PDA

Bekijk Volledige Versie : Paars +



Soldim
10-06-10, 06:41
Ziet iemand een ander kabinet?

jang0201
10-06-10, 06:42
Jawel VVD PVV CDA

jang0201
10-06-10, 06:43
De VVD is aan zet om te formeren.

Joesoef
10-06-10, 06:43
Dit najaar opnieuw verkiezingen.

Soldim
10-06-10, 06:47
Jawel VVD PVV CDA

Zie je het CDA echt derde viool spelen? Bovendien, 76 zetels is een wankele meerderheid....

HaasHaas
10-06-10, 07:30
wordt nog heel moeilijk voor ze met een minderheid in de eerste kamer.

John2
10-06-10, 08:03
Dit najaar opnieuw verkiezingen.
Met deze gedachten zat ik ook al te spelen, maar niet zo snel :hihi:

mark61
10-06-10, 08:14
Andere optie 'nationale eenheid': vvd cda pvda. Ik zie de VVD niet met de PVV in zee gaan. Wankel. Nauwelijks meerderheid en gedonder voor kerstmis.

Aristos
10-06-10, 08:14
VVD+PVDA+CDA: 82 zetels

VVD+PVDA+D66+GROENLINKS: 81 zetels

VVD+CDA+SP+D66: 77 zetels

VVD+CDA+SP+GROENLINKS: 77 zetels

VVD+PVV+CDA: 76 zetels

VVD+PVDA+SP: 76 zetels

Mijn voorkeur gaat uit naar een coalitie waar de PVV deel van uitmaakt. Nou gaan we all the way ook. :)

mark61
10-06-10, 08:15
Dit najaar opnieuw verkiezingen.

Alsof dat wat oplost. Tenzij elke alluchtoon een schop krijgt om te gaan stemmen.

Umarvlie
10-06-10, 08:17
VVD+PVDA+CDA: 82 zetels

VVD+PVDA+D66+GROENLINKS: 81 zetels

VVD+CDA+SP+D66: 77 zetels

VVD+CDA+SP+GROENLINKS: 77 zetels

VVD+PVV+CDA: 76 zetels

VVD+PVDA+SP: 76 zetels

Mijn voorkeur gaat uit naar een coalitie waar de PVV deel van uitmaakt. Nou gaan we all the way ook. :)

Al die combinaties zijn bij voorbaat kansloos, te grote tegenstellingen in de programmas.

Zelf hoop ik ook op een deelname van de PVV dan zakt die eindelijk in mekaar en zijn we er (voor even) vanaf.

mark61
10-06-10, 08:20
Al die combinaties zijn bij voorbaat kansloos, te grote tegenstellingen in de programmas.

Zelf hoop ik ook op een deelname van de PVV dan zakt die eindelijk in mekaar en zijn we er (voor even) vanaf.

Ik zie het CDA daar geen trek in hebben. Derde viool spelen achter een stel megolen.

Soldim
10-06-10, 08:33
Ik zie het CDA daar geen trek in hebben. Derde viool spelen achter een stel megolen.

Verhagen wel, denk ik. De linkerkant van de partij niet. Ze hebben vooral aan de rechterkant verloren -- om dan met rechts in een kabinet te gaan zitten lijkt me politieke zelfmoord.

mark61
10-06-10, 08:35
Verhagen wel, denk ik. De linkerkant van de partij niet. Ze hebben vooral aan de rechterkant verloren -- om dan met rechts in een kabinet te gaan zitten lijkt me politieke zelfmoord.

:eek: Is er nog een linkerkant dan? Ik dacht dat die al decennia geleden was opgeheven? Noem es een naam :hihi:

Na, zelfmoord, tis meer alsof je met een lijk regeert :slaap:

Soldim
10-06-10, 08:50
:eek: Is er nog een linkerkant dan? Ik dacht dat die al decennia geleden was opgeheven? Noem es een naam :hihi:


Ehhh, nou ja, relatief links dan. Min of meer.



Na, zelfmoord, tis meer alsof je met een lijk regeert :slaap:

Als het niet zo beroerd zou zijn een Wilders in de regering, dan zou ik bijna nieuwschierig zijn hoe snel de bende uit de hand zou lopen....

mark61
10-06-10, 09:32
Ehhh, nou ja, relatief links dan. Min of meer.

Als het niet zo beroerd zou zijn een Wilders in de regering, dan zou ik bijna nieuwschierig zijn hoe snel de bende uit de hand zou lopen....

Zie je wel, je kan er geen één noemen.

Ik wil het niet eens weten. Zelfs niet als pervers genoegen.

knuppeltje
10-06-10, 09:45
Andere optie 'nationale eenheid': vvd cda pvda. Ik zie de VVD niet met de PVV in zee gaan. Wankel. Nauwelijks meerderheid en gedonder voor kerstmis.

Dat eerste zou Frank de Grave ook denkbaar vinden, al gaat volgens mij zijn voorkeur uit naar een extraparlementair kabinet met een minder uitgesproken figuur als minister-president, met de VVD, PvdA, D66 en Groen links, maar waarbij de politieke leiders in de Tweede Kamer gaan zitten.

We zullen zien.

Umarvlie
10-06-10, 09:56
...een extraparlementair kabinet met een minder uitgesproken figuur als minister-president, met de VVD, PvdA, D66 en Groen links, maar waarbij de politieke leiders in de Tweede Kamer gaan zitten.....

Deur weer op een kier voor Neelie?

knuppeltje
10-06-10, 09:59
Deur weer op een kier voor Neelie?

Nee, die ligt volgens de populariteits-pols bij de VVD-aanhang ver achter op Rutte.

Joesoef
10-06-10, 10:14
Ik hoop op een coalitie met PVV en heef veel geknetter en gedonder in de kamer, eindigend met een bigbang.

knuppeltje
10-06-10, 11:14
Ik hoop op een coalitie met PVV en heef veel geknetter en gedonder in de kamer, eindigend met een bigbang.

Wel veel kostbare tijd voor een nationale psychotherapie.

Tomas
10-06-10, 11:44
Wel veel kostbare tijd voor een nationale psychotherapie.

Kostbare tijd? Kom nou. Nederland en de overheid draait rustig door hoor. Met of zonder dat laagje democratisch vernis. het is altijd lastig te berekenen of de positieve acties van een nieuwe regering, wel afwegen tegen de blunders. En al helemaal op de langere termijn.

Nou klinkt dit harder dan ik het bedoel tov democratie. Democratie is de minst slechte regeringsvorm, en moet daarom gekoesterd worden. Het belangrijkste element vind ik daarin wel de spreiding van de macht, en het daarbij behorende mechanisme van checks and balances.

Juist daarom kan een regeringkje dat er nog niet eens 4 jaar mag zitten niet al te veel veranderen.

HaasHaas
10-06-10, 11:47
de grootste geldverspilling is de bewaking van wilders. laten ze daar maar eerst op bezuinigen. die gast gedraagt zich als een extremistische kolonist. de boel uitdagen en op scherp stellen en dan vervolgens als een bang kuikentje achter zen peperdure beveiliging schuilen. gewoon ziek.

jang0201
10-06-10, 11:49
de grootste geldverspilling is de bewaking van wilders. laten ze daar maar eerst op bezuinigen. die gast gedraagt zich als een extremistische kolonist. de boel uitdagen en op scherp stellen en dan vervolgens als een bang kuikentje achter zen peperdure beveiliging schuilen. gewoon ziek.

Ja het is zeker ziek dat hij beveiligd moet worden omdat mensen hem bedreigen!

HaasHaas
10-06-10, 11:55
Ja het is zeker ziek dat hij beveiligd moet worden omdat mensen hem bedreigen!

boeiend. weet je hoeveel politici er bedreigd worden. in het geval van wilders is het gewoon overkill. overdreven. iedereen roept tegenwoordig wilders een beetje na. waarom heeft verdonk dan geen beveiliging nodig?

knuppeltje
10-06-10, 15:35
Kostbare tijd? Kom nou. Nederland en de overheid draait rustig door hoor. Met of zonder dat laagje democratisch vernis. het is altijd lastig te berekenen of de positieve acties van een nieuwe regering, wel afwegen tegen de blunders. En al helemaal op de langere termijn.

Nou klinkt dit harder dan ik het bedoel tov democratie. Democratie is de minst slechte regeringsvorm, en moet daarom gekoesterd worden. Het belangrijkste element vind ik daarin wel de spreiding van de macht, en het daarbij behorende mechanisme van checks and balances.

Juist daarom kan een regeringkje dat er nog niet eens 4 jaar mag zitten niet al te veel veranderen.

Poes, een koninkrijk als ik het zo kon zeggen, maar ik heb geen koninkrijk.
Maar al die salarissen van die gasten? Ok, als ze braaf met de armpjes over elkaar stil blijven zitten en hun klep dichthouden kunnen ze misschien minder kwaad doen zou je denken, maar toch, ze kosten wel geld, en voor het zelfde geld zitten ze nu wel vier jaar.

John2
10-06-10, 16:41
boeiend. weet je hoeveel politici er bedreigd worden. in het geval van wilders is het gewoon overkill. overdreven. iedereen roept tegenwoordig wilders een beetje na. waarom heeft verdonk dan geen beveiliging nodig?

Ook Rita Verdonk wordt beveiligd

Tomas
10-06-10, 16:44
Ook Rita Verdonk wordt beveiligd

Alle politici worden bedreigd. De ene meer dan de ander. Beetje afhankelijk van de hoeveelheid aan mensen die je beledigd of op de kast jaagt.

tanger'73
10-06-10, 17:21
Dit najaar opnieuw verkiezingen.

het wordt zoals het altijd al is geweest, wederom weer niks. aangaande PVV zullen er de komende jaren de buuutlanders niet afnemen en minder of meer islam wordt door de moslims zelf bepaald. waar de PVV verder goed voor is, is mij een raadsel?

tanger'73
10-06-10, 17:27
Andere optie 'nationale eenheid': vvd cda pvda. Ik zie de VVD niet met de PVV in zee gaan. Wankel. Nauwelijks meerderheid en gedonder voor kerstmis.


Laten we ons niet voor de gek houden, de PVV met haar programma voor "hoop & optimisme" :haha:. Gedijt het best in uitsluitend een dictatuur.

Soldim
17-06-10, 06:09
Jawel VVD PVV CDA

Sorry, ik hoorde het niet goed. Wat zei u? ;)

jang0201
17-06-10, 06:31
ik wil het wel herhalen voor je VVD PVV CDA, al zie ik dat nu niet meer gebeuren, helaas!

mark61
17-06-10, 06:42
Zie je het CDA echt derde viool spelen? Bovendien, 76 zetels is een wankele meerderheid....

Verhagen is er machtsgeil genoeg voor, ik zag hem al likkebaarden. Kan wel worden teruggefloten door de rest van het CDA.

jang0201
17-06-10, 06:45
Verhagen is er machtsgeil genoeg voor, ik zag hem al likkebaarden. Kan wel worden teruggefloten door de rest van het CDA.

Ja inderdaad, vind het zo gladjakker! Ik denk dat de achterban van de CDA dit kabinet niet ziet zitten.

mark61
17-06-10, 08:18
Onderzoekers voorspellen coalitie VVD, PvdA, CDA
Uitgegeven: 15 juni 2010 16:22
Laatst gewijzigd: 15 juni 2010 19:38
GRONINGEN - Uitgaande van de verkiezingsprogramma's ligt het het meest voor de hand dat er een kabinet komt met VVD, PvdA en CDA. Alle andere coalities, waaronder die van VVD, CDA en PVV, zijn minder waarschijnlijk.
© ANP

Dat blijkt uit onderzoek door wetenschappers van de Rijksuniversiteit Groningen (RuG) en onderzoeksbureau Decide.

De onderzoekers onderzochten bij dertig mogelijke coalities in hoeverre de partijen op dezelfde lijn zitten wat betreft onder meer hypotheekrenteaftrek, de AOW-leeftijd en belasting.

Ook werd gekeken naar de zetelverdeling en het belang dat de partijen aan hun wensen en breekpunten hechten.

Standpunten

Een regeringscoalitie van VVD, PvdA en CDA ligt dan het meest voor de hand, concludeerden de onderzoekers. Een coalitie van VVD, CDA en PVV wordt lastig omdat de standpunten van deze partijen op verscheidene gebieden te ver uiteen liggen.

Ook in 2006 maakten de onderzoekers een dergelijke analyse. Toen bleek dat een coalitie van CDA, PvdA, ChristenUnie en Groenlinks het meest voor de hand lag, op de voet gevolgd door een kabinet bestaande uit CDA, PvdA en ChristenUnie.

H.P.Pas
17-06-10, 09:14
Ziet iemand een ander kabinet?

Nee. Mijn biertje op paars is practisch binnen.
Cohen als premier, dat wordt moeilijker..
Maar wie weet wat er na zes maanden formeren nog uit de bus komt.

BlackBox
17-06-10, 09:17
Ziet iemand een ander kabinet?
CDA+D66+PVDA+GROENLINKS+SP :boogie:

The_Grand_Wazoo
17-06-10, 20:45
Ben bekennend liefhebber van paars.
Heb mij overigens mij een kriek gelachen bij het doornemen van de meer dan duizend reacties in de Telegraaf. Een groot aantal daarvan was afkomstig van boze PVV' die van mening waren dat de democratie verkracht werd en dat CDA nu eigenlijk verplicht is om mee te regeren omdat de VVD en PVV de verkiezingen gewonnen hadden. Blijkbaar nooit goed opgelet bij staatsinrichting.

jang0201
18-06-10, 06:05
Doe maar een paars kabinet dan is het haast zeker dat de PVV nog groter wordt in de oppositie. Er vallen nog heel wat zetels bij de VVD weg te snoepen.

Soldim
05-07-10, 10:21
Ziet iemand een ander kabinet?

'k Had het als informateur voor een, relatief, fatsoenlijk bedrag gedaan, en we waren een maand sneller geweest :ego:

mark61
05-07-10, 10:27
'k Had het als informateur voor een, relatief, fatsoenlijk bedrag gedaan, en we waren een maand sneller geweest :ego:

Wel te delen met mij :ego:

knuppeltje
05-07-10, 10:28
Stelletje hebberts.

Helemaal niets over voor het arme vaderland. :fpotver:

Soldim
05-07-10, 10:59
Stelletje hebberts.

Helemaal niets over voor het arme vaderland. :fpotver:

Wat?!! Een maand sneller en Rutte had de geldkranen voor de verschillende linkse hobbies een jaar sneller dicht kunnen draaien -- geniet er nou nog maar even van ;)

knuppeltje
05-07-10, 11:02
Wat?!! Een maand sneller en Rutte had de geldkranen voor de verschillende linkse hobbies een jaar sneller dicht kunnen draaien -- geniet er nou nog maar even van ;)

Zal ik doen broeder. :)

Spoetnik
20-07-10, 17:19
Formatiepoging paars-plus mislukt

AMSTERDAM - De onderhandelingen over paars-plus zijn dinsdagmiddag stukgelopen.

Dat heeft de Rijksvoorlichtingsdienst bekendgemaakt.
Momenteel werken informateurs Uri Rosenthal (VVD) en Jacques Wallage (PvdA) aan hun eindverslag. Waarschijnlijk informeren zij woensdagmiddag koningin Beatrix over de breuk.

De fractievoorzitters geven dinsdagavond onafhankelijk van elkaar persconferenties om het stuklopen van de gesprekken toe te lichten.
Om 18.15 uur begint Mark Rutte (VVD). Een half uur later geeft Job Cohen (PvdA) zijn toelichting. Pechtold (D66) en Halsema (GroenLinks) doen dat om respectievelijk 19.15 uur en 19.45 uur.

Helaas

VVD-leider Mark Rutte vindt het jammer dat de poging om te komen tot een paars-pluskabinet met de PvdA, D66 en GroenLinks is mislukt. ''Helaas, het is stukgelopen'', zei Rutte bij het verlaten van het gebouw van de Eerste Kamer.
Ook PvdA-leider Job Cohen liet in een eerste reactie weten teleurgesteld te zijn over het stuklopen van de onderhandelingen.
http://www.nu.nl/politiek/2296683/formatiepoging-paars-plus-mislukt.html

BlackBox
20-07-10, 17:21
Formatiepoging paars-plus mislukt

http://www.maroc.nl/forums/showpost.php?p=4371816&postcount=37

Spoetnik
20-07-10, 17:24
http://www.maroc.nl/forums/showpost.php?p=4371816&postcount=37

Dat zou idd wel democratie op z'n hollands zijn. :)

reallife
20-07-10, 19:05
Maar wie weet wat er na zes maanden formeren nog uit de bus komt.

Nieuwe verkiezingen...

Olive Yao
21-07-10, 10:06
Ziet iemand een ander kabinet?

Wat denk je hiervan (zomaar beetje hardop denken) -

Partijen die samen een Kamermeerderheid hebben vormen een regering. Ze sluiten een regeeraccoord dat goeddeels kan zijn dichtgetimmerd. Leden van de Kamerfracties zijn verplicht om strikt volgens de partijlijn / het regeeraccoord te stemmen.

Om dit tot stand te brengen kost nu veel moeite, door hoe de zetels over de partijen verdeeld zijn.

Dus, terug naar een verhouding tussen parlement en regering die meer recht doet aan het parlement als wetgevende macht en de regering als uitvoerende macht, zoals in het oude trias politica-model.

Breng een regering van ministers bij elkaar die de partijen weerspiegelt. In beginsel mogen alle partijen meedoen aan de regering, eventueel via een staatsecretaris hier of daar ... Een VVD-er als minister van financieën, een PVV-er als minister van integratie en een PvdD'er als minister van landbouw. Ze mogen allemaal op hun stokpaardjes rijden.

Vervolgens doen die ministers wetsvoorstellen. En daar stemt de Kamer dan over. Om überhaupt te kunnen regeren moeten de ministers wel haalbare wetsvoorstellen doen, omdat die anders worden weggestemd.

Soldim
21-07-10, 11:43
Dus, terug naar een verhouding tussen parlement en regering die meer recht doet aan het parlement als wetgevende macht en de regering als uitvoerende macht, zoals in het oude trias politica-model.

Breng een regering van ministers bij elkaar die de partijen weerspiegelt. In beginsel mogen alle partijen meedoen aan de regering, eventueel via een staatsecretaris hier of daar ... Een VVD-er als minister van financieën, een PVV-er als minister van integratie en een PvdD'er als minister van landbouw. Ze mogen allemaal op hun stokpaardjes rijden.

Vervolgens doen die ministers wetsvoorstellen. En daar stemt de Kamer dan over. Om überhaupt te kunnen regeren moeten de ministers wel haalbare wetsvoorstellen doen, omdat die anders worden weggestemd.

Het idee heeft een aantal aantrekkelijke kanten, maar een groot nadeel lijkt me dat we dan min of meer een 'poll' regering zullen krijgen, met een nog grotere invloed van de media dan we nu al hebben. En, een land waar Maurice de Hondt bepaald wat er gebeurt -- ik zou er niet willen wonen ;)

Overigen zou ik liever een kabinet zien met vak-ministers die zich niet of nauwelijks met partijen verbonden hebben, helaas zijn de ego's van de dames en heren politici te groot voor een dergelijke opzet. Dan speelt, op kabinets niveau, partij politiek een veel kleinere rol.

