PDA

Bekijk Volledige Versie : Ook ik ben een Neanderthaler



Danablue
06-05-10, 22:25
Mens toch familie van neanderthaler

ANP Update: donderdag 6 mei 2010, 22:06

De moderne mens heeft wel degelijk neanderthalers in zijn stamboom zitten. Dat is de opmerkelijke conclusie van een onderzoek van vijf jaar naar het dna van onze naaste verwant. Tot nu toe werd aangenomen dat de neanderthalers waren uitgestorven nadat wij, homo sapiens, ze hadden verdrongen.

Uit het nieuwste onderzoek, dat vandaag werd gepubliceerd in Science, blijkt dat het genoom van de moderne mens voor een tot vier procent overeenkomt met de neanderthalers. Dat betekent dat er in het verre verleden contact is geweest tussen de twee rassen.

In eerder onderzoek was daar nooit bewijs voor gevonden. Wetenschappers gingen er daarom van uit dat mensen en neanderthalers wel van dezelfde voorouder afstamden, maar dat er geen onderling contact meer was geweest.

Vergelijking
De wetenschappers onderzochten de botten van drie neanderthalers die gevonden waren in een grot in Kroatië. Hoewel het dna zeer gefragmenteerd was en zwaar vervuild met dna van bacteriën, kon met behulp van speciaal ontwikkelde software zestig procent van het genoom worden achterhaald.

De onderzoekers konden het dna toen vergelijken met dat van mensen van over de hele wereld. Daaruit bleek dat mensen uit Europa en Azië meer overeenkomsten hadden dan mensen uit Afrika. Zo werd ontdekt dat de kruising moet hebben plaatsgevonden nadat de mens Afrika verliet, zo'n 50.000 jaar geleden, mogelijk in het Midden Oosten.

Door het materiaal van ons met de neanderthalers te vergelijken kunnen wetenschappers ook zien welke genen uniek zijn voor mensen. Er werden er zo'n zeventig gevonden, die bijvoorbeeld het verschil in uiterlijk, hersengrootte en botten bepalen.

Pizzaman
06-05-10, 22:30
Ik heb het bewijs al jarenlang voorhanden: een spiegel.

Overigens is ook al jarenlang bekend dat sommige vrouwen het type 'Neanderthaler' erg aantrekkelijk vinden.
Dus, ik vraag me dan ook af, wat is de nieuwswaarde? :hihi: