PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoogleraren tegen beleid van Verburg



knuppeltje
29-04-10, 10:51
Meer dan honderd hoogleraren van de Nederlandse universiteiten keren zich in een manifest tegen het beleid van minister Gerda Verburg (LNV) inzake de intensieve veehouderij. In hun gezamenlijke pleidooi voor een duurzame veehouderij stellen ze dat er een einde moet komen aan 'de georganiseerde onverantwoordelijkheid'. Niet de markt, maar de overheid moet de noodzakelijke verandering van de veehouderij sturen, aldus de hoogleraren. Ze vinden dat Verburg zich niets aantrekt van kritische rapporten van haar voorgangers en stellen dat een 'doemscenario' dreigt. (Volkskrant.)

Inderdaad, weg met al die bio-industrie. Beter voor het milieu en de volksgezondheid.

Eke
29-04-10, 11:34
*Ze vinden dat Verburg zich niets aantrekt van kritische rapporten van haar voorgangers en stellen dat een 'doemscenario' dreigt. (Volkskrant.)

**Inderdaad, weg met al die bio-industrie. Beter voor het milieu en de volksgezondheid.

* Mooi, dat hadden we hier ook vast gesteld ...:boos:

** En....Grotere bedrijven is op zich geen punt ...
Maar Knuppeltje, wist je dat een koe in de wei slechter is voor het milieu ?
Toch gun ik die beesten wel een portie joggen op een dag. Verder in de koeienserre...

knuppeltje
29-04-10, 14:01
Eke;4330715]* Mooi, dat hadden we hier ook vast gesteld ...:boos:

Gewoon hier niet meer vetmesten dan er hier op het bord moet en dat ergens op en eiland in de Noordzee of weet ik waar, als het maar ver weg is, voor mijn part in Afrika, kunnen die boeren daar tenminste weer overleven. Alle grond die er dan vrijkomt terug naar een groot nationale landschapspark. Een heel stel wegen die er dan doorlopen opruimen en waar nodig wildviaducten over de snelwegen bouwen, hier en daar aan de rand grote parkeerplaatsen aanleggen en voor veel fietspaden ernaartoe en doorheen en er voor voldoende openluchtzwembaden en golfbanen rond de steden zorgen. Als we dan ook nog zorgen dat we hier over pak weg 100 jaar met een heel stel miljoen mensen minder zijn dan kan het hier nog best aangenaam worden.
Gewoon een kwestie van aanpakken en niet naar die boeren met hun gekke Gerda luisteren. Die boeren vormen samen nog maar 3 procent van de beroepsbevolking maar zorgen voor steeds meer ellende voor de volksgezondheid dus die 3 procent moet nog veel minder worden. Hooguit 1 procent, maar liefst nog minder, kan makkelijk. Maar het ontbreekt in de politiek steeds meer aan visie. :ego:

Eke
29-04-10, 14:42
Gewoon hier niet meer vetmesten dan er hier op het bord moet en dat ergens op en eiland in de Noordzee of weet ik waar, als het maar ver weg is, voor mijn part in Afrika, kunnen die boeren daar tenminste weer overleven.

De topics gaan door elkaar lopen .....> zie Watertopic. De productie van 1 Kilogramvlees vraagt om 16.000 tot 100.000 liter water. Dus een aardige koe van 500 kilo kost dan 400x 50.000 liter= 20000000 (tel ze maar na) liter water !!!! Nou voorlopig hebben we nog geen zonnecelgestuurde watergevers. Dus.......veel vaker vegetarisch eten !!!

En dat plan van jou,ergens op een kunstmatig eiland op de Noordzee, is nog niet zo gek, alleen weet ik niet hoeveel geld dat nou weer kost :loog:

Afrika : dan zit je wel met meer vervoer. Hoewel, als je gedroogd vlees per zeilschip vervoert ...of waait er regelmatig te weinig wind naar het Noorden. :loog:

Dit is alleen wat hardop denken/dromen, he.


Alle grond die er dan vrijkomt terug naar een groot nationale landschapspark. Een heel stel wegen die er dan doorlopen opruimen en waar nodig wildviaducten over de snelwegen bouwen, hier en daar aan de rand grote parkeerplaatsen aanleggen en voor veel fietspaden ernaartoe en doorheen en er voor voldoende openluchtzwembaden en golfbanen rond de steden zorgen.



Als we dan ook nog zorgen dat we hier over pak weg 100 jaar met een heel stel miljoen mensen minder zijn dan kan het hier nog best aangenaam worden.
Gewoon een kwestie van aanpakken en niet naar die boeren met hun gekke Gerda luisteren.


Die boeren vormen samen nog maar 3 procent van de beroepsbevolking maar zorgen voor steeds meer ellende voor de volksgezondheid dus die 3 procent moet nog veel minder worden. Hooguit 1 procent, maar liefst nog minder, kan makkelijk. Maar het ontbreekt in de politiek steeds meer aan visie. :ego:


Ik wil onze laatste boeren niet kwijt :ego: Ze zijn veel te waardevol.Dat's een deel van ons eten, zeg ! Alleen moeten we nog een hoop veranderen in Nederland. Combi-bedrijfsvoering. Kleine en grote rendabele 'biologische' bedrijven.



doei . groen is van jou.

knuppeltje
30-04-10, 09:16
Eke;4330979]doei . groen is van jou.

Ok, omdat jij het bent mogen er links en recht een paar boeren blijven. Die kunnen er dan kinderboerderijen, zorgboerderijen en kampeerboerderijen van maken.

mark61
30-04-10, 09:47
Gewoon hier niet meer vetmesten dan er hier op het bord moet en dat ergens op en eiland in de Noordzee of weet ik waar, als het maar ver weg is, voor mijn part in Afrika, kunnen die boeren daar tenminste weer overleven. Alle grond die er dan vrijkomt terug naar een groot nationale landschapspark. Een heel stel wegen die er dan doorlopen opruimen en waar nodig wildviaducten over de snelwegen bouwen, hier en daar aan de rand grote parkeerplaatsen aanleggen en voor veel fietspaden ernaartoe en doorheen en er voor voldoende openluchtzwembaden en golfbanen rond de steden zorgen. Als we dan ook nog zorgen dat we hier over pak weg 100 jaar met een heel stel miljoen mensen minder zijn dan kan het hier nog best aangenaam worden.
Gewoon een kwestie van aanpakken en niet naar die boeren met hun gekke Gerda luisteren. Die boeren vormen samen nog maar 3 procent van de beroepsbevolking maar zorgen voor steeds meer ellende voor de volksgezondheid dus die 3 procent moet nog veel minder worden. Hooguit 1 procent, maar liefst nog minder, kan makkelijk. Maar het ontbreekt in de politiek steeds meer aan visie. :ego:

En dan de wolven loslaten. Dat garandeert pas natuur :hihi:

mark61
30-04-10, 09:48
doei . groen is van jou.

Als Europa vlees kan dumpen op de Afrikaanse markt moet het omgekeerd ook kunnen :cheefbek:

knuppeltje
30-04-10, 10:08
mark61;4331405]En dan de wolven loslaten. Dat garandeert pas natuur :hihi:

Ben ik grote voorstander van. Alle overtollige boeren ander werk laten doen en alle natuurgebieden drastisch vergroten met hun grond en met grote overloopgebieden met elkaar verbinden. Hoeven die runderen en paarden in een strenge winter in de Oostvaardersplassen ook niet meer te verhongeren omdat ze daar opgesloten zitten. Hier wordt er dan niet meer totaal nutteloos teveel geproduceerd, goed voor de dagjestoerist, de boeren in Afrika worden er veel beter van en wij krijgen een veel beter milieu. Tel uit je winst.

knuppeltje
30-04-10, 10:10
mark61;4331406]Als Europa vlees kan dumpen op de Afrikaanse markt moet het omgekeerd ook kunnen :cheefbek:

Niet moeten kunnen, gewoon moeten!

