PDA

Bekijk Volledige Versie : NAVO: tientallen strijders Taliban gedood



WEBMASTER1
17-07-10, 20:05
KABUL - Militairen van de internationale troepenmacht ISAF en het Afghaanse leger hebben tientallen strijders van de Taliban gedood. Dat maakte de NAVO zaterdag bekend. Meer dan honderd opstandelingen werden opgepakt.

De meer dan veertig 'precisieoperaties' hadden tussen 9 en 16 juli in heel Afghanistan plaats. De acties waren gericht tegen rebellenleiders en -netwerken, aldus de NAVO die het bevel voert over ISAF.
Naast wapens en explosieven legden de militairen ook nog beslag op 1,9 ton heroïne en meer dan 800 kilo opium. De drugs hebben volgens de NAVO een straatwaarde van meer dan 30 miljoen euro.

Er zijn bijna 150.000 buitenlandse militairen in Afghanistan. Ze hebben het aantal acties tegen de Taliban de afgelopen maanden opgevoerd. Zo begon ISAF samen met het Afghaanse leger een offensief tegen opstandelingen in de zuidelijke provincie Helmand, een Talibanbolwerk. Er lopen voorbereidingen voor een aanval op de Taliban in de naast Helmand gekegen provincie Kandahar. De gelijknamige hoofdstad van deze provincie was ten tijde van de heerschappij van de Taliban in Afghanistan (1996-2001) het hoofdkwartier van de Taliban.

Het geweld tegen buitenlandse militairen in Afghanistan is de laatste maanden eveneens fors toegenomen. In juni stierven 102 buitenlandse militairen in het Centraal-Aziatische land, een record sinds de val van het Talibanbewind eind 2001. Zaterdag kwamen nog een Amerikaanse en een Britse militair om het leven door twee afzonderlijke aanslagen met bermbommen in Afghanistan. De radicaalislamitische Talibanbeweging maakt vaak gebruik van dit soort explosieven in de strijd tegen de overheid en de buitenlandse troepen.

Sinds het begin van het jaar zijn al 377 militairen van onder meer de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Nederland (24) gesneuveld in Afghanistan. In heel 2009 stierven 521 buitenlandse militairen in Afghanistan.

Bron: Telegraaf.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Joesoef
17-07-10, 20:22
Hoeveel burgers sneuvelen er bij dit soort opruimacties?

Belg26
17-07-10, 21:28
Wat doet de navo daar nog eigenlijk? Gingen ze niet osama ben laden zoeken, die vonden ze niet dus hebben ze het taliban regime omver geworpen en wat is het einddoel echt? Hoe zit dat met die pipline dat de us daar wilt installeren, ze weten blijkbaar dat ze nooit zullen winnen tegen de taliban, er staan er nagenoeg oneindig mujahedin klaar. Ik kan niet ontkennen dat ik sympathie met de taliban heb efin toch eerder met dan met de westerse legers,, ik ben vind de talban ideeen angstaanjagend en het regime dat ze voor ogen hebben is niet waar hetgeen waarin ik zou willen leven, maar kun je ze verwijten dat ze de democratie niet hoog in het vaandel dragen? Het is de kweetniehoeveelste generatie die niets dan invallers hebben gekend (sovjets, die ook een marjonetten regering ingesteld hadden, en nu de amerikanen, en de stoere navoboys, dat is dus van ergens jaren 70..)Liever iemand die op zijn sandalen strijd levert met la illaha illAllah in zijn hart en ervoor wilt sterven, dan zo'n laffe westerse inval met allerlei voorwendsels en onduidelijkheid die heel eigenlijk de wereld staan te beliegen, en natuurlijk moest belgie mee gaan doen... walgelijk!
waarom vallen ze trouwens niet eerder nood-korea binnen als ze zo graag mensen willen bevrijden?
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

fisherman1969
17-07-10, 21:29
Hoeveel burgers sneuvelen er bij dit soort opruimacties?

Bijdeze laatse actie waren het 10 burgers !
Maar de TALIBAN zelf ruimt *) het meeste op onder de burgers als je dat bedoelde ??
De eerste helft van dit jaar zijn ten minste 1074 burgers om het leven gekomen. Dat is drie keer meer dan het aantal burgers dat gedood werd door de internationale troepenmacht. Volgens de Afghaanse Mensenrechtenmonitor is dit jaar dan ook het slechtste jaar op het gebied van de veiligheid sinds het Talibanregime werd afgezet.
bron : Trouw
*) Dan hebben we het nog niet over de martelgang waaronder vaak deze mensen omgebracht werden.
:fpotver:

John2
17-07-10, 22:46
Hoeveel burgers sneuvelen er bij dit soort opruimacties?
Dat jij dit nog durft te vragen, ten opzichte van de mensenlevens die dagelijks door juist deze troepenmacht worden gered.


=Belg26;4397848]Wat doet de navo daar nog eigenlijk? Gingen ze niet osama ben laden zoeken, die vonden ze niet dus hebben ze het taliban regime omver geworpen en wat is het einddoel echt? Hoe zit dat met die pipline dat de us daar wilt installeren, ze weten blijkbaar dat ze nooit zullen winnen tegen de taliban, er staan er nagenoeg oneindig mujahedin klaar.
Hoe durf jij de Mujahdin vergelijken met die moordenaars van een Taliban?


Ik kan niet ontkennen dat ik sympathie met de taliban heb efin toch eerder met dan met de westerse legers,, ik ben vind de talban ideeen angstaanjagend en het regime dat ze voor ogen hebben is niet waar hetgeen waarin ik zou willen leven, maar kun je ze verwijten dat ze de democratie niet hoog in het vaandel dragen? Het is de kweetniehoeveelste generatie die niets dan invallers hebben gekend (sovjets, die ook een marjonetten regering ingesteld hadden, en nu de amerikanen, en de stoere navoboys, dat is dus van ergens jaren 70..)
Je hebt sympathie en toch vind je de ideeën angstig?


Liever iemand die op zijn sandalen strijd levert met la illaha illAllah in zijn hart en ervoor wilt sterven, dan zo'n laffe westerse inval met allerlei voorwendsels en onduidelijkheid die heel eigenlijk de wereld staan te beliegen, en natuurlijk moest belgie mee gaan doen... walgelijk!
Hoezo laffe inval?
ISAF zit daar op verzoek van de VN/UN die een verzoek kreeg van de Afghaanse overheid.


waarom vallen ze trouwens niet eerder nood-korea binnen als ze zo graag mensen willen bevrijden?
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl
Dit verzoek van je kan wel eens heel snel waarheid worden.:aanwal:

Belg26
17-07-10, 23:45
Dat jij dit nog durft te vragen, ten opzichte van de mensenlevens die dagelijks door juist deze troepenmacht worden gered.


Hoe durf jij de Mujahdin vergelijken met die moordenaars van een Taliban?


Je hebt sympathie en toch vind je de ideeën angstig?


Hoezo laffe inval?
ISAF zit daar op verzoek van de VN/UN die een verzoek kreeg van de Afghaanse overheid.


Dit verzoek van je kan wel eens heel snel waarheid worden.:aanwal:
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op www.maroc.nl/forums


Het is niet omdat ik het oneens ben met hun islamitische opvattingen of ideologie dat ik geen sympathie voor hen kan opbrengen. Voor de westerse aanwezigheid daar kan ik daarentegen helemaal geen sympathie opbrengen en toch leef ik liever in een westers land.. De realiteit is genuaceerd en zeker niet zwart wit. Jij doet alsof mudjahedien een rivaliserende club is van de taliban, ik gebruik de term mudjahedien letterlijk, de entiteit 'de mudjahedien' bestaat naar mijn weten niet.
Het gaat over de voorwendselen van de westerse inval in afghanistan, het ging om ben laden te vatten en dat is totaal ongeloofwaardig, volgens mij is het een groot bedrog. Het is om een stratigisch-economische reden net als in irak en daarom zeg ik alhamdoulileh dat de taliban er is om weerstand te bieden aan deze onbeschaamde invasie. De afghaanse overheid is een geinstalleerde overheid die doet in grote lijnen wat usa vraagt.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

John2
18-07-10, 00:35
Het is niet omdat ik het oneens ben met hun islamitische opvattingen of ideologie dat ik geen sympathie voor hen kan opbrengen. Voor de westerse aanwezigheid daar kan ik daarentegen helemaal geen sympathie opbrengen en toch leef ik liever in een westers land.. De realiteit is genuaceerd en zeker niet zwart wit. Jij doet alsof mudjahedien een rivaliserende club is van de taliban, ik gebruik de term mudjahedien letterlijk, de entiteit 'de mudjahedien' bestaat naar mijn weten niet.
Het gaat over de voorwendselen van de westerse inval in afghanistan, het ging om ben laden te vatten en dat is totaal ongeloofwaardig, volgens mij is het een groot bedrog. Het is om een stratigisch-economische reden net als in irak en daarom zeg ik alhamdoulileh dat de taliban er is om weerstand te bieden aan deze onbeschaamde invasie. De afghaanse overheid is een geinstalleerde overheid die doet in grote lijnen wat usa vraagt.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl
Ik denk dat je een duidelijke onderscheid moet maken tussen een Taliban geleerde die een Koran studie volgde of de Criminelen die met handel in wapens en drugs hun geld verdienen en zich ook Taliban noemen.
Ik weet zeker dat jij als gelovige, net als ik je niet kan verenigen met criminele zaken, waarbij dood en verderf wordt gezaaid onder de burgers in hun eigen land, maar ook in het buitenland.

Belg26
18-07-10, 12:18
asalaamaleykoum,

Natuurlijk keur ik dat af maar is dat niet uit de context getrokken door de westerse media? Je moet het complete plaatje bekijken, desondanks hun misdaden (waar de westerse legers zich blijkbaar niet schuldig aan maken?) winnen ze steeds meer aanhang bij de bevolking, dus mss zijn de imperialisten erger (dat is mijn overtuiging). Ik vertrouw die invasie voor geen haartje. En ik kan moeilijk geloven dat de taliban stuk voor stuk moordlustige rovers zijn, het zijn en blijven moslims. Ik geloof evenmin dat het allemaal goedgeaarde vrijheidstrijders zijn. Het is de machtshebber die bepaald wie de terrorist is. En inzake drugs en wapenhandel; het probleem van wapens in de wereld ligt toch niet in de bergen van afghanistan? lockheed, fn etc perfect aanvaarde bedrijven die legaal wapens de wereld insturen, en een kernarsenaal aanleggen en dat is sociaal aanvaardbaar, maar afghanen die papaver telen om aan de kost te komen zijn drugsbaronnen? Het is in peru ook zoiets met de cocaplanten, vaak hebben ze de keuze niet willen ze in leven blijven...
Volgens mij willen de taliban in vrede leven (ook al is het regime dat ze voor ogen hebben niet democratisch) maar het westen daarentegen wilt een natie onderwerpen en domhouden om economische voordeel te slaan uit de regio, het westen geeft geen moer om de afghaanse bevolking en wat voor een regime dat ze daar krijgen/hadden. Hier in europa zijn ze zo islamfoob als iets, ga je me dan vertellen dat die militairen ginder uit naasteliefde opereren?
Het doet me denken aan het hele verhaal ivm kernwapens. Het westen vindt het blijkbaar normaal dat ze iran kunnen verbieden om kernwapens te hebben maar mogen wel zelf een arsenaal hebben (terwijl us de enige zijn die bij mijn weten die de gewetenloosheid hebben gehad om kernwapens militair in te zetten). Iran blijft ontkennen dat ze er hebben maar dat is niet genoeg voor usa,, ze provoceren tot het op oorlog kan uitdraaien om dezelfde economische reden als in afghanistan. In mijn optiek kan iran zeggen "ja we hebben er en jullie ook dus waarom ben je beter dan ons ofzo"? Maar als ze dat doen smijten ze misschien tehran plat met in het westen een instemmende publieke opinie (de media heeft het westen lang genoeg klaargestoomd). Omdat ze het niet eens zijn met een regime (ik ook niet hoor) hebben ze recht om elke steen in iemands huis te komen omleggen...

Het is niet omdat er landen bestaan die niets voor een democratie voelen dat de democratie in het westen bedreigt is, het is wel een bedreiging voor de democratie als de democratische landen de niet democratische landen onder dwang democratiseren. Met die zelfde etnocentristische houding heeft de belgische staat de site van sharia for belgium offline gezet, dus om de democratie te bewaren stapt men af van het democratische principe van vrijheid van meningsuiting?:stoned: Hetzelfde met de burka. De democratie is dus bedreigt maar het is maar zeer de vraag door wie. Alvast niet vanuit afghanistan (of iran) volgens mij.
Sharia for belgium wil de sharia in belgie invoeren, weet je wat daarvoor nodig is; een 2/3 meerderheid in het federale parlement, dan worden nieuwe verkiezingen uitgeschreven en opnieuw een 2/3 meerderheid in het federale parlement door het nieuwe parlement (steeds met een meerderheid in elke taalgroep). Dus het is totaal geen realitische bedreiging (hetzelfde parlement dat unaniem de burka verbiedt, zou ineens de sharia stemmen??) maar om de democratie te verdedigen, maakt men wat burgers met een gek idee monddood. En met die mentaliteit maken ze je wijs wat ze willen met hun zogenaamde bevrijdingsoorlog.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

John2
18-07-10, 16:25
=Belg26;4398461]asalaamaleykoum,

Natuurlijk keur ik dat af maar is dat niet uit de context getrokken door de westerse media?
Dat is juist het probleem met de media, die schrijven wat mensen willen lezen en wat goed verkoopt waardoor er een soort van propaganda ontstaat al is deze dan niet gedwongen


Je moet het complete plaatje bekijken, desondanks hun misdaden (waar de westerse legers zich blijkbaar niet schuldig aan maken?) winnen ze steeds meer aanhang bij de bevolking, dus mss zijn de imperialisten erger (dat is mijn overtuiging).
Helaas plegen ook westerse legers ondanks de strenge regels misdaden tegen de burger, soms door onmacht, soms bewust, maar altijd worden ze hiervoor veroordeeld.
Dat de bevolking gaat kiezen tegen het internationaal legermacht is niet zo vreemd als je beziet dat de media, in deze landen niet anders kunnen dan nieuws verdraaid te brengen in vrees voor hun eigen leven en toekomst.
Maar ook de media in het westen maakt zich hieraan schuldig.
Zo stond er vorige week in de diverse kranten dat er 10 burgers waren gedood bij een aanval in Afghanistan in een poging een taliban leider te arresteren.
Wat er dan niet bijstaat in het bericht dat de burgers tussen het vuurgevecht is terecht gekomen en dat de internationale troepenmacht zich direct hebben terug getrokken uit vrees voor meer slachtoffers, ook wordt er niet vermeld dat de burger voordien zijn gewaarschuwd om binnen te blijven.


Ik vertrouw die invasie voor geen haartje. En ik kan moeilijk geloven dat de taliban stuk voor stuk moordlustige rovers zijn, het zijn en blijven moslims. Ik geloof evenmin dat het allemaal goedgeaarde vrijheidstrijders zijn.
Hierin heb jij gelijk, niet iedere Taliban is een moordlustige rover, met deze mensen valt ook te onderhandelen en worden zelfs deals gesloten voor weder opbouw van de gebieden en worden zelfs beschermd door de internationale troepenmacht.
De gevaarlijkste zijn de drugsbaronnen (warlords) die 50-60 jaar lang ongehinderd hun activiteiten konden ontplooien en miljarden hebben verdiend aan de handel in drugs en wapens en dan is het de vraag of je ze inderdaad Moslims kunt blijven noemen in de zin van de Koran?
Ik denk van niet, mijn persoonlijke mening is dat deze mensen zich verstoppen achter de Islam om zichzelf te verrijken en een stukje bescherming te krijgen van de Islam in de wereld, maar verder niets met de Islam te maken hebben.
Natuurlijk gaan ze naar de Moskee om te bidden, maar dat doen andere moordenaars en criminelen ook.



Het is de machtshebber die bepaald wie de terrorist is. En inzake drugs en wapenhandel; het probleem van wapens in de wereld ligt toch niet in de bergen van afghanistan? lockheed, fn etc perfect aanvaarde bedrijven die legaal wapens de wereld insturen, en een kernarsenaal aanleggen en dat is sociaal aanvaardbaar,
Niet de machthebbers maar de daden bepalen of je terrorist bent, de misdaden die je pleegt tegen de mensheid bepalen dit.


maar afghanen die papaver telen om aan de kost te komen zijn drugsbaronnen? Het is in peru ook zoiets met de cocaplanten, vaak hebben ze de keuze niet willen ze in leven blijven...
Opzicht is er niets op tegen dat boeren papaver of coca kweken, mist er geen geweld bij wordt gebruikt of de oogst wordt gebruikt voor misdrijven of handel in oorlogstuig.
Dagelijks sterven er wereldwijd ruim 500 mensen door bewust vervuilde drugs uit deze landen.
Jaarlijks worden miljarden drugs winsten gebruikt voor opzetten van terroristische aanslagen.
De boeren in Afghanistan die vroeger papaver moesten telen, zitten nu vaak in een cooperatie waarbij werktuigen kunnen worden geleend voor het bebouwen van het land, ook krijgen deze boeren een micro-krediet in vorm van vee die ze terug betalen na de geboorte van jong vee waarmee de volgende boer wordt geholpen.


