PDA

Bekijk Volledige Versie : Bouterse wil geen buitenlandse inmenging



_Princes_1
20-07-10, 01:18
PARAMARIBO - Desi Bouterse, die maandag gekozen werd tot staatshoofd van Suriname, zegt dat Surinamers de baas moeten zijn over het land.



Na zijn verkiezing riep hij alle Surinamers op ''om samen te werken om het land op te bouwen. Ik strek mijn handen naar iedereen uit. Wij moeten niet het buitenland laten bepalen wat in ons land gebeurt'', aldus Bouterse.



De reacties in Suriname staan lijnrecht tegenover elkaar. Een groot deel van de samenleving juicht Bouterse toe, terwijl een ander deel in diepe rouw is gedompeld.







''Het is onvoorstelbaar dat Suriname kiest voor iemand als president die verdacht wordt van moord op 15 critici van het militaire bewind in 1982, de man die verantwoordelijk was voor de slachting van ten minste 39 burgers in het marrondorp Moiwana in 1986'', zegt de Organisatie voor Gerechtigheid en Vrede.





Staatsgreep



Bouterse pleegde in februari 1980 een staatsgreep en is dertig jaar later wettig gekozen tot staatshoofd van Suriname. ''Een kleine indiaanse jongen uit het dorp Kaswinika heeft het zo ver geschopt. Hij is gekozen tot president'', zei Bouterse in zijn dankwoord in het Surinaamse parlement.



Aanhangers van Bouterse willen niets horen over het verleden en over zaken die niet goed waren. ''We gaan geen oude koeien uit de sloot halen'', riepen ze.





Presidentsvrouw



''Mijn God, een geweldig moment. Vooral voor mijn man. Hij heeft het wel verdiend na al die jaren'', zegt Ingrid Bouterse, de nieuwe first lady van Suriname. Zij gaat zich de komende tijd rustig oriënteren op haar rol als presidentsvrouw: ''Ik zie wel wat er allemaal op me afkomt. In de eerste plaats ga ik mijn man ondersteunen.''



De Nederlandse ambassadeur Aart Jacobi was getuige van de verkiezing. Hij heeft zich voorgenomen de nieuwe regering op haar daden te beoordelen. Hij verwacht een 'gecompliceerder contact' tussen de regeringen van Suriname en Nederland. ''Dat heeft zeker met de presidentskeuze te maken'', zei Jacobi
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl