PDA

Bekijk Volledige Versie : Twee Nederlandse soldaten gesneuveld in Afghanistan



Marsipulami
17-04-10, 21:03
Twee Nederlandse soldaten gesneuveld in Afghanistan

zaterdag 17 april 2010, 21u50
Bron: dpa, anp, belga Auteur: jns

Twee Nederlandse mariniers zijn zaterdag tijdens een militaire operatie in de Afghaanse provincie Uruzgan om het leven gekomen door een bermbom. Dat heeft Commandant der Strijdkrachten generaal Peter van Uhm in Den Haag bekendgemaakt.

Eerder op de dag had de door de NAVO geleide vredesmacht ISAF bekendgemaakt dat er in het zuiden van Afghanistan twee soldaten van de NAVO waren gesneuveld. Hun nationaliteit werd op dat moment echter nog niet vrijgegeven.

In het zuiden van Afghanistan zijn vooral Amerikanen, Britten, Canadezen en Nederlanders gestationeerd. Dit jaar zijn in het land al 164 soldaten van de NAVO gesneuveld. Sinds de start van de Nederlandse missie in Afghanistan zijn al 23 Nederlandse soldaten omgekomen.

De Afghaanse president Hamid Karzaï heeft zaterdag Fazel Ahmad Manawi, professor in de islamitische sharia, aangeduid als nieuw hoofd van de onafhankelijke Afghaanse verkiezingscommissie. Die kwam zwaar onder vuur te liggen wegens vermoedelijke massale fraude. Eerder deze maand stapte Azizoellah Loedin op als voorzitter.

allard
17-04-10, 22:37
Het wordt zo langzamer hand tyd dat van Middelkoop en Balkenende vrywillig mee gaan vechten in plaats van krokodillentranenen te plengen .

mark61
18-04-10, 00:00
Wat flauw, ze gingen net weg. Dan maar Verhagen sturen om het gat op te vullen.

Keydo
18-04-10, 00:23
Triest voor de ouders natuurlijk die gasten zitten daar ook met tegenzin door toedoen van de zionisten en hun Joodse naasten. Valt ook geen eer aan te behalen omdat het een leugenachtig oorlog is.

PaRiSCaSa
18-04-10, 11:14
Why did they go there? Who invited them? Was NL threatened in any way by Afghanistan?

The government is clearly responsible for their deaths.

NB: All countries that went to war in Afghansitan in the past have been defeated.

ronald
18-04-10, 12:16
Triest voor de ouders natuurlijk die gasten zitten daar ook met tegenzin door toedoen van de zionisten en hun Joodse naasten. Valt ook geen eer aan te behalen omdat het een leugenachtig oorlog is.

Gore reactie zeg. Ik durf te wedden dat het je geen bal kan schelen.

Keydo
20-04-10, 02:55
Gelukkig kan het mij niet schelen wat jij denkt of vind.

Shalom schlimo!

Max Stirner
20-04-10, 09:45
NB: All countries that went to war in Afghansitan in the past have been defeated.


Ja, toch zijn de vergelijkingen met bijv. de invasie van de Sovjet Unie 30 jaar geleden niet helemaal adequaat:


Bijv.

- Met name vielen er destijds veel meer (100.000'den) burgerslachtoffers direct veroorzaakt door de Sovjets, nu zijn dat er veel minder.

- Destijds werden de rebellen actief gesteund door de VS, met moderne wapens (Stingers bijv.).


Anywayz, tis een puinhoop en dat zal het sowieso nog wel ff blijven: denk dat als de NAVO zich terugtrekt echt de pleuris uitbreekt (burgeroorlog, terugkeer van de Neanderthalers) - alleen zullen we daar door de media dan wat minder mee worden geconfronteerd.

Slinger
20-04-10, 09:49
Why did they go there? Who invited them? Was NL threatened in any way by Afghanistan?

The government is clearly responsible for their deaths.

NB: All countries that went to war in Afghansitan in the past have been defeated.

Ze vechten vóór Afghanistan hoor, en tégen de Taliban.

Max Stirner
20-04-10, 09:54
YouTube- Before The Dawn: Afghanistan in Peace

PaRiSCaSa
20-04-10, 10:45
Ze vechten vóór Afghanistan hoor, en tégen de Taliban.

Come on, do you really believe they went there for this reason? They have such a nice heart, let's go and help the Afghan people...

Why didn't they go to countries in Africa where the situation is 10 times worse?

Think about that and tell me.

Aït Ayt
20-04-10, 11:23
Ze vechten vóór Afghanistan hoor, en tégen de Taliban.

ze vechten voor corruptie, en voor diefstal, en ze vechten voor het verkrachten van vrouwen..

Aït Ayt
20-04-10, 11:26
- Destijds werden de rebellen actief gesteund door de VS, met moderne wapens (Stingers bijv.).



die actieve steun is nu nog steeds het geval.. meer dan 30 landen zijn daar militair en financieel actief om de afghaanse rebellenclub te steunen in hun strijd tegen de taliban..

Mark
20-04-10, 11:38
Alle landen moeten zich zo snel mogelijk terug trekken, dan hebben we daarna een soort van open lucht museum van het stenen tijdperk.

Slinger
20-04-10, 11:41
ze vechten voor corruptie, en voor diefstal, en ze vechten voor het verkrachten van vrouwen..

Ik ben het niet zo vaak met je eens, maar nu wel gedeeltelijk. Wat ik het laatste half jaar allemaal hoor over het bewind van Kharzai is niet zo best. Ik begrijp dat ook Amerika zich van hem aan het afkeren is. Ik denk dat we voor een regimeschange staan. Dat neemt niet weg dat de Taliban nog veel erger is (was).

Slinger
20-04-10, 12:06
Alle landen moeten zich zo snel mogelijk terug trekken, dan hebben we daarna een soort van open lucht museum van het stenen tijdperk.

Ja, compleet met lijfstraffen volgens de sjaria, vrouwen in burka, steniging op pleinen, openbare executies in stadions, talibanschandknapen in weeshuizen etc.

Mark
20-04-10, 12:13
Ja, compleet met lijfstraffen volgens de sjaria, vrouwen in burka, steniging op pleinen, openbare executies in stadions, talibanschandknapen in weeshuizen etc.

precies!

+ alle in het westen wonende voorstanders van zo'n regime direct daar heen deporteren.

paradijs op aarde :)

PaRiSCaSa
20-04-10, 17:16
Ja, compleet met lijfstraffen volgens de sjaria, vrouwen in burka, steniging op pleinen, openbare executies in stadions, talibanschandknapen in weeshuizen etc.

Why didn't they go to countries in Africa where the situation is 10 times worse?

Pizzaman
20-04-10, 17:31
Why didn't they go to countries in Africa where the situation is 10 times worse?

I think because those countries do not have oil... :gniffel:

Behalve dat, is er daar geen eer te behalen want het enige wat ze van de dictators kunnen pakken is het geld wat we er zelf heen sturen.
En als het dan goed zou gaan daar in Afrika, sturen we geen geld meer en kunnen ze niks meer afromen. Capisce?

PaRiSCaSa
20-04-10, 17:42
I think because those countries do not have oil... :gniffel:



Thank you, that was one of the obvious answers/reasons I expected.

Well, apparently not that obvious for everyone...

Danablue
20-04-10, 17:50
China en ik dacht ook bepaalde Golfstaten willen geen VN ingrijpen in Sudan of oppakken van de president. Ze zijn vrienden van het regime, er is daar veel olie en het groeiende China heeft dorst.

De VN kan niet ingrijpen als een onpartijdige politiemacht. Er spelen altijd de spelletjes van de lidstaten doorheen.

Misschien moeten er aliens van opstandige exoplaneten komen om orde op zaken te stellen.

Soldim
21-04-10, 05:50
Thank you, that was one of the obvious answers/reasons I expected.

Well, apparently not that obvious for everyone...

