PDA

Bekijk Volledige Versie : Huiszoekingen op aartsbisdom en bij commissie-Adriaenssens rond pedofiliedossiers



Marsipulami
24-06-10, 12:17
Huiszoekingen op aartsbisdom en bij commissie-Adriaenssens rond pedofiliedossiers

HLN update Het Brusselse parket heeft een huiszoeking laten uitvoeren op het aartsbisdom Mechelen-Brussel aan de Wollemarkt in Mechelen. Dat gebeurde in het kader van een gerechtelijk onderzoek naar feiten van kindermisbruik door verschillende personen binnen de katholieke Kerk, meldt de woordvoerder van het Brusselse parket, Jean-Marc Meilleur. Er werd ook een huiszoeking gehouden bij de commissie-Adriaenssens die seksueel misbruik door geestelijken onderzoekt.

Het gerechtelijk onderzoek is gestart nadat het Brusselse parket kennis had gekregen van verklaringen die gewag maakten van mogelijke feiten van kindermisbruik, gepleegd door verschillende personen binnen de kerk. Naar aanleiding van die verklaringen werden speurders naar het aartsbisdom gestuurd om mogelijk bewijsmateriaal te verzamelen.

Over de aard van de feiten, de identiteit of leeftijd van de eventuele slachtoffers en verdachten wou het parket niets kwijt. (belga/vsv)
24/06/10 12u04

Usayma
24-06-10, 12:36
Is dit alles dood aan de teringlijers ophangen vergassen aan de galg waterboarding. Tfoe

Tomas
24-06-10, 12:38
Is dit alles dood aan de teringlijers ophangen vergassen aan de galg waterboarding. Tfoe

Pas toch op. De moderatoren hier houden niet van gescheld. Je hebt zo een ban.

Of ben je soms moslim?

Usayma
24-06-10, 12:40
Pas toch op. De moderatoren hier houden niet van gescheld. Je hebt zo een ban.

Of ben je soms moslim?
kinderachtige jood om telkens moslim in de mond te nemen.

Of misbruik jij ook je kinderen?

Tomas
24-06-10, 12:43
kinderachtige jood om telkens moslim in de mond te nemen.

Of misbruik jij ook je kinderen?

Ik ben geen jood. Gewoon een kafir. En nee ik misbruik weinig tot geen kinderen.

Maar ik hoop wel dat jij moslim bent, anders heb je zo een ban te pakken. Je kunt ook doen alsof je een moslim bent, dan zijn ze ook toleranter hier.

Usayma
24-06-10, 12:48
Zoek toch een leven joh kijk hoe tolerant de mods zijn tegen een kafir als jij. Als mod had ik jou zeker een ban gegeven omdat je moslims beledigd. Een ban voor het leven gewoon.

Tomas
24-06-10, 12:49
Zoek toch een leven joh kijk hoe tolerant de mods zijn tegen een kafir als jij. Als mod had ik jou zeker een ban gegeven omdat je moslims beledigd. Een ban voor het leven gewoon.

Heb ik je beledigd? Hoe dan? Ik heb je toch geen kankermoslim genoemd. Gewoon netjes gevraagd of je moslim bent. En ik krijg gescheld terug! Nota bene.

Marsipulami
24-06-10, 12:54
Huiszoekingen op aartsbisdom en bij commissie-Adriaenssens rond pedofiliedossiers

Er werd ook een huiszoeking gehouden bij de commissie-Adriaenssens die seksueel misbruik door geestelijken onderzoekt.

Goeie zaak. Ik heb nooit gesnapt waarvoor zo'n commissie moet dienen. Bovendien is ze niet onafhankelijk van de kerk.

Ofwel stapt een slachtoffer naar de politie en doet aangifte van een misdrijf. Dan heb je zo'n commissie niet nodig.

Ofwel stapt een slachtoffer naar een therapeut, die heeft beroepsgeheim en daar moet de politie van de dossiers afblijven.

