PDA

Bekijk Volledige Versie : Four Freedoms Forever!



reallife
31-05-10, 16:55
Zojuist heb ik in Middelburg de uitreiking van de ‘Four Freedoms award’ meegemaakt. Voor het geval u het even kwijt was: de Four Freedoms werden in 1941 benoemd door de Amerikaanse president Franklin Delano Roosevelt. In een visionaire toespraak benoemde hij de freedom of speech and expression, the freedom of religion, the freedom from fear, en the freedom from want. Deze vier vrijheden vormden mede de inspiratie voor de latere Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.
Het was een prachtige bijeenkomst in Middelburg. Allereerst waren er indrukwekkende prijswinnaars. Bijvoorbeeld Dimitri Muratov, uitgever van de Novaya Gazeta in Rusland; en Jean Paul Costa, president van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens.

Verder waren er mooie (en ook korte) toespraken van onder meer premier Balkenende en minster van Buitenlandse Zaken Verhagen. En de Koningin en Kroonprins waren er, alsook diverse ministers en vele oud-ministers. De ambiance (de eeuwenoude Abdij in Middelburg) was prachtig, net als de muziek. En de gasten en conversatie zeer aangenaam. 
Wat een contrast met wat ik donderdag 27 mei in de NRC las.

In het artikel met de fraaie kop ‘EU-korset beperkt ruimte immigratiebeleid’ worden VVD kamerleden aan het woord gelaten. Ik citeer: ‘Blok en de Krom zijn van mening dat Europees recht in Nederland onaantastbaar is verklaard en dat verzet tegen Europese verdragen als heiligschennis wordt ervaren. En daar leggen ze zich niet bij neer’. De Krom stelt ‘…als Europa de regels niet wil wijzigen, dan moet Nederland zich maar uit de Europese regelgeving terugtrekken …’

Los van de vraag hoe onmogelijk dit in de praktijk zal blijken, is mogelijk nog belangrijker de inspiratie achter deze boude beweringen. Onze eigen problemen in Nederland worden groter, belangrijker verklaard dan de problemen in de wereld. 
De tegenstelling met de ceremonie in Middelburg kon niet groter zijn. Ik zou gewenst hebben dat de VVD-Kamerleden aanwezig waren geweest en voortdurend weer gehoord hadden hoe belangrijk het is dat er internationale normen zijn waar ook toezicht op is, en hoe indrukwekkende, dappere mannen en vrouwen die opkomen voor basale rechten van anderen, zich gesteund weten door die internationale rechtsorde.

De verkiezingscampagnes komen op hun hoogtepunt. En daarna komt er links- of rechtsom een nieuw regeerakkoord. Ik hoop dat de inspiratie van de Four Freedoms daarin duidelijk aanwezig is. Helemaal gerust ben ik er niet op. Want hoe mooi de bijeenkomst ook was, ik hoorde premier Balkenende tot twee keer toe het belang van het Europese Hof voor de burgers van Europa noemen. Terwijl dat Hof er nadrukkelijk (en de laatste jaren steeds vaker) ook op toeziet dat vreemdelingen die door Europese Staten onterecht zijn behandeld in hun rechten hersteld worden. Het is van groot belang dat een dergelijke mogelijkheid tot correctie van nationaal beleid er blijft. Dus: Four Freedoms Forever!

Eduard Nazarski (1953) is directeur van Amnesty International Nederland. Hiervoor werkte hij o.a. bij Vluchtelingenwerk Nederland. Hij woont in Utrecht.

http://weblogs.amnesty.nl/mensenrechtenvandaag/2010/05/29/four-freedoms-forever/

John2
31-05-10, 18:20
F
F
F
Inderdaad indrukwekkende prijswinnaars maar jij schreef 29 moest dit niet 28 mei zijn?

reallife
31-05-10, 18:26
F
F
F
Inderdaad indrukwekkende prijswinnaars maar jij schreef 29 moest dit niet 28 mei zijn?

O, dat zou kunnen ja. :o Ik haal het even weg.

reallife
31-05-10, 20:54
O! Ik dacht eerst dat jij daar geweest was, reallife, dat je dus zelf aan het woord was hier.

Hm, duidelijkheid is niet mijn sterkste kant vandaag, geloof ik. :o
Had het wel interessant gevonden daar overigens :)



Eduard Nazarski (1953) is directeur van Amnesty International Nederland. Hiervoor werkte hij o.a. bij Vluchtelingenwerk Nederland. Hij woont in Utrecht.

http://weblogs.amnesty.nl/mensenrechtenvandaag/2010/05/29/four-freedoms-forever/

John2
31-05-10, 22:07
Hm, duidelijkheid is niet mijn sterkste kant vandaag, geloof ik. :o
Had het wel interessant gevonden daar overigens :)

Oeps ik dacht ook dat jij er persoonlijk bij was.
Eigelijk wel jammer ja!!!