PDA

Bekijk Volledige Versie : moedig!



Danablue
01-07-10, 10:14
Natuurlijk, het is hun werk, maar toch, respect hoor!

AMSTERDAM - De twee Amsterdamse agenten te paard die tijdens de dodenherdenking op 4 mei het vermeende bomkoffertje uit de mensenmassa haalden, hebben doodsangsten uitgestaan.

''Natuurlijk dacht ik aan mijn eigen hachje, maar de veiligheid van het publiek woog zwaarder. Dan maar alleen de lucht in'', blikt een van de dienders terug in het interne blad van het politiekorps waarover De Telegraaf donderdag berichtte.

De agenten grepen in toen paniek ontstond op de Dam omdat een joods-orthodox uitziende man tijdens de twee minuten stilte luidkeels begon te schreeuwen. De man van wie het koffertje was, liet dit van schrik uit zijn handen vallen.

Bom

Daarop riep iemand vanuit het publiek ''bom, bom, vlucht'', waarop de menigte begon te rennen. In het koffertje zaten, zo bleek later, slechts persoonlijke bezittingen.

De politiemensen stonden op het moment dat de 'Damschreeuwer' van zich liet horen, achter een afzetting toezicht te houden.

''Bijna meteen begon de menigte te lopen. De angst was te lezen in de ogen'', aldus een van hen. Een vrouw duwt een van de ruiters vervolgens het koffertje in de handen.

''Hij is nog niet afgegaan'', roept ze voordat ze het op een lopen zet. De agent die de koffer in handen krijgt, besluit de ruimte op te zoeken.

Prins Hendrikkade

Hij houdt hem zo stil mogelijk als hij op zijn paard over het Damrak richting de Prins Hendrikkade rijdt. Zijn collega zorgt ervoor dat de weg vrij is en wijkt geen moment van zijn zijde.

Gewaarschuwde motoragenten hebben er inmiddels voor gezorgd dat de Prins Hendrikkade vrij is. ''Dan zie ik ineens de bouwput van de Noord-Zuidlijn. Hier kon ik de koffer kwijt'', vertelt de diender.

''Toen ik hem wegslingerde, vreesde ik dat het gedaan was. Ik deed mijn ogen dicht.'' De verwachte knal blijft echter uit. De politie besluit nog gauw een nabijgelegen busstation te ontruimen, maar al snel blijkt dat het loos alarm is.

Hoofdcommissaris Bernard Welten heeft het tweetal dezelfde avond nog geroemd om hun moed. De agenten hebben een bonus ontvangen voor hun heldendaad. Zelf bleven ze er nuchter onder. ''We leverden goed werk, maar dat geldt voor alle collega's.''

***********

Slimme opmerking: "Hij is nog niet afgegaan". Maar goed in de paniek.
Als het wel een bom was geweest had de Noord Zuid lijn een extra probleem gehad.

Pizzaman
01-07-10, 11:50
Als het wel een bom was geweest had de Noord Zuid lijn een extra probleem gehad.

Hulde voor de betrokken agenten!

Maarre... misschien had dan die Noord-Zuidlijn juist het excuus gehad om dat fiasco af te blazen... :maf2: