PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Helft Marokkaanse jongemannen in aanraking met politie'



j00zeven
25-06-10, 16:49
'Helft Marokkaanse jongemannen in aanraking met politie'

Meer dan de helft van de Marokkaanse jongens in Nederland is vóór zijn 22ste in aanraking geweest met de politie.

Bij een derde van deze groep gebeurde dat zelfs vijf keer of vaker. Dat blijkt uit onderzoek dat is gepubliceerd in het Tijdschrift voor Criminologie.

De onderzoekers hebben de gegevens gebruikt van iedereen die in 1984 is geboren, en gingen na hoe vaak zij tussen hun 12e en 22ste in aanraking zijn geweest met de politie.

In totaal is 23 procent van alle jongens in aanraking geweest met de politie. Voor meisjes is dat vijf procent.

Voor jongeren van niet-Nederlandse afkomst zijn de percentages hoger dan voor autochtone jongeren. Marokkaanse jongens zijn sterk oververtegenwoordigd, maar ook Marokkaanse meisjes komen vaker in aanraking met de politie.

Achterstand

Over de verklaring zijn de wetenschappers het nog niet eens. Er zou een verband kunnen zijn met de maatschappelijke achterstand van veel allochtonen, maar het is ook mogelijk dat culturele aspecten en de sociale omgeving een rol spelen.

Een verklaring waarvoor in Nederland nog weinig aandacht is, is volgens de onderzoekers dat de politie meer let op bijvoorbeeld Marokkanen dan op autochtonen. In België hebben wetenschappers wel de tendens vastgesteld dat justitie discrimineert.

De PVV heeft Kamervragen gesteld naar aanleiding van de publicatie. De Kamerleden Geert Wilders en Sietse Fritsma vinden dat minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin (CDA) 'het Marokkaanse tuig eindelijk ongenadig hard moet aanpakken' door ze een celstraf te laten uitzitten en vervolgens het land uit te zetten."

kweethetookniet
25-06-10, 17:06
Ja dat zet je toch aan het denken zeker als je zelf al twee keer door een marokkaan met een mes op straat bent bedreigd

kweethetookniet
25-06-10, 17:09
Ja dat zet je toch aan het denken zeker als je zelf al twee keer door een marokkaan met een mes op straat bent bedreigd en nog steeds erin probeert te geloven dat normaal samenleven mogelijk is.

justus
25-06-10, 19:02
zet je toch aan het denken als je twee keer dezelfde reactie leest...

justus
25-06-10, 19:04
kijk, crimineel gedrag is fout, heel fout. de vraag is dan ook of het slechts tendentieuze berichtgeving is of feit, en als het feit is, is het dan alleen maar contact of is het serieuze verdenking. via mijn zonen zie ik ook - gelukkig - veel normale intelligente niet criminele marokkanen. de domme irritante criminele marokkanen mogen ze van mij ogenblikkelijk dumpen, tezamen met hun domme irritante criminele autochtone matties...

tanger'73
25-06-10, 19:05
Ja als je iedere keer je verblijfsvergunning moet verlengen of aangifte komt doen tegen discriminatie, kom je ook in aanraking met de politie.

verder is het bekend dat de politie regelmatig aast op bromfietsrijdende jongeren, die weleens de klos worden van een bekeuring. weereens suggestieve rotzooi dat de PVV graag opblaast.

justus
25-06-10, 19:08
Ja als je iedere keer je verblijfsvergunning moet verlengen of aangifte komt doen tegen discriminatie, kom je ook in aanraking met de politie.

verder is het bekend dat de politie regelmatig aast op bromfietsrijdende jongeren, die weleens de klos worden van een bekeuring. weereens suggestieve rotzooi dat de PVV graag opblaast.

feit is echter ook dat 50% van de kleine criminaliteit in de randstad voor rekening van de marokkaanse 'ontspoorlingen' komt...

tanger'73
25-06-10, 19:13
feit is echter ook dat 50% van de kleine criminaliteit in de randstad voor rekening van de marokkaanse 'ontspoorlingen' komt...


Dat zal best het geval eens zijn, maar met dat 'marokkaanse' neem je de feiten niet weg.

IbnRushd
25-06-10, 19:19
Zijn ze verdacht van criminaliteit of hebben ze daadwerkelijk een strafbare feit begaan (beoordeeld door de rechter)? 't Blijft vaag.

tanger'73
25-06-10, 19:24
Zijn ze verdacht van criminaliteit of hebben ze daadwerkelijk een strafbare feit begaan (beoordeeld door de rechter)? 't Blijft vaag.


meestal gaat het om verdachte en je weet al hoe ik daarover denk. Als Marokkaan ben je zowiezo al verdacht en met dat gegeven de politie ontwijken is haast onmogelijk.

Cherry Bo
25-06-10, 20:16
Zijn ze verdacht van criminaliteit of hebben ze daadwerkelijk een strafbare feit begaan (beoordeeld door de rechter)? 't Blijft vaag.

In onderstaand artikel uit Trouw wordt 't duidelijker:

http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article3107938.ece/_Helft_Marokkaanse_jongens_pleegde_misdrijf_.html

In het artikel staat o.a. te lezen:
"De wetenschappers maakten gebruik van het politiesysteem HKS, dat sinds 1996 voor wetenschappelijk onderzoek kan worden gebruikt."

(HKS is dus het politie herkenningssysteem)

.

kweethetookniet
25-06-10, 20:35
Mijn ervaringen zijn feiten. Maar ik ken de andere 50% ook.

Cherry Bo
25-06-10, 21:27
Mijn ervaringen zijn feiten. Maar ik ken de andere 50% ook.

46%

fisherman1969
25-06-10, 22:08
Ja als je iedere keer je verblijfsvergunning moet verlengen of aangifte komt doen tegen discriminatie, kom je ook in aanraking met de politie.

verder is het bekend dat de politie regelmatig aast op bromfietsrijdende jongeren, die weleens de klos worden van een bekeuring. weereens suggestieve rotzooi dat de PVV graag opblaast.

Nee Tanger
Een niet brandend achterlichtje ,zonder helm rijden enz *) telt niet mee , wel met twee personen op ,n brommer, handtasjes van het liefs bejaarden vrouwtjes uit de handen trekken en er desnoods nog met middelvingertje omhoog hun ,, zege ,, vierend !! :fuckit2:

geld voor alle bromfietsers hoor!

tanger'73
25-06-10, 22:54
Nee Tanger
Een niet brandend achterlichtje ,zonder helm rijden enz *) telt niet mee , wel met twee personen op ,n brommer, handtasjes van het liefs bejaarden vrouwtjes uit de handen trekken en er desnoods nog met middelvingertje omhoog hun ,, zege ,, vierend !! :fuckit2:

geld voor alle bromfietsers hoor!


voor mij telt je bent onschuldig als het tegendeel wordt bewezen. Dus verdacht zijn zegt mij niks. Einde discussie!

IbnRushd
25-06-10, 23:30
meestal gaat het om verdachte en je weet al hoe ik daarover denk. Als Marokkaan ben je zowiezo al verdacht en met dat gegeven de politie ontwijken is haast onmogelijk.

Ik snap niet wat ze er mee willen bereiken.


In onderstaand artikel uit Trouw wordt 't duidelijker:

http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article3107938.ece/_Helft_Marokkaanse_jongens_pleegde_misdrijf_.html

In het artikel staat o.a. te lezen:
"De wetenschappers maakten gebruik van het politiesysteem HKS, dat sinds 1996 voor wetenschappelijk onderzoek kan worden gebruikt."

(HKS is dus het politie herkenningssysteem)

.

Tis nogal ongenuanceerd. Om wat voor misdrijven gaat het hier eigenlijk over? Marokkanen die onderling met elkaar vechten ofso? Spijbelen?

tanger'73
25-06-10, 23:34
Ik snap niet wat ze er mee willen bereiken.

je doelt zeker op het zoveelste onderzoek met als conclusie: "wat erg allemaal zeg" Einde bericht.

IbnRushd
25-06-10, 23:41
je doelt zeker op het zoveelste onderzoek met als conclusie: "wat erg allemaal zeg" Einde bericht.