Die commissie lijkt zo ergens een mengelmoes te zijn van therapie en parrallel gerechtelijk onderzoek. Gewoon opdoeken die handel.

knuppeltje
24-06-10, 13:21
Die commissie lijkt zo ergens een mengelmoes te zijn van therapie en parrallel gerechtelijk onderzoek. Gewoon opdoeken die handel.

Net zoals dat hele pedo-instituut.

Marsipulami
24-06-10, 13:27
Net zoals dat hele pedo-instituut.

Verwittig mij als je ooit iets zinnig zou te vertellen hebben.

Marsipulami
24-06-10, 13:37
Huiszoeking op aartsbisdom inzake pedofiliedossiers

24/06/10 11u59

Ook huiszoeking bij commissie Adriaenssens


DM breaking news Het Brusselse parket voert een grootscheepse huiszoeking uit op het aartsbisdom Mechelen-Brussel aan de Wollemarkt in Mechelen. Dat gebeurt in het kader van een gerechtelijk onderzoek naar feiten van kindermisbruik door verschillende personen binnen de katholieke Kerk, zo meldt de woordvoerder van het Brusselse parket, Jean-Marc Meilleur.

De huiszoeking startte vanochtend om kwart voor 11 en is nu nog bezig. Er nemen zeker 20 politiemensen van de Generale Recherche in Brussel aan deel. Op dit ogenblik komen nog bijkomende speurders ter plaatse. Speurders lopen af en aan met dossierkisten op wieltjes. Ze zijn duidelijk zeer gericht op zoek naar specifieke dossiers.

Naast de actie op het aartsbisdom is er tegelijkertijd een huiszoeking bezig in de Sint-Romboutskathedraal in Mechelen. Daarbij wordt ook de crypte doorzocht. Gelovigen mogen de kathedraal niet meer in. De huiszoeking valt samen met de vergadering van de bisschoppenconferentie waarbij ook de pauselijke nuntius aanwezig is. Een groot aantal politiemensen van Mechelen hebben de omgeving van het aartsbisdom afgezet en leiden het verkeer om.

Verklaringen over kindermisbruik

Het gerechtelijk onderzoek is gestart nadat het Brusselse parket kennis had gekregen van verklaringen die gewag maakten van mogelijke feiten van kindermisbruik, gepleegd door verschillende personen binnen de kerk. Naar aanleiding van die verklaringen werden speurders naar het aartsbisdom gestuurd om mogelijk bewijsmateriaal te verzamelen.

Over de aard van de feiten, de identiteit of leeftijd van de eventuele slachtoffers en verdachten wou het parket niets kwijt.

Huiszoeking bij Commissie Adriaenssens

Er is ook een huiszoeking geweest bij de commissie-Adriaenssens in Leuven. Die commissie onderzoekt seksueel misbruik door geestelijken. Er zouden dossiers die de laatste maanden binnenkwamen in beslag genomen zijn.

Peter Adriaenssens is niet te spreken over die actie aangezien hij eerder met het parket overeengekomen was dat deze dossiers in alle discretie zouden afgewerkt worden. (ka/ddc/ee)

Marsipulami
24-06-10, 14:10
Ook bij kardinaal Danneels huiszoeking

donderdag 24 juni 2010, 14u42

Ook bij kardinaal Godfried Danneels thuis is donderdag een huiszoeking gebeurd

photo news

MECHELEN - Het Brussels gerecht is bezig met een aantal huiszoekingen naar aanleiding van pedofiliedossiers. Vanmorgen vond een huiszoeking plaats in het aartsbisschoppelijk paleis in Mechelen. Ook bij de commissie Adriaenssens en kardinaal Godfried Danneels is er een huiszoeking geweest.
In het aartsbisdom in Mechelen werd zowel in de Sint Romboutskerk als in het bisschoppelijk paleis gezocht naar pedofiliedossiers. De huiszoeking valt samen met de vergadering van de bisschoppenconferentie waarbij ook de pauselijke nuntius aanwezig is.

Jean-Marc Meilleur van het parket van Brussel heeft de huiszoeking bevestigd. 'Wij hebben bij het parket een aantal verklaringen gekregen die verband houden met het seksueel misbruik van kinderen binnen de schoot van de Kerk', zegt Meilleur. 'De huiszoeking is het gevolg van het recent gestarte onderzoek'. Hoewel het onderzoek recent is opgestart, zou het toch gaan over zaken die dateren uit het verleden.

Volgens onze bronnen onderzoekt het parket of er in het aartsbisschoppelijk paleis nog dossiers liggen die niet bij de commissie Adriaenssens zijn terecht gekomen en dus bewust werden achtergehouden. Dat zou wijzen op een doofpotoperatie.

Op de burelen van de commissie Adriaenssens is er ook een huiszoeking geweest. Er werden 450 dossiers in beslag genomen. De voorzitter van de commissie, de bekende kinderpsychiater Peter Adriaenssens, geeft straks (om 17.45) meer uitleg op een persconferentie in Leuven.

Ook bij kardinaal Godfried Danneels thuis is donderdag een huiszoeking gebeurd. Dat zegt zijn woordvoerder Hans Geybels.

Volgens Geybels werd Danneels 'niet actief verhoord' tijdens de huiszoeking bij hem thuis. 'Zijn computer werd wel meegenomen', aldus de woordvoerder.

Geybels verklaart dat de huiszoeking bij Danneels intussen afgelopen is. 'De kardinaal vindt dat de rechtsgang zijn normaal verloop moet kennen, hij heeft daar niets op tegen.'

llo, svh, me

Marsipulami
24-06-10, 15:06
Huiszoeking op aartsbisdom inzake pedofiliedossiers

Naast de actie op het aartsbisdom is er tegelijkertijd een huiszoeking bezig in de Sint-Romboutskathedraal in Mechelen. Daarbij wordt ook de crypte doorzocht. Gelovigen mogen de kathedraal niet meer in.

Ben benieuwd wat ze daar precies zoeken ? Lijkt me niet de meest vanzelfsprekende plaats om dossiers te bewaren over briefwisselingen omtrent sexueel misbruik.

http://farm3.static.flickr.com/2438/3641327090_46a76cea3e.jpg

http://farm4.static.flickr.com/3603/3641321970_504ab8f2f3.jpg

Marsipulami
24-06-10, 22:15
Blijkt dat er ook inderdaad graven van overleden aartsbisschoppen zijn opengebroken in de crypte van de kathedraal.

De onderzoeksrechter heeft vast en zeker de Da Vinci Code gelezen van Dan Brown. :p:

De bisschoppenconferentie die voltallig aanwezig was is 9 uur lang vastgehouden en hebben hun gsm moeten afgeven. :maf2:

http://www.deredactie.be/permalink/1.810011

Usayma
24-06-10, 22:17
Heb ik je beledigd? Hoe dan? Ik heb je toch geen kankermoslim genoemd. Gewoon netjes gevraagd of je moslim bent. En ik krijg gescheld terug! Nota bene.

smerige pedofiel de topic gaat over pedofilie niet over moslims. Wat gaat jou dat nou aan, waarom zo persoonlijk opeens. Vraag toch ook niet of jij homo bent of wel soms.

Wide-O
24-06-10, 22:22
smerige pedofiel de topic gaat over pedofilie niet over moslims. Wat gaat jou dat nou aan, waarom zo persoonlijk opeens. Vraag toch ook niet of jij homo bent of wel soms.

Wat is erger?

Usayma
24-06-10, 23:11
Jouw misluikte abortus, reageer inhoudelijk op de topic of get lost.

Wide-O
24-06-10, 23:17
Jouw misluikte abortus, reageer inhoudelijk op de topic of get lost.

Denk dat Tomas toch gelijk had.

Bofko
24-06-10, 23:23
Jouw misluikte abortus, reageer inhoudelijk op de topic of get lost.

Inhoudelijk ?????? Dit is jouw eerste reaktie in dit topic , ongelooflijk stuk stront dat je bent :


Is dit alles dood aan de teringlijers ophangen vergassen aan de galg waterboarding. Tfoe


Ik loop hier al een tijdje rond maar ik heb nog nooit zo' n domme achterlijke eencellige gezien als jij hier. Gooi d'r een eurocent in, en het begint scheldwoordjes uit te braken.Dat lukt me zelfs bij mijn hond niet.

Usayma
24-06-10, 23:28
Inhoudelijk ?????? Dit is jouw eerste reaktie in dit topic , ongelooflijk stuk stront dat je bent :


Ik loop hier al een tijdje rond maar ik heb nog nooit zo' n domme achterlijke eencellige gezien als jij hier. Gooi d'r een eurocent in, en het begint
scheldwoordjes uit te braken.Dat lukt me zelfs bij mijn hond niet.

ga je vriendje neu ken hoerekind. Wat loop je hier voor politieagent te spelen bitch.Wat plak je aan me kanker toch op zielepoot. Tfoe

Bofko
24-06-10, 23:37
ga je vriendje neu ken hoerekind. Wat loop je hier voor politieagent te spelen bitch.Wat plak je aan me kanker toch op zielepoot. Tfoe

Modderfukker, oelewapper, sun-of-a-bits, schoolhoofd, gore varkensnicht, achterlijke reetveter ! Hou op met zuren , teringlijder of ik snij je schouders los.Ik plak helemaal niet aan je kanker, dat zou je wel willen ,vuile homo.

mark61
25-06-10, 10:23
Verwittig mij als je ooit iets zinnig zou te vertellen hebben.

He just did.

Marsipulami
25-06-10, 19:37
Vaticaan verontwaardigd over "grafschennis"

Het Vaticaan heeft in een mededeling zijn "verontwaardiging" uitgedrukt over de "grafschennis" die donderdag heeft plaatsgevonden bij de huiszoekingen in de Kerk. Tijdens de doorzoeking van de Sint-Romboutskathedraal zou immers minstens één graf zijn opengebroken.

Het staatssecretariaat "drukt zijn verbijstering uit over de wijze waarop sommige huiszoekingen door de Belgische juridische autoriteiten zijn uitgevoerd", staat in de mededeling. Volgens het Vaticaan werden de graven van de kardinalen Jozef Ernest Van Roey en Leo Jozef Suenens opengebroken, maar het Belgische gerecht wilde niet bevestigen of dat ook echt het geval was. Tot nu toe werd steevast uitgegaan van één opengebroken graf.

Bitterheid
"Onze ontsteltenis over deze acties wordt bovendien gecombineerd met bitterheid, door de schending van de vertrouwelijkheid waar de slachtoffers recht op hebben", luidt het voorts in de mededeling van het staatssecretariaat, dat geleid wordt door kardinaal Tarcisio Bertone.

Volgens het Vaticaan werden deze opmerkingen door monseigneur Dominique Mamberti, die binnen het Vaticaan aan het hoofd van de diplomatie staat, ook persoonlijk overgemaakt aan de Belgische ambassadeur bij de Heilige Stoel, Charles Ghislain.

Tot slot veroordeelt het Vaticaan in zijn mededeling nog duidelijk "alle strafbare feiten en immorele misbruiken van minderjarigen door leden van de Kerk". (belga/sps)

Marsipulami
27-06-10, 10:08
Gerecht maakt een kruis over de commissie seksueel misbruik in de kerk

Geplaatst door onze redactie op zondag 27 juni 2010 om 00:50u

BRUSSEL (RKnieuws.net) - Met de inbeslagname van 475 dossiers over seksueel misbruik in de Kerk heeft het Brusselse parket de commissie seksueel misbruik van slachtoffers in een pastorale relatie zonder meer aan banden gelegd. Kinderpsychiater Peter Adriaensens, voorzitter van de commissie, vindt dat een ramp, maar niet iedereen deelt die mening. ’Waar haalt de kerk de overtuiging vandaan dat ze even een van de meest fundamentele pijlers van onze rechtsstaat mag by-passen, vraagt Douglas De Coninck zich af in De Morgen.

Toen de Commissie Seksueel Misbruik in een pastorale relatie meer dan tien jaar geleden werd opgericht, was dat een zoveelste steekvlam in de nasleep van de zaak-Dutroux. Men wist wel dat er zoiets bestond als pedofiele priesters. Het fenomeen was beschreven in buurlanden, waarom zou het hier dan niet bestaan? Het duurde tot in 2000 voor de Commissie echt was geïnstalleerd, en documenten uit die tijd tonen aan hoe ze ongeveer permanent in een conflictsituatie verkeerde met de bisschoppen.

Filters

Voor een klacht bij de Commissie terechtkwam, dienden een paar filters te worden gepasseerd, zoals een telefonische noodlijn waarvan vandaag niemand nog kan zeggen wie de telefoon opnam, hoeveel meldingen er waren, waar die werden geregistreerd en of daar nog ergens notities van bestaan.

Voorzitster Godelieve Halsberghe, een magistrate van overduidelijke christelijken huize, kreeg op negen jaar tijd exact 34 dossiers te verwerken, en het is vandaag haar rotsvaste overtuiging dat dat maar een fractie is van wat er normaliter op haar af had moeten komen.

De klachten die tot bij de Commissie kwamen, waren nagenoeg allemaal al lang strafrechtelijk verjaard, of werden minstens bij een eerste rudimentaire rekensom als verjaard beschouwd. In de meeste gevallen streefde de oud-magistrate ernaar om de dader weg te halen uit elke vorm van pastorale werking en te verplichten om een therapie te volgen én de kosten voor de jarenlange medische nazorg voor het slachtoffer te vergoeden.

Documenten uit die tijd tonen hoe de bisschoppen bijna furieus reageerden op het idee dat de kerk pedofilieslachtoffers financieel zou moeten vergoeden. Binnen de Belgische bisschoppenconferentie bestond zoiets als een dienst voor begeleiding van religieuzen met ’persoonlijke, relationele en verslavingsproblemen’. Op 28 augustus schreef de verantwoordelijke van die dienst, Jacques Coens, een brief aan Halsberghe. Zij was kort daarvoor geconfronteerd met een slachtoffer dat jaren in de psychiatrie had doorgebracht. De betrokken priester-dader deed niet eens de moeite om de feiten te betwisten. (Hij bleef erbij dat zijn dertienjarige bedpartner zelf ’toenadering had gezocht’.) In zijn brief meldde Coens dat er geen sprake kon zijn van een schadevergoeding: "Steun onder de vorm van een vrijwillige geldelijke tussenkomst zou ik uitsluiten, zowel om juridische als om praktische redenen. Juridisch zou het, alle voorzorgen ten spijt, aangevoerd worden als erkenning van aansprakelijkheid. Praktisch: zou aanleiding geven tot de vermenigvuldiging van claims." Er waren blijkbaar momenten, tien jaar geleden al, waarop kerkelijke verantwoordelijken op zijn minst een vaag idee hadden van de omvang van het probleem.

Vorig jaar trad Peter Adriaenssens aan als nieuwe, kordatere voorzitter van de Commissie. De naar eigen zeggen moegetergde Godelieve Halsberghe had inmiddels haar ontslag gegeven. In een afscheidsbrief blikte ze terug op tien jaar vechten tegen de bierkaai: "Door het afleggen van de geloften van kuisheid, armoede en gehoorzaamheid behoren religieuzen en priesters tot een superieure kaste, bijgevolg kunnen zij niet verplicht worden om schadevergoedingen te betalen."

En nu was er dus kinderpsychiater Peter Adriaenssens als nieuwe voorzitter. Waren de Belgische geestelijken ergens onderweg van mening veranderd, of zou hij ze zelf veranderen? Was het nu eindelijk menens met de strijd tegen seksueel misbruik?
"Ik zag hem donderdagavond op zijn persconferentie verkondigen dat hij slachtoffers altijd eerst vraagt of hun verhaal wel of niet doorgespeeld mag worden aan het gerecht", zegt een collega-kinderpsychiater. "Ik wist niet wat ik hoorde. Geen enkele hulpverlener kan of mag zoiets beloven. Er bestaat wel zoiets als medische geheimhouding, zeker, maar dit is een belofte die je gewoon niet kunt maken. Het feit alleen dat je een slachtoffer voor die keuze stelt, is een deontologische fout. Als een parket besluit te denken dat ergens een misdrijf is gepleegd, dan moet je als hulpverlener wijken voor dat parket."

Operatie Kelk

Operatie Kelk werd gepland op maandag 14 juni, daags na de verkiezingen. Onder speurders werd gediscussieerd over de te volgen strategie. Hier viel de beslissing om behalve op het aartsbisdom ook binnen te vallen bij de bekende kinderpsychiater. "Wij hebben zeer veel respect voor de professionele merites van deze man", zegt een goedgeplaatste gerechtelijke bron. "Maar we moeten ons misschien eens dringend schikken naar de rol die wij in deze samenleving vervullen. Het is niet Peter Adriaenssens die beslist of een pedofiliedossier verjaard is. Het is ook niet Jos de politieman die dat gaat doen, of meneer de onderzoeksrechter. Binnen onze rechtsstaat hebben we daar rechtbanken voor."

"Verjaring is geen wiskunde. Wie vijftien jaar geleden verkrachtte, gewoon pastoor bleef en steeds weer nieuwe slachtoffers maakte, bezondigt zich aan een voortdurend misdrijf. Weg verjaring. Waar haalt de kerk de overtuiging vandaan dat ze met haar commissie-Adriaenssens even een van de meest fundamentele pijlers van onze rechtsstaat mag by-passen? Wat is dat voor iets, zo’n soort privérechtbankje dat even tussen de kerk en de justitie in gaat staan en hoogst autonoom gaat bepalen wat het beste is voor daders en slachtoffers? Dat is de discussie die op die vergadering is gevoerd."

De 475 dossiers liggen nu ergens op een tafel in de kantoren van de federale politie in Brussel. Met de inbeslagname is de commissie monddood gemaakt en kan ze de facto niet meer functioneren. "En dat is ook gewoon beter zo", vindt onze bron. "Het is niet de kerk die gaat oordelen of de kerk in deze 475 dossiers correct heeft gehandeld. Wij stellen voor dat de bevoegde rechtbanken dat nu eens gaan doen."
print

Marsipulami
27-06-10, 21:20
Paus vindt actie Belgisch gerecht "betreurenswaardig"

27/06/10 15u23

Nadat het Vaticaan al eerder in een mededeling zijn verontwaardiging had uitgedrukt over de huiszoekingen van het Belgisch gerecht, mengt nu ook de paus zich in het debat. Volgens Benedictus XVI waren de invallen "verrassend en betreurenswaardig", zo schreef hij in een brief aan aartsbisschop André-Joseph Léonard.

"Mijn beste broeder in het bisschopsambt en alle bisschoppen van België, ik wil mijn steun en mijn solidariteit uitdrukken in deze droevige tijden, waarin, met bepaalde verrassende en betreurenswaardige modaliteiten, huiszoekingen zijn verricht in onder meer de kathedraal van Mechelen en de lokalen waar de Belgische bisschoppen in algemene vergadering bijeen waren", luidt de brief die de paus naar Léonard stuurde.

"Tijdens deze vergadering moesten onder andere feiten gelieerd aan het misbruik van kinderen door leden van de kerk behandeld worden. Ik heb al verschillende keren herhaald dat deze ernstige feiten zowel burgerrechtelijk als kerkrechtelijk behandeld moeten worden, met wederkerig respect voor de eigenheid en de autonomie van elkeen."

Vrijdag deelde monseigneur Dominique Mamberti, die in het Vaticaan de diplomatieke dienst leidt, aan de Belgische ambassadeur bij de Heilige Stoel, Charles Ghislain, al mee dat het Vaticaan "verbijsterd" is over de huiszoekingen. Kardinaal Tarsicio Bertone, de nummer twee van het Vaticaan, zei dan weer dat de actie van het gerecht erger is dan wat onder communistische regimes gebeurt. (belga/kve)

Marsipulami
28-06-10, 00:36
Straffeloos

26/06/10 08u06

Monseigneur Léonard had een punt: het openbreken van het graf van kardinaal Mercier paste eerder in een verfilming van De Da Vinci Code dan in een ernstig politioneel onderzoek. Maar voor de rest blijft de argumentatie tegen de huiszoekingen eerder magertjes. Noch het privacy-, noch het verjaringsargument gelden immers. Het eerste wordt evengoed gegarandeerd door het gerecht, de beslissing over verjaring komt uitsluitend toe aan een magistraat. Het is ook vrij eigenaardig dat nu al beweerd wordt dat de huiszoeking een slag in het water zou zijn, omdat er geen nieuw "supergeheim bomdossier" zou zijn gevonden.

Wie zegt dat men daar naar op zoek was? Wat de speurders in kaart willen brengen, is de mogelijke systematiek in de manier waarop de katholieke kerk decennialang slachtoffers van seksueel misbruik genegeerd heeft, gemanipuleerd, of afgekocht met zwijggeld. Hoe ze op die manier medeplichtig was aan het helpen verzekeren van de straffeloosheid van misdrijven. Dat laatste is op zijn beurt een misdrijf.

En het is niet omdat de katholieke kerk er jaren mee is weggekomen, het is niet omdat het al decennia een publiek geheim is, het is niet omdat het een thema vormt in vele van onze grootste romans, dat het daarom geen misdrijf meer zou zijn.

Het gerecht heeft een al te lang achtergebleven signaal uitgezonden: dat het instituut kerk niet buiten en boven de wet staat. Zeker niet in dit soort zaken. Terwijl de kerk dat blijft denken. Dat blijkt bijvoorbeeld uit briefwisseling van mevrouw Godelieve Halsberghe, de vorige voorzitster van de Kerkelijke Commissie, toen ze bleef aandringen op morele en financiële schadevergoeding voor de slachtoffers door de daders en de kerk. "Bij herhaling", schrijft ze, "werd ons gezegd dat religieuzen en priesters door het afleggen van de geloften van kuisheid, armoede en gehoorzaamheid tot een superieure kaste behoren, en bijgevolg niet verplicht kunnen worden om schadevergoedingen te betalen."

Die denkwijze blijkt uit het feit dat de enige straf voor het jarenlang misbruik van een minderjarige door de Brugse bisschop een verblijf in een abdij is. Door het Vaticaan, dat meent dat ze de Belgische ambassadeur op het matje dient te roepen. Door te geloven dat een commissie in eigen rangen alles kan oplossen. Niemand betwijfelt de oprechtheid, de integriteit en de goede bedoelingen van Peter Adriaenssens. Maar dat neemt niet weg dat zijn commissie niet in de plaats van het gerecht kan treden.

Yves Desmet
Politiek commentator

Marsipulami
28-06-10, 08:32
Peter Adriaenssens houdt het voor bekeken

Belga ma 28/06/2010 - 06:42

Kinderpsychiater Peter Adriaenssens stapt op als voorzitter van de commissie voor de behandeling van klachten wegens seksueel misbruik in een pastorale relatie. Dat zegt hij in verschillende kranten. Ook de contactlijn voor meldingen van misbruik zou afgesloten zijn.

Vandaag komt de kerkelijke commissie tegen seksueel misbruik in de pastorale sfeer bijeen, kortweg de commissie-Adriaenssens. Die moet de moeilijke knoop doorhakken of ze in de huidige omstandigheden kan voortwerken. Afgelopen donderdag viel het parket van Brussel binnen bij de commissie en alle dossiers werden in beslag genomen.

"Wij hebben als lokaas gediend", concludeert Peter Adriaenssens in De Standaard, Het Nieuwsblad en Het Laatste Nieuws. Adriaenssens is voorzitter van de commissie en had deze nieuw leven ingeblazen.

De psychiater zegt dat hij de inbeslagname van alle dossiers als een grote blijk van wantrouwen ervaart. "Zoiets kunnen ze toch maar doen omdat ze ervan uitgaan dat wij ook zouden frauderen of zaakjes in de doofpot steken? Terwijl ik er juist een punt van heb gemaakt om in volledige transparantie te werken", aldus een diep ontgoochelde Adriaenssens.

Paus vroeg om uitleg

In Rome is de Belgische ambassadeur bij de Heilige Stoel op het matje geroepen door het Vaticaan. "De Paus wilde weten wat er hier in België aan de hand is", zegt ontslagnemend minister van Buitenlandse Zaken Steven Vanackere (CD&V). "Onze ambassadeur heeft in Vaticaanstad duidelijk uitgelegd dat er in België niet alleen een scheiding is tussen Kerk en staat, maar ook een scheiding der machten. Mocht blijken dat bij de huiszoekingen disproportionele dingen zijn gebeurd, dan is dat niet een probleem van het Vaticaan maar een probleem in België", aldus Vanackere.

Marsipulami
28-06-10, 11:54
Guerre des juges

De inval van het Brussels parket in het aartsbisdom Mechelen-Brussel blijft nazinderen. Meer en meer wordt duidelijk welke schade de gerechtelijke actie heeft aangericht, en dan hebben we het niet over de braaksporen aan de graftombes van kardinalen, en ook niet over de diplomatieke rel met het Vaticaan.


Dat besef lijkt wel hier en daar door te dringen, want de sussende geluiden waren niet van de lucht in het weekend, al is het ene al ongeloofwaardiger dan het andere. Zoals de geruststelling dat de gegevens van de slachtoffers die hun verhaal gedaan hebben bij de commissie Adriaenssens in goede handen zijn bij het gerecht.


Het gerecht heeft op dat vlak een hele reputatie. Daar kan de gedoodverfde toekomstige premier Elio Di Rupo van meespreken. In 1996, in de nasleep van de Dutroux-affaire, werd Di Rupo ‘genoemd’ in een zaak van seks met minderjarigen. Een maand lang ging de toenmalige vicepremier door de hel, tot bij onderzoek bleek dat er geen woord waar was van de beschuldigingen. De X1-affaire uit dezelfde periode was gelijkaardig, al werden daar geen ‘daders’ bij naam genoemd. Twee keer bleek dat onderzoekers zich door de eerste de beste fantast eender wat op de mouw lieten spelden, en dat meteen gretig doorbazuinden bij hun contacten in de pers, vóór de beweringen zelfs maar onderzocht waren. We willen best aannemen dat er sinds die jaren veel veranderd is bij het gerecht, maar veel vertrouwen geven deze precedenten toch niet.


Terecht is bij hulpverleners van allerhande vertrouwenscentra nu de schrik om het lijf geslagen. Zij behandelen immers allemaal dossiers die delicaat zijn en vaak een gerechtelijk hoekje hebben. De vraag moet ook gesteld worden wat eigenlijk de bedoeling was van de inbeslagname van de dossiers van de commissie-Adriaenssens. De huiszoekingen bij het aartsbisdom en in de kathedraal zijn nog te verklaren, als het parket er echt van overtuigd geraakt was dat de bisschoppen dossiers achterhielden en die ergens verborgen hadden.


Maar dat geldt niet voor de dossiers van de commissie. Hier is iets anders aan de hand. De commissie had een afspraak met de minister van Justitie, en met de procureurs-generaal die zelfs een federaal magistraat als contactpersoon hadden aangeduid. Dat was bekend. En toch neemt een andere magistraat het volledige hebben en houden van die commissie in beslag, met de boodschap voor de samenleving in het algemeen en de slachtoffers in het bijzonder dat die afspraken voor hem niet gelden. Er is iets aan de hand bij het gerecht.


Luc Standaert

Marsipulami
29-06-10, 00:22
YouTube- 'Les Prêtres' : Spiritus Dei