PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe energie voor iedereen



Danablue
25-06-10, 07:52
Hoi Allemaal,

Ik weet niet wie allemaal de Nieuwsbrief Groene Moslims krijgen.
Daarom stuur ik het maar even door. Er stond namelijk dit belangrijke initiatief in. Help svp met deze goede, groene actie die dwars door de partijen heen gaat. Er is wat haast geboden.
Bedankt!


Nederland krijgt nieuwe energie
Ben je ook voor een snellere overgang naar energie uit schone en onbeperkte bronnen zoals zon, wind, aardwarmte en duurzame biomassa? Onderteken dan op www.nederlandkrijgtnieuweenergie.nl het burgerinitiatief hiervoor. Met jouw steun brengen we samen een partijoverstijgende voorstel op de agenda van de Tweede Kamer. Nog voordat het nieuwe regeerakkoord gesloten wordt, zodat we het ijzer smeden als het heet is. Er zijn nog 24.000 steunbetuigingen nodig, dus stuur deze mail door naar zoveel mogelijk mensen.

Het feit dat wij als samenwerkende partijcommissies voor duurzame ontwikkeling en energie tot een partijoverstijgend voorstel zijn gekomen heeft achter de schermen al heel veel in beweging gebracht. Als bezorgde leden van CDA, ChristenUnie, D66, GroenLinks, PvdA, SGP en VVD zijn wij “van binnenuit” bezig om onze politieke leiders uit hun onderlinge loopgraven te halen door een realistisch, stimulerend en bindend perspectief te bieden waarin Nederland uiterlijk in 2050 kan en moet overstappen naar een volledige hernieuwbare energievoorziening. Vele rapporten tonen aan dat dit technisch kan, het is dus vooral een kwestie van politieke wil en moed om daarvoor de juiste maatschappelijke en economische voorwaarden te creëren. Wij vragen hen om leiderschap te tonen door niet alleen de crisis van vandaag te bestrijden maar ook de crisis van morgen te voorkomen. Deze energieomslag zal veel van ons land vergen, maar biedt ook belangrijke opbrengsten door ontkoppeling van de olieprijs, verbetering van onze internationale concurrentiepositie, nieuwe innovatieve werkgelegenheid en een gezonder leefmilieu. En dat zijn zaken die al onze partijen – van links tot rechts - nastreven.

Maar of ons partijoverstijgende initiatief ook concreet tot de door ons bepleite koerswijziging gaat leiden, zal de komende weken en maanden bepaald worden. De machtige lobby van de grote conventionele energieproducenten zit natuurlijk ook niet stil en pleit voor nieuwe kolen- en kerncentrales. Het is dus cruciaal dat wij onze politieke leiders nog tijdens de formatie de laatste duw in de goede richting geven. Je kunt ons daarbij helpen door deze mail naar zoveel mogelijk mensen door te sturen.

Samen kunnen we nu echt het verschil maken. Bij voorbaat dank voor jouw support.

Met vriendelijke groet,

Namens het Duurzaamheid Overleg Politieke Partijen



Marco Witschge

mark61
25-06-10, 08:01
groene moslims :vreemd:

Prima initiatief! Mag wel wat meer ruchtbaarheid aan worden gegeven, als jij het niet had gepost had ik het niet geweten.

Maar it ain't gonna happen. VVD en CDA hebben schijt aan het milieu, of de toekomst. Shell rules.

Danablue
25-06-10, 08:09
groene moslims :vreemd:

Prima initiatief! Mag wel wat meer ruchtbaarheid aan worden gegeven, als jij het niet had gepost had ik het niet geweten.

Maar it ain't gonna happen. VVD en CDA hebben schijt aan het milieu, of de toekomst. Shell rules.

Er zitten ook CDA en VVD mensen in dit initiatief!

De Shells, Totals en BP's roelen deze wurreld zolang wie let um.
(dat is Fries)

Kom op Mark, tekenen en doorsturen aan anderen. Geef die ruchtbaarheid. Het moet goed komen uiteindelijk. Het is een kleine moeite toch?

En dit geldt natuurlijk niet alleen voor Mark.

mark61
25-06-10, 08:14
Er zitten ook CDA en VVD mensen in dit initiatief!

De Shells, Totals en BP's roelen deze wurreld zolang wie let um.
(dat is Fries)

Kom op Mark, tekenen en doorsturen aan anderen. Geef die ruchtbaarheid. Het moet goed komen uiteindelijk. Het is een kleine moeite toch?

En dit geldt natuurlijk niet alleen voor Mark.

Geregeld.

Eke
25-06-10, 08:41
Ben je ook voor een snellere overgang naar energie uit schone en onbeperkte bronnen zoals zon, wind, aardwarmte en duurzame biomassa?



Het beste is om het NU even te doen, dat ondertekenen :)




Denk even aan al die zonnekracht vandaag. Dat is beschikbare ENERGIE.

Kernenergie is schoon, min of meer betrouwbaar, dag en nacht aanwezig ....maar de afval is GIGAtroep dat eeuwen blijft doorstralen...verziekende toestand dus.

Die leuke dakbedekkingen die vandaag de zon vangen geven geen smerige troep.
En morgen zal het nog beter gaan, dat opvangen en ook opslaan van groene energie.

Doe mee, Zonder jou komen we stemmen tekort .
Laten we invloed uitoefenen !!! Samen.




:hihi: Danablue, je raakt m'n enthousiasme. Bedankt voor je zinnige initiatief !

Danablue
25-06-10, 09:04
Ja wat leuk he Eke? Maar het is niet mijn initiatief hoor, bedank de mensen van Duurzaamheid Overleg Politieke Partijen en Marco Witschge.

Mark, wat jammer dat er geen bevestiging komt! Bij mij werkte het vanmorgen heel goed. Misschien wil je het later nog eens proberen?

Een tijdje geleden was er een econoom of historicus (of allebei) die op BNR zei dat na Pearl Harbour de Amerikaanse economie in zeer weinig tijd werd omgeschakeld. Ipv auto's werden opeens allerlei oorlogsdingen gemaakt. Die deskundige stelde dat we nu voor een crisis staan die nog groter en gevaarlijker is. We moeten heel snel omschakelen. Het kan, maar het gaat om politieke wil. En dat kan niet van een enkele partij afhangen. Daarom ben ik blij dat mensen uit de verschillende partijen elkaar hebben gevonden in dit initiatief. (en ook met de groene moslims trouwens) Dus ik steun dit graag.

Ik kan het nog niet betalen Eke, maar ik wil ook zo'n leuk glimmend dak. Tot nu toe doe ik het dan maar met een mobiel op zonne-energie. Je moet ergens beginnen. En ik ben wel aan het sparen.

Danablue
25-06-10, 09:08
Ha Mark het is nu wel gelukt? Top! Bedankt hoor!

mark61
25-06-10, 09:30
Ha Mark het is nu wel gelukt? Top! Bedankt hoor!

Ja ze zijn wat traag. Ik stuur het door. Je hoeft mij niet te bedanken, ik doe het voor mezelf :strik:

Ik vind energiepolitiek het belangrijkste onderwerp dat er is. Behalve milieu is het ook politiek. Nooit meer oorlogen voeren om je energievoorziening ah andere eind van de wereld veilig te stellen. En energie besparen kunnen we vergeten. Voor 2050 wordt gerekend op een toename van het verbruik met 50% tov. nu. Dat houd je niet tegen. Tot de olie op is. En wie nu al omschakelt heeft een enorme voorsprong. Ws. ook de enige manier om India en China nog ff op een afstand te houden :hihi:

Als Denemarken nu al 20% duurzaam doet kunnen wij dat helemaal. NL is rijker.

knuppeltje
25-06-10, 09:35
Ja ze zijn wat traag.

Bij mij niet.

Aftandse pc zeker? :)

mark61
25-06-10, 09:37
Bij mij niet.

Aftandse pc zeker? :)

:hihi: Eh, de gebruikte hardware is niet van invloed op de reactietijd van de site.

Danablue
25-06-10, 09:42
Zo'n beetje alle landen in de omgeving zijn verder dan wij.
En China en India werken hard aan wind- en fotovoltaïsche energie,
dus hopelijk komen hun voordelige zonnepanelen straks voor iedereen op de markt.
We moeten dan wel een slimmer electriciteitsnetwerk krijgen, want nu is het nog niet ingesteld op miljoenen kleine leveranciers en fluctuerend groot aanbod. Dat zullen we waarschijnlijk Europees moeten aanpakken, en Marokko betrekken. Is er hier geen wind dan is elders waarschijnlijk genoeg zonne- of getijdenenergie, en vice versa.
Als dat goed werkt zijn we trouwens minder gevoelig voor aanslagen.
Fijn voor de mensen die erg bang zijn voor terreur. Als overal de stroom vandaan komt, en mensen het ook thuis zelf maken, kan je niet alles plat leggen door een grote centrale te bombarderen. Al is een smart grid misschien softwarematig weer kwetsbaar.

Hebben ze het hier over gehad tijdens de campagnes? Ik heb het in ieder geval niet gehoord. Misschien Groen Links een beetje dus die hebben mijn stem gekregen. Terwijl ik SP lid ben.

Danablue
25-06-10, 09:43
Bij mij niet.

Aftandse pc zeker? :)

Heee Knuppel bedankt voor je actie!

mark61
25-06-10, 09:47
Zo'n beetje alle landen in de omgeving zijn verder dan wij.
En China en India werken hard aan wind- en fotovoltaïsche energie,
dus hopelijk komen hun voordelige zonnepanelen straks voor iedereen op de markt.
We moeten dan wel een slimmer electriciteitsnetwerk krijgen, want nu is het nog niet ingesteld op miljoenen kleine leveranciers en fluctuerend groot aanbod. Dat zullen we waarschijnlijk Europees moeten aanpakken, en Marokko betrekken. Is er hier geen wind dan is elders waarschijnlijk genoeg zonne- of getijdenenergie.
Als dat goed werkt zijn we trouwens minder gevoelig voor aanslagen.
Fijn voor de mensen die erg bang zijn voor terreur. Als overal de stroom vandaan komt, en mensen het ook thuis zelf maken, kan je niet alles plat leggen door een grote centrale te bombarderen. Al is een smart grid misschien softwarematig weer kwetsbaar.

Hebben ze het hier over gehad tijdens de campagnes? Ik heb het in ieder geval niet gehoord. Misschien Groen Links een beetje dus die hebben mijn stem gekregen. Terwijl ik SP lid ben.

We moeten niet weer op een andere manier afhankelijk worden van landen ver hier vandaan.

In België is dat al geregeld, allerlei bedrijven leveren stroom terug, en sommigen verdienen er zelfs netto aan (afname - teruglevering).

Ja nou ja decentrale opwekking is dan toch minder afhankelijk van het netwerk, als elke opwekker stand alone kan werken. Ik vraag me eigenlijk af, flatgebouwen kunnen geen windmolen op het dak trekken? Moet wat op te vinden zijn. Cellen kunnen er sowieso op.

Dingen als het plan-Lievense zorgen voor energiebuffers voor windloze periodes. Maar buffering is denk ik een groter probleem dan opwekking. Vroeger werd er daarom veel onderzoek gedaan naar supergeleiding, maar dat is in het slop geraakt geloof ik.

Danablue
25-06-10, 09:53
Het schijnt dat elektrische auto's, indien massaal aanwezig natuurlijk, een deel van de buffer kunnen zijn.
Mijn karretje staat al de hele week stilletjes voor de deur omdat ik deze week thuis werk.

Duitsland heeft ook goede regelingen. Bij ons zijn er alleen knipperlichtachtige subsidieregelingen, daar winnen we de oorlog niet mee.

Ik heb liever een chinees zonnepaneel dan geen zonnepaneel eigenlijk.
En als het chinese paneel eenmaal op mijn dak ligt ben is de enige Chinees waarvan ik nog afhankelijk ben die waar ik mijn heerlijke nasi haal.

mark61
25-06-10, 09:59
Het schijnt dat elektrische auto's, indien massaal aanwezig natuurlijk, een deel van de buffer kunnen zijn.
Mijn karretje staat al de hele week stilletjes voor de deur omdat ik deze week thuis werk.

Duitsland heeft ook goede regelingen. Bij ons zijn er alleen knipperlichtachtige subsidieregelingen, daar winnen we de oorlog niet mee.

Ik heb liever een chinees zonnepaneel dan geen zonnepaneel eigenlijk.
En als het chinese paneel eenmaal op mijn dak ligt ben is de enige Chinees waarvan ik nog afhankelijk ben die waar ik mijn heerlijke nasi haal.

Nou die technologie moeten we zelf ontwikkelen hoor. Ik heb gewoon liever onze eigen zonnepanelen, anders kunnen we die Chinese niet meer betalen straks.

Bij electrische auto's is dat gehannes met die inefficiënte accu's nog steeds een probleem. Dure, vervuilende stoffen gaan erin. Die ook weer eindig zijn. Korte actieradius, lange laadtijd. Moet je weer accu's gaan wisselen als je even naar Spanje wilt.

Daarom zie ik meer in waterstofmotoren. Veel minder investeringen (je hoeft niet het hele wagenpark te vervangen, het vereist een kleine aanpassing aan bestaande motoren), en je rijdt niet rond met honderden kilo's aan accu's. Bestaande infrastructuur aan tankstations kunnen eenvoudig overschakelen. Enfin, nou krijg ik Tomas achter me aan.

Danablue
25-06-10, 10:06
Ja, waterstof kunnen we natuurlijk maken met zonne-energie.

Het gaat wel snel beter hoor met die actie-radius enzo. Byd (oh oh alweer die Chinezen) timmert flink aan de weg.
Het is zo lekker stil, elektrisch. Maar ja ik heb een lift in een elektrische Lotus Elise gekregen en ben nu zwaar bevooroordeeld ten gunste van elektrisch.

Waar ik nu wel voor spaar is de Piaggio hybride, een motorscooter met twee voorwielen. Rijdt 1 op 60. Lekker tussen de files door.
Ik zie me al helemaal rijden, als ik dat motorrijbewijs heb. Ok, sparen voor zonnepanelen en voor de Piaggio en voor motorrijles. Mmmm. Hopelijk gaat China een goedkopere versie bouwen!

mark61
25-06-10, 10:10
Ja, waterstof kunnen we natuurlijk maken met zonne-energie.

Het gaat wel snel beter hoor met die actie-radius enzo. Byd (oh oh alweer die Chinezen) timmert flink aan de weg.
Het is zo lekker stil, elektrisch. Maar ja ik heb een lift in een elektrische Lotus Elise gekregen en ben nu zwaar bevooroordeeld ten gunste van elektrisch.

Waar ik nu wel voor spaar is de Piaggio hybride, een motorscooter met twee voorwielen. Rijdt 1 op 60. Lekker tussen de files door.
Ik zie me al helemaal rijden, als ik dat motorrijbewijs heb. Ok, sparen voor zonnepanelen en voor de Piaggio en voor motorrijles. Mmmm. Hopelijk gaat China een goedkopere versie bouwen!

Nog meer werkloze Italianen? Moeten wij dat weer gaan betalen :hihi:

Bar
25-06-10, 10:35
Nou die technologie moeten we zelf ontwikkelen hoor. Ik heb gewoon liever onze eigen zonnepanelen, anders kunnen we die Chinese niet meer betalen straks.

Bij electrische auto's is dat gehannes met die inefficiënte accu's nog steeds een probleem. Dure, vervuilende stoffen gaan erin. Die ook weer eindig zijn. Korte actieradius, lange laadtijd. Moet je weer accu's gaan wisselen als je even naar Spanje wilt.

Daarom zie ik meer in waterstofmotoren. Veel minder investeringen (je hoeft niet het hele wagenpark te vervangen, het vereist een kleine aanpassing aan bestaande motoren), en je rijdt niet rond met honderden kilo's aan accu's. Bestaande infrastructuur aan tankstations kunnen eenvoudig overschakelen. Enfin, nou krijg ik Tomas achter me aan.
Door de boil-off van een waterstofeconomie is de ozonlaag binnen notime verdwenen.
Dan zijn we ook meteen waar we uiteindelijk moeten wezen. Een paar miljoen overlevenden ondergronds met voldoende olie voor een leuk leven.

Danablue
25-06-10, 10:41
He Bar? Leg eens uit? Bij electrolyse van H2O komen komen toch alleen H en O vrij? Geen CFK's en dergelijk tuig?
Hoe zit dat dan met die ozonlaag?

mark61
25-06-10, 11:00
Door de boil-off van een waterstofeconomie is de ozonlaag binnen notime verdwenen.
Dan zijn we ook meteen waar we uiteindelijk moeten wezen. Een paar miljoen overlevenden ondergronds met voldoende olie voor een leuk leven.

Qué? Je produceert waterstof en zuurstof. Waterstof wordt met zuurstof verbrand tot H2O. En dan?

Danablue
25-06-10, 16:25
Bar is even een stukje fietsen maar ik heb gevonden dat er volgens een wetenschapster inderdaad een probleem bestaat met de brandstofcel.
Deze "lekt" waterstof en dat schijnt inderdaad niet zo fijn te zijn voor de ozonlaag, waardoor het herstel van de aanslag met CFK's helaas te niet zou worden gedaan. Ook is nog de vraag wat er met bepaalde bodembacteriën gebeurt. (maakt met zich nu met alle antibiotica en rotzooi ook te weinig druk over maar goed).

Er moeten dus niet-lekke brandstofcellen komen, anders werken we ons in nieuwe ellende.

Wat niet wegneemt dat we allemaal moeten tekenen op
www.nederlandkrijgtnieuweenergie.nl

John2
25-06-10, 16:35
Ook maar even getekend, heb nu alleen een probleempje, ik kreeg deze mail terug

Beste John2

U heeft zojuist uw steun aan het initiatief "Nederland krijgt nieuwe energie" bevestigd.
Wij zouden het waarderen als u zoveel mogelijk vrienden en bekenden oproept om mee te doen aan onze aktie. U kunt dit op verschillende manieren doen, bijvoorbeeld door simpelweg onderstaande tekst door te mailen:

Tja en ik heb geen vrienden of bekenden ;)

mark61
25-06-10, 16:45
Bar is even een stukje fietsen maar ik heb gevonden dat er volgens een wetenschapster inderdaad een probleem bestaat met de brandstofcel.
Deze "lekt" waterstof en dat schijnt inderdaad niet zo fijn te zijn voor de ozonlaag, waardoor het herstel van de aanslag met CFK's helaas te niet zou worden gedaan. Ook is nog de vraag wat er met bepaalde bodembacteriën gebeurt. (maakt met zich nu met alle antibiotica en rotzooi ook te weinig druk over maar goed).

Er moeten dus niet-lekke brandstofcellen komen, anders werken we ons in nieuwe ellende.

Wat niet wegneemt dat we allemaal moeten tekenen op
www.nederlandkrijgtnieuweenergie.nl

Brandstofcel is weer een ander verhaal. Ik had het gewoon over de bestaande automotoren.

Eke
25-06-10, 16:47
J Maar ja ik heb een lift in een elektrische Lotus Elise gekregen en ben nu zwaar bevooroordeeld ten gunste van elektrisch.


Ik zie me al helemaal rijden, als ik dat motorrijbewijs heb. Ok, sparen voor zonnepanelen en voor de Piaggio en voor motorrijles. Mmmm. Hopelijk gaat China een goedkopere versie bouwen!

Opeens valt het dubbeltje ... Een lift in een Lotus Elise...en het ding is al zo laag...

En motorrijles voor de Piaggo..terwijl je juist met autorijbewijs B op de MP3 LT mag rijden !

Jij hebt die Lotus niet..En ook geen ingebouwde lift :hihi:.. En je zult zeker je rijbewijs nog moeten halen...

Hier ligt m'n man dwars voor die zonnepanelen....we wachten totdat ze betaalbaarder zijn. Hij wil z'n vakantie er niet voor opgeven :) Er zijn mensen die hebben zelf zonne-energie nodig om op te laden !

Je hebt het over goedkope zonnecellen uit China....Maar als ze hier nu al aan het ontwikkelen zijn--waarom zouden we die dan niet kopen ?Hebben we ook de service. En zij hebben hun banen. Het afzetgebied van China is toch al reuze groot.
Ik ben er niet zo blij mee hoe ze het Kruidvat runnen. Personeelsbeleid, bv.

Terug naar het topiconderwerp.
Als iedereen doorstuurt dan heb je toch zeker een heleboel handtekeningen !
Ik ga het ook nog doen dit weekend.

Joesoef
25-06-10, 17:00
Je hebt het over goedkope zonnecellen uit China....Maar als ze hier nu al aan het ontwikkelen zijn--waarom zouden we die dan niet kopen ?Hebben we ook de service. En zij hebben hun banen. Het afzetgebied van China is toch al reuze groot.

Als je interesse hebt op dat gebied, lees een in het volgende topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1373318 . Hier zitten de echte experts.

Eke
25-06-10, 17:07
Ook maar even getekend, heb nu alleen een probleempje, ik kreeg deze mail terug


Tja en ik heb geen vrienden of bekenden ;)


Ha, de leugen van het zeehondje met de grote ronde ogen :hihi: Die had je nog niet gebruikt, John.

Als je wat copietjes print kun je die bij je buren afleveren en meteen even kennis maken. Ook geef je die aan de meisjes achter de kassa in je buurtwinkel (zonder je telefoonnummer !)

Tomas
25-06-10, 17:13
Brandstofcel is weer een ander verhaal. Ik had het gewoon over de bestaande automotoren.

Een auto loopt niet zuiniger op waterstof. Integendeel eerder. Daarentegen is bij het produceren van waterstof energie nodig. Als je dat niet met groenestroom doet dan heb je 30-40% meer vuile energie nodig om een benzine auto op waterstof te laten lopen. En dan heb zijn de extra kosten voor het vloeibaar maken, extra lastige transport, extra lastige opslag, de verliezen aan vervluchtiging etc etc. De waterstofeconomie is al een tijdje een doodlopende weg. Leer gewoon leven met de voorlopige beperkte actieradius van batterijen. Hoe vaak rij je meer dan 300km per dag? En binnen een paar jaar is dat ook over. En waterstof blijft altijd een klote gas.

Eke
25-06-10, 17:18
Als je interesse hebt op dat gebied, lees een in het volgende topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1373318 . Hier zitten de echte experts.

Joesoef, dat is een link met een helder verhaal ! Ga ik nog rustig doorlezen.

Die energy-ball die wil ik graag op het schuurtje hebben. Mooi ding om te zien.

John2
25-06-10, 17:38
Ha, de leugen van het zeehondje met de grote ronde ogen :hihi: Die had je nog niet gebruikt, John.

Als je wat copietjes print kun je die bij je buren afleveren en meteen even kennis maken. Ook geef je die aan de meisjes achter de kassa in je buurtwinkel (zonder je telefoonnummer !)

Zonder mijn telefoonnummer is geen probleem, ze bezorgt de boodschappen ook dus weet waar ik woon :hihi:
http://headlines.nos.nl/documents/ff/a2/ffa245cbb46def76249fc814ac4529bf.small.jpg

Danablue
25-06-10, 19:21
En motorrijles voor de Piaggo..terwijl je juist met autorijbewijs B op de MP3 LT mag rijden !


Terug naar het topiconderwerp.
Als iedereen doorstuurt dan heb je toch zeker een heleboel handtekeningen !
Ik ga het ook nog doen dit weekend.

Ja, die MP3 LT is leuk! Maar nog niet in hybride.

En er komen vast bergen handtekeningen.

Danablue
25-06-10, 19:28
Als je interesse hebt op dat gebied, lees een in het volgende topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1373318 . Hier zitten de echte experts.

Nou zeg dat wel, die zijn hard-core zeg!

Die energy bal is zelfs wel leuk om te zien.

mark61
26-06-10, 09:24
Een auto loopt niet zuiniger op waterstof. Integendeel eerder. Daarentegen is bij het produceren van waterstof energie nodig. Als je dat niet met groenestroom doet dan heb je 30-40% meer vuile energie nodig om een benzine auto op waterstof te laten lopen. En dan heb zijn de extra kosten voor het vloeibaar maken, extra lastige transport, extra lastige opslag, de verliezen aan vervluchtiging etc etc. De waterstofeconomie is al een tijdje een doodlopende weg. Leer gewoon leven met de voorlopige beperkte actieradius van batterijen. Hoe vaak rij je meer dan 300km per dag? En binnen een paar jaar is dat ook over. En waterstof blijft altijd een klote gas.

Nee, dat is zo. Maar dat is mijn zorg niet, ik ga uit van goedkope groene energie-opwekking. Ik denk dat de kosten daarvan al snel enorm terug gaan lopen, bij massale toepassing, investering in onderzoek, massaproductie...

Ideaal is het niet, maar wel een stuk goedkoper en bruikbaarder op korte termijn, schat ik. Electrisch rijden is dan iets voor over 50-100 jaar.