Verder denkend, en kijkend, zijn we wellicht op een punt aanbelandt waar landen of zoveel partijen in het parlement hebben dat ze onbestuurbaar worden, of nog maar twee partijen overhebben -- wat de facto ook tot onbestuurbaarheid blijkt te lijden. Tijd voor een geheel nieuw model?

Joesoef
21-07-10, 11:51
De senaat heeft voorlopig weinig te doen.

mark61
21-07-10, 12:10
De senaat heeft voorlopig weinig te doen.

Opheffen dan maar?

Joesoef
21-07-10, 12:20
Opheffen dan maar?


Juist heerlijk stabiel.

mark61
21-07-10, 12:48
Juist heerlijk stabiel.

Maar ze doen niks :aanwal:

Joesoef
21-07-10, 12:58
Maar ze doen niks :aanwal:


Wilders zijn schuld.

Soldim
21-07-10, 13:11
Wilders zijn schuld.

Nee, de schuld van Marokkanen toch?

mark61
21-07-10, 13:53
Nee, de schuld van Marokkanen toch?

Misschien zijn het wel Marokkanen, die senatoren :aanwal:

super ick
21-07-10, 14:22
Wat denk je hiervan (zomaar beetje hardop denken) -

Partijen die samen een Kamermeerderheid hebben vormen een regering. Ze sluiten een regeeraccoord dat goeddeels kan zijn dichtgetimmerd. Leden van de Kamerfracties zijn verplicht om strikt volgens de partijlijn / het regeeraccoord te stemmen.

Om dit tot stand te brengen kost nu veel moeite, door hoe de zetels over de partijen verdeeld zijn.

Dus, terug naar een verhouding tussen parlement en regering die meer recht doet aan het parlement als wetgevende macht en de regering als uitvoerende macht, zoals in het oude trias politica-model.

Breng een regering van ministers bij elkaar die de partijen weerspiegelt. In beginsel mogen alle partijen meedoen aan de regering, eventueel via een staatsecretaris hier of daar ... Een VVD-er als minister van financieën, een PVV-er als minister van integratie en een PvdD'er als minister van landbouw. Ze mogen allemaal op hun stokpaardjes rijden.

Vervolgens doen die ministers wetsvoorstellen. En daar stemt de Kamer dan over. Om überhaupt te kunnen regeren moeten de ministers wel haalbare wetsvoorstellen doen, omdat die anders worden weggestemd.


Dat zou inderdaad een goede oplossing.
Dan wordt er eens echt politiek bedreven. Dan moet een minister een breed, ook door andere partijen gedragen voorstel, indienen. Die meerderheid is dan ook bij andere partijen te halen.
Ik walg van die partijdoctrine waarin het voor individuele kamerleden verboten ist de eigen mening te volgen op een bepaald gebied.

Joesoef
21-07-10, 14:33
Eerst akkoord en dan coalitie smeden.

knuppeltje
21-07-10, 14:47
En maar beweren dat ze echt wel met elkaar wilden samenwerken, maar wel al na twee weken de brui eraan geven. Stelletje huichelaars!
Hoe valt dat te rijmen? Er is nog nooit een kabinet gekomen binnen die tijd, dat duurde altijd veel langer.

Soldim
21-07-10, 14:58
En maar beweren dat ze echt wel met elkaar wilden samenwerken, maar wel al na twee weken de brui eraan geven. Stelletje huichelaars!
Hoe valt dat te rijmen? Er is nog nooit een kabinet gekomen binnen die tijd, dat duurde altijd veel langer.

Markie is bang voor Wilders.....

knuppeltje
21-07-10, 15:01
Markie is bang voor Wilders.....

Dat weet ik niet. Hij trok er nu wel heel snel de stekker uit. Volgens mij was, is en blijft voor hem VVD-CDA-PVV de enige juiste formatie. Ben benieuwd.

Joesoef
21-07-10, 15:04
Niemand die zijn handen aan Wilders wil branden, veel te bang voor lpf achtige toestanden. Zoek maar eens op youtube, vol met filmpjes waarin de pvv zich tegenover de rest van de kamerleden volstrekt belachelijk maken met absurde vragen, niets zeggende antwoorden en gebrekkige kennis van politiek.
De kamerleden weten beter dan de burger hoe de pvv in het echt is.

knuppeltje
21-07-10, 15:13
Niemand die zijn handen aan Wilders wil branden, veel te bang voor lpf achtige toestanden. Zoek maar eens op youtube, vol met filmpjes waarin de pvv zich tegenover de rest van de kamerleden volstrekt belachelijk maken met absurde vragen, niets zeggende antwoorden en gebrekkige kennis van politiek.
De kamerleden weten beter dan de burger hoe de pvv in het echt is.

Als gekke Geertje alles heeft ingeleverd, wat hij ook zal doen om maar te kunnen regeren, zie ik nog niet in dat het CDA dan afwijzend kan blijven. Zal Verhagen wel opkijken denk ik.

mark61
21-07-10, 18:33
En maar beweren dat ze echt wel met elkaar wilden samenwerken, maar wel al na twee weken de brui eraan geven. Stelletje huichelaars!
Hoe valt dat te rijmen? Er is nog nooit een kabinet gekomen binnen die tijd, dat duurde altijd veel langer.

Tsja, de verkiezingen 'winnen' en je dan terugvinden als minderheid in een links kabinet :hihi:

Das teveel voor corneel.

Rutte between a rock and a hard place. Hij zoekt het maar uit.

mark61
21-07-10, 18:34
Als gekke Geertje alles heeft ingeleverd, wat hij ook zal doen om maar te kunnen regeren, zie ik nog niet in dat het CDA dan afwijzend kan blijven. Zal Verhagen wel opkijken denk ik.

Ik begrijp dat er druk is vanuit het CDA. Een aantal aftredende ministers enzo is nu kamerlid. Als zij opdonderen naar een kabinet kunnen er mensen in die nu net niet verkozen zijn :hihi:

Spoetnik
21-07-10, 18:46
Wat denk je hiervan (zomaar beetje hardop denken) -

Partijen die samen een Kamermeerderheid hebben vormen een regering. Ze sluiten een regeeraccoord dat goeddeels kan zijn dichtgetimmerd. Leden van de Kamerfracties zijn verplicht om strikt volgens de partijlijn / het regeeraccoord te stemmen.

Om dit tot stand te brengen kost nu veel moeite, door hoe de zetels over de partijen verdeeld zijn.

Dus, terug naar een verhouding tussen parlement en regering die meer recht doet aan het parlement als wetgevende macht en de regering als uitvoerende macht, zoals in het oude trias politica-model.

Breng een regering van ministers bij elkaar die de partijen weerspiegelt. In beginsel mogen alle partijen meedoen aan de regering, eventueel via een staatsecretaris hier of daar ... Een VVD-er als minister van financieën, een PVV-er als minister van integratie en een PvdD'er als minister van landbouw. Ze mogen allemaal op hun stokpaardjes rijden.

Vervolgens doen die ministers wetsvoorstellen. En daar stemt de Kamer dan over. Om überhaupt te kunnen regeren moeten de ministers wel haalbare wetsvoorstellen doen, omdat die anders worden weggestemd.

Dit kan alleen werken als er een grondwettelijke bepaling is wat betreft begrotingstekorten.

Tomas
21-07-10, 18:51
Ben ik de enige die ze niet mist?

mark61
21-07-10, 18:52
Ben ik de enige die ze niet mist?

Ik vond het heerlijk rustig. Wat mij betreft schuwen ze 365 dagen per jaar de publiciteit.

H.P.Pas
21-07-10, 22:31
-- ik zou er niet willen wonen ;)



Je woont daar al; Zwitserland doet het niet anders.

super ick
22-07-10, 08:39
Intussen loopt de schuld van de BV Nederland verder op. En de heren en dames politici maar formeren en overleggen en overleggen en overleggen en overleggen en overleggen en overleggen en overleggen en overleggen

En hoe zit het dan met het 'landsbelang'? Ik hoor daar niemand over.
Baantjesjagers die zelf nagenoeg niets gaan voelen van de crisis.

Soldim
22-07-10, 08:49
Intussen loopt de schuld van de BV Nederland verder op

Met de huidige rente stand zou ik hem rustig op laten lopen....

super ick
23-07-10, 08:44
Met de huidige rente stand zou ik hem rustig op laten lopen....

Als je een krediet zou moeten afsluiten zou het, door de rentestand een goede timing zijn.
Met oplopnede staatsschuld ligt dat even anders. Dat hangt nog tientallen jaren om je nek. De kans is dus groot dat je daar eens een smak rente over gaat betalen.

Orakel
24-07-10, 16:43
Wordt een middenkabinet.
Niemand wil nieuwe verkiezingen want dan wordt Mozart de grootste.
VVD-CDA-PVV wordt um niet, want bestuur van CDA zal dat blokkeren.
PvdA zegt niet te willen, maar heeft nu de troeven in handen. Magistraal gespeeld.
Kan nu eisen stellen aan VVD en CDA: "ok, wij maken een middenkabinet mogelijk, maar wel hypotheekrente op de schop. Dat was al beloofd in ruil voor de AOW-leeftijd, dus nu leveren graag. En niet bezuinigen op sociaal beleid. Wij zullen meer dan mld bezuinigen en weten nog een leuk postje: de JSF. Kassa: 8 mld". Plus de 10 die al ingeboekt was is 18 mld, dus iedereen 'blij'.

super ick
25-07-10, 09:53
Wordt een middenkabinet.
Niemand wil nieuwe verkiezingen want dan wordt Mozart de grootste.
VVD-CDA-PVV wordt um niet, want bestuur van CDA zal dat blokkeren.
PvdA zegt niet te willen, maar heeft nu de troeven in handen. Magistraal gespeeld.
Kan nu eisen stellen aan VVD en CDA: "ok, wij maken een middenkabinet mogelijk, maar wel hypotheekrente op de schop. Dat was al beloofd in ruil voor de AOW-leeftijd, dus nu leveren graag. En niet bezuinigen op sociaal beleid. Wij zullen meer dan mld bezuinigen en weten nog een leuk postje: de JSF. Kassa: 8 mld". Plus de 10 die al ingeboekt was is 18 mld, dus iedereen 'blij'.

De wereldvreemde houding van het CDA is tekenend.
Zij willen dat Wilders enkele standpunten inslikt. 'Rekening houden met onze gevoelens' noemde Verhagen dat.
De gevoelens van 1.500.000 Wildersstemmers moet dus opzij gezet worden voor een partij die juist gehalveerd is omdat ze nooit een standpunt innemen?

ZOu het misschien komen omdat de CDA-er zich baseert op zijn geloof en dat het van de niet-religieuzen 'slechts' een mening is? Tja dan ligt het voor de hand in Nederland wie wijkt..........

Joesoef
25-07-10, 10:03
De gevoelens van 1.500.000 Wildersstemmers moet dus opzij gezet worden voor een partij die juist gehalveerd is omdat ze nooit een standpunt innemen?


Maak het niet romantischer dan dat het is. Die 1,4 miljoen stemmen zijn eerder een uiting van ongenoegen naar andere politieke partijen dan adhesie voor wilders.

mark61
25-07-10, 10:21
De gevoelens van 1.500.000 Wildersstemmers

:haha:

Die lui hebben geen gevoelens. Maarre, ca. 10 miljoen mensen vinden dus wat anders.