PDA

Bekijk Volledige Versie : Bodemschatten ter waarde van 1000 miljard in Afghanistan gevonden door Amerika



Hatert
14-06-10, 10:07
'1 biljoen aan mineralen Afghanistan ontdekt'


NEW YORK - De Verenigde Staten hebben voor bijna duizend miljard dollar (820 miljard euro) aan onaangeboorde mineralen in Afghanistan ontdekt. Dit is veel meer dan eerder werd aangenomen. Hierdoor kunnen de Afghaanse economie en de oorlog fundamenteel veranderen, aldus Amerikaanse overheidsfunctionarissen.

Dat berichtte de Amerikaanse krant The New York Times zondag (lokale tijd) op zijn website. Een team van Amerikaanse geologen en medewerkers van het Pentagon hebben de enorme hoeveelheid aan mineralen ontdekt. De Afghaanse overheid is enige tijd geleden ingelicht. De Afghaanse president Hamid Karzai repte in januari al over de vondst.

De voorheen onbekende ertslagen, met onder meer ijzer, koper, kobalt, goud en lithium zijn zo groot en bevatten zoveel essentiële mineralen voor de moderne industrie, dat het arme Afghanistan een van de grootste en rijkste mijnstaten ter wereld kan worden. In een memo van het Pentagon wordt Afganistan al het 'Saudi-Arabië van het lithium' genoemd. Lithium is een essentiële grondstof voor de fabricage van onder meer laptops.

Conflict

Van bodemwinning is in Afghanistan in de afgelopen dertig jaar nauwelijks sprake geweest, vanwege een reeks bloedige gewapende conflicten. Grote delen van het land beschikken niet of nauwelijks over de infrastructuur die noodzakelijk is om de rijkdommen uit de grond te halen.

Ondernemingen uit China en India staan echter te dringen om mijnen te ontginnen en olie en gas uit de Afghaanse bodem te halen, wat op wrijving met de VS kan uitlopen, die veel in Afghanistan geïnvesteerd hebben. In 2007 betaalde een Chinees bedrijf ruim 2 miljard euro voor de exploitatierechten van de Aynak-kopermijn, 30 kilometer ten zuiden van Kabul. Het contract heeft een duur van dertig jaar.

De vondst van de bodemschatten leidt mogelijk ook tot binnenlandse conflicten over wie de eigenaar van de grond met mineralen is.

(ANP)

14/06/10 04u55

HaasHaas
14-06-10, 10:17
alsof ze afghanistan binnen zijn gevallen omdat de taliban wat Boeddha beelden sloopten.
alles draait om geld. en binladen gaf net het juiste zetje voor een militaire ingrijpen. al weet ik bijna zeker dat binladen ook een vorm van die aanzet was aan de kant van het westen.

John2
14-06-10, 10:26
Nou laat de complot theorieën maar weer los :hihi:

Ron Haleber
14-06-10, 10:52
In elk geval is het een enorme kans voor het opbloeien van de corruptie die met die simpele papavertjes geen kans kreeg...! Nu gaat pas het echte zakkenvullen beginnen! :love:

Karzai weet er zeker zijn voordeel mee te doen... O.a. om zijn collega-krijgsheren en de Taliban om te kopen!:fuckit2:

Als we daar nou training gaan geven, moeten we ons zeker dubbel en dwars met wat slordige miljarden daarvoor laten betalen! Kassa! :fpotver:

En niet zoals John c.s. altijd wil:
alles gratis uit eigen zak gaan geven voor die vreselijk zielige straatarme schatjes!:slaap:

Voortaan dus alles KASSA contant laten betalen! Of met wat opties op die goudmijnen! :cola:

John2
14-06-10, 11:02
=Ron Haleber;4368035]In elk geval is het een enorme kans voor het opbloeien van de corruptie die met die simpele papavertjes geen kans kreeg...! Nu gaat pas het echte zakkenvullen beginnen! :love:
Dan zou je toch eerst de warlords (maffiabazen) moeten uitschakelen die jaarlijks tussen de 1-2 miljard verdienden met de teelt van papaver en handel in wapens.


Karzai weet er zeker zijn voordeel mee te doen... O.a. om zijn collega-krijgsheren en de Taliban om te kopen!:fuckit2:
Was het maar waar dat je deze mensen kunt omkopen, juist deze mensen houden vast aan de regels en wetten binnen hun groep, corruptie zou leiden naar een wisse dood van deze leden.


Als we daar nou training gaan geven, moeten we ons zeker dubbel en dwars met wat slordige miljarden daarvoor laten betalen! Kassa! :fpotver:
Een rekening wordt altijd vereffend soms 10 jaar, soms langer.
Maar valt geld te vergoeden met mensenlevens of ellende waarin deze mensen jaren hebben geleefd?



En niet zoals John c.s. altijd wil:
alles gratis uit eigen zak gaan geven voor die vreselijk zielige straatarme schatjes!:slaap:
Nog even en ik ben in jou ogen de oorzaak van de strijd in de conflict gebieden!


Voortaan dus alles KASSA contant laten betalen! Of met wat opties op die goudmijnen! :cola:
Nee hoor dat duurt nog een jaar of 20 voordat Afghanistan zo stabiel is dat bedrijven daar gaan investeren zodat er een gezonde economie ontstaat.

Spoetnik
14-06-10, 14:46
Oud nieuws:

http://www.chinamining.org/News/2010-02-01/1264990862d33907.html

Vraag me af waarom de New York Times dit nu bericht. Waarschijnlijk omdat de oorlog in Afghanistan weinig populair is, je moet toch ergens om vechten.

Mark
15-06-10, 09:22
ze hebben oude Russische documenten gevonden. Die "schatten" zijn allang bekend maar het is nog helemaal niet duidelijk of ze wel op rendabele wijze gewonnen kunnen worden.

Oh wat heb ik toch een schijthekel aan conspiracy mensen die zo hun gelijk willen halen. Alleen maar om die mensen te fucken hoop ik dat de NWo/zionisten/Bilderberg echt de wereldmacht heeft.

mark61
15-06-10, 19:20
Yep. Het slaat nergens op.

Dom geblaat van mensen die niets weten, niets snappen, niet kunnen denken, of niet willen denken.

sjo
15-06-10, 21:13
In elk geval is het een enorme kans voor het opbloeien van de corruptie die met die simpele papavertjes geen kans kreeg...! Nu gaat pas het echte zakkenvullen beginnen! :love:

Karzai weet er zeker zijn voordeel mee te doen... O.a. om zijn collega-krijgsheren en de Taliban om te kopen!:fuckit2:

Als we daar nou training gaan geven, moeten we ons zeker dubbel en dwars met wat slordige miljarden daarvoor laten betalen! Kassa! :fpotver:

En niet zoals John c.s. altijd wil:
alles gratis uit eigen zak gaan geven voor die vreselijk zielige straatarme schatjes!:slaap:

Voortaan dus alles KASSA contant laten betalen! Of met wat opties op die goudmijnen! :cola:

Ontzettend jammer dat de arbeitslust/ethiek afneemt in dezelfde mate waarin de opbrengst van de aangetroffen bodemschatten toeneemt.

gr.
sjo

Eke
15-06-10, 22:44
Die "schatten" zijn allang bekend maar het is nog helemaal niet duidelijk of ze wel op rendabele wijze gewonnen kunnen worden.

Oh wat heb ik toch een schijthekel aan conspiracy mensen die zo hun gelijk willen halen..

Toch vind ik het vreemd dat net nu de WK er is..,in Zuid-Afrika notabene, de Verenigde Staten van Amerika iets in de krant zetten dat de Chinezen allang wisten. :zozo:

H.P.Pas
15-06-10, 22:45
alles draait om geld.

Het is een zwaar verliesgevende operatie.

Joesoef
16-06-10, 05:54
Heb zo een vermoeden dat de opbrengst van een kilo heroine de komende eeuw hoger ligt dan wat dan ook wat daar in de bodem zit.

John2
16-06-10, 08:23
ze hebben oude Russische documenten gevonden. Die "schatten" zijn allang bekend maar het is nog helemaal niet duidelijk of ze wel op rendabele wijze gewonnen kunnen worden.
Inderdaad was Rusland op de hoogte van diverse bodem "schatten" en heeft verdere onderzoek nu uitgewezen dat het rendabel is voor winning.
China mining heeft ook al jaren een claim op een kopermijn!

John2
16-06-10, 08:26
Eigenlijk toch raar dat ik vorig jaar op deze site werd afgebrand door personen als Mark en Joesoef, toen ik stelde dat Afghanistan de papaverteelt niet nodig had omdat deze rijk was aan grondstoffen voor een sterke economie.

Joesoef
16-06-10, 09:18
Eigenlijk toch raar dat ik vorig jaar op deze site werd afgebrand door personen als Mark en Joesoef, toen ik stelde dat Afghanistan de papaverteelt niet nodig had omdat deze rijk was aan grondstoffen voor een sterke economie.


Afghanistan heeft de papaverteelt nog steeds niet nodig. Stabiliteit, vrijheid en ontwikkeling dat hebben ze nodig.

mark61
16-06-10, 10:24
Eigenlijk toch raar dat ik vorig jaar op deze site werd afgebrand door personen als Mark en Joesoef, toen ik stelde dat Afghanistan de papaverteelt niet nodig had omdat deze rijk was aan grondstoffen voor een sterke economie.

Ik weet niet wat ik zou hebben gezegd, 9 van de 10 keer lieg je, maar die delfstoffen gaan in geen 10 jaar gewonnen worden, en leveren GEEN ontwikkeling van de economie op.

Integendeel, zie Rusland, ons dichtstbijzijnde derde-wereldland.

Als je vandaag de dag geld wilt verdienen moet je iets doen, niet dingen verkopen waar je geen moeite voor hebt gedaan.

Ron Haleber
16-06-10, 10:35
Was het maar waar dat je deze mensen kunt omkopen, juist deze mensen houden vast aan de regels en wetten binnen hun groep, corruptie zou leiden naar een wisse dood van deze leden.



Karzai is eentje van de krijgsheren. Met veel geld heeft hij zijn positie gekocht en behouden ondanks zijn tegenstanders! Lees eens een keer zijn biografie o.a. over zijn massamoorden! :huil:



Een rekening wordt altijd vereffend soms 10 jaar, soms langer.
Maar valt geld te vergoeden met mensenlevens of ellende waarin deze mensen jaren hebben geleefd?


Waar haal jij het vandaan dat krijgsheren inclusief Kaerzai zich bekommeren over mensenlevens?

En ook via hun corruptie over de ellende van het volk?:zozo:



Nog even en ik ben in jou ogen de oorzaak van de strijd in de conflict gebieden!

John, nu geen onzin over mij gaan vertellen!:fpotver:



Nee hoor dat duurt nog een jaar of 20 voordat Afghanistan zo stabiel is dat bedrijven daar gaan investeren zodat er een gezonde economie ontstaat.[/

Onzin... China is erg happig om toe te slaan als er wat te verdienen valt! Zie het voorbeeld van Afrika wat nu een chinese kolonie wordt! :cola:

John2
16-06-10, 13:58
Afghanistan heeft de papaverteelt nog steeds niet nodig. Stabiliteit, vrijheid en ontwikkeling dat hebben ze nodig.

Helemaal met je eens zonder stabiliteit, vrijheden en ontwikkeling geen economie van enige waarde.

John2
16-06-10, 14:08
=mark61;4370933]Ik weet niet wat ik zou hebben gezegd, 9 van de 10 keer lieg je, maar die delfstoffen gaan in geen 10 jaar gewonnen worden, en leveren GEEN ontwikkeling van de economie op.
Een maand of 8-9 terug hadden we het over de economie van Afghanistan waar ik toen zei dat er genoeg delfstoffen waren in Afghanistan dan alleen de blauwe steentjes voor de ooghangertjes jou opmerking was dat het een grote zandbak was.


Als je vandaag de dag geld wilt verdienen moet je iets doen, niet dingen verkopen waar je geen moeite voor hebt gedaan.
Overal wordt de 3x33% gehanteerd bij mijnexploitatie en dit zou nu ineens niet meer werken???:maf2:

John2
16-06-10, 14:25
=Ron Haleber;4370948]Karzai is eentje van de krijgsheren. Met veel geld heeft hij zijn positie gekocht en behouden ondanks zijn tegenstanders! Lees eens een keer zijn biografie o.a. over zijn massamoorden! :huil:

Volgens mij heeft hij veel steun gekregen toen zijn Vader werd vermoord en hij met een groep van zijn eigen stam optrok naar de Taliban hoofdkwatier.
Hoezo massamoorden??? Deze man heeft 90% van zijn leven in het buitenland doorgebracht?
Heb jij het wel over Hamid of heb jij gewoon op google gezocht onder Karzai moordenaar?