Ik snap de tweedeling niet. Alsof 'allochtonen' niet bij 'autochtonen' horen. Vreemd allemaal hoor. In andere landen zie je zoiets niet snel gebeuren.

tanger'73
25-06-10, 23:51
Ik snap de tweedeling niet. Alsof 'allochtonen' niet bij 'autochtonen' horen. Vreemd allemaal hoor. In andere landen zie je zoiets niet snel gebeuren.


Daar heb je een punt. Hier denken ze dat men iets in je ogen wrijft als met bewust linken maakt tussen criminaliteit en afkomst. Bij mij werkt dat al heel lang niet meer, want ik voel met totaal niet verbonden met criminelen van welke slag of afkomst. criminelen zijn criminelen, ongeacht waar ze vandaan komen. Wordt erzelf noch koud, noch warm van. Door bewust op de afkomst te hameren (met de suggestie [onderliggende toon, dat er wellicht met jou ook iets niet deugd]), maak je alles dat bespreekbaar is morsdood.

IbnRushd
26-06-10, 00:03
In onderstaand artikel uit Trouw wordt 't duidelijker:

http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article3107938.ece/_Helft_Marokkaanse_jongens_pleegde_misdrijf_.html

In het artikel staat o.a. te lezen:
"De wetenschappers maakten gebruik van het politiesysteem HKS, dat sinds 1996 voor wetenschappelijk onderzoek kan worden gebruikt."

(HKS is dus het politie herkenningssysteem)

.

Even opgezocht wat voor systeem HKS is, en 't zijn dus dat verdachten die geregistreerd worden. Zie bron (http://jeugdmonitor.cbs.nl/nl-NL/menu/inlichtingen/onderzoeksbeschrijvingen/beschrijving-klpd.htm).

Citaat:

Daarnaast betreffen de gegevens verdachten en geen veroordeelden. Overigens krijgt naar schatting meer dan 90% van de verdachten een transactie aangeboden door het OM of wordt in een later stadium schuldig verklaard door de rechter.

Alhoewel gesuggereerd wordt dat er meer dan 90% veroordeeld staat, vraag ik me af waar zij die cijfers vandaan halen? En hoezo schatting?

tanger'73
26-06-10, 00:08
Even opgezocht wat voor systeem HKS is, en 't zijn dus dat verdachten die geregistreerd worden. Zie bron (http://jeugdmonitor.cbs.nl/nl-NL/menu/inlichtingen/onderzoeksbeschrijvingen/beschrijving-klpd.htm).

Citaat:

Daarnaast betreffen de gegevens verdachten en geen veroordeelden. Overigens krijgt naar schatting meer dan 90% van de verdachten een transactie aangeboden door het OM of wordt in een later stadium schuldig verklaard door de rechter.

Nou ibn, als meer als 90% van de verdachten door justitie uiteindelijk een administratieve sanctie (lichte vergrijpen) krijgt aangeboden, dan zat ik er met mijn beukeringen voor bromfietsrijdende jongeren er niet naast. Vandaar suggestieve rotzooi van dit soort onderzoekjes.

tanger'73
26-06-10, 00:12
Alhoewel gesuggereerd wordt dat er meer dan 90% alsnog veroordeeld wordt, vraag ik me af waar zij die cijfers vandaan halen? En hoezo schatting?


het wordt zelfs afgedaan met een transactie, oftewel een muldertje. Ja op deze wijze is iedereen in nederland in aanraking met justitie geweest.

IbnRushd
26-06-10, 00:13
Daar heb je een punt. Hier denken ze dat men iets in je ogen wrijft als met bewust linken maakt tussen criminaliteit en afkomst. Bij mij werkt dat al heel lang niet meer, want ik voel met totaal niet verbonden met criminelen van welke slag of afkomst. criminelen zijn criminelen, ongeacht waar ze vandaan komen. Wordt erzelf noch koud, noch warm van. Door bewust op de afkomst te hameren (met de suggestie [onderliggende toon, dat er wellicht met jou ook iets niet deugd]), maak je alles dat bespreekbaar is morsdood.

