PDA

Bekijk Volledige Versie : Pas als hij zijn haar niet bleekt, haken zijn kiezers af



mark61
14-06-10, 10:45
zaterdag 12 juni 2010 door Bas Heijne

Schokkend aan de uitslag van de verkiezingen van afgelopen woensdag is niet dat Geert Wilders en zijn beweging 6 zetels meer kregen dan de peilingen hadden aangegeven. Een jaar geleden gaven diezelfde peilingen voor de PVV nog 32 zetels aan – wat trouwens afrekent met de mythe dat Geert-fans niet voor hun stem zouden durven uitkomen. Na de gemeenteraadsverkiezingen in maart stond de beweging op 27 zetels en durfde Wilders in zijn dankwoord een voorspelling aan: op 9 juni zou de PVV de grootste van het land worden. Een paar dagen later stelde hij zich in Londen alvast voor als „mogelijk de nieuwe premier” van Nederland.

Daarna viel de PVV weg – zo snel dat men ging doen alsof Wilders helemaal niet meer bestond. Het was ook verleidelijk, ik geef het toe. Tijdens het debat in Carré barstte de tribune in hoongelach uit toen Wilders zijn steekwoord ‘massa-immigratie’ te berde bracht, in de nazit vergat men hem te bespreken. De debatten gingen over economie – of eigenlijk gingen ze helemaal niet over economie, ze gingen over bezuinigen. Het ging niet over de euro, niet over Griekenland, niet over innovatie en niet over China en India. Het ging over sociaal en asociaal, over een huilende bijstandsmoeder.

Wijsheid achteraf? In de Belgische krant De Standaard van 6 juni veroorloofde ik mij een kanttekening: „Ik was eerst blij dat de hoofddoeken eindelijk als thema van het voorplan verdwenen, maar inmiddels wordt er zo over gezwegen dat ik bang word dat we iets te makkelijk denken dat het is overgewaaid. De onderliggende vraag van het integratiedebat – ‘wat is een natie in een door globalisering en immigratie versnipperde wereld, of eenvoudiger: wat moeten we met Europa en de islam?’ – blijft sterk aanwezig.” Columnisten horen zichzelf niet te citeren – maar het scheelt een hoop mails.

Schokkend aan de uitslag is niet de onverwachte wederopstanding van Wilders, schokkend is de Nederlandse politiek zelf. Tijdens de campagnes liet men zich gedwee in het format van de media duwen, niemand durfde een eigen toon aan de slaan, geen politicus lukte het om het debat naar zijn hand te zetten, honderden keren kwamen dezelfde frases voorbij. Het was niet nuchter, het was niet reëel, het was prozaïsch. Het sloeg volkomen dood. Dat moet de verklaring zijn voor de lage opkomst: die overkill aan politiek gedoe zonder dat er sprake was van enige voelbare bevlogenheid. Toen er eenmaal gestemd moest worden, lagen de meeste kiezers suf gebeukt in de touwen. Aan het eind snakte ik naar voetbal.

Alleen de VVD wist gebruik te maken van de terugval van Wilders door zijn volksnationalisme te vervangen door een quasi-economisch verhaal over hervormen en kansarme immigranten. De rest ging er kennelijk van uit dat met het wegvallen van Wilders’ retoriek over de islam als een kwaadaardige ideologie, enzovoort, ook de onvrede zelf zou afnemen. De PvdA kwam niet verder dan het pleiten voor een fatsoenlijke en solidaire samenleving, waarin je geen mensen moet „uitsluiten”. In een samenleving waarin iedereen zich als buitengesloten beschouwt, is het vooral een formidabel gemiste kans. De PvdA begrijpt niets van de PVV-stemmer, juist omdat ze hem te serieus neemt.

Na de Fortuynrevolte moest er geluisterd worden naar de burger. Die burger had zijn wereld de afgelopen jaren immers radicaal zien veranderen, zonder dat hij daar iets van mocht vinden wat de boven hem gestelden niet bij voorbaat hadden goedgekeurd. De discussie over de burger die tegen zijn zin de dogma’s van het multiculturalisme door de strot geduwd hadden gekregen, resulteerde in de erkenning van een „gevoel van verlies”. Jarenlang had men zijn tranen moeten verbergen, nu mochten ze eindelijk vrij stromen. Maar de erkenning van dat „gevoel van verlies’’ bleef vervolgens vreemd in de lucht hangen.

De remedie die ervoor werd aangedragen, vanuit verschillende politieke stromingen, was vooral praktisch. Nieuwe maatregelen, strengere eisen, gedwongen participatie, ik hoef het niet op te sommen. Juist het hoogdravende aan Fortuyn, zijn litanie over de „verweesde samenleving”, het even uitzinnige als romantische beeld van de eenzame buitenstaander die een verziekte maatschappij zou genezen, Mozes die zijn volk naar het Beloofde Land zou leiden, zijn kiezers die na zijn dood over een „verlosser” en een „Messias” spraken, dat alles werd besmuikt genegeerd, omdat men er niks mee kon.

Er is in de politiek ook nu geen oog voor dat aspect van de onvrede. Iedereen weet dat er veel gescholden wordt op internet, in Nederland aantoonbaar meer dan in andere landen. Maar nooit wordt dat gescheld eens onderzocht. Wat wordt er met al die verbale woede nu eigenlijk uitgedrukt? Wie een steekproef neemt komt er al gauw achter: scheldfora zijn een verzamelplaats van ongebonden individuen die om binding schreeuwen. Maar de woede richt zich altijd op de ander die niet meedoet, de ander die de gemeenschap in de steek laat, de ander die graait en zijn zakken vult, de ander die spuugt op de samenleving en een boerka aantrekt, de ander die met zijn rug naar de samenleving gaat staan, de ander die veel te graag anders wil zijn. Het is de ander die een gemeenschap bedreigt of onmogelijk maakt.

Populisme gaat over identiteit en gemeenschap, niet over belastingverlaging – en ook niet over een gekozen burgemeester. Wilders hoeft helemaal niet consequent te zijn – dat heb ikzelf ook te laat begrepen. Hij ruilt zijn verhaal over dreiging en ondergang klakkeloos in voor „hoop en optimisme”, formuleert breekpunten die hij de dag erop laat vallen, ruilt de baardmannen in voor „massa-immigratie”, schoffeert mensen die de dag daarop zijn „respect” verdienen. De oude politiek doet het hem niet na; pas als hij zijn haar niet meer zou bleken, haakt zijn achterban af. Het establishment wil het populisme steeds weer redelijk tegemoet komen, en toont daarmee aan dat het er niets van begrijpt. Het verlangen naar een doortastende leider die de stal schoonveegt, naar overzichtelijke wortels, naar een natie die weer gekoesterd kan worden, heeft niets met redelijkheid te maken. Door geen oog te hebben voor die existentiële verlangens en angsten, hebben de andere partijen Wilders opnieuw vrij spel geboden. Zoals een inwoonster van het Brabantse Sint Willebrord, een gemeente waar meer dan 50 procent op de PVV stemde, verklaarde: „Het zal misschien niet allemaal kloppen wat Geert vertelt. Maar het is wel waar.”

-----

Die laatste, :hihi: hilarisch als het niet zo achterlijk was.

knuppeltje
14-06-10, 11:00
De politiek is voor veel mensen veel te ingewikkeld geworden. In de tijd van de zuilen was het voor hen veel eenvoudiger. Toen hoefden ze zelf niet te denken, dat werd voor hen gedaan.
Opmerkelijk is ook dat de PVV grote winnaar was bij de verkiezing op de scholen verkiezing. Maar ze zijn daar nog om te leren denken. Of dat hoop geeft gezien de uitslag?

mark61
14-06-10, 11:03
Nee, voor het Nederlandse onderwijs heb ik geen hoop meer.

HaasHaas
14-06-10, 11:45
dat laatste hoorde ik bij BNR radio afgelopen week. de commentator moest zelf ook even grinniken en wilde gelijk door met een ander onderwerp.

gisteren in een brabants omgeving naar een park geweest met men neven.
neefje loopt per ongeluk tegen een blonde jongetje aan.
gelijk zo'n pvv-er aan men broekriem komen hangen. dat ik geen kleine jongetjes moet slaan. welk jongetje heb ik dan geslagen merkte ik op. nee 'uw' kind heeft dat gedaan.
a. het is niet mijn kind
b. die twee botsten tegen mekaar op omdat het kinderen zijn
c. waarom stelt u dan dat ik het kind geslagen heb?
jaja, hij mag het kind niet slaan.
damn, ik heb het mens maar voor pvv-tuig uitgemaakt en doorgelopen.

mark61
14-06-10, 11:49
dat laatste hoorde ik bij BNR radio afgelopen week. de commentator moest zelf ook even grinniken en wilde gelijk door met een ander onderwerp.

gisteren in een brabants omgeving naar een park geweest met men neven.
neefje loopt per ongeluk tegen een blonde jongetje aan.
gelijk zo'n pvv-er aan men broekriem komen hangen. dat ik geen kleine jongetjes moet slaan. welk jongetje heb ik dan geslagen merkte ik op. nee 'uw' kind heeft dat gedaan.
a. het is niet mijn kind
b. die twee botsten tegen mekaar op omdat het kinderen zijn
c. waarom stelt u dan dat ik het kind geslagen heb?
jaja, hij mag het kind niet slaan.
damn, ik heb het mens maar voor pvv-tuig uitgemaakt en doorgelopen.

Voer voor psychologen :hihi:

Maar snap je hoe diep het zit? Mensen zijn boos en bang, maar hoe en waarom weten ze zelf niet precies.

HaasHaas
14-06-10, 11:55
Voer voor psychologen :hihi:

Maar snap je hoe diep het zit? Mensen zijn boos en bang, maar hoe en waarom weten ze zelf niet precies.

uit allerlei internet-reacties wist ik al hoe diep het zat.
nu hebben ze ook een manier gevonden om het in het openbare leven tentoon te spreiden. de meeste kiezers van de pvv hebben geen benul van wat er allemaal speelt in de maatschappij. zij zien alleen de negatieve kanten van allochtonen. provincialen die hun 'kennis' over allochtonen via hun net aangelegde internetverbinding binnentrekken. provinciale rednecks.

mark61
14-06-10, 11:56
uit allerlei internet-reacties wist ik al hoe diep het zat.
nu hebben ze ook een manier gevonden om het in het openbare leven tentoon te spreiden. de meeste kiezers van de pvv hebben geen benul van wat er allemaal speelt in de maatschappij. zij zien alleen de negatieve kanten van allochtonen. provincialen die hun 'kennis' over allochtonen via hun net aangelegde internetverbinding binnentrekken. provinciale rednecks.

Ja dus daar gaat het allemaal niet over. Zonder moslims en allochtonen was er ook een PVV, en net zo groot. Geloof me.

HaasHaas
14-06-10, 11:56
ik ken ook een jongen die van de provincie komt. via het werk ontmoet en sindsdien hebben we zo nu en dan wat contact sinds we geen collega's meer zijn.
die jongen gaf het op den duur ook aan, zijn enige contact met allochtonen was via het nieuws op het internet. sinds hij met wat allochtonen in aanraking is gekomen is hij volledig omgeslagen in positieve kant.

mark61
14-06-10, 11:58
ik ken ook een jongen die van de provincie komt. via het werk ontmoet en sindsdien hebben we zo nu en dan wat contact sinds we geen collega's meer zijn.
die jongen gaf het op den duur ook aan, zijn enige contact met allochtonen was via het nieuws op het internet. sinds hij met wat allochtonen in aanraking is gekomen is hij volledig omgeslagen in positieve kant.

Ja joh dat zie je toch, de meeste aanhangers zitten waar ze nog nooit iemand hebben gezien.

Onbekend maakt onbemind, zegt het spreekwoord.

Afijn ik ga, ciao :zwaai:

HaasHaas
14-06-10, 12:00
Ja dus daar gaat het allemaal niet over. Zonder moslims en allochtonen was er ook een PVV, en net zo groot. Geloof me.

wat zou dan de reden zijn geweest om pvv te stemmen?
de pvv-stem is voornamelijk gericht op marokkanen-/moslim-haat.
tja, dan zal er vast wel iets anders geweest zijn waarschijnlijk.
het zal denk ik meer met economie te maken hebben.
mensen raken hun banen kwijt, zien dat er allochtonen zijn die nog een baan hebben, en raken gefrustreerd.
net als in de jaren 80. toen waren het voornamelijk linkse arbeiders die de huizen van buitenlanders in de fik staken in r'dam.
dat waren simpele arbeiders die hun banen zagen vertrekken in de richting van goedkope migranten die dat werk ook kunnen.
nu het een generatie verder is, en de migrant ook betere banen kunnen krijgen, zie je dat rechtse lieden zich ook zorgen beginnen te maken. ook in het bank- en verzekeringswezen zie je dat er ook steeds meer allochtonen binnenkomen.

knuppeltje
14-06-10, 12:21
wat zou dan de reden zijn geweest om pvv te stemmen?

Niet alleen de politiek maar ook het hele wereldgeeld is voor velen veel te moeilijk geworden. Dat was alteit al zo, maar vroeger werd er voor hen bepaald wat goed was voor hen, daar hoefden ze niet zelf over te denken, en de boze verre buitenwereld was heel ver weg. Nu ze daarzelf over moeten nadenken wordt het te ingewikkeld, maar ze zien wel elke avond de problemen van verre landen en culturen op de buis. En alles lijkt steeds maar dichter bij huis te komen, haast voor iedereen aanraakbaar. Dat verontrust hen blijkbaar zozeer, dat ze bij het minste of geringste alles door elkaar halen. Mensen die daar nooit over hebben nagedacht raken nu in paniek en laten zich nu maar al te graag naaien door de eerste de beste rattenvanger.
Ook als je maar genoeg angst kweekt, kun je als politiek leider een heel eind komen. Nieuw is het niet, en het kan nog veel erger.

Eke
14-06-10, 13:22
Ja dus daar gaat het allemaal niet over. Zonder moslims en allochtonen was er ook een PVV, en net zo groot. Geloof me.

'k ben het helemaal met je eens.. De islam wordt gebruikt als boeman die je kunt aanwijzen als veroorzaker van de angsten die een zeer snel veranderende wereld oproept.

PVV-er :"En de Islam dit en de Islam dat dan ? Ze hebben toch zelfmoordenaars, ect ?Ze onderdrukken toch vrouwen ? Die jochies groeien toch op voor galg en rad "?

dIT IS HET ONREDELIJKE ! Een klein deel van de waarheid wordt 'met eigen ogen' waargenomen en vervolgens wordt vol emotie alles op 1 hoop gegooid.

Ja, ik denk dat het zeker helpt om een leider te hebben die naar de mensen luistert en hen het gevoel geeft dat hij hen serieus neemt. Dat deed Balkenende ook op z'n tijd, dat serieus luisteren, maar vervolgens werden de mensen weer losgelaten ..hij was nou niet bepaald "de sterke man": de grote inspirator.

Vooral dat laatste is belangrijk. Geef mensen 'in nood' een houvast....En zelfs een herkenbaar gebleekt koppie helpt .."hij zegt tenminste wat we op ons lever hebben" --hij laat ons niet barsten...
voor de duidelijkheid : Wilders is het dus NIET. de man die Nederland er goed doorheen kan loodsen..
Je hebt ook bv. 'voor deze baan voldoende intelligentie' nodig, empathie,het is nodig om een wereldburger te kunnen zijn....

BlackBox
14-06-10, 14:59
De politiek is voor veel mensen veel te ingewikkeld geworden. In de tijd van de zuilen was het voor hen veel eenvoudiger. Toen hoefden ze zelf niet te denken, dat werd voor hen gedaan.
Nee, de ontzuilde samenleving is te ingewikkeld geworden voor huidige lichting politici. En dit vanwege de niet onderkende context van een verzuilde structuur van instuties die de 'culturele revoluties' vanaf de jaren 60 tamelijk ongeschonden heeft doorstaan.

Het karakter van van de verzuilde instituties is echter wel ingrijpend veranderd. Het zijn geprofessionaliseerde instellingen geworden, beheerd en beheerst door beroepskrachten die opereren op basis van een professioneel en vertechnocratiseerd handelingsidioom.
Ofwel de managerscultuur die in de jaren 90 binnen de PvdA aan de orde werd gesteld. Maar met alle aanbevelingen van toen is nog steeds niets gedaan. De vervreemding is nog groter geworden.

Tot overmaat van ramp zijn politici niet geïnteresseerd in individuele burgers maar in de particuliere organisatie van publieke taken. Een mechanisme onstaan onder de noemer overlegeconomie na WOII.
Grote delen van de gezondheidszorg worden bepaald door publieke regeleving, maar beheer en uitvoering is in handen van particuliere organisaties en particulieren.

De sociale zekerheid wordt bepaald door publieke regelgeving waarin ook de financieringsverplichtingen zijn vastgelegd, maar wordt beheerd door particuliere werkgevers- en werknemersorganisaties. Het gebied van de arbeidsverhoudingen, evenals de regelgeving op sociaal-economisch terrein wordt goeddeels toevertrouwd aan dezelfde particuliere organisaties, waarbij niet of nauwelijks wordt gekeken naar de mate van representativiteit en het intern democratisch gehalte van dit soort organisaties. Zelfs de toelating tot dit bestuurssysteem door middel van erkenning van de betreffende organisaties is geen staatstaak.

De reeds erkende organisaties bepalen gewoon zelf of een nieuwkomer wordt erkend of niet.
Bijvoorbeeld Kamers van Koophandel hebben publieke taken en treden vaak op als waren zij een overheid: zonder enige vorm van democratische verantwoordleijkheid af te leggen.

Voorgaande komt uit de koker van PvdA-criticasters waaronder Pim Fortuyn toen hij nog lid en adviseur was van de PvdA.

Het moge duidelijk zijn dat met het nog meer privatiseren de onmogelijkheid om de overheid ter verantwoording te roepen nog kleiner is geworden. Alles is kennelijk ingesteld om de status quo te handhaven (de onaanspreekbare overheid).
Vernieuwende impulsen zijn per definitie onmogelijk tenzij de zeer lange weg van het veroveren van alle bestaande instuties gevolgd wordt.

De verscheidene pogingen om in Nederland bijvoorveeld en islamitische politieke partij op te richten zullen dus nooit van de grond komen. Eerst moeten er islamitische werknemer/wergeverssorganisaties, islamitische schoolorganisaties, islamitische bankorganisaties, een islamitische huisvrouwenbond enz. bestaan en dan pas zijn een islamitische politike partij, een islamitische omroep enz. levensvatbaar.

En binnen de politieke realiteit van Nederland 2010 blijft op deze manier met name de SP de (permanente) vreemde eend in de bijt.

Hoe dan ook, het (PVV-)protest dat niet vertaald kan worden in bestuurlijke verandering zal dus blijven klinken totdat de politici zich aan Nederland gaan aanpassen.

BlackBox
14-06-10, 15:05
ik ken ook een jongen die van de provincie komt. via het werk ontmoet en sindsdien hebben we zo nu en dan wat contact sinds we geen collega's meer zijn.
die jongen gaf het op den duur ook aan, zijn enige contact met allochtonen was via het nieuws op het internet. sinds hij met wat allochtonen in aanraking is gekomen is hij volledig omgeslagen in positieve kant.
Andersom kan ook: discussiëren met PVV-stemmers. Hoofddoekverbod, moskee-bouwverbod zijn ondergeschikt aan dat je het in je eigen land niet meer voor het zeggen hebt. Hier wordt niet mee bedoeld de vrije meningsuiting maar de bestuurderscultuur die niet in staat is om te gaan met terechte kritiek op misstanden: reeële problemen (angsten) bestaan eigenlijk niet echt; het grootste gedeelte is ingebeeld. Het is alleen maar zaak om het gevoelsklimaat te veranderen en dit het liefst met behulp van de media.

BlackBox
14-06-10, 15:08
de pvv-stem is voornamelijk gericht op marokkanen-/moslim-haat.
De PVV marginaliseren tot een anti-islam partij met behulp van de media is met dank afgenomen door de andere politieke partijen. Wel zo makkelijk omdat je dan niet hoeft te discussiëren met burgers. PVV-leidinggevenden hebben dit ook door en willen daarom voorkomen dat de PVV georganiseerd wordt zoals andere politieke partijen. De echte ondergang van de LPF (2002) is begonnen na ledenvergaderingen waar bleek dat verschillende invalshoeken (ex-VVD tot en met ex-SP) onverenigbaar waren. Het gevolg is het versplinteren en verdwijnen van de LPF geweest. Maar aan de onvrede is nog steeds niets gedaan.

Slinger
14-06-10, 15:10
De politiek is voor veel mensen veel te ingewikkeld geworden. In de tijd van de zuilen was het voor hen veel eenvoudiger. Toen hoefden ze zelf niet te denken, dat werd voor hen gedaan.
Opmerkelijk is ook dat de PVV grote winnaar was bij de verkiezing op de scholen verkiezing. Maar ze zijn daar nog om te leren denken. Of dat hoop geeft gezien de uitslag?

De mensen weten precies hoe het zit, wat de problemen zijn en wie de problemen veroorzaken, en daarom is de PVV de winnaar. Er zijn ook personen die zo dom en arrogant zijn dat ze denken dat het voor anderen te ingewikkeld is, maar in werkelijkheid zijn zij degenen die het niet meer snappen. Ze worden namelijk gehinderd door wereldvreemde, multiculti, politiekcorrecte oogkleppen, waardoor ze helemaal niet durven te zien wat er werkelijk aan de hand is. Goede voorbeelden van zulke linkse sukkels die denken dat ze het beter weten dan anderen, zijn jij en Mark.

super ick
14-06-10, 16:11
Niet alleen de politiek maar ook het hele wereldgeeld is voor velen veel te moeilijk geworden. Dat was alteit al zo, maar vroeger werd er voor hen bepaald wat goed was voor hen, daar hoefden ze niet zelf over te denken, en de boze verre buitenwereld was heel ver weg. Nu ze daarzelf over moeten nadenken wordt het te ingewikkeld, maar ze zien wel elke avond de problemen van verre landen en culturen op de buis. En alles lijkt steeds maar dichter bij huis te komen, haast voor iedereen aanraakbaar. Dat verontrust hen blijkbaar zozeer, dat ze bij het minste of geringste alles door elkaar halen. Mensen die daar nooit over hebben nagedacht raken nu in paniek en laten zich nu maar al te graag naaien door de eerste de beste rattenvanger.
Ook als je maar genoeg angst kweekt, kun je als politiek leider een heel eind komen. Nieuw is het niet, en het kan nog veel erger.

Gelukkig zijn er nog intelligente mensen. Mensen die wel alles begrijpen. Mensen zoals Knuppel.
O wat is Maroc.nl toch gezegend dat gij het behaagd hier te posten, o grote alwetende Knuppel.

H.P.Pas
15-06-10, 00:51
De mensen weten precies hoe het zit, wat de problemen zijn en wie de problemen veroorzaken, en daarom is de PVV de winnaar.

Ein Sieg des gesunden Volksempfindens. Hatten wir das nicht schon mal ?

tanger'73
15-06-10, 00:55
Limburg, dat is de bakermat van de Nederlandse beschaving.

BlackBox
15-06-10, 06:10
vertechnocratiseerd handelingsidioom
(voorzitter FORUM levert commentaar op PVV-resultaat)

"En wat het aangeeft is dat kennelijk dat heleboel burgers toch het verschil tussen de korte termijn en de problematiek die er kennelijk via de televisie en in die oude achterstandswijken daadwerkelijk ook zijn.
Hè, dus die korte termijn.
En de lange termijn. Wat hebben we nodig in Nederland 2035-2040?
Dat die het onderscheid nog niet kunnen maken."

Bron (http://tinyurl.com/33nvg8g) (1:29 en verder)

knuppeltje
15-06-10, 09:56
De mensen weten precies hoe het zit.

Vooral de PVV stemmers, alleen weten de meesten achteraf gevraagd niet waarom ze eigenlijk op die partij gestemd hebben. Ja, zeggen ze dan, ze luisteren niet naar ons, en Geert doet dat wel.
Maar als dadelijk de PVV, om maar mee te mogen doen, alles heeft ingeleverd bij de coalitieonderhandelingen, waarmee Wilders al heel ijverig mee bezig is, en ook nog eens aanschuift op hetzelfde pluche waarop die door Wilders zo vervloekte Haagse Elite aan vastgeplakt zit, dan wordt de frustratie bij zijn kiezers alleen maar groter.
Ach, ze weten het zo goed die kiezers. De grote vlaskop weet wel beter, hij maakt ze eerst stapel gek, en na de verkiezing levert hij ze schaamteloos uit aan die vermaledijde Haagse Elite, het CDA moet van hem nu vandaag al aanschuiven bij de voorronde van de onderhandelingen. Wat is er nog meer Haagse Elite dan het CDA?

Slinger
15-06-10, 10:00
Limburg, dat is de bakermat van de Nederlandse beschaving.

Toevallig waar ook. Maastricht is de oudste stad. En Hendrik van Veldeke.

knuppeltje
15-06-10, 10:04
Gelukkig zijn er nog intelligente mensen. Mensen die wel alles begrijpen. Mensen zoals Knuppel.
O wat is Maroc.nl toch gezegend dat gij het behaagd hier te posten, o grote alwetende Knuppel.

Daarom hoef je nog niet zo jaloers te zijn. :fpotver:

knuppeltje
15-06-10, 10:47
En binnen de politieke realiteit van Nederland 2010 blijft op deze manier met name de SP de (permanente) vreemde eend in de bijt.

Hoe dan ook, het (PVV-)protest dat niet vertaald kan worden in bestuurlijke verandering zal dus blijven klinken totdat de politici zich aan Nederland gaan aanpassen.

Voorlopig ook een betrekkelijk klein eendje.

Dat heeft Wilders al heel snel door na de verkiezing. Hij werpt nu rap alles over boord wat zijn aanliggen op het pluche in de weg kan staan en probeert zo rap mogelijk de salon-jonker uit te hangen. Wat een stabiele en betrouwbare partij?
Arme PVV kiezer. :hihi:

Slinger
15-06-10, 13:25
Vooral de PVV stemmers, alleen weten de meesten achteraf gevraagd niet waarom ze eigenlijk op die partij gestemd hebben. Ja, zeggen ze dan, ze luisteren niet naar ons, en Geert doet dat wel.
Maar als dadelijk de PVV, om maar mee te mogen doen, alles heeft ingeleverd bij de coalitieonderhandelingen, waarmee Wilders al heel ijverig mee bezig is, en ook nog eens aanschuift op hetzelfde pluche waarop die door Wilders zo vervloekte Haagse Elite aan vastgeplakt zit, dan wordt de frustratie bij zijn kiezers alleen maar groter.
Ach, ze weten het zo goed die kiezers. De grote vlaskop weet wel beter, hij maakt ze eerst stapel gek, en na de verkiezing levert hij ze schaamteloos uit aan die vermaledijde Haagse Elite, het CDA moet van hem nu vandaag al aanschuiven bij de voorronde van de onderhandelingen. Wat is er nog meer Haagse Elite dan het CDA?

We zullen even de onderhandelingen afwachten.

Mister1979
15-06-10, 15:20
Nederlandse politiek heeft na Pim een grote fout gemaakt. Ze dachten we moeten de ontevreden mensen met onderbuikgevoelens serieus nemen. Sinds de dood van Pim is er geen taboe meer en noemen de politici de beestjes bij de naam. Maar de ontevredenheid blijft. De afkeer van de politici neemt alleen toe.

De Nederlandse politici moeten een keer beseffen dat elke land in de wereld mensen hebben die ontevreden zijn en onderbruik gevoelens hebben, dat hoort er gewoon bij. Je kan deze mensen nooit tevreden stellen.

De politici moeten hun eigen koers varen en niet luisteren naar de klagers in de samenleving. De politici moeten het volk leiden en niet het volk moet de politici leiden.

Mister1979
15-06-10, 15:26
In elke land in de wereld heb je een deel van het volk dat nooit tevreden is ,anti-politiek is en anti-allochtonen is. De regeringen in deze landen geven deze mensen weinig aandacht want ze weten dat ze ze nooit tevreden kunnen stellen.

In Nederland heeft men de afgelopen 8 jaar men alleen op deze groep gericht. Politici hebben alles gedaan om deze mensen tevreden te stellen, maar het lukt niet. Door teveel aandacht aan deze groep te geven, is deze groep steeds groter geworden.


Nederland heeft politici nodig die zelf met eigen ideeen komen waardoor het volk, naar hun gaat luisteren. Politici moeten helemaal niet naar het volk luisteren dat is slecht voor het land. Ze moeten het volk overtuigen dat hun eigen ideeen beter zijn.

super ick
15-06-10, 15:31
Limburg, dat is de bakermat van de Nederlandse beschaving.

Echt triest vind ik het pas toen ik politici met droge ogen zag beweren niet te weten waar de uitslag in die regio toch vandaan komt.

1) Ze weten het echt niet

2) Ze doen alsof ze het niet weten.

Allebei even erg.

tanger'73
15-06-10, 16:17
Toevallig waar ook. Maastricht is de oudste stad. En Hendrik van Veldeke.

'K mag maar hopen dat ze ook daar in dat Maastricht geen 12de eeuwse denkkaders belijden. venlo is al niet meer te redden.

tanger'73
15-06-10, 16:19
Echt triest vind ik het pas toen ik politici met droge ogen zag beweren niet te weten waar de uitslag in die regio toch vandaan komt.

1) Ze weten het echt niet

2) Ze doen alsof ze het niet weten.

Allebei even erg.


'K weet het helaas wel, uit de 12de eeuw.

mark61
15-06-10, 20:02
wat zou dan de reden zijn geweest om pvv te stemmen?
de pvv-stem is voornamelijk gericht op marokkanen-/moslim-haat.
tja, dan zal er vast wel iets anders geweest zijn waarschijnlijk.
het zal denk ik meer met economie te maken hebben.
mensen raken hun banen kwijt, zien dat er allochtonen zijn die nog een baan hebben, en raken gefrustreerd.
net als in de jaren 80. toen waren het voornamelijk linkse arbeiders die de huizen van buitenlanders in de fik staken in r'dam.
dat waren simpele arbeiders die hun banen zagen vertrekken in de richting van goedkope migranten die dat werk ook kunnen.
nu het een generatie verder is, en de migrant ook betere banen kunnen krijgen, zie je dat rechtse lieden zich ook zorgen beginnen te maken. ook in het bank- en verzekeringswezen zie je dat er ook steeds meer allochtonen binnenkomen.

Welnee, echt niet. De meeste mensen die op de PVV stemmen hebben nog nooit een moslim van dichtbij gezien, zie Brabant en Limburg.

Mensen zijn bang en onzeker. De wereld is groot en Nederland klein. Crisis dit, crisis dat, en we kunnen er niks aan doen, want we wonen op dezelfde wereld. Ze hebben geen zin meer om na te denken en te nuanceren. Ze willen simpele antwoorden op ingewikkelde problemen. Ze zijn bang hun geld kwijt te raken.

Het zijn ook niet de armsten die PVV stemmen, integendeel.

mark61
15-06-10, 20:07
De PVV marginaliseren tot een anti-islam partij met behulp van de media

Dit is compleet gelul, en dat weet je.

Het is Wilders zelf die te pas en te onpas over moslims begint. Al is het discussie-onderwerp de Betuwelijn, dan nog heeft ie het in één zin over moslims.

Niet liegen.

mark61
15-06-10, 20:08
De mensen weten precies hoe het zit, wat de problemen zijn en wie de problemen veroorzaken, en daarom is de PVV de winnaar.

Yeps, het zijn de moslims die de DSB-bank failliet hebben gemaakt, de crisis hebben veroorzaakt en de aarde opwarmen.

Sieg Heil!

fisherman1969
15-06-10, 20:19
Yeps, het zijn de moslims die de DSB-bank failliet hebben gemaakt, de crisis hebben veroorzaakt en de aarde opwarmen.

Sieg Heil!

Valt me weer mee.
Want ik dacht dat het de JODEN waren , die kregen bij de ,,Moffen,, ook overal de schuld van .

mark61
15-06-10, 20:22
Valt me weer mee.
Want ik dacht dat het de JODEN waren , die kregen bij de ,,Moffen,, ook overal de schuld van .

Wat valt daaraan mee? Je zegt het zelf al, dit is hetzelfde soort volk. Toevallig zijn ze nu voor joden en tegen moslims, maar dat maakt verder niet veel uit.

Slinger
15-06-10, 20:30
'K mag maar hopen dat ze ook daar in dat Maastricht geen 12de eeuwse denkkaders belijden. venlo is al niet meer te redden.

Dan lopen ze altijd nog vijf eeuwen voor op sommigen.

Slinger
15-06-10, 20:31
Yeps, het zijn de moslims die de DSB-bank failliet hebben gemaakt, de crisis hebben veroorzaakt en de aarde opwarmen.

Sieg Heil!

Wordt dit het nieuwe gemakkelijke denken van links?

BlackBox
15-06-10, 22:23
Dit is compleet gelul, en dat weet je.

Het is Wilders zelf die te pas en te onpas over moslims begint. Al is het discussie-onderwerp de Betuwelijn, dan nog heeft ie het in één zin over moslims.

Niet liegen.
In een ander topic waar jij ook aanwezig was heb ik aangegeven dat ik in de aanloop naar de verkiezingen uitgebreid heb mogen met discussiëren met PVV-stemmers.

Eke
15-06-10, 23:31
dit is hetzelfde soort volk. Toevallig zijn ze nu voor joden en tegen moslims, maar dat maakt verder niet veel uit.

Is dat wel zo ? Hitler beloofde het volk boter op brood. De mensen hadden het toen al zwaar van hun crisis. Heb jij het idee dat juist mensen die recentelijk hun baan zijn verloren op GW hebben gestemd ?
Ik denk dat die zich meer richten tot Mark Rutte. Die heeft een 'herkenbaar' verhaal : "als je grote schulden hebt moet je flink bezuinigen".

GW belooft niks materieels, zelfs geen margarine. Hoewel ? Een bepaalde groep ondernemers stemt op hem vanwege lagere belasting dat ie belooft..

Maar een groot deel van z'n stemmers hebben lak aan Den Haag of een wantrouwen naar Den Haag toe. Dat heeft GW ook steeds verwoord "dat stelletje regenten in Den Haag"

Ja en dan is er ook een deel dat aangesproken wordt door GW's Koranfobie.

Het pluspunt is de zorg voor de ouderen.
samen met de 65jaar-grens en de hypotheekrenteaftrek... toch een stukje boter.



Maar ja, hebben alle politieke partijen geen klontjes boter in de aanbieding.Tsja...

k ben nog niet overtuigd..................

mark61
16-06-10, 00:27
Is dat wel zo ? Hitler beloofde het volk boter op brood.

Het gaat mij om het slag mensen. Die behoefte hebben aan simpele oplossingen voor hun problemen. Die bereid zijn achter elke gek aan te lopen. Die geen enkele moraliteit meer bezitten.

mark61
16-06-10, 00:27
In een ander topic waar jij ook aanwezig was heb ik aangegeven dat ik in de aanloop naar de verkiezingen uitgebreid heb mogen met discussiëren met PVV-stemmers.

Gefeliciteerd.

mark61
16-06-10, 00:42
Wordt dit het nieuwe gemakkelijke denken van links?

Jij bent het die dit zegt. Wat brabbel je over links?

tanger'73
16-06-10, 02:11
Dan lopen ze altijd nog vijf eeuwen voor op sommigen.


op jou in ieder geval, de rest valt te betwijfelen.

tanger'73
16-06-10, 02:16
Wordt dit het nieuwe gemakkelijke denken van links?


meer het fenomenaal serieuze moeilijke denken van populistisch rechts.

BlackBox
17-06-10, 11:04
Maar een groot deel van z'n stemmers hebben lak aan Den Haag of een wantrouwen naar Den Haag toe. Dat heeft GW ook steeds verwoord "dat stelletje regenten in Den Haag"

Ja en dan is er ook een deel dat aangesproken wordt door GW's Koranfobie.
Een groot deel van z'n stemmers wantrouwt ook 'lokale regenten'.

Er is een PVV-promofilmpje dat begint met landende vliegtuigen om te suggeren dat er dageijks ladingen immigranten afkomstig uit islamitische landen Nederland binnenkomen.

Aan het eind van het filmpje staat G. Wilders voor de nog af te bouwen Assalaam moskee in Rotterdam.

De PVV-achterban in Rotterdam kent echter geen Assalaam moskee maar wel de PvdA-kuip.

BlackBox
17-06-10, 11:05
Het gaat mij om het slag mensen. Die behoefte hebben aan simpele oplossingen voor hun problemen. Die bereid zijn achter elke gek aan te lopen. Die geen enkele moraliteit meer bezitten.
:giechel:

mark61
17-06-10, 12:09
:giechel:

Intelligent commentaar. PVV-niveau :hihi: