PDA

Bekijk Volledige Versie : Europa ziet tolerant imago Nederland nu flets worden



mark61
10-06-10, 19:10
NRC
Gepubliceerd: 10 juni 2010 14:46 | Gewijzigd: 10 juni 2010 18:24
Door onze correspondent Petra de Koning

Brussel, 10 juni. De grote zetelwinst van de PVV wordt in Europese landen gezien als het belangrijkste element van de verkiezingsuitslag in Nederland.

In eerste reacties in media en in diplomatieke kringen in Brussel wordt PVV-leider Geert Wilders zonder omhaal aangeduid als radicale populist, extreem-rechts of „xenofoob rechts” (het Spaanse El País) die in Nederland een „politieke aardbeving” (Süddeutsche Zeitung) veroorzaakt.

Diplomaten sluiten uit dat er van Europese kant officiële uitingen van bezorgdheid zullen komen als de PVV in de regering komt, laat staan sancties. In 2000 stelden EU-landen bilateraal diplomatieke sancties in tegen Oostenrijk toen de rechts-populistische FPÖ van Jörg Haider in de regering kwam. Die maatregelen hadden volgens Brusselse bronnen vooral het effect dat in Oostenrijk de afkeer van de EU toenam en Haider nog populairder werd.

Wel klinkt in Brussel de waarschuwing dat Nederland genegeerd zal worden als het Wilders of iemand van zijn partij naar Brussel stuurt als minister. „Hij zal worden gezien als een clown, zoals Berlusconi”, zegt een diplomaat. „Kijk eens hoe dat de machtspositie van Italië, in grootte de derde economie van de EU, verzwakt. Dat wens ik Nederland niet toe.”

In de hoofdsteden, zo blijkt uit eerste reacties, is het volstrekt duidelijk dat de Nederlandse verkiezingscampagne vrijwel niet over Europa ging. Ambtenaren en diplomaten vinden het wel nodig om erop te wijzen dat de meer eurosceptische houding van Nederland, al sinds het referendum over de Europese Grondwet in 2005, Balkenende in deze verkiezingen in elk geval niet heeft geholpen. „Een pro-Europese partij als D66 wint wél”, zegt een diplomaat.

Hij kijkt ernaar uit dat VVD-leider Rutte naar Brussel komt. „In de Europese Raad van regeringsleiders zal hij een frisse stem zijn. En voor hemzelf zal het goed zijn om geconfronteerd te worden met de realiteit, zoals nu gebeurt met de Conservatieve Britse premier David Cameron. Europese burgers zullen toch eens moeten gaan inzien dat er maar beperkt ruimte is voor een nationale regering om met eigen beleid te komen.”

Volgens een andere diplomaat hebben de meeste landen nog steeds het idee dat Nederland ‘tolerant’ en ‘open’ is. „Dat idee is wel aan het vervagen, maar het bepaalt nog het kader waarin naar de uitslag wordt gekeken. Het raakt ons toch minder dan wanneer dit gebeurt in een land met een verleden zoals Oostenrijk.”

_____

Nederland, de risée van Europa.

Abu_Hurayrah
10-06-10, 19:15
Als de tweede wereldoorlog niet zo dicht bij huis was geweest, dan hadden we misschien wel Amerikaanse en Afrikaanse apartheid-toestanden gehad.

Wat je met Wilders aan moet, ja dat is een moeilijke kwestie voor wie de democratie uitslag in ernst wil nemen. De derde grootste partij haha. En volgens peilingen wil zelfs een groot deel van de VVD stemmers een samenwerking met de PVV aangaan.

Ik zou niet in de schoenen van Rutte willen staan haha.

HaasHaas
10-06-10, 19:19
nederland heeft met wilders behoorlijk wat te verliezen. alleen al de export zal best een impact kunnen krijgen. de eens zo gerespecteerde land zal weinig betekenis meer hebben. en dat zal een hele lange tijd duren voordat ze die imago weer kwijtraken.

mark61
10-06-10, 19:21
Als de tweede wereldoorlog niet zo dicht bij huis was geweest, dan hadden we misschien wel Amerikaanse en Afrikaanse apartheid-toestanden gehad.

