PDA

Bekijk Volledige Versie : Ontspoort Nederland verder?



mark61
12-06-10, 12:15
Thomas von der Dunk, 10-06-2010 13:21
reageer 453 reacties

De winst van de VVD is gelukkig minder dramatisch groot uitgevallen dan eerst leek, maar een blamage voor het politieke inzicht van de kiezer blijft het wel

Dit is natuurlijk een volslagen politiek-incorrecte opmerking, want je hoort op the day after vroom te zeggen dat de kiezer altijd gelijk heeft. Maar ik ben, zoals u weet, nu eenmaal volslagen politiek-incorrect - vandaar dat ik steevast op een reeks van boze reacties van politiek-correcte rechtse types rekenen kan. Ditmaal vast ook. Ik zeg op dit moment echter gewoon wat miljoenen mensen denken, maar volgens de gangbare mores geen krant zich kan permitteren in haar hoofdcommentaar op te schrijven.

Onzinnig
De kiezer heeft in een democratie niet 'gelijk', de kiezer krijgt zijn zin - hoe onzinnig die zin ook is. Dat zal in dit geval overigens niet makkelijk zijn, omdat de kiezersuitspraak zo poly-interpretabel is: bijna iedereen heeft, door een bepaald ijkpunt te kiezen, naar eigen smaak gewonnen, het onverdiend heftig vernederde CDA dan uitgezonderd.

De kiezer krijgt zijn zin - tot de grenzen van de rechts*staat in zicht komen. Dat is vooral een waarschuwing aan het adres van de VVD, die de afgelopen dagen noch inhoudelijk noch relationeel veel afstand van de PVV wenste te nemen, daarmee de PVV salonfähig en een stem daarop 'zinvol' maakte, zodat Rutte zo, door de mentale overstap van eigen kiezers naar de PVV te facilite*ren, indirect zijn eigen winst tot minder extreme proporties heeft terugge*bracht.

Ton Elias
Ook in de verkiezingsnacht werd weer door een aantal VVD-ers - de rechtsbuiten Van Baalen, de vrek Ton Elias (de anders onvermijdelij*ke Wiegel hield, voor zover ik kon overzien, godzijdank eindelijk eens zijn waffel) - opzich*tig naar de PVV gelonkt: kennelijk gaat het handha*ven van de hypotheek*rente-aftrek über alles. Van die avances zou VNO-voorzitter Wient*jes, die herhaal*de*lijk voor de rampzalige effecten daarvan op onze econo*mische belangen in het buitenland gewaar*schuwd heefd, toch ge*schrokken moeten zijn.

Een rechtse coalitie kan niet zonder het gehalveerde CDA, voor wie - als juniorpartner in zo'n trio - dit echter op politieke zelfmoord neerkomen zou. Zij zou er, met krachtig protesterende oudgedienden als Van Agt, Aantjes en Terpstra, intern volledig door worden verscheurd.

Haaks
Te haaks staat de PVV op de eigen morele uitgangspunten van de christen-democratie - dat bij de VVD buiten wijlen Dijkstal nog geen openlijke bezwaren tegen een dergelijk samen*gaan zijn geventileerd, verwondert dan ook niet, want anders dan het links-liberale D66 heeft de VVD er eigenlijk geen. Als U er heel toevallig wel één ontdekt heeft, moet u het even zeggen.

Het is niet zonder reden in intellectu*eel opzicht de meest nietszeggende van alle traditionele partijen in Neder*land. Van enige analytische reflectie op de Val der Banken blijkt tot dusverre niets.
Het is - en Bert Koenders werd al in die zin vanochtend in de krant geciteerd - bizar dat deze partij, die als geen ander blind de neoliberale dogma's heeft omhelst en feitelijk nog omhelst die de ons allen nu miljar*den kostende kredietcrisis hebben veroor*zaakt, vannacht de grootste gewor*den is. Dat is, alsof in 1990 na de Val van de Muur en het failliet van de sovjet-econo*mie in Oosteuro*pa de communisti*sche partij gezegevierd zou hebben. :duim:

Hebzucht
De crisis kwam van rechts, dankzij een ideologie die de ongebrei*delde hebzucht aanprees, op basis van de misvatting dat als iedereen maar de ruimte krijgt zo goed mogelijk voor zichzelf te zorgen, wij allen daar wel bij varen. Elke over*heidsinmen*ging was taboe: de zoge*naamde tucht van de markt zou eventueel boosdoeners vanzelf straffen. Ook in de financiële sector. Wel, goed voor zichzelf gezorgd hebben de Madoffs en de Rijk*man Groeninks inderdaad. Of wij daar met z'n allen ook wel bij varen - de vraag stellen, is het antwoord geven.

U vindt mij, door beide tuchthuisboeven als product van zulk neoliberaal denken weer opnieuw op te voeren, vast een oude zeur, en dat ben ik ongetwijfeld ook. Dat was de oude Cato, die steeds maar weer over Cartha*go begon, in de ogen van veel Romeinen indertijd eveneens. Maar hij had wel gelijk.

Megazwendelaar
Dezer dagen staat om soortgelijke redenen in Frankrijk de megazwende*laar Jerôme Kerviel terecht, die in naam van de markt alle ruimte kreeg om er voor zijn bank met zijn specula*ties in een paar dagen tijds meer dan zesmiljard euro doorheen te jagen. 'Vandalen gaan betalen', aldus een van de leuzen op de VVD-verkie*zingsposters. Maar gaan de grote maatschappe*lij*ke vandalen dat straks onder een eventuele premier Rutte ook echt?

Minder onbegrijpelijk is de - wel onverwacht groter uitge*vallen - zege van de PVV, hoe verwerpelijk die club ook is. Zij maakt opnieuw de verklaarbare toekom*stangst duidelijk van grote groepen van de bevolking die zich door de staat in de steek gelaten voelen - niet toevallig won Wilders buiten het Brabantse boerenland in de Mijn*streek en Oostgronin*gen bovenmatig sterk, en ook meer in de problemati*sche laagop*geleide zuidelij*ke arm van de Randstad dan in de welvarende hoogopgelei*de noordelijke.

Flexibilisering
Het is de angst voor de prijs van de sterk aan 'Europa' gekop*pelde en juist door de VVD aangeprezen ongebreidelde privatisering, globali*sering, flexibilisering, die niet in de villawijken maar in de volkswij*ken wordt betaald: de angst voor verlies van baan en verkleu*ring van de buurt.

Dat zou ook Wientjes zich moeten realiseren, die nu schrikt van de electo*rale reactie op de open grenzen en open markten die hij zelf heeft gepropa*geerd.
Het ver*klaart tevens de merk*waardi*ge sociaal-economische mix vol tegenstrij*dig*heden van het PVV-program - vrijheid en veiligheid tegelijk belovend - en het feit dat veel nieuwe PVV-kiezers van de SP afkomstig zijn.

Ofschoon de PVV met een leider die knieschotten en massadeportatie bepleit natuurlijk niet voor deelname aan een regering in aanmerking komen tenzij Nederland duurzaam onder juridische curatele van het Interna*tionaal Strafhof gesteld wil worden, moeten die angsten wel serieus worden genomen om verdere toename van de electorale onvrede te voorko*men. En het antwoord daarop staat haaks op het VVD- en VNO-program.

Riskant
Dat betekent ook dat aan het door Pechtold gewenste en nu als onont*koombaar beschouwde Paars-Plus riskante kanten kleven, want D66 en GroenLinks hebben eveneens een iets te montere grachtengordelglobalise*ringsblik op de wereld, die de basisbehoefte van veel Neder*landers aan zekerheid miskent.

Al die hervormin*gen in het ontslagrecht en op andere terreinen die Neder*land 'klaar voor de toekomst' moeten maken, komen in hun ogen vaak op vernielingen neer. Grenzeloosheid is mooi voor de directeur, die dan makkelijker van werk kan wisselen, niet voor de monteur, die dan zijn werk misschien sneller verliest. Het gemak waaraan hier met name door VVD en VNO met het oog op de economische statistiek wordt voorbijge*gaan, draagt risico's in zich voor de samen*hang van de samenleving als geheel. Voor de vele moderniseringsverliezers vormt de kenniseconomie voor hun toenemende achterstand en gevoel van ontheemding in de praktijk nu eenmaal geen panacee.

Kleurloos
Waar voorts een rechtse coalitie met de PVV naam en positie van Nederland internationaal op het spel zet en een zogenaamde 'nationale' van VVD, PvdA en CDA tot een kleurloos mengsel leidt dat veel kiezers zal teleurstellen, de extremen zo slechts verder voedt en de middenpartijen dus verder verzwakt, blijven nog maar twee alternatieven over.

De eerste optie: een links minderheidskabinet - wat echter een breuk zou betekenen met het traditionele Haagse streven naar politieke zekerheid. Van het flexibele leven vol risico's dat vanuit het Binnenhof de moderne burger als heilzaam en onontkoombaar wordt aangeprezem, zijn de politici zélf voor hun eigen coalitie*leven namelijk niet erg gediend. Dat blijft een opvallende inconsequentie in het sinds twee decennia modieuze politiek-maatschapelijke denken. Geen onverwachte risico's graag, die het voortbe*staan van een kabinet op het spel zouden kunnen zetten.

Illusie
Met als eerste onvermijdelijke gevolg lange regeerac*coorden en evenzo lange kabinetsfor*maties. Ruttes doel, op 1 juli een coalitie gereed te hebben, is, mede gezien het cruciale breekpunt dat ook híj in feite op tafel gewor*pen heeft, een illusie. Tenzij Rutte alsnog vandaag besluit nu zijn hele programma in te leveren om Paars-Plus mogelijk te maken. Wat ik niet verwacht. Bij zo'n coalitie met drie linkse partijen loert voor de VVD bovendien het gevaar van een verdere leegloop naar de PVV.

De tweede optie: de 'sociale' communautaire coalitie van partijen die niet blind in de 'individu*a*lisering' geloven, die Marijnissen vannacht voorstelde en er in feite in 2006 had moeten komen, als Balkenende toen niet in de weg had gestaan: PvdA-CDA-SP, nu aangevuld met GroenLinks.

Geruststellend
Inhoude*lijk heeft die het meest geruststellende antwoord op het teloor*gaan van veel maat*schappelijke verbanden die voor zoveel angst bij kiezers zorgt, mits het CDA - dat gezien het eigen resultaat logischerwijs voor de opposi*tie zou moeten opteren - inderdaad het vertrek van Balkenen*de aangrijpt voor herbezinning op de lang verloochende eigen beginselen.

Die zou dan uit het afschudden van de neoliberale veren en het daadwer*ke*lijk terugvinden van het maat*chap*pelijk middenveld - in plaats van het uitleve*ren van geprivatiseerde collec*tieve instituties aan ongrijpbare mana*gers - moeten bestaan. Daarmee zijn zowel politiek als samenleving buiten haakjes geplaatst en machteloos gemaakt.

Dat laatste kan dan, zoals ook CDA-er Sytze Faber vanochtend in de Volks*krant betoog*de, beter onder leiding van een katholiek dan van een calvinist gebeuren, omdat katholie*ken meer op gemeenschapszin zijn ingesteld. Die katholieke leider zal het CDA bovendien hard nodig hebben om in het zuiden, waar het zwaarst aan PVV en VVD verloren is, terrein terug te winnen. Hoofdobstakel voor het CDA voor een snelle koersveran*dering in die geest: noch Wijffels noch Leers stond op de kandidatenlijst. Maar voor een vicepremierschap onder Cohen is dat ook niet nodig.

Eenzijdig
Er is natuurlijk wel één probleem: het antwoord op de vragen die de verkiezingsuitslag opwerpt zou dan dus niet moeten komen van de liberale winnaars VVD, D66 en GroenLinks, die met hun eenzijdige gerichtheid op de moderniteit het probleem van de uiteenscheu*rende samenleving eerder nog verder zullen verergeren, maar juist van het samen*gaan van drie, misschien wat minder flitsend ogende, partijen die (deels fors) verloren hebben - dat is de para*dox van deze verkiezingsnacht. Maar zij doet wel aan de onderliggende oorzaak van de PVV-winst meer recht.

----

Zo, die kan de VVD in zijn zak steken :hihi:

Originele oplossing ook.

John2
12-06-10, 12:49
http://i39.tinypic.com/4q0v9s.jpg

:maf2:

Joesoef
12-06-10, 13:24
Gaat goed zo met de pvv en haar volgelingen. Gezien de reacties op de telegraafsite zie ik ze nog in staat tot een staatsgreep omdat ze van mening zijn dat ze in de regering moeten. Eng nazi partijtje die pvv.

Julien
12-06-10, 13:33
Wat een arrogante kwal zeg..
Dus Nederland ontspoort omdat het rechts/vvd stemt? Beter gezegd, alleen de politieke visie van Godheid Tomas von der Dunk is de juiste. Wat een miniachting voor de democratie heeft deze man.

En ik heb niet eens rechts gestemd..

Hatert
12-06-10, 13:42
Wat een arrogante kwal zeg..
Dus Nederland ontspoort omdat het rechts/vvd stemt? Beter gezegd, alleen de politieke visie van Godheid Tomas von der Dunk is de juiste. Wat een miniachting voor de democratie heeft deze man.

En ik heb niet eens rechts gestemd..

Zelfs Weisglas weet precies waar het om draait.


VVD'er Weisglas: zwaar tegen coalitie met PVV

ANP op 11 juni '10, 07:22, bijgewerkt 11 juni '10, 07:42

DEN HAAG - VVD-prominent en oud-Tweede Kamerlid Frans Weisglas is er fel op tegen als zijn partij in een coalitie stapt met de PVV van Geert Wilders. Hij vindt het niet liberaal om met een partij te werken die een hele bevolkingsgroep wegzet, vernedert en discrimineert. ‘Liberalen veroordelen iemand bijvoorbeeld niet op het dragen van een hoofddoek’, liet een bezorgde Weisglas donderdagavond weten.

Hij reageerde op een peiling van EenVandaag die aangaf dat 57 procent van de VVD-stemmers voorstander is om met de PVV en het CDA in een regering te gaan. De VVD'er ergert zich eraan dat als het over verschillen gaat, alleen de AOW en de economische maatregelen aan de orde komen. Maar niemand heeft het volgens hem over het belangrijkste punt: de morele overweging.

PVV feliciteren

De oud-voorzitter van de Tweede Kamer vindt dat VVD-leider Mark Rutte wel een eerste gesprek moet aangaan met de PVV. ‘Maar dit moet dan de boodschap zijn. Hij moet hem feliciteren maar tegen de 1,5 miljoen stemmers op Wilders zeggen dat de VVD een groot probleem heeft met een coalitie waarin een partij met zulke standpunten zit’, aldus Weisglas.

Weisglas is veertig jaar lid van de VVD en was 24 jaar lid van de Tweede Kamer waarvan vijf jaar als voorzitter.

mark61
12-06-10, 17:55
Wat een arrogante kwal zeg..
Dus Nederland ontspoort omdat het rechts/vvd stemt? Beter gezegd, alleen de politieke visie van Godheid Tomas von der Dunk is de juiste. Wat een miniachting voor de democratie heeft deze man.

En ik heb niet eens rechts gestemd..

Jij hebt zijn artikel niet begrijpend gelezen. Of dat lukt je niet, te korte aandachtsspanne, of je bent te lui.

Ja, een Nederland dat vindt dat de PVV in de regering moet is ontspoord ja.

Ja, een Nederland dat vindt dat de veroorzaker van de crisis nu moet gaan regeren, om de door henzelf veroorzaakte schade op de slachtoffers van die crisis af te wentelen, is ernstig ontspoord.

