PDA

Bekijk Volledige Versie : Frédéric Dutroux: "Ik haat mijn vader niet"



Marsipulami
16-07-10, 22:06
Frédéric Dutroux: "Ik haat mijn vader niet"

http://static3.hln.be/static/FOTO/pe/17/7/10/media_xl_3801955.jpg?20100716192519

De zoon van Marc Dutroux heeft een openhartig interview gegeven aan La Dernière Heure. "Ik haat mijn ouders niet", zegt Frédéric Dutroux (26). "Het kan me niet schelen of ze ooit vrij komen."

Marc Dutroux heeft drie kinderen. Frédéric is de oudste. Hij werd samen met zijn broertje (17) en zusje (15) in een instelling geplaatst nadat de gruwelijke misdaden van zijn vader en moeder Michelle Martin in 1996 aan het licht kwamen. Ze kregen een nieuwe familienaam en leven op dit moment in de anonimiteit. Frédéric is de enige die de feiten bewust heeft meegemaakt. Vandaag woont hij samen met zijn vriendin in de buurt van Namen.

"Noem me geen slachtoffer"
"Mijn leven is geen lolletje geweest", aldus Frédéric, die toen amper 12 jaar was. "Toen ik meerderjarig werd, heb ik de jeugdinstelling verlaten voor het leger. Daar ben ik al na een jaar weggegaan, leefde jaren op straat, in het gezelschap van slechte vrienden. Pas de laatste twee jaar slaag ik er stilaan in mezelf uit de ellende te trekken. Maar noem me alsjeblief geen slachtoffer. Kan je trouwens een slachtoffer zijn in een deel van de wereld waar het leven zo gemakkelijk is als bij ons?"

Haar gevoeligheid, zijn intelligentie
Hoe ga je om met een vader die internationaal bekend staat als een monster? Marc Dutroux is veroordeeld voor de verkrachting van zes meisjes en de moord op vier ervan. Hij zal nooit meer vrijkomen. Michelle Martin zit een celstraf van 30 jaar uit wegens medeplichtigheid aan de gruweldaden. "Toch haat ik ze niet. Het blijven mijn ouders", zegt Frédéric. Hij zoekt zijn ouders zelfs nog wel eens op, maar niet vaak. "Een jaar geleden ben ik nog eens bij mijn vader geweest. Bij mijn moeder is het nog langer geleden. Met haar verlopen de gesprekken moeizaam. Van haar heb ik mijn gevoeligheid, van hem de intelligentie. Zij heeft spijt om wat ze mij heeft aangedaan, hij niet: vergiffenis vragen zit niet zijn aard."

Frédéric hoopt niet echt dat zijn ouders terug vrij komen. "Voor hen zou het goed zijn, maar mij kan het niet schelen. Ik zit niet te springen om een nieuwe familieleven met hen." Ooit wil hij zelf ook kinderen. "Als ik het geld heb om hen te onderhouden. En ja, ze mogen weten wie hun grootouders zijn. Het heeft geen zin om dat te verbergen." Op de vraag of hij vaak nachtmerries, antwoordt de jongeman: "Nee, ik heb mijn nachtmerries in het echt beleefd".

Interview voor geld
Frédéric Dutroux gaf in februari 2004, bij het begin van het Dutroux-proces, al eens een anoniem interview aan Het Nieuwsblad. Vorig jaar bood hij aan dezelfde krant opnieuw een interview aan. Eerst stelde hij voor een interview met zijn vader te regelen én - toen de krant daar niet in geïnteresseerd bleek - met zichzelf. De deal sprong echter af omdat Frédéric Dutroux geld vroeg voor het interview. Daar ging de krant niet op in. La Dernière Heure betaalde naar eigen zeggen geen cent voor dit interview. (bf/mvdb)