PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Geen vuiltje aan de lucht'



Bofko
18-04-10, 13:02
AMSTERDAM - UPDATE 08.10 De IJslandse vulkaanwolk vormt geen enkel gevaar voor de luchtvaart. KLM heeft gisteravond een geslaagde test met een Boeing 737 uitgevoerd, die vanaf Schiphol een proefvlucht boven Nederland en de Noordzee uitvoerde.
,,Een prachtige vlucht. Ik heb het nog nooit zo helder gezien. Er was echt geen vuiltje aan de lucht”, zo stelde operationeel directeur Ype de Haan na de landing rond negen uur zaterdagavond.
Het toestel is vannacht uitgebreid geïnspecteerd, waarbij geen enkel spoor is teruggevonden van schadelijk vulkaanas. ,,Het vliegtuig was net zo schoon als een auto waarmee je een stuk hebt gereden. Niks aan de hand dus”, aldus De Haan.

Vanmorgen is in alle vroegte een tweede KLM-kist naar Dusseldorf gevlogen om het luchtruim aldaar te verkennen, hetgeen ook geen problemen opleverde. Het toestel keert op dit moment weer terug naar Schiphol in gezelschap van zeven lege KLM-vliegtuigen die donderdag in de Duitse stad gestrand waren.

KLM en andere maatschappijen voeren de druk richting de instanties op en willen zo snel mogelijk weer met passagiers gaan vliegen, nu steeds meer er op wijst dat de situatie in de lucht totaal niet gevaarlijk is. De kans dat dit snel kan gebeuren groeit nu in vanmorgen in bepaalde delen van Europa het luchtruim al weer open lijkt te gaan.

,,Het is genoeg geweest. Het heeft nu lang genoeg geduurd, we willen vliegen”, aldus KLM-topman Hartman, die eveneens aan boord van de proefvlucht was. ,,Vanmorgen zijn in Duitsland enkele proefvluchten uitgevoerd tussen Munchen en Frankfurt. Er blijkt niets aan de hand”, aldus de KLM-baas.

NASA
Volgens Hartman zeggen ook onderzoekers van NASA dat de concentratie stofdeeltjes meevalt en waarschijnlijk geen gevaar oplevert voor de luchtvaart.
,,Tot onze ergernis viel er gisteren en eergisteren niet over te praten. We smeken daarom nu bij Eurocontrol in Brussel om weer te gaan vliegen”, aldus een gefrustreerde Hartman.
KLM verwacht deze ochtend zonder problemen haar toestellen van Dusseldorf naar Amsterdam te kunnen vliegen. ,,Dat doen we bij daglicht, laag vliegend en volledig op handbediening. Als de piloten ook maar iets van een aswolk zien zullen ze er omheen vliegen”, aldus Hartman.

Volgens de KLM-baas zullen de lege proeftoestellen direct na aankomst uitgebreid geïnspecteerd worden. ,,Maar wanneer er niets aan de hand is kunnen hopelijk kort daarna vanuit verre bestemmingen toestellen mét passagiers aan de reis naar Europa gaan beginnen.”

Indien dat het geval is zullen waarschijnlijk ook in de loop van de dag andere maatschappijen hun dienstregeling van en naar Schiphol weer willen opstarten.

telegraaf.nl
-----------------------

Past wel in de huidige klimaat-discussie. Wat is weer- en klimaattechnisch de werkelijkheid ?
Begint met een voorval in het verleden : Een vliegtuig dat ergens in de jaren 80 door een Alaskaanse aswolk vloog en die vervolgens zijn motoren zag uitvallen. Het vliegtuig ging lagere vliegen, de motoren werden door zuivere lucht 'schoongespoeld' en kon zijn motoren weer starten. Ik denk dat dit voorval een 'gevaarlijke-aswolk'-psychose heeft veroorzaakt in de luchtvaartwereld die zich na 9/11 geen rampen meer kan veroorloven.

