PDA

Bekijk Volledige Versie : Belgische bisschop neemt ontslag



Marsipulami
22-04-10, 23:18
Belgische bisschop neemt ontslag


do 22/04/2010 - 22:50 Een Belgische bisschop heeft ontslag genomen. Dat heeft de Belgische bisschoppenconferentie vandaag bekendgemaakt. Over wie het precies gaat en waarom hij ontslag moet nemen, is nog niet bekend.


Morgen geeft aartsbisschop André Léonard meer uitleg op een persconferentie. Hij doet dat om 12 uur in Brussel. Léonard zal zelf het ontslag toelichten, samen met de bisschop van Doornik, Guy Harpigny, die de klachten over seksueel misbruik in de Kerk behandelt. Ook kinderpsychiater Peter Adriaenssens zit mee aan tafel.

Marsipulami
23-04-10, 13:13
Brugse bisschop geeft misbruik toe

vrijdag 23 april 2010, 13u07

belga


De Brugse bisschop Roger Vangheluwe (74) heeft ontslag genomen. Hij misbruikte 'een jongen uit een bevriende omgeving', zo liet hij optekenen in een verklaring die werd voorgelezen op een persconferentie.

De perschef van het bisdom Brugge, Peter Rossel, las de verklaring van Vangheluwe voor. 'Toen ik nog geen bisschop was en enige tijd daarna, heb ik een jongen uit een bevriende omgeving seksueel misbruikt. Het slachtoffer blijft hierdoor getekend. Tijdens de voorbije decennia heb ik dit herhaaldelijk bekend tegenover hem en zijn familie en om vergeving gevraagd, maar zowel bij hem als bij mij komt er geen genezing', zo begon de tekst. 'Ik heb aan paus Benedictus XVI mijn ontslag ingediend en de paus heeft mijn ontslag aanvaard,' klinkt het. 'Door de mediastorm is het trauma sterker geworden. Het is niet langer houdebaar. Ik heb ontzettend veel spijt.' De bisschop trekt zich nu terug voor verdere bezinning.

Emotionele Léonard

Na Rossel nam aartsbisschop Léonard het woord. Hij bevestigde dat het ontslag van Vangheluwe onmiddelijk aanvaard is. 'Monseigneur Vangheluwe heeft, net als elk ander mens, het recht om tot inkeer te komen, vertrouwend op Gods barmhartigheid. Hij stond bekend als een grootmoedig en dynamisch bisschop die binnen de Belgische kerk op veel waardering kon rekenen', zei Léonard nog. 'We zijn ons bewust van de vertrouwenscrisis die zijn ontslag teweeg zal brengen. Niettemin hopen wij dat de wijsheid de bovenhand zal halen. De Kerk wil 'resoluut een bladzijde - uit een nog niet ver verleden- omdraaien'. Het ontslag van de bisschop beantwoordt volgens hem aan 'de wil tot transparantie die de katholieke kerk van België strikt wil toepassen'.

Een erg geëmotioneerde aartsbisschop Léonard zegt te hopen dat deze zaak de bisschoppen en vooral de priesters in dit land niet ten onrechte in hun geheel in diskrediet zal brengen. Zijn stem brak en hij moest even slikken. 'De overgrote meerderheid leidt een leven dat overeenstemt met hun roeping'.

'Niet op de hoogte'

Léonard werd tijdens de persconferentie ook nog geflankeerd door de bisschop van Doornik, Guy Harpigny, die referent is voor de Commissie die de klachten over seksueel misbruik in de Kerk behandelt, en Peter Adriaenssens, kinderpsychiater en voorzitter van diezelfde commissie, die in 2000 werd opgericht. Ook zij namen het woord en lichtten onder meer het werk van de commissie toe. Harpigny bevestigt 'klaar en duidelijk dat er geen enkel lid van de Bischoppenconferentie op de hoogte was van de situatie'. Afgelopen dinsdag werden ze via de entourage van het slachtoffer op de hoogte gebracht.

'Verrast, geschokt en ontredderd'

Peter Rossel las ook een verklaring voor van het bisdom van Brugge. ‘De zaak is onbegrijpelijk voor de directe medewerkers van de bisschop en voor het hele bisdom. De entourage van de bisschop is verrast, geschokt en ontredderd, want er was geen enkele aanwijzing dat de bisschop onder een ernstig probleem gebukt ging. Het bisdom blijft onthoofd achter. De medewerkers van de bisschop hebben akte genomen van de beslissing en respecteren die. Ze voelen ook mee met wie geleden heeft.

‘Het woord "onvoorstelbaar" is voor ons concreet geworden. Elk geval blijft er een te veel, maar we willen benadrukken dat dit uitzonderingen blijven.’

Het kerkelijk recht zal nu bepalen wat er verder moet gebeuren. Er wordt zo snel mogelijk een diocesane administrator aangeduid die voor de lopende zaken zal zorgen.

llo, loa, Dirk Musschoot

justus
23-04-10, 20:13
die eikel had niet ontslag moeten nemen maar ontslagen moeten worden...

Eke
23-04-10, 20:35
Brugse bisschop geeft misbruik toe

. Het slachtoffer blijft hierdoor getekend. Tijdens de voorbije decennia heb ik dit herhaaldelijk bekend tegenover hem en zijn familie en om vergeving gevraagd, maar zowel bij hem als bij mij komt er geen genezing',


Deze man is wel een stuk verder dan de mannen die een kind gebruiken en nog steeds niet door hebben hoe schadelijk dit kan zijn voor het slachtoffer.

Toch is vergeving (van de ander en van jezelf) de weg naar genezing....
Alleen is dit een (langdurig) proces en geen eenmalig gestamel....Je hebt daar veel kracht bij nodig.

PaRiSCaSa
23-04-10, 20:46
Wise decision.

All priests involved in sexual abuses should follow suit.

People might forgive but will never forget.

Eke
23-04-10, 20:52
Wise decision.

All priests involved in sexual abuses should follow suit.

People might forgive but will never forget.

Yep. Het blijft een gevoelig litteken...

Slinger
23-04-10, 21:05
Wise decision.

All priests involved in sexual abuses should follow suit.

People might forgive but will never forget.

Ik betwijfel of vergeving mogelijk is.

PaRiSCaSa
23-04-10, 22:03
Ik betwijfel of vergeving mogelijk is.

We say that forgiveness depends on the intensity of repentence.

I think each one’s emotional state. In our daily lives, we all react differently to a same situation.

So, nothing is unforgivable with time.

Slinger
23-04-10, 22:48
We say that forgiveness depends on the intensity of repentence.

I think each one’s emotional state. In our daily lives, we all react differently to a same situation.

So, nothing is unforgivable with time.

Inderdaad, en ik denk dat zijn berouw niet zo diep zit, want hij heeft al die jaren gezwegen en zijn functie uitgeoefend. Ik denk dat hij nu berouw heeft omdat het is uitgekomen.

Marsipulami
30-04-10, 01:29
Priester (28) : "Het is momenteel stil bij God"

http://www.deredactie.be/permalink/1.770146

mark61
30-04-10, 10:07
Nou Léonard nog, de ouwe jokkebrok.