Tja, zulke onderzoeken zijn eenmaal stigmatiserend.

De keus om 'vrij' te zijn heb je in dit kikkerlandje niet. Er staat nu een stempel op je voorhoofd gedrukt van 50% kans op criminele verleden. En daar zul je mee moeten leven.

Als de alarm van een winkel afgaat dan zullen de autochtonen eerst jou aankijken.

tanger'73
26-06-10, 00:17
Tja, zulke onderzoeken zijn eenmaal stigmatiserend.

De keus om 'vrij' te zijn heb je in dit kikkerlandje niet. Er staat nu een stempel op je voorhoofd gedrukt van 50% kans op criminele verleden. En daar zul je mee moeten leven.

Als de alarm van een winkel afgaat dan zullen de autochtonen eerst jou aankijken.


Precies, laten we er maar geen doekjes omwinden ibn. Anders dan dit wat je schetst kan je er niet van maken. Nederland op haar best met haar admiraal nog in het kajuit.

IbnRushd
26-06-10, 00:19
Nou ibn, als meer als 90% van de verdachten door justitie uiteindelijk een administratieve sanctie (lichte vergrijpen) krijgt aangeboden, dan zat ik er met mijn beukeringen voor bromfietsrijdende jongeren er niet naast. Vandaar suggestieve rotzooi van dit soort onderzoekjes.

Volgens het onderzoek heb je een misdrijf gepleegd, en ben je daarom een crimineel. Ja, Tanger, had je maar niet vijf kilometer harder moeten rijden. ;)

tanger'73
26-06-10, 00:24
Volgens het onderzoek heb je een misdrijf gepleegd, en ben je daarom een crimineel. Ja, Tanger, had je maar niet vijf kilometer harder moeten rijden. ;)


onvoorstelbaar, want er staat duidelijk dat er een transactie voorstel wordt aangeboden bij meer als 90% van de verdachten. Dat alsnog voor de rechter schuldig verklaren is denk ik het gevolg van het niet betalen van de administratieve sanctie? Zo zit het kennelijk hier in elkaar, een gehele bevolkingsgroep middels dit soort onderzoekjes integraal ergens mee in verband brengen.

IbnRushd
26-06-10, 00:29
onvoorstelbaar, want er staat duidelijk dat er een transactie voorstel wordt aangeboden bij meer als 90% van de verdachten. Dat alsnog voor de rechter schuldig verklaren is denk ik het gevolg van het niet betalen van de administratieve sanctie? Zo zit het kennelijk hier in elkaar, een gehele bevolkingsgroep middels dit soort onderzoekjes integraal ergens mee in verband brengen.

Tis erger. Niet elke dader wordt geregistreerd. Ook Halt-afdoeningen niet. Misschien zijn daar de autochtonen oververtegenwoordigd. Wie zal het zeggen?

tanger'73
26-06-10, 00:29
Dat registreren op etniciteit gebeurt hiermee al, dus deel die sterren maar uit.

tanger'73
26-06-10, 00:33
Tis erger. Niet elke dader wordt geregistreerd. Ook Halt-afdoeningen niet. Misschien zijn daar de autochtonen oververtegenwoordigd. Wie zal het zeggen?

De topictitel benadrukt "in aanraking met politie." Nou ik ben stellig van mening dat vrijwel iedereen in Nederland op welke manier dan ook ooit in aanraking is geweest met de politie.

Dit soort onderzoekjes zijn puur en louter weer bedoelt voor het alsmaar angst aanpreken en natuurlijk betrokken ambtenaren op alle niveaus aan het werk houden.

justus
26-06-10, 06:11
meestal gaat het om verdachte en je weet al hoe ik daarover denk. Als Marokkaan ben je zowiezo al verdacht en met dat gegeven de politie ontwijken is haast onmogelijk.

in sommige gevallen heb ik daar wel begrip voor. er zijn hier nogal wat ontspoorde figuren die groepen opereren. bromfietsdiefstallen (vb. wie zitten er doorgaans op opgevoerde gilera runners?->vraag het een agent. en zijn die dingen eerlijk aangeschaft?->vraag het een agent).
dat zijn heel vaak marokkanen, maar wel heel vaak dezelfde. die % criminele marokkanen. daar wordt door clubjes als die van ons geert zoveel aandacht op gevestigd dat de hele maatschappij verondersteld dat alle marokkanen crimineel zijn...tendentieus, en gelukkig hebben we de televaag om dat wereldkundig te maken.
bij mij op kantoor werken een reeks prima marokkanen (mensen zou je eigenlijk moeten zeggen,want ze zijn imo eerst mens en dan pas belg of zo). bij mijn zonen op het atheneum zitten een aantal prima marokkanen. het meisje bij de apotheek is een waanzinnig lekker ding met - helaas - een hoofddoekje (zou wel willen weten of ze stijl haar heeft of krulletjes en kort of lang) en ze is nog intelligent ook en vol met plagende humor.

als bang bent geworden van 'dat marokkaanse tuig' dankzij geertje en de televaag ontmoet je geen aardige marokkanen...die zie je nl. niet.

Cherry Bo
26-06-10, 08:13
het meisje bij de apotheek is een waanzinnig lekker ding met - helaas - een hoofddoekje (zou wel willen weten of ze stijl haar heeft of krulletjes en kort of lang) en ze is nog intelligent ook en vol met plagende humor.

Zie daar het nut van het -helaas- hoofddoekje.
Je zou haar maar bespringen :p

PaRiSCaSa
26-06-10, 11:25
Déjà vu...

fisherman1969
26-06-10, 16:48
voor mij telt je bent onschuldig als het tegendeel wordt bewezen. Dus verdacht zijn zegt mij niks. Einde discussie!

Zo als gewoonlijk probeer je de topic weer een andere wending te geven.
Aanraking met de Politie betekent niets ik heb ooit wel eens een agent een hand gegeven dus ,ind begrijp niet waarom er hier weer zover over doorgedramd wordt die arme onschuldige stakkers !!
Die zo valselijk beschuldigd worden door de TELEGRAAF en MENEER WILDERS.
Het is jammer dat ik hier gebonden ben *) anders was ik allang weg geweest uit dit kolerelandje waar niks deugd ,ik ging accuut ergens anders wonen doet er niet toe waar ,want het is geen leven hier !
en zeker niet voor MAROKKAANSE JONGEREN .
*) Leeftijd , ziekte enz enz

fisherman1969
26-06-10, 17:01
in sommige gevallen heb ik daar wel begrip voor. er zijn hier nogal wat ontspoorde figuren die groepen opereren. bromfietsdiefstallen (vb. wie zitten er doorgaans op opgevoerde gilera runners?->vraag het een agent. en zijn die dingen eerlijk aangeschaft?->vraag het een agent).
dat zijn heel vaak marokkanen, maar wel heel vaak dezelfde. die % criminele marokkanen. daar wordt door clubjes als die van ons geert zoveel aandacht op gevestigd dat de hele maatschappij verondersteld dat alle marokkanen crimineel zijn...tendentieus, en gelukkig hebben we de televaag om dat wereldkundig te maken.
bij mij op kantoor werken een reeks prima marokkanen (mensen zou je eigenlijk moeten zeggen,want ze zijn imo eerst mens en dan pas belg of zo). bij mijn zonen op het atheneum zitten een aantal prima marokkanen. het meisje bij de apotheek is een waanzinnig lekker ding met - helaas - een hoofddoekje (zou wel willen weten of ze stijl haar heeft of krulletjes en kort of lang) en ze is nog intelligent ook en vol met plagende humor.

als bang bent geworden van 'dat marokkaanse tuig' dankzij geertje en de televaag ontmoet je geen aardige marokkanen...die zie je nl. niet.

Aardige gewone hardwerkende Marokkannen bedoel je?
Nou die zie je heus wel , en gelukkig heel veel meer als de 5% ettertjesdie de boel hier versteren.
Wat wel opvallend is dat het blijkbaar de grotere steden betreft ,waar deze huftertjes zich misdragen net zo goed als hun Autochtone ettertjes , het is volgens mij de groepsvorming.
Hoe kleiner de gemeenschap hoe minderlast , ook bij ons zijn groepjes jongeren die de boel verzieken altijd dezelfde etterbakjes en...let wel er zit zelfs niet een Marokkaan bij .
Dus slaat de topic titel volgens mij op de grotere steden .

Cherry Bo
26-06-10, 17:09
Het is jammer dat ik hier gebonden ben *) anders was ik allang weg geweest uit dit kolerelandje waar niks deugd ,ik ging accuut ergens anders wonen doet er niet toe waar ,want het is geen leven hier !


Zo erg?

tanger'73
26-06-10, 17:34
in sommige gevallen heb ik daar wel begrip voor. er zijn hier nogal wat ontspoorde figuren die groepen opereren. bromfietsdiefstallen (vb. wie zitten er doorgaans op opgevoerde gilera runners?->vraag het een agent. en zijn die dingen eerlijk aangeschaft?->vraag het een agent).
dat zijn heel vaak marokkanen, maar wel heel vaak dezelfde. die % criminele marokkanen. daar wordt door clubjes als die van ons geert zoveel aandacht op gevestigd dat de hele maatschappij verondersteld dat alle marokkanen crimineel zijn...tendentieus, en gelukkig hebben we de televaag om dat wereldkundig te maken.
bij mij op kantoor werken een reeks prima marokkanen (mensen zou je eigenlijk moeten zeggen,want ze zijn imo eerst mens en dan pas belg of zo). bij mijn zonen op het atheneum zitten een aantal prima marokkanen. het meisje bij de apotheek is een waanzinnig lekker ding met - helaas - een hoofddoekje (zou wel willen weten of ze stijl haar heeft of krulletjes en kort of lang) en ze is nog intelligent ook en vol met plagende humor.

als bang bent geworden van 'dat marokkaanse tuig' dankzij geertje en de televaag ontmoet je geen aardige marokkanen...die zie je nl. niet.

iedereen kan er last van hebben, wist je dat marokkanen zelf regelmatig het slachtoffer worden van criminelen met eenzelfde afkomst. in Marokko heb je meestal ook dieven van hetzelfde afkomst. Maar gelukkig houdt de rechtspraak en justitie geen rekening met een eventuele afkomst bij een dader.

tanger'73
26-06-10, 17:38
Zo als gewoonlijk probeer je de topic weer een andere wending te geven.
Aanraking met de Politie betekent niets ik heb ooit wel eens een agent een hand gegeven dus ,ind begrijp niet waarom er hier weer zover over doorgedramd wordt die arme onschuldige stakkers !!
Die zo valselijk beschuldigd worden door de TELEGRAAF en MENEER WILDERS.
Het is jammer dat ik hier gebonden ben *) anders was ik allang weg geweest uit dit kolerelandje waar niks deugd ,ik ging accuut ergens anders wonen doet er niet toe waar ,want het is geen leven hier !
en zeker niet voor MAROKKAANSE JONGEREN .
*) Leeftijd , ziekte enz enz


nou de topic gaat er anders wel over en gaat verder niet in op specifieke misdrijven. De rest beschouw ik maar als een oprisping.

fisherman1969
26-06-10, 19:26
Zo erg?

Integen deel mij zal je niet horen klagen , op de overheid .
Zoals sommige hier wel doen, niks deugd enz enz
Ben niet rijk *)en toch heb ik alles een dak boven m,n hoofd dat niet lekt ,water en eten genoeg T.V en P.C zelfs airco !
daartegen over staat ik rook niet en drink geen alcohol .
Ik bedoel als ik nu ff kijk dat er wordt gevoetbald in stadions van miljoenen en voetballers die miljoenen verdienen en op nog geen 5km afstand van een sloppen wijk , dan doen wij het hier nog niet zo slecht .
*) A.O.W en klein pensioen.
Al met al durf ik te zeggen geen mens hoeft het hier slecht te hebben.
Dus al het geroof en gejat is gewoon niet noodzakelijk door wie dan ook.
Criminelen vind je overal ook hier dus .