Waar haal jij het vandaan dat krijgsheren inclusief Kaerzai zich bekommeren over mensenlevens?
Rechtstreeks uit het archief....................In 1995 weigerde hij ambassadeur te worden bij de VN namens de Taliban en waarin hij weer moest vluchten uit Afghanistan.


En ook via hun corruptie over de ellende van het volk?:zozo:Lees jij wel eens wat anderen schrijven of knal jij er zo maar wat neer?


John, nu geen onzin over mij gaan vertellen!:fpotver:
Was het gevoel dat ik van je kreeg Ron :slaap:



Onzin... China is erg happig om toe te slaan als er wat te verdienen valt! Zie het voorbeeld van Afrika wat nu een chinese kolonie wordt! :cola:
Vreemd, want er is maar 1 claim van China en deze is van voor de periode dat Rusland Afghanistan binnen viel.
Ook China wacht net als andere landen af wat er gebeurd met Afghanistan.

Joesoef
16-06-10, 17:54
Overal wordt de 3x33% gehanteerd bij mijnexploitatie en dit zou nu ineens niet meer werken???:maf2:


:lol:

:moe:

Maloot

John2
16-06-10, 18:01
:lol:

:moe:

Maloot

Vertel wat bedoelde ik met de 33% regeling voor de mijn industrie?

Joesoef
16-06-10, 18:32
Vertel wat bedoelde ik met de 33% regeling voor de mijn industrie?

Dat mag jij vertellen met je iq van 147.

sjo
16-06-10, 19:35
Ontzettend jammer dat de arbeitslust/ethiek afneemt in dezelfde mate waarin de opbrengst van de aangetroffen bodemschatten toeneemt.

gr.
sjo

Nog een keer , maar nu anders : in landen met natuurlijke hulpbronnen verdommen ze het om te werken.
Nu is werken toch al niet de sterkste kant in die hele godvergeten regio. Uitgezonderd Israel zoals wij allemaal weten.

gr.
sjo

Joesoef
16-06-10, 19:37
Nog een keer , maar nu anders : in landen met natuurlijke hulpbronnen verdommen ze het om te werken.
Nu is werken toch al niet de sterkste kant in die hele godvergeten regio. Uitgezonderd Israel zoals wij allemaal weten.

gr.
sjo


Wie zijn ze?

John2
16-06-10, 21:18
Dat mag jij vertellen met je iq van 147.

33/33/33 regeling is dat bedrijven die de mijn rechten krijgen 33% afdragen aan de staat waar de ontginning is, 33% in het land investeert door werkgelegenheid, infra structuur etc. en 33% voor het bedrijf is die de risico neemt.
Is de prijs laag voor bijvoorbeeld de olie of goud wordt deze percentage op gevangen in de procenten van investeringen. :cola:

Joesoef
16-06-10, 21:23
33/33/33 regeling is dat bedrijven die de mijn rechten krijgen 33% afdragen aan de staat waar de ontginning is, 33% in het land investeert door werkgelegenheid, infra structuur etc. en 33% voor het bedrijf is die de risico neemt.


:lol:


Imbeciel.

Mark
16-06-10, 21:25
33/33/33 regeling is dat bedrijven die de mijn rechten krijgen 33% afdragen aan de staat waar de ontginning is, 33% in het land investeert door werkgelegenheid, infra structuur etc. en 33% voor het bedrijf is die de risico neemt.
Is de prijs laag voor bijvoorbeeld de olie of goud wordt deze percentage op gevangen in de procenten van investeringen. :cola:

ze jatten 1 % !!!

John2
16-06-10, 21:45
ze jatten 1 % !!!
Had liever gehad dat Joesoef die vraag stelde :hihi:
1% gaat ongeveer op aan het omkopen van ambtenaren.
De procenten liggen per land ook verschillend maar de 33% is een norm berekening die onder anderen ook Shell hanteert.

John2
16-06-10, 21:47
:lol:


Imbeciel.
Waarom dit nu weer?

Noem ik jou gek, of beledig ik jou enig sinds?

Joesoef
17-06-10, 05:43
De procenten liggen per land ook verschillend maar de 33% is een norm


Norm.

En hoe heet dat land, Utopia?

John2
17-06-10, 10:45
Norm.

En hoe heet dat land, Utopia?

Bijna elk land ter wereld

Joesoef
17-06-10, 17:51
Bijna elk land ter wereld


:lol:

John2
17-06-10, 19:18
:lol:
Ben jij zo dom of doe jij je gewoon dom voor?

Joesoef
18-06-10, 06:55
Ben jij zo dom of doe jij je gewoon dom voor?


Mijnbouw, mensenrechten, democratie, arbeidsvoorwaarden gaan hand in hand samen, toch?

John2
18-06-10, 07:33
Mijnbouw, mensenrechten, democratie, arbeidsvoorwaarden gaan hand in hand samen, toch?
Klopt als een bus Joesoef, dit is ook inderdaad het laatste waar regeringen en exploitatie maatschappijen aan denken, zeker in Landen als Afrika, maar ook in Irak, Iran, Koeweit, Suriname enz. enz.
Maar daar had ik het niet over, ik had het over hoe een bedrijf de kosten berekend en verdeeld.

Joesoef
18-06-10, 08:43
ik had het over hoe een bedrijf de kosten berekend en verdeeld.


Verdelen in dictaturen en bananen republieken.

John2
18-06-10, 09:29
Verdelen in dictaturen en bananen republieken.
Verdelen kun je het eigenlijk niet noemen, althans niet eerlijk.
Een derde gaat direct naar een overheid voor belasting en rechten.
Een derde wordt gerekend als directe winst voor de investeerders.
Een derde is bestemd voor de directe exploitatie kosten.

Natuurlijk geeft mijnbouw in een gebied direct veel arbeidsplaatsen, maar leveren ook indirect veel arbeidsplaatsen op en hiernaast ook veel schade voor de natuur en mensen die daar leven, door bezuinigingen op veiligheid als de exploitatiekosten hoger uitvallen dan beraamd .

Joesoef
18-06-10, 11:45
Verdelen kun je het eigenlijk niet noemen, althans niet eerlijk.
Een derde gaat direct naar een overheid voor belasting en rechten.
Een derde wordt gerekend als directe winst voor de investeerders.
Een derde is bestemd voor de directe exploitatie kosten.

Natuurlijk geeft mijnbouw in een gebied direct veel arbeidsplaatsen, maar leveren ook indirect veel arbeidsplaatsen op en hiernaast ook veel schade voor de natuur en mensen die daar leven, door bezuinigingen op veiligheid als de exploitatiekosten hoger uitvallen dan beraamd .


Zoals gewoonlijk klets je maar wat.

John2
18-06-10, 15:27
Zoals gewoonlijk klets je maar wat.

Ja dat denk jij........................

Joesoef
18-06-10, 15:41
Ja dat denk jij........................


In het geval van Kryptonite zou je gelijk kunnen hebben, daar heb ik geen weet van.

sjo
23-06-10, 19:25
Wie zijn ze?

"Ze" zijn diegenen die het verdommen om te werken. Lees nou eens !!

gr.
sjo

Joesoef
23-06-10, 19:39
"Ze" zijn diegenen die het verdommen om te werken. Lees nou eens !!

gr.
sjo

Ze zeggen zo veel.

sjo
23-06-10, 19:56
Ze zeggen zo veel.


Veel te veel........in plaats dat ze werken....

gr.
sjo

Joesoef
23-06-10, 19:58
Veel te veel........in plaats dat ze werken....

gr.
sjo

Of prikken op maroc.

PaRiSCaSa
23-06-10, 20:48
alsof ze afghanistan binnen zijn gevallen omdat de taliban wat Boeddha beelden sloopten.
alles draait om geld. en binladen gaf net het juiste zetje voor een militaire ingrijpen.

That's what I used to say. And naive dummies on the forum laughing about that, thinking the US went there to "help and protect" Afghan citizens, because NAVO sent them there :hihi:

You could make them believe that pigs fly.

Ron Haleber
24-06-10, 10:09
Veel te veel........in plaats dat ze werken....

gr.
sjo

Als je gelijk hebt, zal het nog wel erg lang duren
voor die beloofde gouden bergen boven de grond komen... :fparty: :zwaai:

sjo
01-07-10, 18:08
Als je gelijk hebt, zal het nog wel erg lang duren
voor die beloofde gouden bergen boven de grond komen... :fparty: :zwaai:

Jij ziet die dappere krijgers dus ook voorlopig niet in die rotsige bodem klauwen ? Een Pathaan die zijn wapen en zijn patroonbanden thuis laat om in de grond te wroeten ........eg nie....... Zijn mannelijkheid afleggen doet ie niet voor een handje mineralen.

gr.
sjo