Tsja. Dat het niet 'obvious' is voor mij, komt door mijn gebrek aan kennis. Ik wist namelijk helemaal niet dat Afghanistan zo olierijk was....

Max Stirner
21-04-10, 09:31
ze vechten voor corruptie, en voor diefstal, en ze vechten voor het verkrachten van vrouwen..

(gaap)

PaRiSCaSa
21-04-10, 09:48
Tsja. Dat het niet 'obvious' is voor mij, komt door mijn gebrek aan kennis. Ik wist namelijk helemaal niet dat Afghanistan zo olierijk was....

Bonjour,

Afghanistan has large oil and natural gas resources. Only a small portion is currently exploited. And still many amounts are regularly discovered.

Secondly, Afghanistan, from its geographical location, is a strategic country, for the oil transported from Asia to the Gulf.

mark61
21-04-10, 12:44
Bonjour,

Afghanistan has large oil and natural gas resources. Only a small portion is currently exploited. And still many amounts are regularly discovered.

Secondly, Afghanistan, from its geographical location, is a strategic country, for the oil transported from Asia to the Gulf.

Bonjour, je kletst uit je nek als je dat als redenen voor de heisa in Afghanistan ziet.

Waarom praat iedereen elkaar toch na als een kip zonder kop? Heb je hier bronnen of argumenten voor? N'importe quoi...

knuppeltje
21-04-10, 13:08
mark61;4324450]Bonjour, je kletst uit je nek als je dat als redenen voor de heisa in Afghanistan ziet.

Waarom praat iedereen elkaar toch na als een kip zonder kop? Heb je hier bronnen of argumenten voor? N'importe quoi...

Risca zal wel gelezen hebben wat Karzai heeft gezegd. Die zei laatst dat er in de Afgaanse bodem voor vele miljarden aan grondstoffen liggen opgeslagen, waaronde olie.
Kan ook zijn dat Karzai eigenlijk de papaverolie bedoelde, daar ben ik nog niet geheel zeker van.

H.P.Pas
21-04-10, 13:35
Heb je hier bronnen of argumenten voor? N'importe quoi...

Afghanistan is een soort 'last frontier' een van de heel weinige gebieden die nog niet grondig op minerale hulpbronnen zijn afgezocht. Er schijnt wel het een en ander in de grond te zitten; de Chinezen (http://www.mcclatchydc.com/2009/03/08/63452/chinas-thirst-for-copper-could.html#ixzz0ljlTWBL2) zijn tot nu toe de enigen die er investeringen aan gewaagd hebben.
Ooit hebben de Russen er gas aangeboord; die installaties liggen in puin.


"When we have a little security here, this will be a paradise to come and mine," he said. "We are near the markets. Those markets are China and India. The transportation is not difficult. The difficulty is that everyone says, 'We must have security and then we will invest.'"

mark61
21-04-10, 22:12
Risca zal wel gelezen hebben wat Karzai heeft gezegd. Die zei laatst dat er in de Afgaanse bodem voor vele miljarden aan grondstoffen liggen opgeslagen, waaronde olie.
Kan ook zijn dat Karzai eigenlijk de papaverolie bedoelde, daar ben ik nog niet geheel zeker van.

:hihi:

Jah Karzai probeert zijn geldschieters een beetje bij de les te houden, voordat ze hun belangstelling verliezen. Enfin, grootste fout van Obama tot nu toe.

mark61
21-04-10, 22:18
Afghanistan is een soort 'last frontier' een van de heel weinige gebieden die nog niet grondig op minerale hulpbronnen zijn afgezocht. Er schijnt wel het een en ander in de grond te zitten; de Chinezen (http://www.mcclatchydc.com/2009/03/08/63452/chinas-thirst-for-copper-could.html#ixzz0ljlTWBL2) zijn tot nu toe de enigen die er investeringen aan gewaagd hebben.
Ooit hebben de Russen er gas aangeboord; die installaties liggen in puin.

Ja dat weet ik. De Chinezen hebben zich uiteindelijk ook teruggetrokken uit die stuwdamreparatie.

Toch denk ik niet dat de VS daarom in Afghanistan zitten. Anders waren ze al begonnen met boren en graven. In Irak lieten ze er ook geen gras over groeien, en ik denk dat dat toen niet veiliger was dan Afgh.. Al is olie wat dringender dan diverse andere delfstoffen natuurlijk.

En als het alleen daarom ging hadden ze geen stennis hoeven schoppen met de Taliban, hun voormalige bondgenoten nog wel. Ik ga er nog steeds vanuit dat Afghanistan Bush' antwoord was op 9/11. Er moest wraak worden genomen en het kwam vagelijk uit die hoek. Dat was vlak nadat de Taliban nog bereid waren OBL uit te leveren.

In Saoedi-Arabië maken de VS zich ook niet druk over de aard van het regime.

En voorzover er drukte wordt gemaakt over pijpleidingen zijn ze toch drukker bezig met de route Turkmenistan, Azerbeidjan, Turkije. Lijkt me ook meer voor de hand liggen, dat is al met al stabieler dan een pijpleiding door Pakistan, laat staan Afghanistan. Die pijpleiding werd altijd genoemd als hoofdreden waarom de VS in Afgh. zaten, omdat daar wel es sprake van was geweest.

Het schijnt ook dat Pakistan vnl. zit te zieken omdat ze bang zijn voor Indiase invloed in Afgh., maar ik heb er nog niks van gezien. Jij of iemand anders wel?

Max Stirner
21-04-10, 22:52
Het schijnt ook dat Pakistan vnl. zit te zieken omdat ze bang zijn voor Indiase invloed in Afgh., maar ik heb er nog niks van gezien. Jij of iemand anders wel?


Las daar een artikel over in Newsweek of Economist, paar maanden geleden.

Heeft met name met water te maken; mijn geheugen laat me een beetje in de steek, weet niet meer precies hoe het zit - India investeert sinds een paar jaar in Afghanistan (op grote schaal, miljarden dollars) om drinkwater te verwerven, dit gaat ten koste van het water tbv Pakistan - een Pakistaanse minister sprak in dit verband zelfs over 'ecologische oorlogsvoering' of zo-iets ...... daarom wil Pakistan Afghanistan zo instabiel mogelijk houden, door de Taliban te steunen.

mark61
22-04-10, 07:05
Las daar een artikel over in Newsweek of Economist, paar maanden geleden.

Heeft met name met water te maken; mijn geheugen laat me een beetje in de steek, weet niet meer precies hoe het zit - India investeert sinds een paar jaar in Afghanistan (op grote schaal, miljarden dollars) om drinkwater te verwerven, dit gaat ten koste van het water tbv Pakistan - een Pakistaanse minister sprak in dit verband zelfs over 'ecologische oorlogsvoering' of zo-iets ...... daarom wil Pakistan Afghanistan zo instabiel mogelijk houden, door de Taliban te steunen.

Oh interessant. Die stoute Bollywoodies. Maar hoe moet dat dan, de landen grenzen niet eens aan elkaar. Zit een stukkie Pakistaans Kasjmier tussen. Tankvliegtuigen? Via China?

Pizzaman
22-04-10, 08:58
Bonjour,

Afghanistan has large oil and natural gas resources. Only a small portion is currently exploited. And still many amounts are regularly discovered.

Secondly, Afghanistan, from its geographical location, is a strategic country, for the oil transported from Asia to the Gulf.

...maar eigenlijk is de enige reden dat NL er zit, om de kont te likken van een aantal vriendjes.
Aan die olie hebben wij zelf niks, daar moeten we toch wel dik voor betalen.

Overigens vraag ik me af, gezien het 'gekozen regime', hoe lang men nog vol kan houden dat men 'aan de vrijheid aan het werken is'.
Volgens mij is het gewoon een hele grote taliban-kliek, min of meer zoals NL een grote CDA kliek is.
ik zou zeggen, laat ze lekker.

PaRiSCaSa
22-04-10, 09:53
...maar eigenlijk is de enige reden dat NL er zit, om de kont te likken van een aantal vriendjes.


Also, indeed.

Max Stirner
22-04-10, 11:01
Oh interessant. Die stoute Bollywoodies. Maar hoe moet dat dan, de landen grenzen niet eens aan elkaar. Zit een stukkie Pakistaans Kasjmier tussen. Tankvliegtuigen? Via China?


Dat zit ik me ook af te vragen ... misschien doen ze het wel gewoon in flesjes ?

Resultaat van het verhaal is in ieder geval dat er veel minder water in Pakistan terechtkomt, met alle gevolgen van dien voor bijv. de landbouw.

Pizzaman
22-04-10, 20:56
Also, indeed.

Du8s daar zijn WIJ het wel over eens. Vreemd he, een PVV-mafkees en een pro-moslim persoon, die het eens zijn.

Maar laten we eens naar het tweede deel van mijn antwoord kijken, dat is tenslotte hetgeen het volgens mij over gaat.
Is er sprake van een soort 'zendingsdrang', of zijn ze gewoon knettergek geworden met hun bemoeizuchtige ge-oorlog?
En hoe gaan we dit ooit verkopen aan onze kinderen?
WTF is eigenlijk legitiem aan de hele actie?

Pizzaman
22-04-10, 20:59
...... daarom wil Pakistan Afghanistan zo instabiel mogelijk houden, door de Taliban te steunen.

Lijkt mij volkomen kul, en wel om de volgende reden:

India heeft een grote moslimgemeenschap, dus wanneer de Taliban in Afghanistan aan de macht zou komen, dan zou er een stabiel systeem komen met alsnog het water-akkoord.

in dat geval zou Pakistan zowel de enenals de andere partij (al dan niet stiekum) moeten steunen om het conflict gaande te houden.

fisherman1969
22-04-10, 21:08
Lijkt mij volkomen kul, en wel om de volgende reden:

India heeft een grote moslimgemeenschap, dus wanneer de Taliban in Afghanistan aan de macht zou komen, dan zou er een stabiel systeem komen met alsnog het water-akkoord.

in dat geval zou Pakistan zowel de enenals de andere partij (al dan niet stiekum) moeten steunen om het conflict gaande te houden.

Ik heb al zo vaak gezegd :
Weg uit die zandbak die AFGHANISTAN heet , wij hebben er niks te zoeken!
Kapitalen heeft het al gekost en nu zijn ze weer van plan politie agentjes op te leiden , terwijl hier te kort is aan agenten en het ,,geteisem , rustig zijn gang kan gaan :D

Pizzaman
22-04-10, 21:12
.... terwijl hier te kort is aan agenten en het ,,geteisem , rustig zijn gang kan gaan :D

Je zou bijna gaan denjken,dat bepaalde subversieve elementen het ER OM DOEN....
...zodat hun criminele vriendjes rustig hun gang kunnen gaan?

Nouja, dat zal wel te ver gezocht zijn. :gniffel:

Spoetnik
22-04-10, 21:15
Weg uit die zandbak die AFGHANISTAN heet

Afghanistan heeft opzich maar 2 woestijnen. Het is vooral heuvelachtig.

Pizzaman
22-04-10, 21:18
Afghanistan heeft opzich maar 2 woestijnen. Het is vooral heuvelachtig.

Wij hebben alleen de zandverstuiving op de Veluwe, toch voel ik me af en toe als een roepende in de woestijn...
Je moet het denk ik figuurlijk opvatten. :blowen:

fisherman1969
22-04-10, 21:19
Come on, do you really believe they went there for this reason? They have such a nice heart, let's go and help the Afghan people...

Why didn't they go to countries in Africa where the situation is 10 times worse?

Think about that and tell me.

Om te beginnen ff dit , je kunt blijkbaar goed Nederlands lezen *), dus krijg je ook antwoord in het Nederlands .
Het antwoord is simpel , in Afrika is de situatie veel slechter maar er zijn iets minder zotten **) , die graag zich zelf op willen blazen met maar een doel zoveel mogelijk doden maken onder de bevolking van landen die het niet met hun ziens wijze en /of geloof eens zijn.

*)zgn onder de mon en uit de naam van ALLAH , zich voordoen als brave godsvruchtige Moslims en zich Taliban noemen.
snap je het nu een beetje ?
*) Engels is toch de taal van het gehate WESTEN ?:jeweetog:

Spoetnik
22-04-10, 21:25
Wij hebben alleen de zandverstuiving op de Veluwe, toch voel ik me af en toe als een roepende in de woestijn...
Je moet het denk ik figuurlijk opvatten. :blowen:

Nee dat wil ik niet. Ik wil er een imbiciele discussie van maken.

Pizzaman
22-04-10, 23:01
Nee dat wil ik niet. Ik wil er een imbiciele discussie van maken.

O, meestal verzandt het daar toch wel in... :gniffel:

Keydo
22-04-10, 23:53
Ontopic bitchez!

MaRiaH
23-04-10, 00:01
Ze vechten vóór Afghanistan hoor, en tégen de Taliban.

Tis toch verschrikkelijk dat je dat nog uit moet leggen.. :brozac:

Ik snap niet waar dat valse inlevingsvermogen van vermeend slachtofferschap met Afghanen vandaan komt.
De Taliban is de werkelijke vijand en dat vinden de Afghanen ook.

MaRiaH
23-04-10, 00:02
Alle landen moeten zich zo snel mogelijk terug trekken, dan hebben we daarna een soort van open lucht museum van het stenen tijdperk.

:hihi:

MaRiaH
23-04-10, 00:05
Ja, compleet met lijfstraffen volgens de sjaria, vrouwen in burka, steniging op pleinen, openbare executies in stadions, talibanschandknapen in weeshuizen etc.

Je vergeet de vrouwen binnenshuis houden en meisjes verbieden naar school te gaan, verbod op internet en TV enz. enz.

PaRiSCaSa
23-04-10, 00:48
Om te beginnen ff dit , je kunt blijkbaar goed Nederlands lezen *), dus krijg je ook antwoord in het Nederlands

Oh jammer but I can understand you prefer to answer in Dutch than in English. Even if I think your English is perfect, if we look at the flag on your profile. But don’t worry, go ahead, it’s even better for my practice of foreign languages. :wijs:


Het antwoord is simpel , in Afrika is de situatie veel slechter maar er zijn iets minder zotten **) , die graag zich zelf op willen blazen met maar een doel zoveel mogelijk doden maken onder de bevolking van landen die het niet met hun ziens wijze en /of geloof eens zijn.

Was NL in any way threatened by the Taliban? Was NL so worried about its internal security that they had to send troops to a country located thousands of kms away? If NL has to fear threats of terrorism, it must be from the citizens already living in the NL, not thousands of kms far away, don’tyou think? I am sure the Talibans don’t even know such a tiny country called Holland exists on Earth. What do you think?


snap je het nu een beetje?

No, not really.


Engels is toch de taal van het gehate WESTEN ?:jeweetog:

All of us here speak Moroccan, we could only speak Arabic if we would like to, but as you and other non Moroccan members don’t speak Arabic, we use western languages so that you understand us. Question of courtesy, so that you feel more welcome on our forum. Snap je?

:gniffel:

Moreover, what makes you think I hate the West? My nickname, the French flag or this splendid Eiffel Tower on my profile?

Bonne nuit :slapen:

Pizzaman
23-04-10, 08:27
Je vergeet de vrouwen binnenshuis houden en meisjes verbieden naar school te gaan, verbod op internet en TV enz. enz.

Een soort SGP dus, ik weet zeker dat die (misschien stiuekum) de educatie van vrouwen alleen nuttig vinden voor zover ze dan hun zoons kunne helpen met het huiswerk. Hoe ik dat weet? Ben opgegroeid in de biblebelt. :blowen:

H.P.Pas
23-04-10, 08:34
Ben opgegroeid
Werkelijk ?

Pizzaman
23-04-10, 08:38
Werkelijk ?

Nouja, in ieder geval groot geworden... :gniffel: