PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Politiek moet aanval Israël scherp veroordelen'



IbnRushd
04-06-10, 14:01
'Politiek moet aanval Israël scherp veroordelen'

DEN HAAG - De twee Nederlanders die op het hulpkonvooi naar de Gazastrook zaten dat werd aangevallen door Israël, doen een dringende oproep aan de Nederlandse politieke partijen om zich in de campagne uit te spreken over de aanval. Die oproep deden Anne de Jong en Amin Abou Rashed vrijdag tijdens een persbijeenkomst in Nieuwspoort.

,,Laat ze de aanval veroordelen, of laat ze zich uitspreken tégen de mensenrechten'', stelde De Jong. ,,Maar laat ze het onderwerp vooral niet negeren in de campagne zoals dat nu gebeurt.''

Het tweetal wil dat demissionair minister Maxime Verhagen (Buitenlandse Zaken) zich zonder voorbehoud aansluit bij uitspraken van de Europese Unie (EU) en de Verenigde Naties (VN) over de aanval op het konvooi. Deze veroordeelden de aanval scherp en willen beiden een onafhankelijk onderzoek. Nederland is tegen dit voorstel.

,,Wij moesten nota bene via de media vernemen dat Nederland genoegen neemt met een Israëlisch onderzoek naar de aanval'', aldus De Jong. Verhagen stelde dinsdag dat ,,het risico van het breken van een blokkade ligt bij degenen die dat doen''. Volgens de twee activisten ,,hoopt Israël de hele kwestie weer zo lang te kunnen rekken dat iedereen het weer vergeet.''

Advocate Liesbeth Zegveld liet vrijdag weten dat De Jong en Abou Rashed behalve een heldere Nederlandse veroordeling en de roep om een onafhankelijk onderzoek ook een financiële vergoeding verwachten van Israël voor de materiële schade die het tweetal heeft geleden. ,,Naar verluidt is het grootste deel van de bagage overboord gegooid'', stelt ze. ,,Dat is een flinke kostenpost: het gaat om dure laptops en camera's. Om over de zes boten zelf nog maar te zwijgen. Niemand weet wat daarmee is gebeurd.''

Zegveld hoopt op korte termijn een gesprek met Verhagen te kunnen hebben over de aanval. (ANP)
04/06/10 13u43

ad.nl


Typisch Israël. Alles stuk maken en/of weggooien.

Aristos
04-06-10, 14:11
Het voortbestaan van heilstaat Israel is voor die Christendemocraten als Verhagen veel belangrijker dan de humanitaire rechten van Palestijnen en Turken. Die dubbele moraalkwestie is werkelijk een kankergezwel in deze maatschappij.

tanger'73
04-06-10, 14:16
Typisch Israël. Alles stuk maken en/of weggooien.

Ja camera's en laptops zijn de zionisten grootste vijand, ze schieten daar zelfs op, weet je nog?

Joesoef
04-06-10, 14:42
Noodweer of nodeloos grof?

‘Collectieve straf in Gaza’ door blokkade

Was de Israëlische aanval op het hulpkonvooi voor Gaza gerechtvaardigd? Juristen vinden het geweld, waarbij negen doden vielen, in elk geval ‘disproportioneel’.