Je zult zien dat er binnen een paar dagen weer gevlogen gaat worden ook al stoot die vulkaan nog maanden as uit.

mark61
18-04-10, 13:39
Is er een trend van overreactie? Zie ook de varkensgriep. Grote heisa over niks, achteraf. Het lijkt wel of de verzamelde wetenschap en bestuurders dommer worden, ipv. slimmer.

Misschien is het dat de behoefte om alle eventualiteiten uit te sluiten, om het leven steeds zekerder te maken groeit. Kweenie, ik houd niet van zo'n wereld. Ik ben niet bang voor een beetje risico.

Bart.NL
18-04-10, 14:09
Is er een trend van overreactie? Zie ook de varkensgriep. Grote heisa over niks, achteraf. Het lijkt wel of de verzamelde wetenschap en bestuurders dommer worden, ipv. slimmer.

Misschien is het dat de behoefte om alle eventualiteiten uit te sluiten, om het leven steeds zekerder te maken groeit. Kweenie, ik houd niet van zo'n wereld. Ik ben niet bang voor een beetje risico.

Totdat er 1 vliegtuig neerstort vanwege de vulkaan as. Dan is de wereld te klein vanwege het "ontverantwoorde risico" dat genomen is.

Dus als we collectief besluiten "geen mietjes" te zijn, dan ook geen gejank achteraf.

childerenoftjsernobyl86
18-04-10, 16:39
AMSTERDAM - UPDATE 08.10 De IJslandse vulkaanwolk vormt geen enkel gevaar voor de luchtvaart. KLM heeft gisteravond een geslaagde test met een Boeing 737 uitgevoerd, die vanaf Schiphol een proefvlucht boven Nederland en de Noordzee uitvoerde.


Uhh, een vliegverbod en een testvlucht?:cheefbek:

Joesoef
18-04-10, 17:50
Het is natuurlijk wel een mooie test voor het geval dat er zich een echte calamiteit voor doet. Wie is het geen test maar iets onder het mom van as...

Danablue
19-04-10, 08:44
,,Een prachtige vlucht. Ik heb het nog nooit zo helder gezien..."

Een paar dagen geen vliegtuigen en het is opvallend helder. Ik rij vaak over de Afsluitdijk en kon nu stukken van de andere oever zien die ik nog niet eerder kon zien.

Wat me ook opvalt, normaal hebben we in voor- en najaar met het huidige weertype al gauw last van stank en fijnstof alarm. In Belgie zelfs nog wat eerder. Dat komt geloof ik door een verschijnsel dat inversie heet. Maar nu is er niks aan de hand.

Ik woon in de buurt van Rotterdam Airport. Niet zo druk als Schiphol, bij lange na niet. Maar zelfs hier is de rust weldadig. Wat zullen de mensen in Zwanenburg genieten.

ronald
19-04-10, 09:31
,,Een prachtige vlucht. Ik heb het nog nooit zo helder gezien..."

Een paar dagen geen vliegtuigen en het is opvallend helder. Ik rij vaak over de Afsluitdijk en kon nu stukken van de andere oever zien die ik nog niet eerder kon zien.

Wat me ook opvalt, normaal hebben we in voor- en najaar met het huidige weertype al gauw last van stank en fijnstof alarm. In Belgie zelfs nog wat eerder. Dat komt geloof ik door een verschijnsel dat inversie heet. Maar nu is er niks aan de hand.

Ik woon in de buurt van Rotterdam Airport. Niet zo druk als Schiphol, bij lange na niet. Maar zelfs hier is de rust weldadig. Wat zullen de mensen in Zwanenburg genieten.

Ik werk onder de rook van de Buitenveldertbaan. Je merkt het niet eens meer. Dat is toch wel raar. Waarschijnlijk wanneer er weer gevlogen mag worden merk je opeens dat je iets miste en dan terug is. Het onderbewuste wordt dan weer even actief denk ik.