Volgens mij willen de taliban in vrede leven (ook al is het regime dat ze voor ogen hebben niet democratisch) maar het westen daarentegen wilt een natie onderwerpen en domhouden om economische voordeel te slaan uit de regio, het westen geeft geen moer om de afghaanse bevolking en wat voor een regime dat ze daar krijgen/hadden. Hier in europa zijn ze zo islamfoob als iets, ga je me dan vertellen dat die militairen ginder uit naasteliefde opereren?
Er zijn weinig economische voordelen te behalen in Aghanistan dit even ten eerste, verder wordt er niet gedacht aan een democratie in Afghanistan, wel aan een stabiele regering die het land kan besturen zodat de mensen daar veilig kunnen leven.
Er heersen daar Islamitische wetten en daar wordt ook niet aan geturnd, maar als je wetten hebt moet je ze wel naar eer en geweten objectief uitvoeren en niet laten leiden door corruptie (wat nu nog steeds gebeurd).
Wat betreft de militairen die daar zitten, ja die handelen uit naaste liefde, vaak hoor je ook van mensen die net terug komen dat ze terug willen om hun werk af te maken.
Voor de sensatie hoef je er in ieder geval niet heen te gaan en ook voor het geld niet wat je krijgt per maand.


Het doet me denken aan het hele verhaal ivm kernwapens. Het westen vindt het blijkbaar normaal dat ze iran kunnen verbieden om kernwapens te hebben maar mogen wel zelf een arsenaal hebben (terwijl us de enige zijn die bij mijn weten die de gewetenloosheid hebben gehad om kernwapens militair in te zetten). Iran blijft ontkennen dat ze er hebben maar dat is niet genoeg voor usa,, ze provoceren tot het op oorlog kan uitdraaien om dezelfde economische reden als in afghanistan. In mijn optiek kan iran zeggen "ja we hebben er en jullie ook dus waarom ben je beter dan ons ofzo"? Maar als ze dat doen smijten ze misschien tehran plat met in het westen een instemmende publieke opinie (de media heeft het westen lang genoeg klaargestoomd). Omdat ze het niet eens zijn met een regime (ik ook niet hoor) hebben ze recht om elke steen in iemands huis te komen omleggen...
Iran wordt ook niet verboden om kernwapens te hebben, alleen indien je als kernmacht wilt functioneren moet je ook voldoen aan de internationale eisen, namelijk volledige controle op productie van kernenergie en kernwapens.
Ieder land zelfs Nederland heeft dagelijks controle op de productie, want de landen zijn niet het gevaar maar het gevaar is dat het kan terecht komen in verkeerde handen wat 100.000 tot miljoenen doden kan opleveren.


Het is niet omdat er landen bestaan die niets voor een democratie voelen dat de democratie in het westen bedreigt is, het is wel een bedreiging voor de democratie als de democratische landen de niet democratische landen onder dwang democratiseren. Met die zelfde etnocentristische houding heeft de belgische staat de site van sharia for belgium offline gezet, dus om de democratie te bewaren stapt men af van het democratische principe van vrijheid van meningsuiting?:stoned: Hetzelfde met de burka. De democratie is dus bedreigt maar het is maar zeer de vraag door wie. Alvast niet vanuit afghanistan (of iran) volgens mij.
Dat Sharia for Belgium offline is vind ik vreemd want ik kan hem nog steeds gewoon bezoeken en deze site loopt via http://i.ytimg.com een provider ergens in SA.


Sharia for belgium wil de sharia in belgie invoeren, weet je wat daarvoor nodig is; een 2/3 meerderheid in het federale parlement, dan worden nieuwe verkiezingen uitgeschreven en opnieuw een 2/3 meerderheid in het federale parlement door het nieuwe parlement (steeds met een meerderheid in elke taalgroep). Dus het is totaal geen realitische bedreiging (hetzelfde parlement dat unaniem de burka verbiedt, zou ineens de sharia stemmen??) maar om de democratie te verdedigen, maakt men wat burgers met een gek idee monddood. En met die mentaliteit maken ze je wijs wat ze willen met hun zogenaamde bevrijdingsoorlog.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl
Denk ook niet dat dit ooit mogelijk is, maar je moet je afvragen of het wenselijk is dat personen deze uitspraken doen?
Zou ik deze uitspraken doen in bijvoorbeeld Iran dan krijg ik minimaal 20 jaar.