Wie dat niet vindt is zelf ernstig ontspoord, of ws. gewoon te stom.

mark61
12-06-10, 18:00
Zelfs Weisglas weet precies waar het om draait.


VVD'er Weisglas: zwaar tegen coalitie met PVV

ANP op 11 juni '10, 07:22, bijgewerkt 11 juni '10, 07:42

DEN HAAG - VVD-prominent en oud-Tweede Kamerlid Frans Weisglas is er fel op tegen als zijn partij in een coalitie stapt met de PVV van Geert Wilders. Hij vindt het niet liberaal om met een partij te werken die een hele bevolkingsgroep wegzet, vernedert en discrimineert. ‘Liberalen veroordelen iemand bijvoorbeeld niet op het dragen van een hoofddoek’, liet een bezorgde Weisglas donderdagavond weten.

Hij reageerde op een peiling van EenVandaag die aangaf dat 57 procent van de VVD-stemmers voorstander is om met de PVV en het CDA in een regering te gaan. De VVD'er ergert zich eraan dat als het over verschillen gaat, alleen de AOW en de economische maatregelen aan de orde komen. Maar niemand heeft het volgens hem over het belangrijkste punt: de morele overweging.

PVV feliciteren

De oud-voorzitter van de Tweede Kamer vindt dat VVD-leider Mark Rutte wel een eerste gesprek moet aangaan met de PVV. ‘Maar dit moet dan de boodschap zijn. Hij moet hem feliciteren maar tegen de 1,5 miljoen stemmers op Wilders zeggen dat de VVD een groot probleem heeft met een coalitie waarin een partij met zulke standpunten zit’, aldus Weisglas.

Weisglas is veertig jaar lid van de VVD en was 24 jaar lid van de Tweede Kamer waarvan vijf jaar als voorzitter.

Verbazingwekkend. Had ik nooit van Weisglas gedacht.

Ik begrijp overigens niet waarom iedereen opeens vindt dat Rutte met de PVV moet gaan praten en ze moet feliciteren. Dat vond in 2006 niemand van de SP. Wat is dit voor kul?

Abu_Hurayrah
12-06-10, 18:04
Verbazingwekkend. Had ik nooit van Weisglas gedacht.

Ik begrijp overigens niet waarom iedereen opeens vindt dat Rutte met de PVV moet gaan praten en ze moet feliciteren. Dat vond in 2006 niemand van de SP. Wat is dit voor kul?

Dat is de straf van Rutte. :giechel:

fisherman1969
12-06-10, 20:01
Verbazingwekkend. Had ik nooit van Weisglas gedacht.

Ik begrijp overigens niet waarom iedereen opeens vindt dat Rutte met de PVV moet gaan praten en ze moet feliciteren. Dat vond in 2006 niemand van de SP. Wat is dit voor kul?

En ik begrijp niet waarom jullie je zo druk maken om een partij die is ontstaan uit ONVREDE

Net zoals de Boerenpartij destijds !nooit van gehoord zeker,
en ik hoor hier ook geen gekrijs meer over Rita Verdonk .
IK HEB AL ZOVEEL PARTIJEN ZIEN GAAN EN KOMEN!
En dat geld ook voor de P.V.V .

MaRiaH
13-06-10, 01:19
Jij hebt zijn artikel niet begrijpend gelezen. Of dat lukt je niet, te korte aandachtsspanne, of je bent te lui.

Ja, een Nederland dat vindt dat de PVV in de regering moet is ontspoord ja.

Ja, een Nederland dat vindt dat de veroorzaker van de crisis nu moet gaan regeren, om de door henzelf veroorzaakte schade op de slachtoffers van die crisis af te wentelen, is ernstig ontspoord.

Wie dat niet vindt is zelf ernstig ontspoord, of ws. gewoon te stom.

Mark61, weet je nog..
Ik zei toch dat iedere klojo op de PVV zou stemmen...


Gelukkig staat daartegenover dat merendeel (8 miljoen) natuurlijk NIET op de PVV heeft gestemd..

pfoeh.. :maf2:

mark61
13-06-10, 01:21
Mark61, weet je nog..
Ik zei toch dat iedere klojo op de PVV zou stemmen...


Gelukkig staat daartegenover dat merendeel (8 miljoen) natuurlijk NIET op de PVV heeft gestemd..

pfoeh.. :maf2:

Jah het blijken die onbetrouwbare zuiderlingen te zijn. Katholiek noemen ze dat :ego:

knuppeltje
13-06-10, 08:46
Wat een arrogante kwal zeg..
Dus Nederland ontspoort omdat het rechts/vvd stemt? Beter gezegd, alleen de politieke visie van Godheid Tomas von der Dunk is de juiste. Wat een miniachting voor de democratie heeft deze man.

En ik heb niet eens rechts gestemd..

