PDA

Bekijk Volledige Versie : Zeg niet: ''Ik ben het vergeten.'' Zeg in plaats daarvan:

SlavinVanAllah
06-07-10, 15:18
''Er is voor gezorgd (dat Allah)1 dat ik het vergeten ben''.

Uit het boek: Kitaab al adaab, Het boek over gedragsregels.

Betreft: Koran bestuderen.

Toen de Boodschapper van Allah (swt) op een nacht een man een hoofdstuk uit de Qoer-aan hoorde reciteren, zei hij: ''Moge Allah hem genadig zijn, want hij heeft mij zeker dat en dat vers van die en die soerah (hoofdstuk) doen herinneren waarvoor gezorgd was dat ik het vergeten ben.'' 2

En in een andere hadith zei de Boodschapper (saws) van Allah (swt): ''Het is ellendig voor één van hen om te zeggen: 'Ik ben dat en dat vers vergeten. Er was voor gezorgd dat hij het vergat (sommige geleerden zeggen dat iemand dit zegt [er was voor gezorgd dat ik het vergat] om het feit te erkennen dat hij gestraft wordt voor het niet oefenen en onderhouden van het vers (of verzen), terwijl hij dit gedaan zou moeten hebben.'
An Nawawie zei: ''Het is voor iemand verboden om te zeggen: 'Ik ben het vergeten,' want dit suggereert nalatigheid betreft de Qoeranische verzen en Allah (swt) heeft waarlijk gezegd:

'Op die manier! Onze tekenen hebben jou bereikt, maar je veronachtzaamde heb...' (Taa Haa 20-126)

En Al Qaadi 'Iyaadh zei over deze hadieth: ''De beste uitleg van deze hadieth is dat de uitspraak zelf (ik ben het vergeten) niet afgekeurd wordt. Wat juist laakbaar is, is de toestand van de persoon die het zegt. Het is alsof hij zegt: 'ik vergat... (en mijn situatie is) de situatie van iemand die de Qoeraan uit het hoofd leerde, maar er vervolgens nalatig in was, ''totdat hij het vergat.''

SlavinVanAllah
07-07-10, 01:44
-

maryam-861
06-10-10, 14:10
up
Oorspronkelijk geplaatst via mobiel.ANSAAR.NL