<address>Door onze redacteur

HANNEKE CHIN-A-FO</person></address> <address>Rotterdam, 3 juni.</address> Terwijl de Israëlische regering de entering van het schip met hulpgoederen voor Gaza verdedigt als rechtmatig, en het gebruikte geweld als noodweer, regent het beschuldigingen dat het internationaal recht is geschonden. „Staatsterrorisme”, vindt de Turkse premier Erdogan. Piraterij, zeggen velen. En: een aanval op hulpgoederen voor slachtoffers van een bezetting.
Om te bepalen of maandag op de Middellandse Zee sprake was van schending van het internationaal recht, is een antwoord nodig op twee vragen: mochten Israëlische commando’s de Marvi Marmara enteren? En was het geweld, waarbij zeker negen doden vielen, gerechtvaardigd?
Over de tweede vraag zijn juristen behoorlijk uitgesproken. „Het lijkt me vrij evident dat er sprake is van disproportioneel geweld”, zegt André Nollkaemper, hoogleraar internationaal publiekrecht aan de Universiteit van Amsterdam. „Het is hoogst onwaarschijnlijk dat de Israëliërs zodanig bedreigd werden dat er met vuurwapens geantwoord moest worden. Je zou toch zeggen dat deze situatie zonder slachtoffers opgelost had kunnen worden.”
Hoewel we niet weten welke mate van geweld de Israëliërs van hun commandanten mochten gebruiken, zegt Joe Powderly, onderzoeker internationaal strafrecht aan het Asserinstituut, „is hier naar mijn persoonlijke mening absoluut sprake van buitenproportioneel geweld.”
Of Israël het schip mocht tegenhouden, en of dat mocht door het op volle zee te enteren, ligt ingewikkelder. De regering beroept zich op de zogeheten San Remo-handleiding voor het internationaal recht van gewapend conflict ter zee. Daarin staat dat schepen die een zeeblokkade dreigen te doorbreken in internationale wateren mogen worden tegengehouden. De vraag van juristen is of de blokkade voor Gaza zelf wettig is.
De San Remo-handleiding is geschreven voor situaties van internationaal gewapend conflict, en er bestaat nog verschil van mening over de vraag of daar in de Gazastrook sprake van is. Er is geen Palestijnse staat, wel zegt de Israëlische regering dat zij „in gewapend conflict is met het Hamas-regime dat de controle over Gaza heeft”.
Of de handleiding geldt, en of schepen die de blokkade willen doorbreken mogen worden tegengehouden, hangt af van de vraag of de blokkade voor de kust van Gaza zelf wettig is. Een blokkade is toegestaan bij een internationaal gewapend conflict. „Maar je kunt je afvragen of dit nog een conflict is of pure onderdrukking, die het gevolg is van een veel te lange bezetting”, zegt Liesbeth Zegveld, hoogleraar internationaal humanitair recht in Leiden en advocaat van de twee Nederlandse opvarenden van de vloot.
De regering zegt dat de afsluiting van Gaza onder andere noodzakelijk is om te voorkomen dat er raketten naar binnen worden gesmokkeld, waarmee Hamas aanvallen kan uitvoeren op Israëlische burgers. Daar is iets voor te zeggen, vinden de juristen die voor dit artikel zijn gesproken. „Je mag met een blokkade een gebied afsluiten voor een vijandige partij”, aldus Zegveld, „maar alleen als de civiele bevolking niet disproportioneel getroffen wordt.”
Dat is hier wel het geval, heeft de VN-organisatie UNRWA vastgesteld: sinds de blokkade in 2007 begon is het aantal vluchtelingen dat in armoede leeft verdrievoudigd. Volgens Israël is er geen humanitaire crisis in Gaza, UNRWA is het daar „zeer mee oneens”.
„Er sterven mensen door een gebrek aan medische zorg”, concludeert Zegveld uit een recent bezoek aan Israël. „Wat Israël aan hulpgoederen toelaat verandert met de dag. Voor voedsel en medicijnen is de bevolking afhankelijk van smokkel door de tunnels uit Egypte.”
Er zijn „sterke aanwijzingen dat Israël met de blokkade bijdraagt aan menselijk lijden”, vindt ook Nollkaemper. „Dat maakt de blokkade op die grond onrechtmatig.” Volgens Zegveld is er sprake van een ‘collectieve straf’: „In antwoord op gewelddadig handelen van Hamas hanteert Israël een blokkade die bij uitstek de eerste levensbehoeften van de bevolking treft.” Dat komt neer op een schending van de Geneefse Conventies, het basisdocument met regels voor gewapende conflicten.
„Israël zit vanaf het begin bij alle stappen fout”, is Zegvelds analyse. „De blokkade mag al niet op deze manier. Verder mag Israël geen humanitaire vaartuigen tegenhouden als dat niet nodig is. Het had het schip kunnen omleiden en de goederen in beslag nemen, dit alles binnen de kaders van militaire noodzaak. En wat betreft de militaire noodweer: er is geen enkele aanwijzing dat de opvarenden in het bezit van vuurwapens waren.” Powderly deelt die analyse: „Welk recht je ook toepast, het Israëlische optreden was onrechtmatig.”
Piraterij kan overigens worden uitgesloten. Volgens het VN-verdrag voor het recht van de zee wordt dat misdrijf gepleegd door particuliere vaartuigen, en met particuliere doeleinden. En van staatsterrorisme, de beschuldiging van Erdogan, bestaat geen erkende definitie in het internationaal recht, zegt Powderly.
De Veiligheidsraad wil dat er een „onpartijdig” feitenonderzoek komt. Israël heeft een intern onderzoek aangekondigd. Juristen hebben er weinig vertrouwen in dat dat tot geloofwaardige resultaten zal leiden. Ze verwijzen naar het zelfonderzoek na de Gaza-oorlog, begin vorig jaar, dat internationaal slecht werd geloofd. De VN stelden toen een commissie in onder leiding van Richard Goldstone, die een internationaal strafonderzoek wegens oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid adviseerde. Israël weigerde elke vorm van medewerking met Goldstone.
„Als Israël het eerst zelf gaat doen zijn we vijf jaar verder”, vermoedt Zegveld. „Voor hen draait het om rekken. Ze schenden, repareren, overleven en gaan op naar de volgende ronde. Dit moet je niet aan Israël overlaten.”

Soldim
04-06-10, 15:24
Om over de zes boten zelf nog maar te zwijgen. Niemand weet wat daarmee is gebeurd.''


Als ik voor Trafigura wist ik wel welke kant ik die schepen van hen heen zou sturen :hihi:

mark61
04-06-10, 15:27
Als ik voor Trafigura wist ik wel welke kant ik die schepen van hen heen zou sturen :hihi:

Daar krijg je anders last mee. Proces is net begonnen in A'dam :hihi:

Soldim
04-06-10, 15:33
Daar krijg je anders last mee. Proces is net begonnen in A'dam :hihi:

'Meheer de rechtuh, ik weet zo niet wat er met die schepen en dat afval is gebeurd -- we wilden het aan de Pallestijnen doneren, maar is allemaal in beslag genomen door Israel. We hebben nog niet gevraag of we het terug mogen hebben..." :zozo:

mark61
04-06-10, 15:43
'Meheer de rechtuh, ik weet zo niet wat er met die schepen en dat afval is gebeurd -- we wilden het aan de Pallestijnen doneren, maar is allemaal in beslag genomen door Israel. We hebben nog niet gevraag of we het terug mogen hebben..." :zozo:

Een soort zwart gat, dat Israël. Is wel een goed idee eigenlijk.

mark61
04-06-10, 15:45
Verhagen en bak ellende zijn schreibtischmörder die misdaden tegen de menselijkheid goedpraten en goedkeuren.

En niemand die daar wat van zegt.

Onbegrijpelijk.

Ze nodigen nazi's uit en paraderen ermee rond, waar geen enkel ander Europees politicus ook maar dood mee gezien wil worden.

Eke
04-06-10, 21:56
Het voortbestaan van heilstaat Israel is voor die Christendemocraten als Verhagen veel belangrijker dan de humanitaire rechten van Palestijnen en Turken. Die dubbele moraalkwestie is werkelijk een kankergezwel in deze maatschappij.

Gebruik dus je stem op 9 juni. .

Ten bate van politici die zich wel duidelijk uitspreken voor opheffing van de bezetting van Gaza.
Die ook kennis willen nemen van het verleden (1948)


stem bv. op Mariko Peters (Groen-links), Martijn van Dam (PvdA), iemand van de SP .......
en iemand mss nog andere suggesties ?

tanger'73
04-06-10, 22:00
stem bv. op Mariko Peters (Groen-links), Martijn van Dam (PvdA), iemand van de SP .......
en iemand mss nog andere suggesties ?

Ja John2 heeft nog een suggestie voor iemand bij de SP.

Eke
05-06-10, 09:58
Ja John2 heeft nog een suggestie voor iemand bij de SP.

http://altijdeenmening.web-log.nl/mijn_weblog/images/2009/07/27/brillen_door_de_jaren_heen.jpg

Elke keer een ander 'fantastisch' brilletje maakt de stemmer verward :hihi:



Maar ff serieus..jij bent lid van de PvdA geweest ? Denk je dat Cohen deze aanval in scherpe bewoordingen zal afkeuren ? Ik verwacht dat wel, maar ken hem en de PvdA niet goed genoeg.

Wel is me opgevallen dat tijdens de laatste aanval van Israël Martijn van Dam de enige politicus was die (tijdens het winterreces van de Kamer)o.m. op z'n site ogenblikkelijk stelling nam tegen de buitenproportionele aanvallen.

En verwacht jij dat ze zullen eisen dat er een onafhankelijk onderzoek komt, ipv een onderzoek door Israël zelf ?



Van Groen Links en de SP is me dat duidelijker.

Hatert
05-06-10, 12:09
http://altijdeenmening.web-log.nl/mijn_weblog/images/2009/07/27/brillen_door_de_jaren_heen.jpg

Elke keer een ander 'fantastisch' brilletje maakt de stemmer verward :hihi:



Maar ff serieus..jij bent lid van de PvdA geweest ? Denk je dat Cohen deze aanval in scherpe bewoordingen zal afkeuren ? Ik verwacht dat wel, maar ken hem en de PvdA niet goed genoeg.

Wel is me opgevallen dat tijdens de laatste aanval van Israël Martijn van Dam de enige politicus was die (tijdens het winterreces van de Kamer)o.m. op z'n site ogenblikkelijk stelling nam tegen de buitenproportionele aanvallen.

En verwacht jij dat ze zullen eisen dat er een onafhankelijk onderzoek komt, ipv een onderzoek door Israël zelf ?



Van Groen Links en de SP is me dat duidelijker.

Cohen was gisteren op bezoek bij een programma, welke weet ik niet meer. De laatste tijd zie ik ze overal en elke uur ergens wel verschijnen. Hoe de reporter ook zijn best deed, Cohen kwam niet verder dan dat het een complexe zaak is en dat beide partijen partijen schuldig zijn. Hij was wel voorstander van een onafhankelijke onderzoek. Dat was alles. Veroordelingen in scherpe bewoordingen was geen sprake van.

mark61
05-06-10, 12:24
Cohen was gisteren op bezoek bij een programma, welke weet ik niet meer. De laatste tijd zie ik ze overal en elke uur ergens wel verschijnen. Hoe de reporter ook zijn best deed, Cohen kwam niet verder dan dat het een complexe zaak is en dat beide partijen partijen schuldig zijn. Hij was wel voorstander van een onafhankelijke onderzoek. Dat was alles. Veroordelingen in scherpe bewoordingen was geen sprake van.

Welnee, in NL kan je dat vergeten. SP dan een beetje.

Slinger
05-06-10, 12:54
Gebruik dus je stem op 9 juni. .

Die ook kennis willen nemen van het verleden (1948)




Dan moet je dus duidelijk geen linkse politicus hebben.

tanger'73
05-06-10, 15:33
Van Groen Links en de SP is me dat duidelijker.

Beste Eke, cohen is net als velen bezig met zijn eigen hachi redden en maar niemand tegen het zere been aanschoppen. Bovendien heeft ook hij net als al die anderen geen enkel gezag om zionistisch Nederland te doorbreken.

Dat is namelijk een hobby voor achteraf gebleken, wanneer het er niet meer toe doet mag je aansluiten bij Dries & co, in de hoop op een aflaat voor in het Hiernamaalse.

Eke
05-06-10, 16:52
Cohen kwam niet verder dan dat het een complexe zaak is en dat beide partijen partijen schuldig zijn. Hij was wel voorstander van een onafhankelijke onderzoek. Dat was alles. Veroordelingen in scherpe bewoordingen was geen sprake van.

Hij was wel een voorstander van een onafhankelijk onderzoek. Dat moest ik weten, hoe simpel het ook lijkt. bedankt !

Het gaat me er niet om of hij het van alle daken schreeuwt, maar het gaat me erom dat hij doet wat ie zegt.
En dat hij andere partijen meekrijgt. Als diplomatie de weg daartoe is...prima.


Maar jullie zijn bang dat hij niemand over kan halen ? Tanger, hoe deed hij dat de afgelopen jaren in A'dam ?

Hatert, dat het inmiddels een complexe zaak is...dat is dus duidelijk.
Dat beide partijen schuldig zijn....Ze zijn geen van beiden zonder zonde.
Zo begin je een vredesonderhandeling....
Als je geen oog hebt voor de ander is het bij voorbaat al een verloren zaak.

Tanger, je bent flink teleurgesteld in de politiek....."Hobby achteraf"
Toch steunt mij dit dus wel. Het is nooit te laat om op je schreden terug te keren en de heren-in dit geval- hebben nog wel aanhang in Nederland en invloed achter de schermen.

Ik vraag me af of er een Neo_ZIonistische groepering in Nederland is die dus stokdoof is voor argumenten. Die zelfs meer macht heeft dan Cohen, als hij minister-president zou zijn ?????

Het is in bijna ieders belang dat er vrede, veiligheid en daaraan voorafgaand : gerechtigheid komt. Ze horen alledrie bij elkaar.


Nu kijk ik naar even Cohen, maar hij heeft , i.t.t Groenlinks en de SP, de kans om president te worden.

Mark, jij hebt zelfs weinig vertrouwen in de SP.

Hangt een beetje af van Emiel Roemer, vind ik. Ik denk dat Harry van Bommel niet zoveel invloed in de kamer heeft. Wat betreft het overtuigen van anderen.


Slinger, daar wil ik nog eens op terugkomen. Ik heb nl. ook christelijke sites bekeken mbt hun houding t.a.v. Gaza. Christenunie of SGP was wel uitgesproken daarover. Moet ik weer even opfrissen..die kennis. Dan kan ik zinniger reageren. Ik moet nu hier thuis verder :zwaai:

tanger'73
05-06-10, 17:12
Maar jullie zijn bang dat hij niemand over kan halen ? Tanger, hoe deed hij dat de afgelopen jaren in A'dam ?


Tanger, je bent flink teleurgesteld in de politiek....."Hobby achteraf"
Toch steunt mij dit dus wel. Het is nooit te laat om op je schreden terug te keren en de heren-in dit geval- hebben nog wel aanhang in Nederland en invloed achter de schermen.


a) 'K wil hem zeker niet de hemel in prijzen, maar hij deed zijn best en is uitermate fatsoenlijk en correct. Naast dat zit je als burgemeester in een iets ander positie als de wethouders dat zijn.

b) dries wist misschien niet beter en is ongetwijfeld achteraf pas tot inzicht gekomen? Maar de politici van tegenwoordig weten echt wel beter en is het hun wel degelijk kwalijk te nemen (uitzonderingen daargelaten) als men niet nu krachtig stelling neemt tegen internationale wandaden, namens Nederland met een internationale gerechtshof.

het is echt te zot voor woorden en onmenselijk. Natuurlijk heeft israël bestaansrecht, maar zeker ook de Palestina. Maar als duidelijk een partij alle internationale afspraken en resoluties finaal van de hand wijst en bewust doorgaat met koloniseren en onderdrukken en de andere partij mondjesmaat daarop tegenin gaat. En het allemaal wordt afgedaan als terroristen en criminelen zonder zelf in de spiegel te kijken. Daar zakt mijn broek finaal vanaf.

Eke
05-06-10, 20:30
Maar de politici van tegenwoordig weten echt wel beter en is het hun wel degelijk kwalijk te nemen (uitzonderingen daargelaten) als men niet nu krachtig stelling neemt tegen internationale wandaden, namens Nederland met een internationale gerechtshof.

het is echt te zot voor woorden en onmenselijk. Natuurlijk heeft israël bestaansrecht, maar zeker ook de Palestina. Maar als duidelijk een partij alle internationale afspraken en resoluties finaal van de hand wijst en bewust doorgaat met koloniseren en onderdrukken en de andere partij mondjesmaat daarop tegenin gaat. En het allemaal wordt afgedaan als terroristen en criminelen zonder zelf in de spiegel te kijken. Daar zakt mijn broek finaal vanaf.


Eerst dit citaat :DEN HAAG (ANP) – Politiek Den Haag heeft fel gereageerd op de Israëlische aanval maandagochtend op een hulpkonvooi van zes schepen dat onderweg was naar de Gazastrook. Bij de aanval kwamen negentien mensen om het leven.

PvdA, SP en GroenLinks in de Tweede Kamer vinden dat Nederland het geweld tegen de opvarenden van het konvooi ten scherpste moet veroordelen.

.................................................. .................................................. ..

Voor je struikelt over je afzakkende broek, Tanger, hier uit een artikel enkele standpunten in het Europarlement. :)

Daarna een visie uit de Christenunie. Zijn ze werkelijk zo onbewogen t.a.v. de Palestijnen ???
.................................................. .................................................. ...
De Europarlementariërs. bron Reformatorisch dablad 31 mei 2010.

De SGP (Beelders) trekt van leer :" de actievoerders hebben de Israelische marine geprovoceerd.
En wat heeft vrijheid te maken met Hamas, de terroristische organisatie die de baas is in Gaza....."

De PvdA (Berman) : "Het is een verschrikkelijk en buitensporig optreden.
De VN moet einde maken aan blokkade in Gaza..."

VVD (Van Baalen) :"Israël moet de zaak tot op de bodem uitzoeken.
Zonodig daarna internationaal onderzoek.
Het kan absoluut niet dat mensen die hulpgoederen gaan brengen slachtoffer worden......"

CDA (Oomen) :"....wil debat in Europarlement met Israelische ambassadeur.
Het lijkt er sterk op dat de Israëlische aktie buitenproportioneel was....."


================================================== ========
bron :http://www.christenunie.nl/k/nl/n27634/news/view/439213/48130/Palestijnen-hebben-ook-aan-vrede-te-werken.html



'Palestijnen hebben ook aan vrede te werken'

maandag 31 mei 2010 21:28 The Rights Forum – met Dries Van Agt – streeft een rechtvaardig Midden-Oostenbeleid na, maar vertelt daarbij het halve verhaal. Dat schrijft Tweede Kamerlid Joël Voordewind vandaag in dagblad Trouw. Voordewind beschrijft een betere route naar een rechtvaardig Midden-Oostenbeleid dan het leggen van de bal bij alleen Israël.

Lees en huiver ?????(red.)


Felle woorden over Israël en vrome woorden over de Palestijnen doen geen recht aan het conflict, en al helemaal niet aan de oplossing.
’Zonder levensvatbare Palestijnse staat geen tweestatenoplossing, zonder tweestatenoplossing geen vrede’ stellen ex-premier Dries van Agt en Martin Siepermann vast namens The Rights Forum, dat zich sterk maakt voor een rechtvaardig Midden-Oostenbeleid. Dit klopt helemaal, Van Agt en consorten slaan hier de spijker op de kop. Maar ze vergeten – bewust of niet – een aantal zaken die bijdragen aan de vrede en aan een rechtvaardig Midden-Oostenbeleid. Van Agt vertelt het halve verhaal.

Vrede én een levensvatbare Palestijnse staat zijn nu namelijk onmogelijk door de tweestrijd tussen Hamas en Fatah. Het scheppen van voorwaarden voor vrede is uiteraard een verantwoordelijkheid van Israël, maar ook van de Palestijnen. Ook zij moeten een bijdrage leveren aan het verbeteren van de weg richting vrede. Zolang de Palestijnen niet met één mond spreken, is het voeren van onderhandelingen over een tweestatenoplossing niet mogelijk. Tot die tijd blijft het een conflict van drie ’staten’: Israël, Gaza en de Westelijke Jordaanoever. Dat Van Agt niet schrijft dat de Palestijnen ook een van de sleutels tot vrede in handen hebben, is hem en zijn geestverwanten kwalijk te nemen.

„Israël zal moeten kiezen tussen vrede en bezetting”, schrijft Van Agt. Was het maar zo eenvoudig! Israël betaalt dagelijks een prijs voor zijn bestaan: raketbeschietingen vanuit Gaza, constante dreiging vanuit Iran en Hezbollah, en buurlanden die Israël liefst in de Middellandse Zee zien verdwijnen. Van Agt vraagt meer repressie, maar dat wordt op Israël al veel uitgeoefend. Dit neemt niet weg dat bevriende landen – zoals Nederland – kritisch kunnen zijn richting de Israëlische overheid.

Uiteraard is het verkeerd dat Israël bevriende staten provoceert door nieuwe bouwplannen aan te kondigen in tijden dat dit de vrede absoluut niet dient. Maar Israël heeft uiteindelijk geluisterd naar haar kritische vrienden en heeft mede op aandringen van de VS en Nederland, de bouwplannen in Oost-Jeruzalem stilgezet. Dit is een concessie die bedoeld is om de vrede voor de Israëliërs en de Palestijnen te dienen en meer betekent dan op het eerste gezicht lijkt. Bouwplannen zijn op zich meestal niet als provocatie bedoeld; waar de bevolking door natuurlijke aanwas groeit, moet worden gebouwd. Het is goed om te zien dat beide partijen bereid zijn met elkaar – al is het indirect – om tafel te zitten en te werken aan vrede.

Een Israëlisch lidmaatschap van de Oeso – een economisch samenwerkingsverband voortgekomen uit het Marshallplan en dus niet een politiek verband zoals Van Agt doet voorkomen – kan een middel zijn dat leidt tot vrede of stappen in die richting. Oeso-leden moeten namelijk, behalve onderling, ook bijdragen aan economische ontwikkeling van niet-lidstaten. Met Israël als enig Oeso-lid in het Midden-Oosten heeft Israël straks een belangrijke taak in het verbeteren van de economische positie van zijn buurlanden. Zoals Europese landen in de tweede helft van de 20ste eeuw hebben laten zien, kan dat leiden tot voorspoed en vrede. Een hoopvolle gedachte.

Binnen deze gedachte past het streven van de ChristenUnie om in bilateraal en EU-verband te komen tot het stimuleren en subsidiëren van samenwerking tussen Israëliërs en Palestijnen, om ervoor te zorgen dat voor beide de economische groei toeneemt en er wederzijdse afhankelijkheid én vertrouwen ontstaat. Een goede aanzet hiertoe zou kunnen zijn, inhakend op de herstarte gesprekken tussen de twee, een vervolg te organiseren op de Gaza-top in Sharm el-Sheik van januari vorig jaar, waar 4,5 miljard is toegezegd maar waarmee nog niets gedaan is.

Dit is een betere route naar een rechtvaardig Midden-Oostenbeleid dan het leggen van de bal bij alleen Israël. Felle woorden over Israël en vrome woorden over de Palestijnen doen geen recht aan het conflict, en al helemaal niet aan de oplossing.

Joël Voordewind. Christenunie

================================================== =======



Pfffffff. Eke.
Fijne avond !!!!

PS. Van Baalen verraste mij. En ik zag toch ook de sterke betrokkenheid bij de Christenunie, op een andere manier weliswaar dan hier wordt uitgedragen, maar wel oplossingsgericht.

Hatert
05-06-10, 21:27
Hatert, dat het inmiddels een complexe zaak is...dat is dus duidelijk.
Dat beide partijen schuldig zijn....Ze zijn geen van beiden zonder zonde.
Zo begin je een vredesonderhandeling....
Als je geen oog hebt voor de ander is het bij voorbaat al een verloren zaak.




Het is helemaal niet complex, het wordt complex voorgesteld zodat Israel door kan gaan met land en mensenlevens inpikken.

Keydo
05-06-10, 21:55
En dan word mij nog gevraagd om te gaan stemmen. Het zijn allemaal fokkin zionistische joden.

tanger'73
05-06-10, 21:57
Eke thanks voor je reminder, maar ik wist al dat de Europese Unie en natuurlijk haar lidstaten de israëlische actie unaniem hebben veroordeelt. Maar da's alleen maar formaliteit naar de buitenwacht toe, maar in de tussentijd zit bijvoorbeeld een verhagen gewoon aan de koffie bij een schurk als een Lieberman. in die zin verwacht ik meer van bijvoorbeeld een België, wiens verontwaardiging iets legitiemer is.

tanger'73
05-06-10, 22:09
Eke@ weet je bovendien hoe de verhoudingen ongeveer liggen tussen de onderdrukkers en de onderdrukten? Natuurlijk ligt de bal bij israël, tis namelijk een illegale bezettingsmacht. Zo niet, dan ligt die bal zeker bij de veiligheidsraad waar resoluties op israël van kracht zijn. Meten met twee maten komt velen langzamerhand de spuigaten uit hoor. wat ga je verwachten van mensen die zelfs verstoken worden van humanitaire hulp? Nederland heeft maar 5 jaar een bepaalde bezetting meegemaakt, wiens nakomelingen nu allemaal in vrede leven en onderdrukking niet van nabij hebben meegemaakt. Maar daar worden bijvoorbeeld mensen wanneer het de onderdrukker uitkomt brutaal met speciale landwetten hun huizen uitgedreven en moeten dagelijks kreperen langs checkpoints. Een krantje opentrekken hier, zal hun leed daar zeker niet verzachten.

Eke
05-06-10, 22:11
Het is helemaal niet complex, het wordt complex voorgesteld zodat Israel door kan gaan met land en mensenlevens inpikken.

Okay: Jood komt naar Israël. Pikt land in*. Helemaal niet complex, he, Hatert ?

* Dit is nogal simplistisch voorgesteld. Heb je je er wel eens in verdiept.....?

Dat Israël doorgaat met land inpikken komt echt niet doordat Cohen met recht stelt dat het een complexe situatie is. In ieder geval te complex om binnen 2 minuten voor de camera voor het kijkende volk te schetsen.

Dat Israël buitensporig geweld gebruikt komt echt niet doordat de situatie complex is.

Eke
05-06-10, 22:25
En dan word mij nog gevraagd om te gaan stemmen. Het zijn allemaal fokkin zionistische joden.

Keydo :"Nederland wordt geregeerd door allemaal Zionistische Joden"




Als je iets denkt...probeer te checken of het klopt ! Vraag het desnoods aan iemand.



Ik vraag je om te stemmen op die partij die opkomt voor de Palestijnen die meer dan 60 jaar onderdrukt worden. Dat is fokkin lang man.

1 korrel zand houdt de zee niet tegen. Wel een duin begroeid met helmgras.....

Hatert
05-06-10, 22:27
Okay: Jood komt naar Israël. Pikt land in*. Helemaal niet complex, he, Hatert ?

* Dit is nogal simplistisch voorgesteld. Heb je je er wel eens in verdiept.....?

Dat Israël doorgaat met land inpikken komt echt niet doordat Cohen met recht stelt dat het een complexe situatie is. In ieder geval te complex om binnen 2 minuten voor de camera voor het kijkende volk te schetsen.

Dat Israël buitensporig geweld gebruikt komt echt niet doordat de situatie complex is.

Het is alleen complex voor Nederland, die Israel ondanks het bloedvergieten door dik en dun blijft steunen. Nederland is medeverantwoordelijk voor de belegering van Gaza. Voor hun is het complex om dat aan het eigen volk uit te leggen. Dan moeten de politici zoals Cohen zich door allerlei bochten wringen om hun aandeel in deze misdaad goed te praten.

Dit gaat al jaren zo, er verandert hier niets.

Eke
05-06-10, 22:39
Eke thanks voor je reminder, maar ik wist al dat de Europese Unie en natuurlijk haar lidstaten de israëlische actie unaniem hebben veroordeelt. Maar da's alleen maar formaliteit naar de buitenwacht toe, maar in de tussentijd zit bijvoorbeeld een verhagen gewoon aan de koffie bij een schurk als een Lieberman. in die zin verwacht ik meer van bijvoorbeeld een België, wiens verontwaardiging iets legitiemer is.

Hoe komt het dat bij België de verontwaardiging legitiemer is ?


Verhagen moet mijn vertrouwen nog winnen..

.Ik geloof echter wel dat hij z'n afkeuring uitgesproken heeft over deze zaak bij Liebermann.

Net als jij wil ik wil dat ie meer doet.Net als jij wil ik vredesonderhandelingen.

Wij zijn met z'n allen Nederland.
De voor-stemmers moeten talrijker worden dan de tegen-stemmers.

tanger'73
05-06-10, 22:46
Hoe komt het dat bij België de verontwaardiging legitiemer is ?


Verhagen moet mijn vertrouwen nog winnen..


a) zie maar:

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/redactietips_2eNiveau/1.791176

b) Meen je dat nou werkelijk?

Eke
05-06-10, 22:47
Dit gaat al jaren zo, er verandert hier niets.


Dan moet je iets afstand nemen en kijken naar de ontwikkeling in de laatste 50 jaar. Vooral de laatste 40 jaar zie je een verandering die steeds duidelijker wordt.

Het was dikke mik tussen de socialisten hier en de socialisten daar.....Vroeger.



Kijk naar de laatste paar jaren ! Na de inval van Israël n.a.l.v. die raketbeschietingen door een deel van Hamas.

Ik heb echt vaak artikelen uit kunnen knippen met info over Gaza. Dat gebeurde daarvoor vele malen minder.

Nederlanders raken meer bewust van de situatie....

tanger'73
05-06-10, 22:49
Ik heb echt vaak artikelen uit kunnen knippen met info over Gaza.


Doe je dat nog steeds, krantenknipsels uitknippen en in mappen opbergen?

Hatert
05-06-10, 23:11
Dan moet je iets afstand nemen en kijken naar de ontwikkeling in de laatste 50 jaar. Vooral de laatste 40 jaar zie je een verandering die steeds duidelijker wordt.

En de laatste paar jaren ! Na de inval van Israël n.a.l.v. die raketbeschietingen van een deel van Hamas.

Ik heb echt vaak artikelen uit kunnen knippen met info over Gaza. Dat gebeurde daarvoor vele malen minder.

De ontwikkeling is dat Israel de duimschroeven nog veel strakker heeft aangedraaid zodat het leven voor Palestijnen vrijwel onmogelijk gemaakt wordt.

De aanleiding voor de Gaza-genocide waren geen raketbeschietingen. Dat is Israelische propaganda. De aanleiding was om de bevolking te straffen voor de democratische verkiezingen die Hamas won. Hamas wilde niet eens meedoen aan de verkiezingen, maar de Amerikanen en Europeanen drongen er op aan. Toen bleek dat Hamas de verkiezingen gewonnen had moesten de Gazanen gestraft worden door de belegering en bombardementen goed te praten met leugens over raketten. De bedoeling is dat de Palestijnse burgers door hun lijden Hamas gaan haten en het voortaan uit hun hoofd zullen laten om op Hamas te stemmen. Nederland en de meeste Europese landen hebben deze plannen gesteund. Zo hard is de wereld waarin we leven

Eke jij bent een goede mens denk ik, maar jij bent denk ik te naief om te weten hoe regeringsleiders en de zionistische joden denken en handelen. Elk handelen heeft een grens, die grens hebben de zionistische joden al lang overschreden. Er is nog maar 1 weg te begaan, dat is een definitieve einde maken aan deze misdadige spel die al vijftig jaar mijn broeders en zusters erger als dieren behandelt.

Over vrede praten heeft geen zin als je als hond behandelt wordt en aan de ketting ligt in de hondenhok.

Eke
05-06-10, 23:15
Doe je dat nog steeds, krantenknipsels uitknippen en in mappen opbergen?

Ja. Bij vlagen. Ik bewaar niet alles, want ik vind zoveel artikelen boeiend.

Dus het haalt het niet bij de bibliotheek of een krantendossier en natuurlijk is er internet, maar ik onderstreep graag als ik lees. Heb ik sneller overzicht daarna :)

En wat betreft Gaza : echt opvallend hoeveel meer artikelen er te lezen zijn buiten crises om. Over onderdrukking van de Palestijn op de woningmarkt. Over illegale uitbreidingen.Hoe dat ingekleed wordt.Over de houding van de VS. Over aktieve Vredesgroepen. Over de 'nieuwe geschiedenis van Israël. Hier kom ik nog een keer op terug op dit forum. Zou ook wat voor Nederland zijn.'Vanuit een ander standpunt het verleden bekijken...

en nog veel meer....

Ik ga slapen, Tanger !

tanger'73
05-06-10, 23:17
Ik ga slapen, Tanger !

welterusten Eke en slaap zacht. :slaap:

Eke
05-06-10, 23:39
De ontwikkeling is dat Israel de duimschroeven nog veel strakker heeft aangedraaid zodat het leven voor Palestijnen vrijwel onmogelijk gemaakt wordt.



Hatert, het doet pijn als je denkt aan mensen in zulke omstandigheden...
Je voelt je dan ook wel klein/machteloos in zo'n wereld..

Toch heeft het zin om binnen je vermogens wat te doen om positieve invloed uit te oefenen.

Je hebt er veel wijsheid bij nodig.....of veel praktische zin, zoals Anne de Jong, die op een schip met hulpgoederen meegaat...

Of.....? Trouw, doorzettingsvermogen.





Morgen of overmorgen verder, goed ?

Eke
05-06-10, 23:42
welterusten Eke en slaap zacht. :slaap:

Ja, heerlijk, Tanger.......bedankt ! Jij ook goeie rust ....:)

John2
06-06-10, 11:52
Ja. Bij vlagen. Ik bewaar niet alles, want ik vind zoveel artikelen boeiend.

Dus het haalt het niet bij de bibliotheek of een krantendossier en natuurlijk is er internet, maar ik onderstreep graag als ik lees. Heb ik sneller overzicht daarna :)

En wat betreft Gaza : echt opvallend hoeveel meer artikelen er te lezen zijn buiten crises om. Over onderdrukking van de Palestijn op de woningmarkt. Over illegale uitbreidingen.Hoe dat ingekleed wordt.Over de houding van de VS. Over aktieve Vredesgroepen. Over de 'nieuwe geschiedenis van Israël. Hier kom ik nog een keer op terug op dit forum. Zou ook wat voor Nederland zijn.'Vanuit een ander standpunt het verleden bekijken...

en nog veel meer....

Ik ga slapen, Tanger !
Ben blij dat jij je zo verdiept in deze kwestie en alles verzameld hierover.
Maar heb jij je dan nooit afgevraagd waarom iets gebeurd in de Gaza, waarom Israel bijvoorbeeld huizen en de VN school bestookte tijdens de aanval van vergelding in 2009.
Heb jij je nooit afgevraagd waarom er 140.000 mensen in Gaza verstoken zijn van bijna iedere vorm van hulp en waarom Hamas deze hulp tegenhoud?
Heb jij je nooit afgevraagd hoe het kan dat mensen van Hamas milities kunnen wonen in huizen met hun familie en direct weer worden herbouwd?
Heb jij je nooit afgevraagd waarom de VN de Gaza beschouwd als verloren gebied de laatste 7 jaar en vorig jaar de regel heeft ingeroepen dat pas geld mag worden gestopt in de heropbouw als er een overeenkomst is tussen Hamas en Israel.
Heb jij je nooit afgevraagd waarom als Israel zo gehaat wordt waarom de Palestijnen in en rondom Jerusalem hun huizen verkopen aan joods/palestijnse project ontwikkelaars in de wetenschap dat deze er appartementen bouwen die onbetaalbaar zijn voor de Palestijnen?
En zo kan ik uren doorgaan met vraagstellingen die tegenstrijdig zijn met de verhalen die wij hier lezen in onze kranten.

mark61
06-06-10, 12:33
Ben blij dat jij je zo verdiept in deze kwestie en alles verzameld hierover.

Heb jij je wel es afgevraagd hoe het is om in een concentratiekamp te leven, varken?

Slinger
06-06-10, 15:06
Heb jij je wel es afgevraagd hoe het is om in een concentratiekamp te leven, varken?

Hou eens op met het maken van gemakkelijke en onjuiste vergelijkingen.

mark61
06-06-10, 15:11
Hou eens op met het maken van gemakkelijke en onjuiste vergelijkingen.

Wat is er onjuist aan?

Je gaat WEER geen antwoord geven.

Wat ben je toch een moreel heruntergekommen geval.

Slinger
06-06-10, 15:12
Wat is er onjuist aan?

Je gaat WEER geen antwoord geven.

Wat ben je toch een moreel heruntergekommen geval.

Elke vergelijking is onjuist en maar een hulpmiddel om de aandacht te trekken, maar dan moet je ervan af stappen en het over de feiten hebben.

mark61
06-06-10, 15:14
Het is in bijna ieders belang dat er vrede, veiligheid en daaraan voorafgaand : gerechtigheid komt. Ze horen alledrie bij elkaar.

Mark, jij hebt zelfs weinig vertrouwen in de SP.


Het is helemaal niet in Israël's belang.

De SP heeft geen macht.

Zegt het Goldstonerapport je iets?

Eke
07-06-10, 11:41
*De aanleiding voor de Gaza-genocide waren geen raketbeschietingen. Dat is Israelische propaganda. De aanleiding was om de bevolking te straffen voor de democratische verkiezingen die Hamas won. Hamas wilde niet eens meedoen aan de verkiezingen, maar de Amerikanen en Europeanen drongen er op aan. Toen bleek dat Hamas de verkiezingen gewonnen had moesten de Gazanen gestraft worden door de belegering en bombardementen goed te praten met leugens over raketten. De bedoeling is dat de Palestijnse burgers door hun lijden Hamas gaan haten en het voortaan uit hun hoofd zullen laten om op Hamas te stemmen. Nederland en de meeste Europese landen hebben deze plannen gesteund. Zo hard is de wereld waarin we leven



**Over vrede praten heeft geen zin als je als hond behandelt wordt en aan de ketting ligt in de hondenhok.

* Hatert, hoe zit dat dan met de schermutselingen/strijd die uitgebroken was tussen Hamas en Fatah ?

Kun je mij trouwens het verschil uitleggen tussen Hamas en Al Fatah ..hoe zie jij dat?

Zo'n strijd binnen je land hakt er toch in ? Is dat dan niet genoeg straf ?

Ik heb begrepen dat een klein deel van Hamas, een heel strijdbaar deel, geen zin had om de strijd tegen Israël te stoppen zolang er nog die verdomde blokkade was.

Daarom bleven die groepjes vuren op Israël met eenvoudige raketten die niet zo vaak doel troffen, maar wel voor veel stress in het dagelijks leven van die lui die in die stadjes woonden op reikafstand (ongeveer 30 km.) van die raketten.
Het betekende nl. als bv een arts bezig was met onderzoek en er kwam weer een gillend alarm dat ze massaal die schuilplekken moesten opzoeken. Meerdere keren per dag.....

Maar goed, Hatert, dat moet terug te vinden zijn op internet.
Heb jij bronnen (kranten) op internet die ik kan opzoeken om jouw interpretatie te bekijken ???
:hihi: ik ben wel serieus,he.ik doe als ik ff tijd heb check en dubbelcheck. zit in m'n aard.

** Jouw voorbeeld 'als hond aan de ketting' laat wel zien hoe betrokken je bent, Hatert...

Mogen Palestijnen trouwens wel 'op uitnodiging' naar het buitenland ??? Weet jij hoe dat zit ?

Eke
07-06-10, 11:47
Ben blij dat jij je zo verdiept in deze kwestie en alles verzameld hierover.
Maar heb jij je dan nooit afgevraagd waarom iets gebeurd in de Gaza, waarom Israel bijvoorbeeld huizen en de VN school bestookte tijdens de aanval van vergelding in 2009.
Heb jij je nooit afgevraagd waarom er 140.000 mensen in Gaza verstoken zijn van bijna iedere vorm van hulp en waarom Hamas deze hulp tegenhoud?
Heb jij je nooit afgevraagd hoe het kan dat mensen van Hamas milities kunnen wonen in huizen met hun familie en direct weer worden herbouwd?
Heb jij je nooit afgevraagd waarom de VN de Gaza beschouwd als verloren gebied de laatste 7 jaar en vorig jaar de regel heeft ingeroepen dat pas geld mag worden gestopt in de heropbouw als er een overeenkomst is tussen Hamas en Israel.
Heb jij je nooit afgevraagd waarom als Israel zo gehaat wordt waarom de Palestijnen in en rondom Jerusalem hun huizen verkopen aan joods/palestijnse project ontwikkelaars in de wetenschap dat deze er appartementen bouwen die onbetaalbaar zijn voor de Palestijnen?
En zo kan ik uren doorgaan met vraagstellingen die tegenstrijdig zijn met de verhalen die wij hier lezen in onze kranten.

Je denkt dat de artikelen in ahum.."kwaliteitskranten " roddels bevatten ?
In mogelijk in aansluiting daarop :dat er ueberhaupt geen goede informatie op TV te vinden is ?

Eke
07-06-10, 12:00
Het is helemaal niet in Israël's belang.

De SP heeft geen macht.

Zegt het Goldstonerapport je iets?

Israël, de mensen ?

Ik ben geen SP-er,ook nooit geweest zelfs, maar met stemmen kan het gebeuren dat een stem de doorslag kan geven. Daarom, Mark, stemmen !
Ik heb bijna de neiging om je een cola aan te bieden. Bah. vies spul.


Jaja, het Goldstonerapport....:hihi: ik hoor een belletje !!!
Je weet dat m'n geheugen supertraag werkt, he. Regelmatig.

Dus...we zoeken het weer op vandaag . :zwaai :

mark61
07-06-10, 12:08
Israël, de mensen ?

Ik ben geen SP-er,ook nooit geweest zelfs, maar met stemmen kan het gebeuren dat een stem de doorslag kan geven. Daarom, Mark, stemmen !
Ik heb bijna de neiging om je een cola aan te bieden. Bah. vies spul.


Jaja, het Goldstonerapport....:hihi: ik hoor een belletje !!!
Je weet dat m'n geheugen supertraag werkt, he. Regelmatig.

Dus...we zoeken het weer op vandaag . :zwaai :

Hoe gaat stemmen in dit verband de doorslag geven?

Ik ga sowieso stemmen.

Vraag je daarna af wat voor effect dat rapport heeft gehad.