Julientje, de dag dat jij in staat zult zijn om van der Dunk te snappen ligt nog heel ver voor ons denk ik.

knuppeltje
13-06-10, 08:48
Jah het blijken die onbetrouwbare zuiderlingen te zijn. Katholiek noemen ze dat :ego:

Tuut tuut, ik ben als Brabo wel een zuiderling ja. :fpotver:

jang0201
13-06-10, 09:46
Jah het blijken die onbetrouwbare zuiderlingen te zijn. Katholiek noemen ze dat :ego:

En Oost-Groningen, Dordrecht, Vlaardingen, Volendam, Rotterdam etc. etc.

mark61
13-06-10, 10:00
Tuut tuut, ik ben als Brabo wel een zuiderling ja. :fpotver:

Een trouwe CDA-stemmer ook natuurlijk :zozo:

mark61
13-06-10, 10:16
En Oost-Groningen, Dordrecht, Vlaardingen, Volendam, Rotterdam etc. etc.

http://www.nrc.nl/binnenland/verkiezingen2010/article2552508.ece/Uitslagen_Kamerverkiezingen_2010

knuppeltje
13-06-10, 12:58
Een trouwe CDA-stemmer ook natuurlijk :zozo:

Jij wilt mij graag op de kast hebben zeker. :fpotver:

echteoeps
13-06-10, 16:03
En ik begrijp niet waarom jullie je zo druk maken om een partij die is ontstaan uit ONVREDE

Net zoals de Boerenpartij destijds !nooit van gehoord zeker,
en ik hoor hier ook geen gekrijs meer over Rita Verdonk .
IK HEB AL ZOVEEL PARTIJEN ZIEN GAAN EN KOMEN!
En dat geld ook voor de P.V.V .

Je onderschat de protest-mentaliteit in de bevolking.

Als je nou ziet dat al sinds Bolkestein iedereen die een hard allochtonenbeleid voorstelde grote verkiezingsoverwinningen heeft geboekt, dan moet je beseffen dat er sprake is van een consistente wens van de kiezer die structureel niet door de politiek wordt vervuld.

Bolkestein - Fortuyn - Verdonk - Wilders. Het patroon is duidelijk.

Wanneer gaan de politiek-correcte regenten hier iets van leren ?
Het negeren van de PVV, of hen van regeringsdeelname uitsluiten, gaat alleen maar leiden tot nog meer stemmen voor Wilders.

De immigratie moet worden gestopt, en het subisidiëren op basis van afkomst ook. Voorts moet het Marokkanentuig dat de straten onveilig maakt en de homo's en de joden uit AMsterdam verdrijft uit Nederland gedeporteerd worden.

Dat is enige mogelijkheid om de PVV te stoppen, en de meeste Marokkanen staan er ook achter.

IbnRushd
13-06-10, 16:49
Je onderschat de protest-mentaliteit in de bevolking.

Als je nou ziet dat al sinds Bolkestein iedereen die een hard allochtonenbeleid voorstelde grote verkiezingsoverwinningen heeft geboekt, dan moet je beseffen dat er sprake is van een consistente wens van de kiezer die structureel niet door de politiek wordt vervuld.

Bolkestein - Fortuyn - Verdonk - Wilders. Het patroon is duidelijk.

Wanneer gaan de politiek-correcte regenten hier iets van leren ?
Het negeren van de PVV, of hen van regeringsdeelname uitsluiten, gaat alleen maar leiden tot nog meer stemmen voor Wilders.

De immigratie moet worden gestopt, en het subisidiëren op basis van afkomst ook. Voorts moet het Marokkanentuig dat de straten onveilig maakt en de homo's en de joden uit AMsterdam verdrijft uit Nederland gedeporteerd worden.

Dat is enige mogelijkheid om de PVV te stoppen, en de meeste Marokkanen staan er ook achter.

G. Wilders heeft het voornamelijk gemunt op de islam en moslims, en niet op de allochtonen an sich. Sta jij daar achter?

Slinger
13-06-10, 16:59
Julientje, de dag dat jij in staat zult zijn om van der Dunk te snappen ligt nog heel ver voor ons denk ik.

Typisch knuppeltjesblabla.

En zelf begrijp je helemaal geen moer, nergens van.

BlackBox
13-06-10, 17:08
Wat een arrogante kwal zeg..
Dus Nederland ontspoort omdat het rechts/vvd stemt? Beter gezegd, alleen de politieke visie van Godheid Tomas von der Dunk is de juiste. Wat een miniachting voor de democratie heeft deze man.

En ik heb niet eens rechts gestemd..
Precies.
De grenzen van links zijn ook in zicht gebracht (66 zetels) :hihi:
Tussen rechts (56 zetels) dat vanwege de PVV niet al te regeringsbekwaam oogt, zit het CDA.
Een CDA dat ondanks de nederlaag niet bevrijd is van de machtsvraag om uit te maken wat voor signatuur het nieuwe kabinet gaat krijgen.

BlackBox
13-06-10, 17:09
Je onderschat de protest-mentaliteit in de bevolking.
PVV-stemmers zijn gaan stemmen omdat ze nog genoeg vertrouwen hebben in het politieke proces.
Vanaf 2002 (LPF 26 ) worden deze mensen met politiek cynisme tegemoet getreden. Politiek cynisme waarmee het PVV-electoraat op voorhand verklaard wordt tot geestelijk gehandicapt of erger (de democratie onwaardig?).

Onderzoeken wijzen uit dat de gemiddelde intellegentie van PVV-stemmers niet exceptioneel laag is.
Onderzoeken wijzen ook uit dat PVV-stemmers afkomstig zijn uit politike partijen die niet echt rechts te noemen zijn.
Het gros van de PVV-stemmers is dus niet echt rechts en waarschijnlijk progressiever dan de VVD-stemmers. Een aanknopingspunt waar nu al 8 jaar niets mee wordt gedaan.

mark61
13-06-10, 17:55
Jij wilt mij graag op de kast hebben zeker. :fpotver:

Ben je een zand- of een kleibrabo?

Joesoef
13-06-10, 18:29
De immigratie moet worden gestopt, en het subisidiëren op basis van afkomst ook. Voorts moet het Marokkanentuig dat de straten onveilig maakt en de homo's en de joden uit AMsterdam verdrijft uit Nederland gedeporteerd worden.




Je hebt van die mensen die zich zo gezellig uitdrukken.

knuppeltje
14-06-10, 09:46
Typisch knuppeltjesblabla.

En zelf begrijp je helemaal geen moer, nergens van.

Gut, meen je dat nu echt?

knuppeltje
14-06-10, 09:47
Ben je een zand- of een kleibrabo?

Jij wilt zeker weten of ik uit de klei getrokken ben? :)

mark61
14-06-10, 09:57
Jij wilt zeker weten of ik uit de klei getrokken ben? :)

Ik wil de Brabantse psyche doorgronden :ego: Wat maakt dat CDA-ers PVV gaan stemmen? Het christendom zal het toch niet zijn? Of juist het verdwijnen ervan?

knuppeltje
14-06-10, 11:02
Ik wil de Brabantse psyche doorgronden :ego: Wat maakt dat CDA-ers PVV gaan stemmen? Het christendom zal het toch niet zijn? Of juist het verdwijnen ervan?

Dat wordt nu een zeer gedegen onafhankelijk onderzoek naar gedaan om tot een voor iedereen aanvaardbare concensus te komen. :maf2:

Tja, waar lag het aan. Misschien wel aan het feit dat veel Brabanders nog steeds echte doeners zijn en geen echte denkers, dat mocht vroeger dan ook nooit van de pastoor. In veel plaatsen, zoals Rucphen bijvoorbeeld, kunnen ze heel hard werken en fietsen. De meeste mensen hebben een eigen huis. Ook daar hadden ze wel door dat ook dat Huichelachtige CDA, met die enge Balkenende, aan de hypotheek renteaftrek zou knabbelen na de verkiezing. Zelfs een Tilburgse pastoor, den dieë van dat gedonder over dat vroege klokkengebeier, gaf zijn parochianen groot gelijk dat ze niet op het CDA stemden.
De PVV schreeuwde om het hardst dat dat bij hun nooit of te nimmer zou gebeuren. Het leek allemaal zo simpel voor die hardwerkende brave zielen.
Nou-ja braaf? Het Heike (St, Willibrord, kerkdorp van Rucphen) was tot vele jaren na de Tweede een heel berucht smokkelaarsnest, en aan het geld voor al die eigen huizen kleefde ook, naast al de opbrengst van dat smokkelen, nogal wat geruchten over sociale-belastingfroude en vriendjespolitiek bij de gemeente. Als gesloten gemeenschap, moesten ze daar van importhuwelijken ook al niets hebben, en inteelt speelde daar altijd al een grote rol. Zelfs Wim van Est, toen al beroemd, moest dat ondervinden. Hij moest flink praten voor hij zijn Mieke kreeg.

Max Stirner
15-06-10, 13:02
Wat een arrogante kwal zeg..
Dus Nederland ontspoort omdat het rechts/vvd stemt? Beter gezegd, alleen de politieke visie van Godheid Tomas von der Dunk is de juiste. Wat een miniachting voor de democratie heeft deze man.

En ik heb niet eens rechts gestemd..



Eensch. Thomas is niet goed snik:

'Een links minderheidskabinet...... of een kabinet van PvdA, SP en CDA'.

Hij heeft duidelijk geen enkele boodschap aan het simpele principe van 'de meeste stemmen gelden', zich hierbij beroepend op een soort 'ik-weet-het-beter-dan-het-domme-klootjesvolk'-filosofie.

Umarvlie
15-06-10, 13:46
Jah het blijken die onbetrouwbare zuiderlingen te zijn. Katholiek noemen ze dat :ego:

Ach, katholiek - van inquisitie, tot jodenvervolging en inzegeningen van de nazi legers aan toe.... is toch nooit anders geweest. (de goeien daargelaten natuurlijk :) )

Umarvlie
15-06-10, 13:49
Je hebt van die mensen die zich zo gezellig uitdrukken.

Ach, het gaat alleen maar om Homo's en Joden en dan specifiek nog uit Amsterdam dus het laat een hoop mogelijkheden open he :)

Bofko
15-06-10, 14:24
Ik wil de Brabantse psyche doorgronden :ego: Wat maakt dat CDA-ers PVV gaan stemmen?


Met name West-Brabant (kleibrabo's) stemmen PVV.Maar die vruchtbare löss in Limburg zuigt kennelijk ook flink.

Grootste uitzondering is Rucphen. Ligt nog net in zandbrabant maar met het hoogst percentage PVV-stemmers van Nl. Sint Willebrord maakt deel uit van die gemeente . Altijd berucht dorp geweest. Smokkelaars en wielrenners (!) van oudsher, hele wijken met uitkeringstrekkers in de jaren 70/80 waar de politie niet durfde komen, tegenwoordig werkt een groot aantal in de bouw.Hun wereld wordt meer bepaald door hun wereldbeeld dan door hun echte wereld. Stedelingen zien naast 'slechte' allochtonen ook heel veel 'goede' allochtonen'. Dorpelingen zien ze niet maar horen wel over 'slechte' allochtonen.Gechargeerd gezegd.


Het christendom zal het toch niet zijn? Of juist het verdwijnen ervan?
Dat laatste denk ik. Vele hebben lang vastgehouden aan het CDA. Voor hen is het alternatief PVV geworden die kennelijk beter een simpel en overzichtelijk werldbeeld kan bieden . Een belangrijk aspect is ook het feit dat de PVV tegen Europa is waardoor NL-maakbaarheid , voorzover nog aanwezig, nog een flink stuk verder afkalft.

super ick
15-06-10, 14:44
Typisch stukje van linkse hand. Treffend ook de reactie van de linkschmenschen.

Als je een andere mening hebt dan heb je het stuk niet goed gelezen, goed begrepen of je bent dom, kortzichtig en/of gevaarlijk.
Heropvoedingskampengedrag.

Als je het doortrekt is het ook heel logisch dat Volkert van der Graaf overging tot de liquidatie van Fortuijn. Hij moest wel.

mark61
15-06-10, 19:19
Typisch stukje van linkse hand. Treffend ook de reactie van de linkschmenschen.

Als je een andere mening hebt dan heb je het stuk niet goed gelezen, goed begrepen of je bent dom, kortzichtig en/of gevaarlijk.
Heropvoedingskampengedrag.

Als je het doortrekt is het ook heel logisch dat Volkert van der Graaf overging tot de liquidatie van Fortuijn. Hij moest wel.

Ik ben niet links, dus lul niet zo stom. De rest van je hysterische onzin laat ik maar.

Het is niet zo dat het neoliberalisme de crisis heeft veroorzaakt? Het is niet zo dat 4 (vier) VVD-ers topmannen waren bij de DSB en niets aan de misstanden hebben gedaan?

Het is niet zo dat de VVD 'liberaal' is en dus in de hoek van de 'laat de markt maar lekker zijn werk doen'-roepers hoort?

Het is niet zo dat nu de rijken de armen willen laten opdraaien voor de teringzooi die de rijken er zelf van gemaakt hebben?

Jij vindt het niet immoreel om met de PVV te regeren?

Geef es antwoord? Dan weten we waar je staat. Bij de misdadige graaiers, of bij de rest.

Umarvlie
16-06-10, 09:34
Het is niet zo dat nu de rijken de armen willen laten opdraaien voor de teringzooi die de rijken er zelf van gemaakt hebben?

't is nog erger, er zijn dus armen die willen dat de rijken de armen laten opdraaien voor de door rijken gecreerde teringzooi.

Soms denk ik wel eens dat je selectie moet laten plaatsvinden bij wie wel/niet mag kiezen ...

mark61
16-06-10, 10:22
't is nog erger, er zijn dus armen die willen dat de rijken de armen laten opdraaien voor de door rijken gecreerde teringzooi.

Soms denk ik wel eens dat je selectie moet laten plaatsvinden bij wie wel/niet mag kiezen ...

Ja het is onbegrijpelijk, dat zag je ook in de VS met armen tegen ziektekostenverzekering.

De BBC schreef er een commentaar over: 'Turkeys voting for Christmas'.

Witte78
16-06-10, 10:46
Ik ben niet links, dus lul niet zo stom. De rest van je hysterische onzin laat ik maar.

Het is niet zo dat het neoliberalisme de crisis heeft veroorzaakt? Het is niet zo dat 4 (vier) VVD-ers topmannen waren bij de DSB en niets aan de misstanden hebben gedaan?

Het is niet zo dat de VVD 'liberaal' is en dus in de hoek van de 'laat de markt maar lekker zijn werk doen'-roepers hoort?

Het is niet zo dat nu de rijken de armen willen laten opdraaien voor de teringzooi die de rijken er zelf van gemaakt hebben?

Jij vindt het niet immoreel om met de PVV te regeren?

Geef es antwoord? Dan weten we waar je staat. Bij de misdadige graaiers, of bij de rest.

Jij denkt dat "de armen" niet gaan graaien wanneer ze in die positie komen? Ik weet niet hoor, ik zie zo 123 geen partij met een oplossing. Volgens mij is dat ook onmogelijk op nationaal niveau.

mark61
16-06-10, 11:01
Jij denkt dat "de armen" niet gaan graaien wanneer ze in die positie komen? Ik weet niet hoor, ik zie zo 123 geen partij met een oplossing. Volgens mij is dat ook onmogelijk op nationaal niveau.

Natuurlijk gaan ze dat. Maar dat verklaart dat ze stemmen op een partij die het geld bij hen wil halen?

Nee, simpel zal het niet zijn.

super ick
16-06-10, 11:09
Ik ben niet links, dus lul niet zo stom. De rest van je hysterische onzin laat ik maar.


Ik zou je een inhoudelijke reactie kunnen geven.
Niet als je op deze manier tegen mij 'praat'. Beetje Wildersstyle.

Soldim
16-06-10, 11:10
't is nog erger, er zijn dus armen die willen dat de rijken de armen laten opdraaien voor de door rijken gecreerde teringzooi.


Ik heb eens een informatief Amerikaans onderzoekje over dergelijke fenomenen (armeren die maatregelen steunen waarvan rijken profiteren en zij zelf het slachtoffer zijn) gelezen. Het bleek dat 20% van de mensen dacht dat ze tot de 5% rijksten behoorden, en dat van de rest 75% dacht dat ze binnen 5 jaar tot de 5% rijksten zouden behoren.

Je kunt ze in ieder geval een zeker gevoel voor optimisme niet onzeggen..... :zozo:

mark61
16-06-10, 11:11
Ik heb eens een informatief Amerikaans onderzoekje over dergelijke fenomenen (armeren die maatregelen steunen waarvan rijken profiteren en zij zelf het slachtoffer zijn) gelezen. Het bleek dat 20% van de mensen dacht dat ze tot de 5% rijksten behoorden, en dat van de rest 75% dacht dat ze binnen 5 jaar tot de 5% rijksten zouden behoren.

Je kunt ze in ieder geval een zeker gevoel voor optimisme niet onzeggen..... :zozo:

Oh zit dat zo? :hihi:

Dat zal voor onze zandbrabo-PVV-stemmers toch niet gelden zeker?

mark61
16-06-10, 11:12
Ik zou je een inhoudelijke reactie kunnen geven.
Niet als je op deze manier tegen mij 'praat'. Beetje Wildersstyle.

Handig smoesje altijd.

Witte78
16-06-10, 11:38
Natuurlijk gaan ze dat. Maar dat verklaart dat ze stemmen op een partij die het geld bij hen wil halen?

Nee, simpel zal het niet zijn.

Ik denk dat de verklaring is dat mensen niet op een ideaal stemmen maar op de aangedragen oplossingen. Een nederlandse partij heeft sowieso geen invloed op de globale gevolgen van het neoliberalisme.

Uiteindelijk komt het geld altijd van "de armen" (die 95% dus). De afgelopen verkiezen ging dan ook vooral om de vraag hoe, gaan we nu saneren of schuiven we het zo ver mogelijk naar de toekomst.

mark61
16-06-10, 11:42
Ik denk dat de verklaring is dat mensen niet op een ideaal stemmen maar op de aangedragen oplossingen. Een nederlandse partij heeft sowieso geen invloed op de globale gevolgen van het neoliberalisme.

Uiteindelijk komt het geld altijd van "de armen" (die 95% dus). De afgelopen verkiezen ging dan ook vooral om de vraag hoe, gaan we nu saneren of schuiven we het zo ver mogelijk naar de toekomst.

Je hebt grofweg de rijken (>VVD, krijgt nu stemmen van niet-rijke idioten die denken dat ze er ook voor hen zijn), midden (>CDA, PvdA, rest kleinlinks), dat nu voor de helft ofzo op PVV stemt, en 'arm' dat dan op SP en PvdA zou moeten stemmen, maar gedeeltelijk naar PVV is.

Nochtans zou iedereen kunnen meebetalen, rijk, midden en arm. Of zou je arm kunnen ontzien, maja, dat is een groot deel van de uitgaven I guess.

Umarvlie
16-06-10, 14:11
Ik heb eens een informatief Amerikaans onderzoekje over dergelijke fenomenen (armeren die maatregelen steunen waarvan rijken profiteren en zij zelf het slachtoffer zijn) gelezen. Het bleek dat 20% van de mensen dacht dat ze tot de 5% rijksten behoorden, en dat van de rest 75% dacht dat ze binnen 5 jaar tot de 5% rijksten zouden behoren.

Je kunt ze in ieder geval een zeker gevoel voor optimisme niet onzeggen..... :zozo:

Hmm .. dit zou ook een verklaring zijn waarom zovele Nederlanders denken dat we wereldkamioen worden ....

super ick
17-06-10, 08:57
Ik heb eens een informatief Amerikaans onderzoekje over dergelijke fenomenen (armeren die maatregelen steunen waarvan rijken profiteren en zij zelf het slachtoffer zijn) gelezen. Het bleek dat 20% van de mensen dacht dat ze tot de 5% rijksten behoorden, en dat van de rest 75% dacht dat ze binnen 5 jaar tot de 5% rijksten zouden behoren.

Je kunt ze in ieder geval een zeker gevoel voor optimisme niet onzeggen..... :zozo:

Heb verschillende politici al horen zeggen: Als je aan het werk kan blijven zal er niet veel aan de hand zijn.
Zij vergeten dat, dat al moeilijk zal zijn voor een grotere groep. En dat de voorzieningen als onderwijs (weg studiefinanciering) en gezondheidzorg achteruit zullen gaan.

Velen zullen er niets van merken maar je moet wel aan de goede kant van de lijn blijven zitten. Iets waar jezelf maar een beperkte invloed op kan uitoefenen.
Mensen die gezond zijn denken dat misschien eeuwig te blijven. Of eeuwig jong en zo de dans te ontspringen. Beetje kortzichtig.

knuppeltje
17-06-10, 09:53
Dat zal voor onze zandbrabo-PVV-stemmers toch niet gelden zeker?

:huil: Die Limburgers waren even erg.

mark61
17-06-10, 10:52
:huil: Die Limburgers waren even erg.

Jaja, ik weet, jouw stam is niet half zo erg als de buren :zozo: