PDA

Bekijk Volledige Versie : Katholieke moraal blijkt efficiënter middel tegen verspreiding van aids dan condooms



Marsipulami
13-07-10, 23:08
Minder Afrikaanse jongeren met HIV

AP di 13/07/2010 - 19:56

Het aantal jongeren met een HIV-besmetting is aanzienlijk gedaald in de landen die tot nu toe het meest getroffen werden door aids. Dat blijkt uit cijfers van UNAids, de VN-organisatie voor de bestrijding van aids.

Volgens UNAids is het aantal jongeren dat besmet is met het HIV-virus gedaald met cijfers tot 25 procent. Dat komt omdat jongeren tussen 15 en 24 jaar hun seksueel gedrag aanpassen ten gevolge van intensieve aidscampagnes. Ze worden later seksueel actief en hebben minder partners.

De daling van het aantal HIV-besmettingen is opmerkelijk in landen zoals Kenia, Ethiopië, Malawi en Zimbabwe. UNAids baseert zich daarvoor op onderzoek bij jonge zwangere vrouwen. In Oeganda, waar in het verleden succes is geboekt bij de strijd tegen de verspreiding van aids, is er sprake van een verslechtering. Volgens UNAids komt dat omdat veel Oegandezen vandaag minder schrik hebben en bijgevolg weer meer risicogedrag vertonen.

Ondanks het feit dat er vooruitgang is geboekt op het vlak van de preventie blijft de behandeling van aids in Afrika een probleem, vooral omdat veel zieken hun behandeling niet kunnen betalen. In Afrika krijgt zowat een derde van het aantal mensen dat besmet is een behandeling. De Verenigde Naties pleit daarom andermaal voor de ontwikkeling van goedkope geneesmiddelen tegen aids.

Eke
13-07-10, 23:39
Alleen met schrik aanjagen redt je het maar voor een poosje, Mars, dat zie je in Oeganda.


Als je de keuze hebt als regering tussen betaalbare condoomverstekking of behandelen van besmetting met medicijnen met alle extra risico's vandien, dan is de keuze toch snel gemaakt ?

Je kunt de kids wel jong laten trouwen (ook een vorm van preventie), maar dat eigen huishouden moet ook te betalen zijn door hen.
Of het huis van de schoonouders moet ruim genoeg zijn voor 3, 4 jonge stellen erbij....

sidi bibi
14-07-10, 02:54
Minder Afrikaanse jongeren met HIV

AP di 13/07/2010 - 19:56

Het aantal jongeren met een HIV-besmetting is aanzienlijk gedaald in de landen die tot nu toe het meest getroffen werden door aids. Dat blijkt uit cijfers van UNAids, de VN-organisatie voor de bestrijding van aids.

Volgens UNAids is het aantal jongeren dat besmet is met het HIV-virus gedaald met cijfers tot 25 procent. Dat komt omdat jongeren tussen 15 en 24 jaar hun seksueel gedrag aanpassen ten gevolge van intensieve aidscampagnes. Ze worden later seksueel actief en hebben minder partners.

De daling van het aantal HIV-besmettingen is opmerkelijk in landen zoals Kenia, Ethiopië, Malawi en Zimbabwe. UNAids baseert zich daarvoor op onderzoek bij jonge zwangere vrouwen. In Oeganda, waar in het verleden succes is geboekt bij de strijd tegen de verspreiding van aids, is er sprake van een verslechtering. Volgens UNAids komt dat omdat veel Oegandezen vandaag minder schrik hebben en bijgevolg weer meer risicogedrag vertonen.

Ondanks het feit dat er vooruitgang is geboekt op het vlak van de preventie blijft de behandeling van aids in Afrika een probleem, vooral omdat veel zieken hun behandeling niet kunnen betalen. In Afrika krijgt zowat een derde van het aantal mensen dat besmet is een behandeling. De Verenigde Naties pleit daarom andermaal voor de ontwikkeling van goedkope geneesmiddelen tegen aids.

Had eigenlijk meer iets van roepings campagnes verwacht, celibaten enzo.

Marsipulami
14-07-10, 03:27
Alleen met schrik aanjagen redt je het maar voor een poosje, Mars, dat zie je in Oeganda.


Als je de keuze hebt als regering tussen betaalbare condoomverstekking of behandelen van besmetting met medicijnen met alle extra risico's vandien, dan is de keuze toch snel gemaakt ?

Je kunt de kids wel jong laten trouwen (ook een vorm van preventie), maar dat eigen huishouden moet ook te betalen zijn door hen.
Of het huis van de schoonouders moet ruim genoeg zijn voor 3, 4 jonge stellen erbij....

Ik had me eigenlijk niet aan zo'n intelligente inhoudelijke reactie op deze topic verwacht. Ik zal er later (misschien) op reageren.

knuppeltje
14-07-10, 10:21
Minder Afrikaanse jongeren met HIV

Echt iets voor een smerig paaps jezuïetje om zo selectief uit het het bericht van UNaids te citeren.

In de Volkskrant van vandaag staat het hele verhaal van UNaids met daarbij een grote foto van trotse jonge mannen met grote dozen condooms voor eigen gebruik.

The bottomline in het stuk is dat, gezien het feit dat er zo verschrikkelijk veel mensen daar overlijden aan aids, en er zoveel kinderen zoveel mensen om zich heen zien wegvallen, de jeugd met de rug tegen de muur komt te staan, en door de gevolgen daarvan steeds meer inziet dat ze hun gedrag wel moeten aanpassen. Met heel die zogenaamde katholieke moraal heeft het totaal niets van doen.

Hoe schofterig moet je wel zijn om over de ruggen van aidsslachtoffers met die zogenaamde katholieke moraal aan te komen.

Er staat vandaag in die krant ook nog een stuk over een Belgische pater en zijn kindermisbruik in Canada.
Vertel daar eens over. Is dat ook volgens die katholieke moraal?

mark61
14-07-10, 10:43
Pavlov. Mars vraagt en wij draaien.

Marsipulami
14-07-10, 11:01
...de jeugd ... steeds meer inziet dat ze hun gedrag wel moeten aanpassen...




Ik merk dat jij het nu ook eens geworden bent met de zienswijze van de paus terzake. Het kan verkeren. :fplet:

Amira001
14-07-10, 11:27
Dit soort ziektes .. komen van onze schepper.. we hebben niet de macht om dit ernstige probleem uit de wereld te verhelpen.

W behoren onze schepper te gehoorzamen .. door geen sexuele omgang te hebben voor het huwelijk .. dat zou een hoop geld en mensenlevens schelen.. :)
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

mark61
14-07-10, 11:40
Dit soort ziektes .. komen van onze schepper.. we hebben niet de macht om dit ernstige probleem uit de wereld te verhelpen.

W behoren onze schepper te gehoorzamen .. door geen sexuele omgang te hebben voor het huwelijk .. dat zou een hoop geld en mensenlevens schelen.. :)
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Nope, net zoals we de pest en polio niet konden uitroeien :rolleyes:

Enfin polio bestaat nog wel, maar dat komt dan vrijwel 100% door gelovigen.

Elkaar niet meer de harses inslaan om godsdienstige redenen zou ook een hoop schelen.

Witte78
14-07-10, 12:12
Je hebt wel gelijk mars, alleen uitdelen werkt niet, je moet de mensen bewust maken en aansporen die dingen ook te gebruiken. Dat is helaas weer geen onderdeel van de katholieke moraal. Integendeel, hetgeen het weer wat immoreel maakt.

knuppeltje
14-07-10, 13:20
Ik merk dat jij het nu ook eens geworden bent met de zienswijze van de paus terzake. Het kan verkeren. :fplet:

Haha, leuk geprobeerd.

Marsipulami
14-07-10, 14:53
Je hebt wel gelijk mars, alleen uitdelen werkt niet, je moet de mensen bewust maken en aansporen die dingen ook te gebruiken.


Hoewel er niet de minste twijfel over bestaat dat een condoom relatieve bescherming biedt tegen besmetting blijft vrijen met een condoom (terwijl één van de partners -mogelijks- besmet is) een vorm van Russische roulette.

Het is beter -conform de katholieke moraal- intiem sexueel contact voor te behouden tot relaties die gekenmerkt worden door een duurzaam wederzijds engagement en trouw van de partners jegens elkaar (cfr. huwelijk). In die context wordt het risico op besmetting het sterkste gereduceerd.

Dat betekent het ombuigen van een eerder permissieve moraal op sexueel vlak, naar meer beschaafde sexuele omgangsvormen conform de etische normen die alle grote religies bepleiten.

Het moet ook gezegd zijn dat -ere wie ere toekomt- de aidsepidemie nooit zulke drastische vormen heeft aangenomen in islamitische landen die veelal gekenmerkt worden door een meer restrictieve sexuele moraal.

Voor degenen die lak hebben aan morele regeltjes van godsdiensten en geen weg weten met hormonale opstoten is het gebruik van een condoom ten zeerste aanbevolen.

moos1
14-07-10, 15:11
Voor degenen die lak hebben aan morele regeltjes van godsdiensten en geen weg weten met hormonale opstoten is het gebruik van een condoom ten zeerste aanbevolen.

Zouden die katholieke priesters die kinderen nogal leuk vinden condooms gebruikt hebben?

Ik vind dat zo'n gehuichel; tegen mensen zeggen dat "dat" niet mag en ondertussen lekker kinderen misbruiken. bah.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Marsipulami
14-07-10, 16:15
Ik ben een grote zeurpiet!
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Daarmee ben ik helemaal eens ! :fplet:

Witte78
14-07-10, 17:32
Voor degenen die lak hebben aan morele regeltjes van godsdiensten en geen weg weten met hormonale opstoten is het gebruik van een condoom ten zeerste aanbevolen.


Goed zo, nu de katholieke kerk nog.

knuppeltje
15-07-10, 13:19
Zouden die katholieke priesters die kinderen nogal leuk vinden condooms gebruikt hebben?

Ik vind dat zo'n gehuichel; tegen mensen zeggen dat "dat" niet mag en ondertussen lekker kinderen misbruiken. bah.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Ik geloof niet dat onze Mars inhoudelijk hierop in zal gaan.

Dat paaps jezuïetje is zelf een van de allergrootste huichelaars hier.

Marsipulami
15-07-10, 13:31
Ik geloof niet dat onze Mars inhoudelijk hierop in zal gaan.

Dat klopt helemaal, reageren op ordinair gescheld en gebral is niet interessant.

mark61
15-07-10, 13:40
Hoewel er niet de minste twijfel over bestaat dat een condoom relatieve bescherming biedt tegen besmetting blijft vrijen met een condoom (terwijl één van de partners -mogelijks- besmet is) een vorm van Russische roulette.

Het moet ook gezegd zijn dat -ere wie ere toekomt- de aidsepidemie nooit zulke drastische vormen heeft aangenomen in islamitische landen die veelal gekenmerkt worden door een meer restrictieve sexuele moraal.


Kom nog es met die prelaat die zo goed wist dat condooms poreus zijn :haha:

In Europa en op Groenland ook niet, dus aan die restrictieve sexuele moraal ligt het niet direct.

Donder op met je stuitende arrogantie, superioriteitsgevoel en plain racisme over betere moraal van de woestijngodsdienstaanhangers.

Ik hoor de Congokoloniaal alweer. Terug van nooit weggeweest.

mark61
15-07-10, 13:41
Dat klopt helemaal, reageren op ordinair gescheld en gebral is niet interessant.

Waar zie jij gescheld en gebral in die post? Je bizarre moraal speelt je parten.

Marsipulami
15-07-10, 13:52
Kom nog es met die prelaat die zo goed wist dat condooms poreus zijn :haha:

In Europa en op Groenland ook niet, dus aan die restrictieve sexuele moraal ligt het niet direct.

Voor degenen die lak hebben aan morele regeltjes van godsdiensten en geen weg weten met hormonale opstoten is het gebruik van een condoom ten zeerste aanbevolen.

Donder op met je stuitende arrogantie, superioriteitsgevoel en plain racisme over betere moraal van de woestijngodsdienstaanhangers.

Ik hoor de Congokoloniaal alweer. Terug van nooit weggeweest.

Geef maar gewoon toe dat het veranderen van de sexuele omgangsvormen het meest succesvolle middel zijn om de aidsepidemie tegen te gaan. Dat wordt bevestigd in het rapport van UN aids. Al de rest is zever in pakskes.

mark61
15-07-10, 14:24
Geef maar gewoon toe dat het veranderen van de sexuele omgangsvormen het meest succesvolle middel zijn om de aidsepidemie tegen te gaan. Dat wordt bevestigd in het rapport van UN aids. Al de rest is zever in pakskes.

Dat AIDS wordt overgebracht door intiem contact is mij bekend.

In Afrika gaat het om heel andere dingen dan 'sexuele omgangsvormen'. Verkrachting is in veel landen een epidemie; veel relaties hebben een ehm materiële component, simpel gezegd: armoede leidt tot 'relaties' die een vrouw die een keus had nooit zou aangaan.

Je moet wel een smeerlap als jij, of andere katholieken, zijn om je geloof te willen uitventen op stapels lijken.

Abu_Hurayrah
15-07-10, 14:30
Dat AIDS wordt overgebracht door intiem contact is mij bekend.

In Afrika gaat het om heel andere dingen dan 'sexuele omgangsvormen'. Verkrachting is in veel landen een epidemie; veel relaties hebben een ehm materiële component, simpel gezegd: armoede leidt tot 'relaties' die een vrouw die een keus had nooit zou aangaan.

Je moet wel een smeerlap als jij, of andere katholieken, zijn om je geloof te willen uitventen op stapels lijken.

Wat voor een smerige oplossing heb jij dan?

mark61
15-07-10, 14:32
Wat voor een smerige oplossing heb jij dan?

Huh?

Abu_Hurayrah
15-07-10, 14:39
Huh?

Je moet hem en andere katholieken niet voor smeerlap uitmaken omdat ze kuisheid als beste oplossing zien tegen verspreiding van geslachtsziekten.

Olive Yao
15-07-10, 14:40
Geef maar gewoon toe dat het veranderen van de sexuele omgangsvormen het meest succesvolle middel zijn om de aidsepidemie tegen te gaan.

:baard: Ja hoor, dat wil ik best toegeven.
Maar daaruit volgt niet dat die sexuele omgangsvormen conform de roomskatholieke sexuele moraal hoeven te zijn.

Mark61 formuleert het anders, maar wat hij opsomt zouden we ook onder "sexuele omgangsvormen" kunnen brengen. En voorbehoedmiddelen gebruiken ook.

:baard: Voorbehoedmiddelen dienen niet alleen of primair om aids te voorkomen. Ze dienen primair om ongewenste zwangerschappen te voorkomen. In arme landen sterven veel vrouwen bij bevallingen; andere vrouwen hebben al op jonge leeftijd een groot gezin.

Roomskatholieken die voorbehoedmiddelen in die landen bestrijden richten dus schade aan. Dit is een van de redenen waarom de roomskatholieke sexuele moraal schadelijk is.

mark61
15-07-10, 14:40
Je moet hem en andere katholieken niet voor smeerlap uitmaken omdat ze kuisheid als beste oplossing zien tegen verspreiding van geslachtsziekten.

Jij begrijpt er weer es niks van. Niet verwonderlijk.

Het is smerig om bij een menselijk massadrama te gaan roepen 'ja moet je maar mijn geloof aanhangen, dan had je al die ellende niet'.

Jij begrijpt dat niet? Dan heb je ook gelovigenblindheid. Morele blindheid, vooral. Terwijl jullie daar toch de hele dag zo druk over babbelen.

Abu_Hurayrah
15-07-10, 14:50
Jij begrijpt er weer es niks van. Niet verwonderlijk.

Het is smerig om bij een menselijk massadrama te gaan roepen 'ja moet je maar mijn geloof aanhangen, dan had je al die ellende niet'.

Jij begrijpt dat niet? Dan heb je ook gelovigenblindheid. Morele blindheid, vooral. Terwijl jullie daar toch de hele dag zo druk over babbelen.

Zedelijke regels kunnen ook aangehangen worden zonder het katholicisme aan te hangen, dat is zo. Maar dat is niet de kern van zijn boodschap. Hij hekelt het impopulaire idee van de katholieke kerk als fervent tegenstander van het condoom-oplossing en plaatst daar tegenover een betere oplossing onder dezelfde vlag. Dat mag hij zonder voor smeerlap uitgemaakt te worden doen, ook al is een alleenrecht daarop niet de werkelijkheid.

mark61
15-07-10, 15:15
Zedelijke regels kunnen ook aangehangen worden zonder het katholicisme aan te hangen, dat is zo. Maar dat is niet de kern van zijn boodschap. Hij hekelt het impopulaire idee van de katholieke kerk als fervent tegenstander van het condoom-oplossing en plaatst daar tegenover een betere oplossing onder dezelfde vlag. Dat mag hij zonder voor smeerlap uitgemaakt te worden doen, ook al is een alleenrecht daarop niet de werkelijkheid.

Nou kan ik je helemaal niet meer volgen. Wie is 'hij'? Mars? Die wil koste wat het kost het katholicisme promoten en gaat daarvoor over lijken.

Zoals ik al klaagde. Waar jij dan weer op reageerde.

Eke
15-07-10, 16:30
Ik had me eigenlijk niet aan zo'n intelligente inhoudelijke reactie op deze topic verwacht. Ik zal er later (misschien) op reageren.

Bedoel je dat zo'n praktische instelling je wel aanspreekt, maar dat je voor de Paus nee moet zeggen ?

Vergeet niet dat we het over pubers hebben.

Ik hoorde trouwens vanmorgen dat ze ivm het celibaat erover denken om oudere mannen te werven voor het R-K_priesterdom omdat oudere mannen hun sexdrive beter beheersen cq minder sterke sexuele behoeftes hebben????

knuppeltje
15-07-10, 16:39
Zedelijke regels kunnen ook aangehangen worden zonder het katholicisme aan te hangen, dat is zo. Maar dat is niet de kern van zijn boodschap.

Ben jij totaal leesblind of zo, of heb je niet goed naar de topictitel gekeken?

Nou ja, het kan ook zijn dat je er weer totaal niets van snapt.

Eke
15-07-10, 16:40
Dit soort ziektes .. komen van onze schepper.. we hebben niet de macht om dit ernstige probleem uit de wereld te verhelpen.

W behoren onze schepper te gehoorzamen .. door geen sexuele omgang te hebben voor het huwelijk .. dat zou een hoop geld en mensenlevens schelen.. :)
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

De praktijk leert dat ook de gelovige jongens en in mindere mate meisjes toch een gegeven moment voor de bijl gaan....hoe vlijtig ze ook bidden.

Rond hun 19e-jaar zijn jonge mannen op hun hoogtepunt wat betreft het behoefte hebben aan sex.

Vrouwen zijn dat rond hun 30 ste.


Dit soort ziektes .. komen van onze schepper.. we hebben niet de macht om dit ernstige probleem uit de wereld te verhelpen.

Ergens in de Koran staat dat je niet passief moet blijven en je best moet doen om binnen je vermogens-die je toch ook ontvangen hebt-
wereldse problemen aan te pakken.....

knuppeltje
15-07-10, 16:46
Dat klopt helemaal, reageren op ordinair gescheld en gebral is niet interessant.

Dat ik je met alle liefde en plezier totaal voor rot scheld mag dan waar zijn, maar ga dan eens in op wat moos1 zonder ook maar enig schelden aan je vroeg vroeg, namelijk of die priesters condooms gebruikten toen ze die kinderen misbruikten?

Olive Yao
15-07-10, 16:52
Dat ik je met alle liefde en plezier totaal voor rot scheld mag dan waar zijn, maar ga dan eens in op wat moos1 zonder ook maar enig schelden aan je vroeg vroeg, namelijk of die priesters condooms gebruikten toen ze die kinderen misbruikten?

Dat vindt Marsupilami gezeur, schrijft hij.

knuppeltje
15-07-10, 16:54
Dat vindt Marsupilami gezeur, schrijft hij.

Mars is zelf een afschuwelijke zeur.

Eke
15-07-10, 16:59
Hoewel er niet de minste twijfel over bestaat dat een condoom relatieve bescherming biedt tegen besmetting blijft vrijen met een condoom (terwijl één van de partners -mogelijks- besmet is) een vorm van Russische roulette.
Correct condoomgebruik biedt een goede bescherming tegen hiv. Laboratoriumtesten hebben immers uitgewezen dat het virus niet door het rubber van condooms kan dringen. Een condoom vormt dus een doeltreffende barrière tussen het hiv-virus en het lichaam.bron :http://www.sensoa.be/1_4_4_2.php

Het is beter -conform de katholieke moraal- intiem sexueel contact voor te behouden tot relaties die gekenmerkt worden door een duurzaam wederzijds engagement en trouw van de partners jegens elkaar (cfr. huwelijk). In die context wordt het risico op besmetting het sterkste gereduceerd.

ARMOEDE, Mars. De vrouwen schamen zich erover maar een man een moment gewillig zijn is een bron van inkomen, zodat de kindertjes of broers en zusjes weer te eten hebben.

Dat betekent het ombuigen van een eerder permissieve moraal op sexueel vlak, naar meer beschaafde sexuele omgangsvormen conform de etische normen die alle grote religies bepleiten.
Zie mijn antwoord aan Amira.
Het moet ook gezegd zijn dat -ere wie ere toekomt- de aidsepidemie nooit zulke drastische vormen heeft aangenomen in islamitische landen die veelal gekenmerkt worden door een meer restrictieve sexuele moraal.
Trouwen op een jonge leeftijd...

Voor degenen die lak hebben aan morele regeltjes van godsdiensten en geen weg weten met hormonale opstoten is het gebruik van een condoom ten zeerste aanbevolen.

Dus "OF geen sex OF condooms". Wijze raad, want HIV is onverbiddelijk


***

Eke
15-07-10, 17:10
Geef maar gewoon toe dat het veranderen van de sexuele omgangsvormen het meest succesvolle middel zijn om de aidsepidemie tegen te gaan. Dat wordt bevestigd in het rapport van UN aids. Al de rest is zever in pakskes.


reden 1.ze wachten langer tot ze sexueel aktief worden

reden 2.ze houden er minder partners tegelijk op na

reden 3. ze gevruiken vaker condooms

bron : rapport UNAIDS (in te zien op NRC/nl/buitenland)

het gaat om jongeren tussen de 15 en 24 jaar

Wide-O
15-07-10, 17:14
Dit soort ziektes .. komen van onze schepper..

De CIA is onze schepper? :verward:

Marsipulami
16-07-10, 00:07
...veel relaties hebben een ehm materiële component, simpel gezegd: armoede leidt tot 'relaties' die een vrouw die een keus had nooit zou aangaan...




Alsof arme vrouwen meteen de prostitutie induiken. Dat lijkt me een grote belediging voor arme vrouwen.

Marsipulami
16-07-10, 00:10
Zedelijke regels kunnen ook aangehangen worden zonder het katholicisme aan te hangen, dat is zo. Maar dat is niet de kern van zijn boodschap. Hij hekelt het impopulaire idee van de katholieke kerk als fervent tegenstander van het condoom-oplossing en plaatst daar tegenover een betere oplossing onder dezelfde vlag. Dat mag hij zonder voor smeerlap uitgemaakt te worden doen, ook al is een alleenrecht daarop niet de werkelijkheid.


Wijze woorden.

Marsipulami
16-07-10, 00:23
Ja hoor, dat wil ik best toegeven.
Maar daaruit volgt niet dat die sexuele omgangsvormen conform de roomskatholieke sexuele moraal hoeven te zijn.




a) Langer wachten met intiem sexueel contact (totdat men een vaste partner heeft waarvoor men zich duurzaam wil engageren - cfr huwelijk)
b) en minder partners waarmee men sexueel contact heeft.

Die gedragswijzigingen sluiten perfect aan bij de katholieke moraal. Maar zoals abu hierboven al aangaf hoeft men niet noodzakelijk katholiek te zijn om dezelfde zedelijke principes te hanteren.


Mark61 formuleert het anders, maar wat hij opsomt zouden we ook onder "sexuele omgangsvormen" kunnen brengen.

Wat ik bedoelde met verandering van 'sexuele omgangsvormen' heb ik hoger duidelijk gespecifieerd.


Voorbehoedmiddelen dienen niet alleen of primair om aids te voorkomen. Ze dienen primair om ongewenste zwangerschappen te voorkomen. In arme landen sterven veel vrouwen bij bevallingen; andere vrouwen hebben al op jonge leeftijd een groot gezin.

Een groot gezin betekent niet noodzakelijk dat het om ongewenste zwangerschappen gaat. Sommige mensen willen heel graag een groot gezin.


Roomskatholieken die voorbehoedmiddelen in die landen bestrijden richten dus schade aan. Dit is een van de redenen waarom de roomskatholieke sexuele moraal schadelijk is

De RK kerk heeft geen enkel bezwaar tegen geboortebeperking, nooit gehad trouwens.

Marsipulami
16-07-10, 00:41
Dus "OF geen sex OF condooms".

Dit klopt van geen kanten.


Men kan gerust sex hebben op voorwaarde dat men elkaar voorafgaand voldoende heeft leren kennen, alsook dat men zich engageert voor elkaar in een duurzame relatie in wederzijdse trouw. Dan kan men sex hebben en zonder condoom.

Marsipulami
16-07-10, 01:04
reden 1.ze wachten langer tot ze sexueel aktief worden



= katholieke moraal: men wacht tot men elkaar al een tijd kent en totdat men besloten heeft om zich te engageren in een duurzame relatie in wederzijdse trouw (cfr. huwelijk).


reden 2.ze houden er minder partners tegelijk op na

= katholieke moraal: men beperkt de sexuele omgang tot de vaste partner waarvoor men zich heeft geëngageerd in een duurzame relatie.


reden 3. ze gebruiken vaker condooms

= (in ondergeschikte orde) ook katholieke moraal. Indien het etisch ideaal niet gehaald wordt (intiem contact exclusief in de context van een duurzame levensverbintenis tussen partners) dan heeft men nog steeds de plicht het leven en welzijn van zijn medemens te respecteren, wat betekent dat het gebruik van een condoom aanbevolen is omdat het een relatieve bescherming biedt tegen besmetting.


bron : rapport UNAIDS (in te zien op NRC/nl/buitenland)

knuppeltje
16-07-10, 09:33
Dit klopt van geen kanten.


Men kan gerust sex hebben op voorwaarde dat men elkaar voorafgaand voldoende heeft leren kennen, alsook dat men zich engageert voor elkaar in een duurzame relatie in wederzijdse trouw. Dan kan men sex hebben en zonder condoom.

Weer het gebruikelijke blabla van de moraalridder.

The_Grand_Wazoo
16-07-10, 10:47
Het is beter -conform de katholieke moraal- intiem sexueel contact voor te behouden tot relaties die gekenmerkt worden door een duurzaam wederzijds engagement en trouw van de partners jegens elkaar (cfr. huwelijk). In die context wordt het risico op besmetting het sterkste gereduceerd.

Dat betekent het ombuigen van een eerder permissieve moraal op sexueel vlak, naar meer beschaafde sexuele omgangsvormen conform de etische normen die alle grote religies bepleiten.

interessante en uiterst anti-religieuze argumentatie. Je blijkt het primaat voor de moraal (en daar schijnbaar mee samenhangende 'beschaafde seksuele omgangsvormen' - op zich genomen al een curiosum voor een organisatie die in haar diepste wezen het vleselijke als hinderpaal voor ware beschaving propageert) louter in de materiele werkelijkheid te leggen en niet, zoals alle grote religies, in een transcedente werkelijkheid. De katholieke moraal heeft wortelt dus blijkbaar niet in een hogere goddelijke orde. Laat Rome het niet horen.

Marsipulami
16-07-10, 13:20
interessante en uiterst anti-religieuze argumentatie. Je blijkt het primaat voor de moraal louter in de materiele werkelijkheid te leggen en niet, zoals alle grote religies, in een transcedente werkelijkheid. De katholieke moraal heeft wortelt dus blijkbaar niet in een hogere goddelijke orde. Laat Rome het niet horen.

Dat is een schijntegenstelling. Men hoeft een menselijke en een goddelijke moraal niet met elkaar in oppositie te brengen. In het etisch goede convergeren de droom van God en de droom van mensen.

The_Grand_Wazoo
16-07-10, 14:55
Oh, je hebt het helemaal niet over een katholieke moraal. Je hebt het over een zich ontwikkelend gebruik dat heel toevallig overeenkomt met de katholieke moraal. Als je er goed over nadenkt, zoals jij weigert omdat het anders niet in je straatje past, dan blijkt deze praktijk bij uitstek niet katholiek te zijn.

Nou ja, leuter maar lekker verder. Het morele bankroet van de moedekerk is al meer dan duizend jaar bekend voor iedereen die het geloof in Sinterklaas is ontgroeid.

Marsipulami
16-07-10, 17:20
Oh, je hebt het helemaal niet over een katholieke moraal. Je hebt het over een zich ontwikkelend gebruik dat heel toevallig overeenkomt met de katholieke moraal. Als je er goed over nadenkt, zoals jij weigert omdat het anders niet in je straatje past, dan blijkt deze praktijk bij uitstek niet katholiek te zijn.

Nou ja, leuter maar lekker verder. Het morele bankroet van de moedekerk is al meer dan duizend jaar bekend voor iedereen die het geloof in Sinterklaas is ontgroeid.


Ik begrijp dat het voor sommige mensen enorm veel moeite vergt om te erkennen dat er in de katholieke godsdienst wel wat positieve dingen te vinden zijn.

The_Grand_Wazoo
16-07-10, 23:56
Dat kost mij idd erg veel moeite. Heb zojuist in Sienna een v/d allermooiste kathedralen ooit gezien. Estetisch overweldigend, tegelijkertijd laat ook het besef dat hier eeuwen lang gelovigen oprecht naar vrede met de wereld en zich zelf hebben gezocht mij niet onberoerd. Laat onverlet dat de katholieke kerk in wezen een machtsgeil instituut is dat al haar principes verraad om haar positie veilig te stellen. Dat doet zij al vanaf haar begindagen. Het heeft het met de vervalste schenking van Constantijn geprobeert (pas na 500 jaar toegegeven dat zij de wereld had voorgelogen), het ded het met Galileii, en dan noem ik alleen de intelectueel interessante kwesties. De omgang met het misbruik afgelopen jaar, de gruwelijke schijnheiligheid waarmee op zalvende toon na verjaring de zondigen alsnog zo lang mogelijk de hand boven het hoofd werd gehouden over de ruggen van de slachtoffers, biedt een inkijk in de manier waarop de moedekerk het ware zoeken naar de waarheid ondrrgeschikt maakt aan de wens haar positie veilig te stellen.
En jij doet het met je suffe redenering over de ruggen van miljoenen aidsslachtoffers nog eens dunnetjes over. Mij een verwijt van het creeeren van schijntegenstellingen voor de voeten werpen en met je zalvende prietpraat over het samenkomen van de droom van God en die van de mensen. Het treurige is dat je het nog zelf gelooft ook. En als deze misdaad is verjaart en de mensen in Afrika zich zelf hebben gered (en niet dankzij de katholieke moraal, maar ondanks die moraal), dat roept de groot-inquisiteur vanaf zijn balkonnetje ophet Sint Pieterplein een zalvend mea culpa, pist op de gelovigen en weet dat hij weer tien jaar bij de twee milenia kan optellen. Het cynisme is de moederkerk i gebakken.

Marsipulami
17-07-10, 00:51
Dat kost mij idd erg veel moeite. Heb zojuist in Sienna een v/d allermooiste kathedralen ooit gezien. Estetisch overweldigend, tegelijkertijd laat ook het besef dat hier eeuwen lang gelovigen oprecht naar vrede met de wereld en zich zelf hebben gezocht mij niet onberoerd. Laat onverlet dat de katholieke kerk in wezen een machtsgeil instituut is dat al haar principes verraad om haar positie veilig te stellen. Dat doet zij al vanaf haar begindagen. Het heeft het met de vervalste schenking van Constantijn geprobeert (pas na 500 jaar toegegeven dat zij de wereld had voorgelogen), het ded het met Galileii, en dan noem ik alleen de intelectueel interessante kwesties. De omgang met het misbruik afgelopen jaar, de gruwelijke schijnheiligheid waarmee op zalvende toon na verjaring de zondigen alsnog zo lang mogelijk de hand boven het hoofd werd gehouden over de ruggen van de slachtoffers, biedt een inkijk in de manier waarop de moedekerk het ware zoeken naar de waarheid ondrrgeschikt maakt aan de wens haar positie veilig te stellen.
En jij doet het met je suffe redenering over de ruggen van miljoenen aidsslachtoffers nog eens dunnetjes over. Mij een verwijt van het creeeren van schijntegenstellingen voor de voeten werpen en met je zalvende prietpraat over het samenkomen van de droom van God en die van de mensen. Het treurige is dat je het nog zelf gelooft ook. En als deze misdaad is verjaart en de mensen in Afrika zich zelf hebben gered (en niet dankzij de katholieke moraal, maar ondanks die moraal), dat roept de groot-inquisiteur vanaf zijn balkonnetje ophet Sint Pieterplein een zalvend mea culpa, pist op de gelovigen en weet dat hij weer tien jaar bij de twee milenia kan optellen. Het cynisme is de moederkerk i gebakken.

Al je opmerkingen m.b.t. de katholieke kerk kan ik bevestigen (gaande van machtsmisbruik, hypocrisie, sexueel misbruik, .... , inquisitie, heksenvervolging, enz...) Al deze misdaden werden ondertussen voldoende bewezen.

Anderzijds is de katholieke kerk een instituut dat gedragen wordt door mensen en deelt de katholieke kerk in de fouten die alle menselijke instituties maken.

Wat de aidsproblematiek betreft heb je gelijk dat de katholieke kerk niet de enige is die een boodschap verkondigt van sexuele onthouding totdat partners elkaar voldoende hebben leren kennen en bereid zijn om zich voor elkaar te engageren in een duurzame levensverbintenis in liefde en trouw aan elkaar. Tot dusver het meeste efficiënte middel om de verspreiding van aids tegen te gaan.

Behalve haar bijdrage aan de preventie van de verspreiding van aids is de katholieke kerk ook nog bijzonder verdienstelijk in de zorg voor slachtoffers van de aidsepidemie via een uitgebreid netwerk van katholieke ziekenhuizen en andere organisaties die humanitaire bijstand verlenen aan de slachtoffers.

Marsipulami
21-07-10, 23:41
Katholieke visie op aidspreventie wint terrein


Hilversum (Van onze redactie) 21 juli 2010 - Binnen de VN groeit het inzicht dat de katholieke visie op aidsbestrijding geloofwaardig is. Dat zegt de Amerikaanse priester Robert Vitillo, speciale adviseur van de rooms-katholieke hulporganisatie Caritas Internationalis op het gebied van aids en hiv. Hij neemt deel aan de Zevende Internationale Aidsconferentie in Wenen (18-23 juni).

Onthouding

"Binnen de Verenigde Naties is er steeds meer aandacht voor de strategie van abstinentie en het reduceren van het aantal seksuele partners", zegt Vitillo tegenover de Britse krant Catholic Herald. "Dat is een bevestiging van het werk dat wij verricht hebben."

ABC

Het aidspreventieprogramma van de VN wordt aangeduid met ABC: Abstinence (seksuele onthouding), Be faithful (monogamie) en Condom use (condoomgebruik). De paus gaf in maart 2009 aan dat de bevordering van condoomgebruik het aidsprobleem alleen maar ergert maakt als daarbij vergeten wordt dat seksuele promiscuïteit de grootste veroorzaker is van de epidemie.

Recente studie

Vorige week verscheen er een studie van het aidsbestrijdingsprogramma van de VN. Dat toonde aan dat hiv-besmetting onder jongeren met meer dan 25 procent is afgenomen in 15 van de 21 meest getroffen landen. Volgens het rapport is de afname in 8 landen te danken aan positieve veranderingen in gedrag onder jongeren, zoals het langer uitstellen van het eerste seksuele contact en het verminderen van wisselende contacten.

Oeganda en Kenia

Volgens mgr. Vitello tonen andere studies aan dat in landen als Oeganda en Kenia gedragsverandering effectiever is bij de preventie van hiv-besmetting dan het bevorderen van condoomgebruik.

Marsipulami
22-07-10, 10:36
Heisa in Nederland rond erectiepil voor comazuipers

In Nederland is heisa ontstaan omtrent de lancering van een erectiepil speciaal voor feestende jongeren. De pil claimt ervoor te zorgen dat jongeren die onder invloed van alcohol of drugs zijn alsnog seks kunnen hebben. Artsen noemen het boerenbedrog.

Bovendien heeft het Amerikaanse geneesmiddelenagentschap FDA in november 2009 in de States het middel al eens van de markt gehaald omdat er wel degelijk sildenafil (de werkzame stof in viagra) bleek in te zitten. De makers claimen nochtans dat het een kruidenpil is.

Op de Rock Hard-site staan foto's van dansende jongeren met zonnebril op en de boodschap dat de pil in combinatie met alcohol veilig te gebruiken is. Wie nog twijfelt aan de doelgroep: 'Primeur: Party erectiepil voor jongeren' luidt de kop van het persbericht waarmee het product de Nederlandse markt is gelanceerd volgens De Telegraaf.

De Nederlandse seksuoloog en expert in erectieproblemen Peter Leusink analyseerde de ingrediënten van de pil en kwam tot de conclusie dat ze niet werkt. (mvl)

22/07/10 10u01