Wat je met Wilders aan moet, ja dat is een moeilijke kwestie voor wie de democratie uitslag in ernst wil nemen. De derde grootste partij haha. En volgens peilingen wil zelfs een groot deel van de VVD stemmers een samenwerking met de PVV aangaan.

Ik zou niet in de schoenen van Rutte willen staan haha.

Als je EENvandaag bedoelt, dat is geen 'peiling'. Dat is je reinste onzin.

tanger'73
10-06-10, 19:26
daar kan je vergif op innemen, balkenende heeft aan den lijve ondervonden dat handelaren via nederlandse ambassades in het buitenland klagen steen en been over dit fenomeen. Ja, ga het die mensen daar maar lekker genuanceerd uitleggen? Die gasten daar zien wilders net als overigens de meesten hier, gewoon als een buitenlanderhater en islamofoob. absoluut bad for business.

Abu_Hurayrah
10-06-10, 19:34
Als je EENvandaag bedoelt, dat is geen 'peiling'. Dat is je reinste onzin.

Zo noemen ze het wel in het nieuws, maar ik hoop met je mee dat het niet gezaghebbend is.

tanger'73
10-06-10, 19:35
Wel klinkt in Brussel de waarschuwing dat Nederland genegeerd zal worden als het Wilders of iemand van zijn partij naar Brussel stuurt als minister. „Hij zal worden gezien als een clown, zoals Berlusconi”, zegt een diplomaat. „Kijk eens hoe dat de machtspositie van Italië, in grootte de derde economie van de EU, verzwakt. Dat wens ik Nederland niet toe.”

hier kan je ook vergif op innemen. Ga je lekker maar als Nederland richten op die vervloekte moslims en buitenlanders en trek Nederland handelsland maar lekker door de plee.

Wizdom
10-06-10, 19:47
hier kan je ook vergif op innemen. Ga je lekker maar als Nederland richten op die vervloekte moslims en buitenlanders en trek Nederland handelsland maar lekker door de plee.

De rattenvanger van Hamelen heeft 1,5 miljoen Nederlanders misleid.... Wat een randdebielen... We krijgen een Bush 2... En moet je raden wie daar van profiteren.... Iedereen behalve Nederland en Europa... De rattenvanger van Hamelen is stilstand.... De rest van de wereld scheurt verder... Navelstaarders... Het is gewoon zielig...

tanger'73
10-06-10, 19:53
De rattenvanger van Hamelen heeft 1,5 miljoen Nederlanders misleid.... Wat een randdebielen... We krijgen een Bush 2... En moet je raden wie daar van profiteren.... Iedereen behalve Nederland en Europa... De rattenvanger van Hamelen is stilstand.... De rest van de wereld scheurt verder... Navelstaarders... Het is gewoon zielig...


inderdaad, als het aan wilders ligt komt er zo snel mogelijk een hek om Nederland heen. Nederlanders mogen er niet meer uit, buitenlanders nog wel.

mark61
10-06-10, 20:01
De rattenvanger van Hamelen heeft 1,5 miljoen Nederlanders misleid.... Wat een randdebielen... We krijgen een Bush 2... En moet je raden wie daar van profiteren.... Iedereen behalve Nederland en Europa... De rattenvanger van Hamelen is stilstand.... De rest van de wereld scheurt verder... Navelstaarders... Het is gewoon zielig...

Eigenlijk is het andersom. Die 1,5 miljoen randdebielen waren er al, geen Wilders die dat kan organiseren. Ze vonden er alleen een opperranddebiel bij.

Limburg, verkopen, gratis weggeven, geld toe, ik roep het al jaren.

John2
10-06-10, 22:31
Zoveel kolder en zoveel onzin heb ik nog nooit gelezen in één topic bij elkaar.

tanger'73
10-06-10, 22:38
Eigenlijk is het andersom. Die 1,5 randdebielen waren er al, geen Wilders die dat kan organiseren. Ze vonden er alleen een opperranddebiel bij.

Limburg, verkopen, gratis weggeven, geld toe, ik roep het al jaren.

met Limburg heb je zeker een punt, snap niet dat notabene Limbo dat omgeven is van de buitenlanden ingeslotener is dan de rest van Nederland?

Wide-O
10-06-10, 23:29
Limburg, verkopen, gratis weggeven, geld toe, ik roep het al jaren.

Breng de N-VA nou niet op ideeën joh! :aanwal:

Bofko
11-06-10, 00:00
Wilders is een ras-opportunist.
Laat hem mee-regeren en zijn profilering verdwijnt als sneeuw voor de zon. Hij is het vleesgeworden sentiment voor angstig autochtoon Nederland. Vergelijkbaar met een popartiest die helemaal gevormd en bepaald word door een grote schare bewonderaars en louter wil voldoen aan gestelde verwachtingen.

Bij deelname aan een regeringscoalitie valt hij door de mand . De PVV-ballon zal worden doorgeprikt en allochtoon en goedwillend autochtoon nederland kunnen weer opgelucht ademhalen.

Humberto Tan deed in Knevel&Van den Brink in zijn contact met Wilders (RTL Boulevard) een boekje open over hem (o.a. "aardige vent die me in de pauze toefluisterde dat hij echt geen racist is" en " 'De kansrijken mogen komen' klinkt iets anders dan : 'kansarmen komen er niet in' " ) en werd bewonderend bejegend door Marijnissen, Kamp en Verhagen. Marijnissen, bewonderend, : " Jij moet echt de politiek in , jongen".

En Europa: Europa ziet dat allemaal niet en zet zijn cliche-beelden in.

tanger'73
11-06-10, 01:20
Menig krantenkop in buitenland: "Nederland schuift op naar extreemrechts."

mark61
11-06-10, 01:26
Wilders is een ras-opportunist.
Laat hem mee-regeren en zijn profilering verdwijnt als sneeuw voor de zon. Hij is het vleesgeworden sentiment voor angstig autochtoon Nederland. Vergelijkbaar met een popartiest die helemaal gevormd en bepaald word door een grote schare bewonderaars en louter wil voldoen aan gestelde verwachtingen.

Bij deelname aan een regeringscoalitie valt hij door de mand . De PVV-ballon zal worden doorgeprikt en allochtoon en goedwillend autochtoon nederland kunnen weer opgelucht ademhalen.

Humberto Tan deed in Knevel&Van den Brink in zijn contact met Wilders (RTL Boulevard) een boekje open over hem (o.a. "aardige vent die me in de pauze toefluisterde dat hij echt geen racist is" en " 'De kansrijken mogen komen' klinkt iets anders dan : 'kansarmen komen er niet in' " ) en werd bewonderend bejegend door Marijnissen, Kamp en Verhagen. Marijnissen, bewonderend, : " Jij moet echt de politiek in , jongen".

En Europa: Europa ziet dat allemaal niet en zet zijn cliche-beelden in.

Hij vergat alleen aan Kamp, die met zijn bek vol tanden zat, en Verhagen te vragen hoe ze konden overwegen met zo'n type in zee te gaan. Waar voor hen dan wel niet de grens van de moraliteit ligt.

Kamp heel geschokt en zuinigjes kieken :moe:

knuppeltje
11-06-10, 10:05
Breng de N-VA nou niet op ideeën joh! :aanwal:

Waarom eigenlijk niet? :confused:

Ze krijgen er dan Limburg gratis bij, dan hebben ze nog een grotere staat, als ze eerst even de onafhankelijkheid van Vlaanderen uitroepen. De PVV-aanhang kan dan zo naar hen overlopen en worden ze noch machtiger dan ze nu reeds zijn. Bart de Wever zal in zijn handjes kunnen vrijven van genot, hij zal zich de nieuw graaf van een uit as en puinhopen herrezen Groot-Vlaanderen kunnen wanen, en sinds die vriendelijke Carlos in Spanje op de troon zit, hoeft hij niet bang te zijn voor de komst van weer een Alva met zijn gruwelijke bende beulsknechten. Glorieuze tijden zullen herleven. Het zal weer mooi worden in Vlaanderen, en iedereen zal weer, bevrijd van allerlei complexen, met fier opgeheven hoofd rondlopen. De toekomst zal groots zijn voor Groot-Vlaanderen en zijn dappere inwoners onder leiding van graaf Bart de eerste. Mark my words!!
En zeg nu zelf, Limburgers kunnen best gezellig zijn toch?. :)

knuppeltje
11-06-10, 10:09
Hij vergat alleen aan Kamp, die met zijn bek vol tanden zat, en Verhagen te vragen hoe ze konden overwegen met zo'n type in zee te gaan. Waar voor hen dan wel niet de grens van de moraliteit ligt.

Kamp heel geschokt en zuinigjes kieken :moe:

Volgens mij vroeg hij dat juist wel aan Kamp, en die keek toen inderdaad heel zuinigjes.

Wide-O
11-06-10, 10:29
Waarom eigenlijk niet? :confused:

Mark my words!!
[/nachtmerrie]




Leuk! Bart, Geert, Flup en Jean-Marie aan de macht. Ik mot hier wel WONEN hé!



En zeg nu zelf, Limburgers kunnen best gezellig zijn toch?. :)

Nee. :ego: :hihi:

Affijn, benieuwd of wij er nog een groter zootje van maken dan jullie...

knuppeltje
11-06-10, 11:05
Affijn, benieuwd of wij er nog een groter zootje van maken dan jullie...

Jullie motte nie denken dat jullie in alles beter zijn dan Ollanders hè. :fpotver:

Ik fietste vorige week weer een stukje rond bij jullie, er valt nog best te wonen. Zelfs met Limburg erbij. :)

Max Stirner
11-06-10, 11:12
Eigenlijk is het andersom. Die 1,5 miljoen randdebielen waren er al, geen Wilders die dat kan organiseren. Ze vonden er alleen een opperranddebiel bij.

Limburg, verkopen, gratis weggeven, geld toe, ik roep het al jaren.





In veel grote steden (m.u.v. Utrecht en Amsterdam) is de PVV de eerste, tweede of derde partij en het is bovendien de populairste partij onder jongeren.


De stelling dat dit allemaal debiele tokkies zijn, die altijd al in-en-in racistisch geweest zijn, is deels waar maar toch te makkelijk en te eenzijdig :

Wilders is, in ieder geval ten dele, een bijna 'logisch' gevolg van bepaalde ontwikkelingen die zich in de maatschappij en de wereld hebben voorgedaan: met name het wangedrag van een te groot deel van Marokkaanse jeugd in NL en de opmars van de radicale islam wereldwijd.


Eerlijk gezegd verbaast het me dat veel mensen hierover zo verbaasd zijn.

tanger'73
11-06-10, 12:35
In veel grote steden (m.u.v. Utrecht en Amsterdam) is de PVV de eerste, tweede of derde partij en het is bovendien de populairste partij onder jongeren.


De stelling dat dit allemaal debiele tokkies zijn, die altijd al in-en-in racistisch geweest zijn, is deels waar maar toch te makkelijk en te eenzijdig :

Wilders is, in ieder geval ten dele, een bijna 'logisch' gevolg van bepaalde ontwikkelingen die zich in de maatschappij en de wereld hebben voorgedaan: met name het wangedrag van een te groot deel van Marokkaanse jeugd in NL en de opmars van de radicale islam wereldwijd.


Eerlijk gezegd verbaast het me dat veel mensen hierover zo verbaasd zijn.


dit zijn dus precies de redenen waarom mensen op een circusartiest à la wilders stemmen. Dus problemen met bijvoorbeeld marokkaanse jeugd is de aanleiding om een regering aan de eerste de beste randdebiel toe te vertrouwen. Ja, dat verbaast me niet, tis typisch Nederlands, veel beterschap daarmee.

mark61
11-06-10, 12:49
In veel grote steden (m.u.v. Utrecht en Amsterdam) is de PVV de eerste, tweede of derde partij en het is bovendien de populairste partij onder jongeren.

De stelling dat dit allemaal debiele tokkies zijn, die altijd al in-en-in racistisch geweest zijn, is deels waar maar toch te makkelijk en te eenzijdig :

Wilders is, in ieder geval ten dele, een bijna 'logisch' gevolg van bepaalde ontwikkelingen die zich in de maatschappij en de wereld hebben voorgedaan: met name het wangedrag van een te groot deel van Marokkaanse jeugd in NL en de opmars van de radicale islam wereldwijd.


Eerlijk gezegd verbaast het me dat veel mensen hierover zo verbaasd zijn.

Ik beweer helemaal niet dat ze racistisch zijn, dat is trouwens een vrijwel leeg begrip geworden. En eigenlijk zijn ze alleen maar gewild debiel. Ze willen een simpele wereld, waarvan ze weten dat die niet bestaat.

Verbaasd ben ik ook niet echt.

Geloof je dat nou zelf? Ik niet. Er is natuurlijk wat met islamitisch 'terrorisme' world wide, maar voor mij is dat meer een kapstok. Een aangrijpingspunt voor de angst voor de wereld, angst voor verandering.

De PVV staat voor terug naar de imaginaire jaren 50, toen er nog geen grote boze buitenwereld was die ons leven direct en diepgaand beïnvloedt. We willen dat de wereld weggaat en wij gewoon ons eigen ding kunnen doen.

Dat kon nooit en nu zeker niet meer. Niks aan te doen.

Je kan wel tussen het hoge gras achter de dijk gaan liggen, maar China en India en de rest komen toch. Daar zal je wat mee moeten.

Dat geldt zeker ook voor moslims worldwide en Arabieren. Dat geleuter over het westen is een achterhoedegevecht. Als er iemand het gaat afleggen in de toekomst is het de Arabische wereld, en de meeste moslims.

In feite is de Nederlandse geest na de 17e eeuw al gesloten, zie de navelstaarderige 18e eeuw. Parallel met de sluiting van de islamitische geest in de 13e eeuw.

Duel tussen twee gesloten, achtergebleven geesten.

echteoeps
13-06-10, 10:39
dit zijn dus precies de redenen waarom mensen op een circusartiest à la wilders stemmen. Dus problemen met bijvoorbeeld marokkaanse jeugd is de aanleiding om een regering aan de eerste de beste randdebiel toe te vertrouwen. Ja, dat verbaast me niet, tis typisch Nederlands, veel beterschap daarmee.

Het is hoog tijd om de problemen met de Marokkaanse jeugd en met de immigratie op een harde manier aan te pakken. Dan is de frustratie van de kiezers daarover weg, en stemt niemand meer uit protest op Wilders.

Het moet dus precies andersom als jij wilt.

tanger'73
13-06-10, 15:08
Het is hoog tijd om de problemen met de Marokkaanse jeugd en met de immigratie op een harde manier aan te pakken. Dan is de frustratie van de kiezers daarover weg, en stemt niemand meer uit protest op Wilders.

Het moet dus precies andersom als jij wilt.


als men denkt dat het stemmen op een wilders een soorte van chantage of intimidatie is tegenover groepen mensen in de samenleving, dan wens ik wilders en iedereen die dat met hem denkt inderdaad veel beterschap toe.