PDA

Bekijk Volledige Versie : Max Pam: Het plezier van mijn voorhuid!



Ron Haleber
25-06-10, 08:39
Van mijn voorhuid heb ik altijd veel plezier gehad

Max Pam (http://www.maroc.nl/opinie/auteur/show/id/41/Max++Pam), 24-06-2010 14:19
reageer (http://www.maroc.nl/forums/#reactieformmarker) 34 reacties (http://www.maroc.nl/forums/#reactiemarker)

Jongen, na je achttiende ga je maar je gang, al doe je het met een broodmes
In zijn boek From the Ashes of Sobibor beschrijft Thomas Blatt hoe hij, vijftien jaar oud, probeerde te vluchten voor de razzia’s in zijn Poolse geboortestad Izbica. Hij weet een treinkaartje te bemachtigen, maar vlak voor de grens wordt hij aangesproken door de conducteur die hem sommeert de broek te laten zakken.

Er zit voor Blatt niets anders op, om middenin de trein en ten overstaan van de andere reizigers, gehoor te geven aan wat hem is bevolen. En inderdaad: Blatt is besneden. Hij wordt uit de trein gehaald en via allerlei gevangenissen komt hij tenslotte terecht in het vernietigingskamp Sobibor. Hij is daar een van de weinigen die zal overleven.

Biefstuk
Wat Blatt is overkomen, was na de oorlog voor veel Joden een reden zich niet meer te laten besnijden. Mijn vader was nog besneden, ik niet. Dat konden wij met genoegen vaststellen als wij op een zondagochtendwandeling in het bos samen tegen een boom stonden te pissen.
Van mijn voorhuid heb ik altijd veel plezier gehad, al begreep ik toen niet welke wereld erachter zat. Het masturberen mét voorhuid lijkt me gemakkelijker. Anders dan Portnoy heb ik voor de zelfbevrediging nooit een biefstuk uit de ijskast nodig gehad.

Wel heb vaak gedacht aan wat mijn vader tegen mij zei, toen wij daar tegen die boom stonden te pissen: ‘Als God de man wil zien zonder voorhuid, dan had hij de man wel zonder voorhuid geschapen.’ De God van het Oude Testament had mijn vader toen al lang verlaten – en vice versa.

Puur ritueel
Het besnijden, zoals dat gebeurt bij de joden en moslims is een puur rituele aangelegenheid. Het is een orthopraxis, waarbij het er niet om gaat de juiste leer te volgen, maar om de sacrale handelingen in de juiste volgorde uit te voeren. Bij de ene stam loop je links om de totempaal, bij de andere stam rechtsom. Bij de ene stam eet je geen varkensvlees, bij de andere stam eet je juist wel varkensvlees.

Bij de ene stam snijd je een stukje van je voorhuid af, bij de andere stam snijd je een stukje van je neus af, of probeer je de lippen van de mond uit te rekken. Inhoudelijk hebben die rituelen geen betekenis.
Bij de ene stam snijd je een stukje van je voorhuid af, bij de andere een stukje van je neus
Het gaat erom dat er iets verboden wordt (of juist bevolen), maar wát verboden wordt, dat is cultureel bepaald. En dus overal verschillend.

Behoefte
Van oudsher proberen besnijders ons wijs te maken dat de besnijdenis allerlei positieve bijwerkingen heeft. Ik las ooit dat ‘de ingreep niet het resultaat is van een wrede woestijngod, maar is gegroeid uit de ervaring dat in zand en wind de besnijdenis veel narigheid voorkomt’. De claim dat besnijdenis uit een hygiënische behoefte voortkomt, heeft vele gedaanten aangenomen. Tegenwoordig hoor je dat de besnijdenis bescherming biedt tegen aids, herpes en nog talloze andere infectieziekten.

De artsen Ron van der Wieken en Roos van der Wieken-De Leeuw beschreven vorige week in deze krant de besnijdenis bijna als een wondermiddel.

Flauwekul
Toch kun je gevoeglijk aannemen dat vrijwel alle medische zegeningen die aan de besnijdenis worden toegeschreven, berusten op flauwekul. Het is ook niet voor niets dat de artsenorganisatie KNMG ook het besnijden van jongetjes wil ontmoedigen. Het woord verbieden durft men nog niet in de mond te nemen, want dan gaan al diegenen die met zo’n ingreep de vrijheid van godsdienst van het nog onmondige kind met voeten treden, verontwaardigd roepen dat de hele vrijheid van godsdienst in het geding is.

Er zijn talloze onderzoeken waaruit de nadelen van circumcisie schrijnend naar voren komen. Besnijdenis is een onaangename ervaring die tot ernstig letsel kan leiden, zeker als het ook nog eens gebeurt op de ouderwetse rituele manier. Er zijn veel kwakzalvers op de markt. Het is trouwens niet ongewoon dat besneden jongetjes, ook bij een geslaagde ingreep, zo lang blijven huilen dat er een darmperforatie optreedt. In veel gevallen is het resultaat van jongensbesnijdenis net zo ingrijpend als bij het besnijden van vrouwen.

Kletspraat
Als laatste argument komen de verdedigers van het besnijden altijd uit bij zulke vage kletspraat als ‘de eigen identiteit die moet worden vormgegeven’. Alsof de eigen identiteit ineens verdwenen zou zijn, als de besnijdenis pas na je achttiende wordt uitgevoerd. Bij doopsgezinden mag je de doop – als een daad van vrije wil – ook pas ondergaan op die leeftijd. Jongen, na je achttiende ga je maar je gang, al doe je het met een broodmes.



Gerelateerde artikelen:
Is mannenbesnijdenis wel acceptabel? (http://www.maroc.nl/opinie/artikel/show/id/2532/Is+mannenbesnijdenis+wel+acceptabel%3F)
Genitale verminking vereist gerichte aanpak (http://www.maroc.nl/opinie/artikel/show/id/2538/Genitale+verminking+vereist+gerichte+aanpak)
Heilige huisjes (http://www.maroc.nl/opinie/artikel/show/id/2717/Heilige+huisjes)
Jongensbesnijdenis is riskant (http://www.maroc.nl/opinie/artikel/show/id/6033/Jongensbesnijdenis+is+riskant)
Maandag: Besnijden (http://www.maroc.nl/opinie/artikel/show/id/6062/Maandag%3A+Besnijden)

knuppeltje
25-06-10, 09:32
Van mijn voorhuid heb ik altijd veel plezier gehad

Wees er blij mee dan, moeten wij dat perse weten? :fpotver:

mark61
25-06-10, 09:42
Inhoudelijk hebben die rituelen geen betekenis.

Dat is niet waar. Bij veel volkeren zijn rites de passage een test van moed, uithoudingsvermogen, vindingrijkheid etc. Die bevestigen de overgang naar volwassenheid.

Bij bendes, joden en moslims staat het voor absolute, blinde onderwerping aan de grillen van de Leider.

Tomas
25-06-10, 09:45
Dat is niet waar. Bij veel volkeren zijn rites de passage een test van moed, uithoudingsvermogen, vindingrijkheid etc. Die bevestigen de overgang naar volwassenheid.

Bij bendes, joden en moslims staat het voor absolute, blinde onderwerping aan de grillen van de Leider.

Dat ligt er maar aan wat ie met 'inhoudelijk' bedoelt. Het amputeren van de voorhuid om b.v. auto te mogen rijden is wat anders dan een rij examen af moeten leggen. Dat laatste betekent inhoudelijk iets anders dan het eerste.

mark61
25-06-10, 09:49
Dat ligt er maar aan wat ie met 'inhoudelijk' bedoelt. Het amputeren van de voorhuid om b.v. auto te mogen rijden is wat anders dan een rij examen af moeten leggen. Dat laatste betekent inhoudelijk iets anders dan het eerste.

Ja, dat is zo. Maar bij de eerste categorie die ik noem zijn de beproevingen min of meer zinvol. Voorhuidamputatie is wat vager, dat is dus de bereidheid de geschiftste dingen te doen omdat de baas dat vraagt. Das wel inhoudelijk maar niet ehm functioneel gerelateerd dan.

Abu_Hurayrah
25-06-10, 10:35
Bij de ene stam snijd je een stukje van je voorhuid af, bij de andere stam snijd je een stukje van je neus af, of probeer je de lippen van de mond uit te rekken. Inhoudelijk hebben die rituelen geen betekenis.
Bij de ene stam snijd je een stukje van je voorhuid af, bij de andere een stukje van je neus
Het gaat erom dat er iets verboden wordt (of juist bevolen), maar wát verboden wordt, dat is cultureel bepaald. En dus overal verschillend.

Er wordt hier gedaan alsof de besnijdenis een stammen-aangelegenheid is, wat niet waar is. De besnijdenis, en dan beperk ik mij tot de Moslims, wordt gepraktiseerd naar het voorbeeld van Ibrahim (Abraham) 'alayhi salam, die op late leeftijd tot deze practicum door Allah geïnspireerd werd en het derhalve op zichzelf uitvoerde.

De hygiënische voordeel die door deze handeling genoten wordt is niet te verwaarlozen, daar de staat van spirituele hygiëne een voorwaarde is voor iedere verplichte en vrijwillige gebed tot Allah.

mark61
25-06-10, 11:02
Er wordt hier gedaan alsof de besnijdenis een stammen-aangelegenheid is, wat niet waar is. De besnijdenis, en dan beperk ik mij tot de Moslims, wordt gepraktiseerd naar het voorbeeld van Ibrahim (Abraham) 'alayhi salam, die op late leeftijd tot deze practicum door Allah geïnspireerd werd en het derhalve op zichzelf uitvoerde.

De hygiënische voordeel die door deze handeling genoten wordt is niet te verwaarlozen, daar de staat van spirituele hygiëne een voorwaarde is voor iedere verplichte en vrijwillige gebed tot Allah.

En dat was geen stammenaangelegenheid omdat? Als er één godsdienst stamgerelateerd is is het het jodendom wel, volgens eigen zeggen notabene. Ongeacht het verhaal dat ze bij die gewoonte hebben verzonnen.

Dat de Profeet dat wel een lollige gewoonte vond om over te nemen staat daar volledig los van.

Spirituele hygiëne betekent niets. Hak dan een arm af, ken ook.

Abu_Hurayrah
25-06-10, 11:16
En dat was geen stammenaangelegenheid omdat?
Dat zeg ik, het was geïnspireerd door Allah, wat dus wil zeggen dat het niet een van de voorouders overgenomen gebruik is. Bovendien kent de Islam geen voorschriften die aan bepaalde stammen alleen gericht zijn. De Islam is met de Profeet Mohammed salAllahu 'alayhi wa salam als de verzegeling van gestuurde Profeten in tegenstelling tot het Joden- en Christendom aan de hele mensheid geopenbaard, voor alle tijden.


Als er één godsdienst stamgerelateerd is is het het jodendom wel, volgens eigen zeggen notabene. Ongeacht het verhaal dat ze bij die gewoonte hebben verzonnen.

Het Jodendom was inderdaad aan een volk gestuurd, dat zal ik niet ontkennen. Maar Abraham was geen Jood en dat is waarschijnlijk wat jij denkt. In deze is het dan goed te weten dat Abraham de vader was van Ismael en Isaak. Mozes, zijn nageslacht en zijn voorvaderen, stammen van Isaak af, terwijl Mohammed salAllahu 'alayhi wa salam de directe afstammeling is van Ismael.

In de Koran wordt de overtuiging van Ibrahim omschreven als Haneef en dat betekent iemand die het alleenrecht tot aanbidding aan alleen Allah toekent. De Joden worden in de Koran Yahud genoemd en dat komt van het woordje hudna af, wat vergeving betekent.


Dat de Profeet dat wel een lollige gewoonte vond om over te nemen staat daar volledig los van.

Er zijn wel meerdere dingen van voorgaande Profeten overgenomen in de Islam. De Islam proclameert zich dan ook niet als nieuwe religie, maar als de voltooiing van het zuiveren van de authentieke religie, zoals die aan alle Profeten geopenbaard was.


Spirituele hygiëne betekent niets. Hak dan een arm af, ken ook.

Alles in de Islam heeft een achterliggende reden, veel van die redenen zijn bekend en een deel daarvan alleen bij de mensen die zich diepgaand erin hebben verdiept, dan wel spiritueel door Allah geleid zijn om tot het juiste inzicht te komen.

mark61
25-06-10, 11:31
Dat zeg ik, het was geïnspireerd door Allah, wat dus wil zeggen dat het niet een van de voorouders overgenomen gebruik is.

Wetenschappelijk gezien is dat geklets, op zoveel plaatsen komt besnijdenis voor, en zeker al voor de drie bekende godsdiensten.

De profeet heeft op eigen houtje dit overgenomen, het is dan ook soenna, niet fard. Kom es met een voorschrift uit de Koran? :vreemd:

Abu_Hurayrah
25-06-10, 11:45
Wetenschappelijk gezien is dat geklets, op zoveel plaatsen komt besnijdenis voor, en zeker al voor de drie bekende godsdiensten.

De profeet heeft op eigen houtje dit overgenomen, het is dan ook soenna, niet fard. Kom es met een voorschrift uit de Koran? :vreemd:

Abraham gaat heel ver terug de tijd in hoor, het is de voorvader van Mozes, Jacob, Jozef, Jezus, Mohammed en meer. Dit is overigens geen ontkenning van de bewering dat besnijdenis elders al eerder voor zou zijn gekomen, al zou dat zo zijn, wat heel goed mogelijk is, dan doet dit niets af aan de status van Abraham als voorvader van de drie grootste "monotheïstische" godsdiensten.

Islamitisch gezien is het incorrect om alleen de Koran als bron van de Islam te nemen, de Koran onderscheid zich van de Hadith in dat de Koran het letterlijke Woord is van Allah en een staat van perfectie bereikt in redekunst, maar dat diskwalificeert de uitleg/praktijk op de Koran en de aanvulling op de Koran - de Hadith/Soennah, waarnaar de Koran zelf verwijst als de wijsheid, niet.