PDA

Bekijk Volledige Versie : Buschauffeur krijgt les in straatbendes



Umarvlie
06-07-10, 08:56
Buschauffeur krijgt les in straatbendes

DEN HAAG - De provincie Zuid-Holland gaat buschauffeurs en treinbestuurders een cursus geven over jeugdbendes.

De cursus is bedoeld om de strijd aan te gaan met het geweld in het openbaar vervoer. Tijdens de unieke lessen leren de chauffeurs dat gewelddadige jongeren meestal een leider hebben. Hem herkennen en aanspreken zou volgens de provincie bedreigingen en vechtpartijen kunnen voorkomen.

De eerste lessen zijn in Dordrecht, Gouda en Leiden, waar het buspersoneel volgens de provincie vaak door jongeren wordt belaagd. De Zuid-Hollandse bendecursus is onderdeel van een groot pakket aan maatregelen. In totaal wordt er 1,5 miljoen euro voor uitgetrokken. Daarvan gaat 50.000 euro naar de bendelessen. Het grootste gedeelte van het geld gaat naar extra toezichthouders in het openbaar vervoer. Dat geldt ook voor de watertaxi's tussen Dordrecht en Rotterdam.

Spuugkits

Een andere opmerkelijke investering die de provincie voor ogen heeft, is het aanschaffen van spuugkits in het openbaar vervoer. Deze worden gebruikt om het bespugen van het personeel tegen te gaan.

In Engeland wordt deze methode, waarbij de spugers door middel van het dna in de fluim worden herkend, al gebruikt. Ook de NS heeft er een proef mee gedaan. De provincie Zuid-Holland wil de spuugkits als eerste daadwerkelijk in Nederland invoeren. De monsters zullen naar het NFI worden opgestuurd, waar het bewijsmateriaal door de database van misdadigers wordt gehaald. Een vierde middel om onlusten in bussen en treinen de kop in te drukken is dna-spray.

Danablue
06-07-10, 09:32
Mijn vader was buschauffeur. Een rustige, zachtaardige man die gewoon graag mensen op een nette, veilige manier vervoerde.
Ik weet zeker dat een cursus "bendeleiders" bij hem niet gewerkt zou hebben. Anders was hij wel politieagent ofzo geworden.
Ik vind het een beetje de omgekeerde wereld dat de normale, vriendelijke mensen van deze wereld een cursus moeten krijgen om optimaal om te gaan met uitschot. Laten ze die bendeleiders een verplichte cursus fatsoenlijk gedrag geven. En hun meelopers ook.