Overigens was Japans vroeger ook slechte namaak en dat is goed geworden.
Dus met de Chinese producten komt het vast in orde op termijn.

tanger'73
08-04-10, 17:43
En vijftien miljard bulga toch?

En mooie tajines, je gaat me niet vertellen dat die ook uit China komen.

Marokko kan vast wel naalden maken (er zijn toch ook smeden?) maar die Chinese rotzooi is natuurlijk goedkoper.

Pas was ik voor werk in Tanzania en daar was de markt ook totaal overspoeld met goedkope troep die vaak kort na aankoop al kreunend uit elkaar valt. Ik heb het hier over zaklampen. Slecht passend schroefdraad, eruit vallend venstertje, contact dat alleen gemaakt wordt als je de dop weer wat los schroeft.

Overigens was Japans vroeger ook slechte namaak en dat is goed geworden.
Dus met de Chinese producten komt het vast in orde op termijn.


'K kan je nu al verzekeren dat alles wat daar op markten aan spullen te koop wordt aangeboden allemaal troep is. Die zogenaamde bulga's zijn bijvoorbeeld allemaal gelijmd met pritstift en volstaan steevast geen enkele kilometer. Als je verder bij een smit moet zijn voor het vervaardigen van een naald, kan je tegelijkertijd ook meteen een zwaard laten verwarmen. Kijk alleen maar naar het straatinterieur daar, met rotondes en keuze uit 8 windstreken. Woningbouw die 180 graden uit het lood hangen, alsof de waterpas nog moet worden uitgevonden.

Danablue
08-04-10, 17:50
Ja dat klopt die bulga zijn een soort gelijmde origami, al ziet het er leuk uit.

Een leuke wollen jas met capuchon (lijkt nogal op mexicaanse spullen) was ook zo kapot, de mouw was veel te zuinig aan voor en achterpand gestikt. Heel jammer.

Ik moet zeggen dat ik eens door leerbewerkers in Fez een hoofdstel van mijn paard heb laten namaken en dat hebben ze netjes gedaan. Het ding gaat al twee jaar prima mee. Alleen de teugels waren een probleem, bij western rijden heb je twee losse teugels van elk ongeveer twee meter lang. En dat konden ze niet maken, want daar moeten ze dan een heel lange lap leer voor hebben. Dat doe je niet voor twee teugeltjes, dan moet je meer afzet hebben.

Eigenlijk zou ik graag een webwinkeltje beginnen met wat hoofdstellen. Zij afzet in Europa, ik wat opbrengst, gewoon leuk. Maar ik weet niet hoe ik het moet regelen.

tanger'73
08-04-10, 18:01
Je kunt dingen in Marokko laten vervaardigen als je er zelf met je hoofd bovenop staat en uit eigen kennis aanwijzingen geeft. Kortom je bent zelf degene die iets maakt. Zelfs de ena grootste moskee ter wereld is geheel vervaardigd door westerlingen. Een moskee ontworpen en gebouwd door zogenaamde koefars, waar vervolgens moslims in kunnen bidden. Alleen het glazuren van de tegels en het plakken van mozaïeken werd aan Marokkanen welliswaar onder streng toeziend oog van de koefar overgelaten.

notabene is die beroemde Marokkaanse tafelazijn een pure alcoholproduct. Hapt echter lekker weg bij een slaatje, vandaar dat het altijd een apart smaakje heeft en min of meer naar heimwee smaakt.

Danablue
08-04-10, 18:07
Ik geloof je direct, je weet meer dan ik. Maar ik wil het toch nog even opnemen voor die makers van mijn hoofdstel. Ik gaf ze mijn oude, haalde het uit elkaar, ging weg en een week later was er hun prima kopie met nog wat leuke versierseltjes.

Helaas ben ik voor vertalen afhankelijk van mijn vriend en die denkt in Marokko maar aan een ding, hoe ben ik zo snel mogelijk weer bij de familie in het noorden. Dat is vervelend zaken doen, onder die tijdsdruk. Niet aardig van hem. Ik moet dus Marokkaans/Arabisch leren en het zelf doen. Staat voor later dit jaar op het programma, het is nu veel te druk.

Denk je dat ik als ik een intensieve cursus Arabisch doe in Egypte (wil ik voor sparen, twee weken prive les, de letters ken ik trouwens al en een paar woorden), ik me in Marokko ook een beetje zal kunnen redden? Of zijn de verschillen veel te groot?

tanger'73
08-04-10, 18:20
Ik geloof je direct, je weet meer dan ik. Maar ik wil het toch nog even opnemen voor die makers van mijn hoofdstel. Ik gaf ze mijn oude, haalde het uit elkaar, ging weg en een week later was er hun prima kopie met nog wat leuke versierseltjes.

Helaas ben ik voor vertalen afhankelijk van mijn vriend en die denkt in Marokko maar aan een ding, hoe ben ik zo snel mogelijk weer bij de familie in het noorden. Dat is vervelend zaken doen, onder die tijdsdruk. Niet aardig van hem. Ik moet dus Marokkaans/Arabisch leren en het zelf doen. Staat voor later dit jaar op het programma, het is nu veel te druk.

Denk je dat ik als ik een intensieve cursus Arabisch doe in Egypte (wil ik voor sparen, twee weken prive les, de letters ken ik trouwens al en een paar woorden), ik me in Marokko ook een beetje zal kunnen redden? Of zijn de verschillen veel te groot?


Dat gedrag van je vriendje is heel herkenbaar. Dat met die hoofdstel was gewoon een kwestie van kopiëren, als ze er maar niet bij hoeven te denken. Voor wat betreft de taal, kan je beter Marokkaans-Arabisch nemen. Want in het Marokkaans zitten een boel spaanse invloeden. Kijk vooral series op de Marokkaanse zender in het Marokkaans-Arabisch (deriza) gesynchroniseerd. Ken zelf een boel nederlandse vrouwen, getrouwd met Marokkanen die allemaal deze taal beheersen.

Voor diegene die nog niet de taal beheersen, volstaat in den beginne te balken als een ezel. Bij dat geluid gaat bij iedere Marokkaan de deur open.

sidi bibi
08-04-10, 19:17
Je kunt dingen in Marokko laten vervaardigen als je er zelf met je hoofd bovenop staat en uit eigen kennis aanwijzingen geeft. Kortom je bent zelf degene die iets maakt. Zelfs de ena grootste moskee ter wereld is geheel vervaardigd door westerlingen. Een moskee ontworpen en gebouwd door zogenaamde koefars, waar vervolgens moslims in kunnen bidden. Alleen het glazuren van de tegels en het plakken van mozaïeken werd aan Marokkanen welliswaar onder streng toeziend oog van de koefar overgelaten.

notabene is die beroemde Marokkaanse tafelazijn een pure alcoholproduct. Hapt echter lekker weg bij een slaatje, vandaar dat het altijd een apart smaakje heeft en min of meer naar heimwee smaakt.

Niet zo negatief graag.

sidi bibi
08-04-10, 19:20
Ik geloof je direct, je weet meer dan ik. Maar ik wil het toch nog even opnemen voor die makers van mijn hoofdstel. Ik gaf ze mijn oude, haalde het uit elkaar, ging weg en een week later was er hun prima kopie met nog wat leuke versierseltjes.

Helaas ben ik voor vertalen afhankelijk van mijn vriend en die denkt in Marokko maar aan een ding, hoe ben ik zo snel mogelijk weer bij de familie in het noorden. Dat is vervelend zaken doen, onder die tijdsdruk. Niet aardig van hem. Ik moet dus Marokkaans/Arabisch leren en het zelf doen. Staat voor later dit jaar op het programma, het is nu veel te druk.

Denk je dat ik als ik een intensieve cursus Arabisch doe in Egypte (wil ik voor sparen, twee weken prive les, de letters ken ik trouwens al en een paar woorden), ik me in Marokko ook een beetje zal kunnen redden? Of zijn de verschillen veel te groot?

Gewoon effe Frans leren.

tanger'73
08-04-10, 19:40
Niet zo negatief graag.


hoezo negatief, is dat dan niet de dagelijkse realiteit in Marokko?

tanger'73
08-04-10, 19:41
Gewoon effe Frans leren.


Dat is nou precies wat ik bedoel, zelfs de taal is niet van hun. Laat staan die nagesynchroniseerde series, dat ook al niet van hen is. Wat is überhaupt Marokkaans?

tanger'73
08-04-10, 19:47
Grafroof voor ingrediënten ter voorbereiding van voodoo praktijken en het leggen van kaarten is ongetwijfeld het grootste beroepsgroep in Marokko?

tanger'73
08-04-10, 20:34
het dagelijkse leven in Marokko staat in het teken van tajine met een botstuk in het midden en heel veel aardapelen, helemaal geel van de spaanse kleurstof. Vergezeld met hompen brood van Amerikaanse graan en kraanwater.

tanger'73
08-04-10, 20:40
De VN is z3ma somber over toekomst westelijk sahara? Nou veel Marokkanen zijn somberder over alles dat men Marokko noemt. Laat staan diens toekomst. :D

Pizzaman
08-04-10, 21:16
De VN is z3ma somber over toekomst westelijk sahara? Nou veel Marokkanen zijn somberder over alles dat men Marokko noemt. Laat staan diens toekomst. :D

Hoeven ze niet veel woorden aan vuil te maken.

Volgens de internationale klimaat-dinges zijn straks die landmijnen het enige dat er wil gedijen... :maf3:

Danablue
08-04-10, 21:44
Dat gedrag van je vriendje is heel herkenbaar. Dat met die hoofdstel was gewoon een kwestie van kopiëren, als ze er maar niet bij hoeven te denken. Voor wat betreft de taal, kan je beter Marokkaans-Arabisch nemen. Want in het Marokkaans zitten een boel spaanse invloeden. Kijk vooral series op de Marokkaanse zender in het Marokkaans-Arabisch (deriza) gesynchroniseerd. Ken zelf een boel nederlandse vrouwen, getrouwd met Marokkanen die allemaal deze taal beheersen.

Voor diegene die nog niet de taal beheersen, volstaat in den beginne te balken als een ezel. Bij dat geluid gaat bij iedere Marokkaan de deur open.

Nou Spaans spreek ik vloeiend maar mijn Ezels durf ik niet in het openbaar te laten horen.

Marokkaans Arabisch is voor Marokko uiteraard het handigst, maar eigenlijk wil ik met meer arabischtaligen dan alleen Marokkanen spreken. Vandaar mijn vraag. Dan maar allebei misschien.

Ben je niet wat te negatief over de Marokkaanse handwerkslieden? Kritische blik is gezond maar zo erg kan het toch niet zijn?

Danablue
08-04-10, 21:45
Gewoon effe Frans leren.

Ja dat spreek ik ook al.

Danablue
08-04-10, 21:52
Fosfaat en heel veel zon(ne-energie). En wat geschiedvervalsing.
Ik denk niet dat de Sahara zelfstandigheid krijgt.

sidi bibi
08-04-10, 22:29
Dat is nou precies wat ik bedoel, zelfs de taal is niet van hun. Laat staan die nagesynchroniseerde series, dat ook al niet van hen is. Wat is überhaupt Marokkaans?

Ik verwacht zelfs dat over een jaar of tien de gebedsoproepen ook in het Frans gaan.

sidi bibi
08-04-10, 22:32
Grafroof voor ingrediënten ter voorbereiding van voodoo praktijken

Ik weet nog ergens een mausoleum te staan.

sidi bibi
08-04-10, 22:59
Ben je niet wat te negatief over de Marokkaanse handwerkslieden? Kritische blik is gezond maar zo erg kan het toch niet zijn?

Tis echt rotzooi, er is maar een model wandkast, een model ladenkast, moet je dat frame van zo'n bed zien waar het matras op ligt. Zakt allemaal in elkaar.
Die kille metalen lampen. Is allemaal wel leuk als je het als toerist bij elkaar zit staan.
Het duurdere spul is weer te kitcherig, van dat woonwagenkampspul, krullerige vaasjes, glazen diamantjes, plastiek bloemetjes erbij. Dat dan gecombineerd met een veelkleurig mozaik vloertje, tegelwandjes met om elke hoek een ander design en meestal met gele glansverf geverfde muren doet je in de waan verkeren of je een fles wodka leeg gezopen hebt.
En dan die muurbanken met die betonnen vullingen, rugpijn krijg je ervan, voordeel is wel dat het in Marokko geen punt is als je erbij gaat liggen.
Maar goed, er zijn tegenwoordig ook speciaalzaken waar wel een beetje nagedacht is wat de functie is van hetgene wat je koopt, ook van die megasupermarkten.

Pizzaman
08-04-10, 22:59
Ja dat spreek ik ook al.

Papa fume une pipe. Mama pipe papa. :wtf:

sidi bibi
08-04-10, 23:05
het dagelijkse leven in Marokko staat in het teken van tajine met een botstuk in het midden en heel veel aardapelen, helemaal geel van de spaanse kleurstof. Vergezeld met hompen brood van Amerikaanse graan en kraanwater.

:hihi:

tanger'73
08-04-10, 23:17
Nou Spaans spreek ik vloeiend maar mijn Ezels durf ik niet in het openbaar te laten horen.

Marokkaans Arabisch is voor Marokko uiteraard het handigst, maar eigenlijk wil ik met meer arabischtaligen dan alleen Marokkanen spreken. Vandaar mijn vraag. Dan maar allebei misschien.

Ben je niet wat te negatief over de Marokkaanse handwerkslieden? Kritische blik is gezond maar zo erg kan het toch niet zijn?


Marokkaans-Arabisch, het woord zegt het al. Als je dat doet, heb je gelijk alle twee zowel het Marokkaans alswel het Arabisch. Want het Marokkaans zelf dat niet wordt geschreven, verschilt aanzienlijk van het geschreven modern standaard Arabisch. Je hebt dus het Marokkaans als spreektaal en het Arabisch als schrijftaal. Beiden komen dus bij het Marokkaans-Arabisch aan bod. uiteindelijk beheers je dus het Marokkaans alswel het Arabisch, waar je overal mee uit de voeten kunt in de Arabische wereld.

Dat spaans is overigens een voordeel, want bijna alle huis tuin en keukenspullen zijn in het Marokkaans synoniem aan het spaans.

tanger'73
08-04-10, 23:25
Ja dat spreek ik ook al.


Marokko is nog steeds een frans aftreksel, dus louter Arabisch is inderdaad een goede optie voor je.

tanger'73
08-04-10, 23:30
Fosfaat en heel veel zon(ne-energie). En wat geschiedvervalsing.
Ik denk niet dat de Sahara zelfstandigheid krijgt.



oorspronkelijke saharanen zijn bedoeïenen, die hun tenten opsloegen in een streek zo groot tussen Libië tot Marokko. Dat zijn niet dat stelletje clochards die zich Polisario noemen en denken dat ze Arabisch zijn.

tanger'73
08-04-10, 23:32
Ik verwacht zelfs dat over een jaar of tien de gebedsoproepen ook in het Frans gaan.


Dat is echter het enige waarvan je met zekerheid kunt stellen dat dat in ieder geval authentiek blijft.

tanger'73
08-04-10, 23:36
Ik weet nog ergens een mausoleum te staan.


tegenwoordig moet je de doden in cement begraven en levende kinderen daarboven overal waar je ze even uit het zicht laat, aan een ketting vastmaken.

Keydo
08-04-10, 23:38
Hoopje woestijn strontkevers ipv dat ze compromi sluiten, iedereen te eten/drinken gaan ze eisen stellen aan marocco. Sp Sahara is en zal altijd bij marocco blijven.

Ga nu maar zand eten.

tanger'73
08-04-10, 23:42
Tis echt rotzooi, er is maar een model wandkast, een model ladenkast, moet je dat frame van zo'n bed zien waar het matras op ligt. Zakt allemaal in elkaar.
Die kille metalen lampen. Is allemaal wel leuk als je het als toerist bij elkaar zit staan.
Het duurdere spul is weer te kitcherig, van dat woonwagenkampspul, krullerige vaasjes, glazen diamantjes, plastiek bloemetjes erbij. Dat dan gecombineerd met een veelkleurig mozaik vloertje, tegelwandjes met om elke hoek een ander design en meestal met gele glansverf geverfde muren doet je in de waan verkeren of je een fles wodka leeg gezopen hebt.
En dan die muurbanken met die betonnen vullingen, rugpijn krijg je ervan, voordeel is wel dat het in Marokko geen punt is als je erbij gaat liggen.
Maar goed, er zijn tegenwoordig ook speciaalzaken waar wel een beetje nagedacht is wat de functie is van hetgene wat je koopt, ook van die megasupermarkten.


zo te zien heb je me al aangevuld. Wat die muurbanken betreft, op sommigen lijkt het net of je op een rodeostier zit. :D

sidi bibi
09-04-10, 01:10
Je kunt dingen in Marokko laten vervaardigen als je er zelf met je hoofd bovenop staat en uit eigen kennis aanwijzingen geeft. Kortom je bent zelf degene die iets maakt.

:hihi:

H.P.Pas
09-04-10, 08:46
Papa fume une pipe. Mama pipe papa. :wtf:

Quand la populace se mêle de raisonner, tout est perdu. » ... Voltaire

Danablue
11-04-10, 15:16
Er zijn ook goede bulga. Ik heb een paar dat al jaren meegaat! Echt het kan niet allemaal ellende zijn qua ambachten enzo.
En de keuken heeft ook wel wat meer te bieden dan gele aardappels en en stuk vlees op bot.
Harira (al is de mijne inmiddels onovertroffen, dat dan weer wel), beisar,
rifa, couscous met groenten, couscous met uien en kaneel, heerlijke shakes van vruchten en melk, geweldige jus d'orange, lekkerij rijstsalades.

Danablue
11-04-10, 15:22
Tis echt rotzooi, er is maar een model wandkast, een model ladenkast, moet je dat frame van zo'n bed zien waar het matras op ligt. Zakt allemaal in elkaar.
Die kille metalen lampen. Is allemaal wel leuk als je het als toerist bij elkaar zit staan.
Het duurdere spul is weer te kitcherig, van dat woonwagenkampspul, krullerige vaasjes, glazen diamantjes, plastiek bloemetjes erbij. Dat dan gecombineerd met een veelkleurig mozaik vloertje, tegelwandjes met om elke hoek een ander design en meestal met gele glansverf geverfde muren doet je in de waan verkeren of je een fles wodka leeg gezopen hebt.
En dan die muurbanken met die betonnen vullingen, rugpijn krijg je ervan, voordeel is wel dat het in Marokko geen punt is als je erbij gaat liggen.
Maar goed, er zijn tegenwoordig ook speciaalzaken waar wel een beetje nagedacht is wat de functie is van hetgene wat je koopt, ook van die megasupermarkten.


Veel mensen hebben nou eenmaal een vrij gruwelijke smaak. Woonwagenspul hebben we hier in Nederland ook genoeg. Die muurbanken zijn wel grappig, volgens mij hebben de Romeinen dat nog geintroduceerd! Wel heel hard en oncomfortabel in elke houding maar er is altijd wel plek. Mozaiek en tegels kunnen heel mooi en lekker koel zijn. Als je nou een wit huis hebt met hier en daar een mooi tegelwandje, een rustige tegelvloer en een heel mooi kleed uit de Atlas. Geen muurbanken maar gewoon een lekkere stapel kussens.
Ergens een haard, voor 's winters. In een hoek wat mooi aardewerk, of een oude houten dekenkist. En een dubbele deur openend naar een prachtige patio met wat stromend water. Lijkt me best leuk.

mark61
11-04-10, 15:47
Aardewerk en mozaïektafels kunnen ze best maken in Marokko. En babouches natuurlijk. Je moet wel weten wat je waar haalt.

tanger'73
11-04-10, 16:21
Luchtaanval van Maroccan royal airforce op Polisario, zie beslist vanaf 1 minuut wanneer munitie op Palisario doelwitten worden geworpen.


YouTube- Fatal Amateur Stunt Footage..The death of 'DIY stuntman' Jim Bailey.

Danablue
11-04-10, 16:59
Aardewerk en mozaïektafels kunnen ze best maken in Marokko. En babouches natuurlijk. Je moet wel weten wat je waar haalt.

Wat is een babouche? Ik ken wel een baboesjka maar dat is niet Marokkaans.

tanger'73
11-04-10, 17:02
Duikboot van Moroccan royal navy in actie tijdens haar opdracht bij het zeker stellen van een continentale blokkade van de west sahara. Zie beslist kapitein ter zee vanaf 1:10 minuut.

YouTube- 10521_niagra_barrel

tanger'73
11-04-10, 17:13
Er zijn ook goede bulga. ik heb een paar dat al jaren meegaat! Echt het kan niet allemaal ellende zijn qua ambachten enzo.

Ja mits vervaardigd door Joodse Marokkanen, want dat zijn de laatste overgebleven ambachtslieden die Marokko rijk is. inmiddels zijn de Joodse Marokkanen, Morokko's grootste in het buitenland levende gemeenschap.

Danablue
11-04-10, 17:18
Ja mits vervaardigd door Joodse Marokkanen, want dat zijn de laatste overgebleven ambachtslieden die Marokko rijk is. inmiddels zijn de Joodse Marokkanen, Morokko's grootste in het buitenland levende gemeenschap.

Deze heb ik gekregen, ik weet niet of de maker een Joodse Marokkaan was.
Weet jij (of een andere lezer) waar hoofdstellen en zadels voor paarden gemaakt worden? Ik heb gezocht in Marrakech en Fez. In Marrakech alleen een winkel gevonden, maar niet de makers. En aangezien mijn vriend haast had kon ik niet doorzoeken. Maar ik wil er tzt toch mee verder.

sidi bibi
11-04-10, 23:19
Veel mensen hebben nou eenmaal een vrij gruwelijke smaak. Woonwagenspul hebben we hier in Nederland ook genoeg. Die muurbanken zijn wel grappig, volgens mij hebben de Romeinen dat nog geintroduceerd! Wel heel hard en oncomfortabel in elke houding maar er is altijd wel plek. Mozaiek en tegels kunnen heel mooi en lekker koel zijn. Als je nou een wit huis hebt met hier en daar een mooi tegelwandje, een rustige tegelvloer en een heel mooi kleed uit de Atlas. Geen muurbanken maar gewoon een lekkere stapel kussens.
Ergens een haard, voor 's winters. In een hoek wat mooi aardewerk, of een oude houten dekenkist. En een dubbele deur openend naar een prachtige patio met wat stromend water. Lijkt me best leuk.

Zo kan het ook natuurlijk. Wat je hier beschrijft lijkt een beetje op wat Nederlanders in Spanje doen.
Het noorden van Marokko is een stuk mooier qua bouwstijl dan hier in de Souss, wisselwerking Andalous/Arab, Agadir is een van de lelijkste steden van Marokko, saaie betonnen blokkendozen, niks karakteristieks. Het toeristische gedeelte is vernieuwd, maakt geen verschil meer uit of je nou in Malaga zit of hier. Een stuk of 5 casino's, alsof toeristen daarvoor komen.
Persoonlijk ben ik van het Marokkaanse platteland gecharmeerd, liefst in de Anti Atlas. De eenvoud van die lemen huizen van weleer, dat gevlochten riet aan het plafond, die binnenplaats. De rust. Nou ja, kan nog effe doorgaan, wordt er haast lyrisch van.

tanger'73
11-04-10, 23:39
Persoonlijk ben ik van het Marokkaanse platteland gecharmeerd, liefst in de Anti Atlas. De eenvoud van die lemen huizen van weleer, dat gevlochten riet aan het plafond, die binnenplaats. De rust. Nou ja, kan nog effe doorgaan, wordt er haast lyrisch van.

Wees voortaan wat voorzichtiger met lyrisch zijn, als je denkt aan anti-Atlas daar waar anti-smoking eigenlijk meer op z'n plaats is.


YouTube- Smoking Hashish * old video

sidi bibi
11-04-10, 23:43
Ja mits vervaardigd door Joodse Marokkanen, want dat zijn de laatste overgebleven ambachtslieden die Marokko rijk is. inmiddels zijn de Joodse Marokkanen, Morokko's grootste in het buitenland levende gemeenschap.

Blijven die en hun nazaten nou ook tot in de eeuwigheid Marokkaans onderdaan ?

tanger'73
11-04-10, 23:51
Blijven die en hun nazaten nou ook tot in de eeuwigheid Marokkaans onderdaan ?


zekers, wijlen Mohammed V heeft de Marokkaanse Joden na de onafhankelijkheid het Marokkaanse staatsburgerschap aangeboden, waar ze allemaal gretig van gebruik hebben gemaakt. Dus Marokkaanse Joden waar dan ook zijn idem gelijk aan de Marokkaanse wet. Marokkaanse Joden die mede israël hebben opgericht zijn dus het grootste Marokkaanse gemeenschap in het buitenland. Zijn zowel israëlisch als Marokkaans. De israëlische ambassadeur in Marokko is daar een van. Kun je voorstellen, een ambassadeur van een buitenlandse mogendheid, die zowel israëlisch als Marokkaans is en daar nog trots op is.

sidi bibi
12-04-10, 00:27
zekers, wijlen Mohammed V heeft de Marokkaanse Joden na de onafhankelijkheid het Marokkaanse staatsburgerschap aangeboden, waar ze allemaal gretig van gebruik hebben gemaakt. Dus Marokkaanse Joden waar dan ook zijn idem gelijk aan de Marokkaanse wet. Marokkaanse Joden die mede israël hebben opgericht zijn dus het grootste Marokkaanse gemeenschap in het buitenland. Zijn zowel israëlisch als Marokkaans. De israëlische ambassadeur in Marokko is daar een van. Kun je voorstellen, een ambassadeur van een buitenlandse mogendheid, die zowel israëlisch als Marokkaans is en daar nog trots op is.

Eigenlijk wel jammer dat niet elk land net als Marokko handelt. Ik ga me meteen overal vestigen. Lijkt me best boeiend met 60 paspoorten of zo op reis te gaan.

Danablue
12-04-10, 17:47
Zo kan het ook natuurlijk. Wat je hier beschrijft lijkt een beetje op wat Nederlanders in Spanje doen.
Het noorden van Marokko is een stuk mooier qua bouwstijl dan hier in de Souss, wisselwerking Andalous/Arab, Agadir is een van de lelijkste steden van Marokko, saaie betonnen blokkendozen, niks karakteristieks. Het toeristische gedeelte is vernieuwd, maakt geen verschil meer uit of je nou in Malaga zit of hier. Een stuk of 5 casino's, alsof toeristen daarvoor komen.
Persoonlijk ben ik van het Marokkaanse platteland gecharmeerd, liefst in de Anti Atlas. De eenvoud van die lemen huizen van weleer, dat gevlochten riet aan het plafond, die binnenplaats. De rust. Nou ja, kan nog effe doorgaan, wordt er haast lyrisch van.

We waren eens in een oase, ben de naam kwijt. Heel dikke lemen muren inderdaad en plafond zoals jij beschrijft. Lange avonden op het dak onder de sterrenhemel. Reden om lyrisch te worden inderdaad.

tanger'73
12-04-10, 17:54
Eigenlijk wel jammer dat niet elk land net als Marokko handelt. Ik ga me meteen overal vestigen. Lijkt me best boeiend met 60 paspoorten of zo op reis te gaan.

Misschien kan je wat paspoorten lenen van Jason Bourne? :D

Danablue
12-04-10, 17:56
Ik word al nerveus van 1 paspoort niet kwijtraken onderweg. Laat staan 60.

tanger'73
12-04-10, 18:01
Deze heb ik gekregen, ik weet niet of de maker een Joodse Marokkaan was.
Weet jij (of een andere lezer) waar hoofdstellen en zadels voor paarden gemaakt worden? ik heb gezocht in Marrakech en Fez. In Marrakech alleen een winkel gevonden, maar niet de makers. En aangezien mijn vriend haast had kon ik niet doorzoeken. Maar ik wil er tzt toch mee verder.

oh ja, over die hoofdstellen voor paarden. 'K zou het eerlijk gezegd niet weten. Alleen dat het iets ambachtelijks is en dus meestal met opdracht gemaakt wordt. Een productielijn voor hoofdstellen en zadels voor paarden, hebben ze in Marokko bij mijn weten niet. De koning van Marokko laat ook zijn paard attributen voor zijn prachtige paardenstal, ook speciaal vervaardigen.

Danablue
12-04-10, 18:07
oh ja, over die hoofdstellen voor paarden. 'K zou het eerlijk gezegd niet weten. Alleen dat het iets ambachtelijks is en dus meestal met opdracht gemaakt wordt. Een productielijn voor hoofdstellen en zadels voor paarden, hebben ze in Marokko bij mijn weten niet. De koning van Marokko laat ook zijn paard attributen voor zijn prachtige paardenstal, ook speciaal vervaardigen.


