PDA

Bekijk Volledige Versie : Kuitenbrouwer haalt bezem door taalgebruik Wilders



WEBMASTER@ANSAD
25-06-10, 20:52
Het 'Kalifaat van de Multicul', 'overlegpaleizen' en 'heimweeschotels'. Taalkenner en schrijver van 'De woorden van Wilders & hoe ze werken' Jan Kuitenbrouwer legt aan NU.nl uit hoe de 'Ethan Hunt van Den Haag' Nederland 'framet'.

http://www.maroc.nl/forums//vbnews/photos/phpP5OT5C.jpg

Frames zijn, aldus de in het boek aangehaalde taalkundige George Lakoff, mentale constructies die bepalen hoe we de wereld zien. "Door de manier waarop Geert Wilders over Nederland spreekt, bouwt hij een frame waar bijna geen verweer tegen is", zegt de auteur.

Jan Kuitenbrouwer (1957) is journalist en columnist en een autoriteit op het gebied van taal. Hij heeft diverse boeken op zijn naam staan, Turbotaal uit 1987 was een absolute bestseller.

"Wilders spreekt voortdurend over hoe Nederland zou moeten zijn. Over hoe Nederland is bedoeld. Een mooi voorbeeld daarvan is zijn herhaaldelijke ?waarschuwing? dat we ?dit land kwijtraken?. Kwijt aan de Islam, kwijt aan softe bestuurders en ga zo maar door. Hij veroorzaakt daarmee een gevoel dat het ons allemaal door de vingers glipt."

En gevoel en emotie opwekken is nou precies een van de dingen waar het Wilders om te doen is, betoogt Kuitenbrouwer, die in zijn boek een boeiende uiteenzetting geeft van hoe allerlei stijlfiguren en taaltrucjes ervoor zorgen dat de PVV-voorman zijn politieke concurrentie retorisch de baas blijft. "De metafoor van de onderbuik is in Nederland altijd een excuus geweest om niet over emoties te praten. Dat geeft Wilders dat rijk alleen."

Dus tijd voor een boek?
"Met het fenomeen framing houd ik me al een tijd bezig, als sinds ik zag dat het in de Amerikaanse politiek zo?n grote rol ging spelen. Dan weet je al, het komt ook hier. Wilders leek me al snel een uitgelezen persoon om een publicatie hierover aan op te hangen."

"Toen hij het vorig jaar september in de Kamer plots had over een ?kopvoddentaks? wist ik zeker dat ik een boek ging schrijven over Wilders? taalgebruik."

Klik hier (http://www.nu.nl/boek/2256440/kuitenbrouwer-haalt-bezem-taalgebruik-geert-wilders.html)het gehele interview op NU.nl