PDA

Bekijk Volledige Versie : "Ik wil leven", knipoogt verlamde vlak voor machines uitgaan



Marsipulami
14-07-10, 11:58
"Ik wil leven", knipoogt verlamde vlak voor machines uitgaan

YouTube- Between Life and Death Part 1 of 3

10:54 De 43-jarige Richard Rudd uit het Britse Kidderminster is na een motorongeval verlamd en comateus en zijn leven hangt af van de machines waaraan hij gekoppeld is. Maar toch wil hij leven, zo kon hij op het nippertje aangeven.


De familie van Rudd, die in staat is te denken en te horen, was op het punt gekomen waarop de harde beslissing genomen moest worden: de machines zouden uitgezet worden en Richard zou sterven. De man had zelf ooit gezegd dat hij niet graag zou vastzitten in een nutteloos lichaam.

Maar terwijl de familie zich opmaakte voor het afscheid, ontdekte een dokter dat Richard ondanks zijn verwondingen aan de ruggengraat in staat bleek zijn ogen te bewegen. Zo kon hij antwoorden op simpele vragen. Toen hem gevraagd werd: "Wil je in leven blijven?", antwoordde man "ja".

De BBC legde het moment vast in de documentaire 'Between Life and Death'.

mark61
14-07-10, 12:50
Hij knipoogde niet. Maar leek goed bij kennis en verstand. De weergave klopt niet, er was geen sprake van 'op het nippertje'; de artsen werkten een bepaald schema af. Zo stelden ze hem wekenlang elke dag dezelfde set vragen om te kijken of hij consistent antwoord kon geven, ook op iets abstractere vragen. Dit om uiteindelijk een mening te vormen over de toestand van zijn geest.

Interessante docu. Eén ging er dood, al werd niet duidelijk hoe, ik begrijp dat ze de apparatuur loskoppelden. Euthanasie is nog vrijwel onbespreekbaar in Engeland, dus martelen ze vrolijk stervenden door ze te laten stikken.

Twee anderen 'leven' voort als semiplant ('cabbage', zoals je dat in het Engels zo fijn noemt).

John2
14-07-10, 16:25
Kippevel onderwerp

The_Grand_Wazoo
15-07-10, 10:17
De hypocrisie druipt er weer van af. Voor de goede orde: er is geen principieel verschil tussen het arborteren van een foetus en het kunstmatig in leven houden van dergelijke kasplanten.

Wanneer zal eens serieus de discussie worden gevoerd over de waarde van een mensenleven?

Hoeveel ouderen kunnen een menswaardige verzorging krijgen voor de middelen die per dag worden ingezet om deze patient in leven te houden?

Olive Yao
15-07-10, 10:23
De hypocrisie druipt er weer van af. Voor de goede orde: er is geen principieel verschil tussen het arborteren van een foetus en het kunstmatig in leven houden van dergelijke kasplanten.

Wanneer zal eens serieus de discussie worden gevoerd over de waarde van een mensenleven?

Hoeveel ouderen kunnen een menswaardige verzorging krijgen voor de middelen die per dag worden ingezet om deze patient in leven te houden?

Snap je punt, maar over dit specifieke artikel van Marsupilami: pas wel op he. Het lijkt erop dat de geest van deze man wel functioneert?

mark61
15-07-10, 10:29
De hypocrisie druipt er weer van af. Voor de goede orde: er is geen principieel verschil tussen het arborteren van een foetus en het kunstmatig in leven houden van dergelijke kasplanten.

Zie Olive :hihi:

Nou ja het verschil is dat je in het laatste geval echt niemand doodmaakt. Je bedoelt dat de mate van 'leven' van beiden gelijk is? Ja, dat denk ik wel.

The_Grand_Wazoo
15-07-10, 16:42
Jullie hebben gelijk, een foetus is geen mens met ontwikkelde geest.
Maar dat was eigenlijk niet het discussiepunt wat ik wilde opvoeren. Mijn vraag is: hoever ga je, materieel, bij de instandhouding van een individu? Mag je de waarde van het individu afzetten tegen die van het collectief? Mag je bijv. spreken in termen van toe- en afnemend grensnut van een behandeling en daaraan consequenties verbinden? Ik heb geen antwoorden. Ik besef wel dat de terminologie gekozen voor de formulering van de probleemstelling een richting op dwingt.

The_Grand_Wazoo
15-07-10, 16:45
PS
Zit met Iphone in italiaanse zon. Zal zelf niet snel reageren.

Wide-O
15-07-10, 17:12
PS
Zit met Iphone in italiaanse zon. Zal zelf niet snel reageren.

Is ook een soort van "Ik wil leven" voor de batterij het begeeft onder een groot wit licht. :belgie:

The_Grand_Wazoo
16-07-10, 08:38
Alleen weet ik te reincarneren mbv een oplader.