Oh dan bel ik hem wel even.

tanger'73
12-04-10, 18:28
Oh dan bel ik hem wel even.


Je kunt ook om een audientie vragen? Maar beter is om te bepalen wat en hoeveel je van iets wilt hebben. Een ambachtsman vinden die dat vervolgens voor je gaat vervaardigen, vergt niet al te veel moeite.

tanger'73
12-04-10, 19:38
YouTube- Hymne de Studio 2M 2010

tanger'73
13-04-10, 00:30
YouTube- Hymne de Studio 2M 2010 (http://www.youtube.com/watch?v=oz2d9ZtR8JA&feature=related)


Kennelijk is dit alles wat Marokko te bieden heeft? :D

sidi bibi
13-04-10, 00:55
Kennelijk is dit alles wat Marokko te bieden heeft? :D

Nee hoor, bij de Marjane verkopen ze ook zuurkool en rolmopsen.

tanger'73
13-04-10, 01:16
Nee hoor, bij de Marjane verkopen ze ook zuurkool en rolmopsen.

Ah, dat clipje is ook al niet Marokkaans? :D

sidi bibi
13-04-10, 09:54
Ah, dat clipje is ook al niet Marokkaans? :D

Dit is Marokkaans, alleen te vinden tussen dicht bedoornd struikgewas, de rest wordt door geiten weggevreten.

http://pedro.blogjardin.com/archive/2006/10/15/caraluma-hesperidum.html

http://www.biolib.cz/en/image/id43242/

http://www.tau.ac.il/~ibs/album/caralluma.e.html

De laatste komt, hoe kan het zo, ook in Israel voor.

tanger'73
13-04-10, 16:15
Dit is Marokkaans, alleen te vinden tussen dicht bedoornd struikgewas, de rest wordt door geiten weggevreten.

http://pedro.blogjardin.com/archive/2006/10/15/caraluma-hesperidum.html

http://www.biolib.cz/en/image/id43242/

http://www.tau.ac.il/~ibs/album/caralluma.e.html

De laatste komt, hoe kan het zo, ook in Israel voor.


Heel verstandig van je dat je verliefd bent geworden op deze planten, als rechtmatige eigenaars van Marokko in plaats van die homo erectus, die zich Marokkanen noemen.

tanger'73
13-04-10, 16:28
Moroccan forces armee trots in actie tegen Polisario front, met nieuwste aankoop uit franse leftovers.

YouTube- French Canadian Troops in Afghanistan

tanger'73
13-04-10, 17:36
Dit is Marokkaans, alleen te vinden tussen dicht bedoornd struikgewas, de rest wordt door geiten weggevreten.

http://pedro.blogjardin.com/archive/2006/10/15/caraluma-hesperidum.html

http://www.biolib.cz/en/image/id43242/

http://www.tau.ac.il/~ibs/album/caralluma.e.html

De laatste komt, hoe kan het zo, ook in Israel voor.

De onbetwiste sultan onder alle planten in Marokko. Heeft zelfs homo habilis onder haar lakeien. Hier zie je hoe de sultan in al zijn majestueuze glorie wordt klaargemaakt to adress the whole nation. Je bent stiekem ook zijn onderdaan.



YouTube- comment faire du shit marocain noir

tanger'73
13-04-10, 17:50
Marokkaanse ambachtslui, wat nou hoofddeksels en zadels. :D

YouTube- Saisie record de 4,8 tonnes de résine de cannabis par les douanes de Montpellier

tanger'73
13-04-10, 17:55
hoofdtooien en zadels vervaardigen is te omslachtig. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Check die bazooka. :D

YouTube- Cannabis : saisie record

tanger'73
13-04-10, 18:02
Bruto nationaal produkt van Marokko. :D

tanger'73
13-04-10, 18:59
Nieuw wetenschappelijke doorbraak, Marokkanen beschikken net als krokodillen alleen over de primaire cortex, waar louter driften, agressie en overlevingsdrang overheerst. De neo cortex heeft echter nooit de kans gekregen om zich er overheen te ontwikkelen.


YouTube- parts of the brain

tanger'73
14-04-10, 00:08
Bruto nationaal produkt van Marokko. :D

Echter alleen wanneer het meezit. :D