Eke
30-04-10, 21:18
http://www.duurzameveeteelt.nl/

alvast....


trusten !

knuppeltje
01-05-10, 10:25
Eke;4331782]http://www.duurzameveeteelt.nl/

Heel mooi, maar gaat lang niet ver genoeg.
In het kader van een eerlijkere wereldhandel moet de voedselproductie voor ons dagelijks gebruik naar de landen in Afrka bijvoorbeeld. De groentes in het noorden en de biefstukken in het zuiden ervan. Wat er moet gebeuren met de huidige landbouwgrond hier heb ik al verteld.

super ick
01-05-10, 11:37
Heel mooi, maar gaat lang niet ver genoeg.
In het kader van een eerlijkere wereldhandel moet de voedselproductie voor ons dagelijks gebruik naar de landen in Afrka bijvoorbeeld. De groentes in het noorden en de biefstukken in het zuiden ervan. Wat er moet gebeuren met de huidige landbouwgrond hier heb ik al verteld.

Hoe vaak is dat al geprobeert? Politieke instabiliteit en corruptie draaien mooie initiatieven binnen de kortste keren de nek om.
De Know How is er niet. Het moet op poten gezet worden. Het moet begeleidt worden. De machthebbers en bevolking pikken dat niet. Er is helaas onvoldoende draagvlak/saamhorigheid om opgestarte landbouwprojecten zelfstandig structureel voort te zetten.
In Zambia werkte het, tot voor kort zo goed dat het de graanschuur van Afrika was geworden. Ze exporteerde zelfs! 3 jaar later waren ze weer afhankelijk van voedselhulp om een hongersnood te voorkomen. Blanke boeren eruit, boerderijen afgebrand, onkruit op de akkers en elkaar de schedel inslaan.
Droom maar lekker verder.
Voor ons voedsel afhankelijk worden van Afrika. Ik moet er niet aan denken.

Abdelhadi_
01-05-10, 13:23
Meer dan honderd hoogleraren van de Nederlandse universiteiten keren zich in een manifest tegen het beleid van minister Gerda Verburg (LNV) inzake de intensieve veehouderij. In hun gezamenlijke pleidooi voor een duurzame veehouderij stellen ze dat er een einde moet komen aan 'de georganiseerde onverantwoordelijkheid'. Niet de markt, maar de overheid moet de noodzakelijke verandering van de veehouderij sturen, aldus de hoogleraren. Ze vinden dat Verburg zich niets aantrekt van kritische rapporten van haar voorgangers en stellen dat een 'doemscenario' dreigt. (Volkskrant.)

Inderdaad, weg met al die bio-industrie. Beter voor het milieu en de volksgezondheid.



denk je?

knuppeltje
01-05-10, 13:34
super ick;4332043]Hoe vaak is dat al geprobeert?

Ik zou niet weten.

The know how is er genoeg, ook daar telen ze ook al eeuwen groenten en fruit en er zijn. Als ze nog begeleiding nodig hebben sturen we wel een paar boeren daar naar toe. Is hier en daar allang gebeurd trouwens

Niet alle landen daar zijn zo erg als Zimbabwe of Zambia.

En voedsel komt al uit Afrika, oa uit Marokko. Daar kunnen nog een hele hoop landen bij. Tunesië, Egypte etc etc.

Je kunt beter rekening houden met wat Chavez tege Amerika zei: als je onze producten niet wilt, dan krijg je onze mensen.
Dat geldt voor ons met Afrca.

knuppeltje
01-05-10, 13:35
Abdelhadi_;4332120]denk je?

Zeker te weten.

super ick
01-05-10, 14:50
Je kunt beter rekening houden met wat Chavez tege Amerika zei: als je onze producten niet wilt, dan krijg je onze mensen.
Dat geldt voor ons met Afrca.

Geldt dat andersom ook? Als ik meer produkten uit Afrika ga eten gaan die mensen dan ook terug?

Eigenlijk diep triest. Dreigen met je eigen burgers alsof ze een plaag zijn.........

knuppeltje
02-05-10, 10:26
super ick;4332186]Geldt dat andersom ook? Als ik meer produkten uit Afrika ga eten gaan die mensen dan ook terug?

Nee! Maar de enigste manier om ze daar te houden is een veel betere welvaart voor hen daar. Daarom is een eerlijke wereldhandel zo belangrijk.


Eigenlijk diep triest. Dreigen met je eigen burgers alsof ze een plaag zijn.........

Hoe triest en ook hoe gek Chavez mag zijn, hij had volkomen gelijk!
Hij stuurt ze niet, ze gaan vanzelf wel vanwegen de armoede daar.
Net zoals de Afrakanen naar Europa.