PDA

Bekijk Volledige Versie : Politie stampt drugsverslaafde dood in cel



Marsipulami
13-04-10, 12:58
‘Als Rambo's gingen ze mijn weerloze zoon te lijf'

dinsdag 13 april 2010
Jonathan Jacob.bkh

© Bart Kerckhoven

AFFLIGEM - Interview Jan Jacob zag zoon Jonathan sterven in de cel Jan Jacob beschuldigt de Antwerpse politie van de dood van zijn zoon Jonathan. De 26-jarige drugsverslaafde overleed op 6 januari in een Mortselse cel aan de gevolgen van een inwendige bloeding.

Van onze medewerker

‘Ik heb foto's getrokken van het lijk van mijn zoon', vertelt Jan Jacob. Zijn zoon overleed in januari in een cel in Mortsel. ‘Op die foto's is te zien dat hij klappen heeft gekregen. Zijn eigen handen zijn gaaf, maar zijn polsen tonen letsels van handboeien. Hij werd geboeid en doodgeslagen.' Voor Jan Jacob was het al lang duidelijk dat zijn zoon werd mishandeld door het BBT, het Bijzondere Bijstandteam van de Antwerpse politie. Aanvankelijk werd de dood van zijn zoon toegeschreven aan een kalmeringsmiddel dat hem was toegediend in de cel. Jonathan had zichzelf volgepompt met drugs en reageerde slecht op het middel. Onderzoek van het Antwerpse parket toont nu echter aan dat Jonathan overleed aan inwendige bloedingen.

Voor u staat het buiten kijf dat de agenten van het BBT verantwoordelijk zijn voor de inwendige bloedingen, de doodsoorzaak van uw zoon?

Jan Jacob: ‘Geen twijfel mogelijk. Ik heb de camerabeelden gezien. Acht agenten van het BBT hebben ze opgetrommeld om mijn zoon te overmeesteren. Acht eliteagenten tegenover één naakte man vol drugs. De beelden tonen duidelijk hoe zij als Rambo's mijn weerloze zoon te lijf gingen. Twee uur lang heeft Jonathan in de cel om hulp gesmeekt en geschreeuwd. Toen het BBT arriveerde zat hij kalm op zijn bed en gooiden ze een negenknaller in zijn cel. Dat is een soort granaat die kort na elkaar negen harde knallen en lichtflitsen produceert. Ze moesten met de politiehond gaan wandelen anders zou het dier doldraaien. Maar mijn zoon onderging de marteling terwijl hij een psychose beleefde van de drugs. Daarna werd hij geboeid en verrot geslagen. Drie minuten lang heeft dat geweld geduurd. Tot zijn dood er op volgde.'

Er klinken geruchten dat uw zoon zichzelf een aantal keren tegen een deur heeft gegooid. Kan dat niet de oorzaak zijn van het inwendig letsel?

‘De camerabeelden tonen inderdaad dat mijn zoon zichzelf bij aankomst in het politiekantoor tegen een deur duwt. Maar daarvan kan zijn lever onmogelijk gescheurd zijn. Mijn zoon is overigens een imposante man. Hij deed aan bodybuilding en heeft nog als buitenwipper gewerkt. Zo is hij ook in contact gekomen met speed en amfetamines.'

Op 15 februari diende u al klacht in tegen onbekenden. Blijft dat zo of mogen de BBT-agenten zich aan een dagvaarding verwachten?

‘Ik ben tevreden met hoe het parket de zaak heeft aangepakt en geloof dat zij de schuldigen zullen aanpakken. Deze agenten gingen hun boekje te buiten. De beelden tonen dat mijn zoon verbaal agressief was. Enkel in het psychiatrisch centrum heeft hij een agent een veeg gegeven. De artsen wilden hem daar vastriemen en opsluiten in een isoleerkamer. Mijn zoon weigerde, waarna de artsen hem niet wilden opnemen en hem lieten gaan. In de gang kreeg hij het aan de stok met een agent en sloeg hij deze. Dat is zijn enige fysiek agressieve daad. Volledig onder de drugs heeft hij het centrum verlaten waarna een agent zijn pistool trok. Schiet maar, moet hij gezegd hebben. Uiteindelijk is Jonathan onder bedreiging van een blaffende hond opnieuw in de politiecombi gestapt. Aangekomen in het politiekantoor beval de procureur opnieuw om Jonathan te colloqueren. Het psychiatrisch centrum weigerde dat een tweede keer, waarna ze hem dus in de cel hebben opgesloten en het BBT hebben gebeld. Ook de artsen zijn dus mee verantwoordelijk voor zijn dood. Mijn zoon heeft mij nog gebeld net voor de agenten een eerste keer naar het psychiatrische centrum vertrokken. Ik wil leven, waren zijn laatste woorden.'



Jochen Vandenbergh

mark61
13-04-10, 14:50
Agressieve, gewelddadige drugsverslaafde. En dan is het opeens een onschuldig poesje dat zo maar door de politie mishandeld is, pfff.

De politie moet zich verantwoorden natuurlijk, desnoods een paar de cel in. En hun baas die ze dekt. Maar junkies zijn geen lieverdjes.