PDA

Bekijk Volledige Versie : Glossy



Soldim
20-07-10, 16:00
Glossy

Binnenkort op de iPad, maar nu al verkrijgbaar op de betere jihadistenfora: Inspire.

Al-Qaeda meets Linda.

Laat u niet misleiden door de reputatie van de uitgever: Inspire is een volwaardige glossy, met de laatste modetrends (Boerka’s & Bomgordels); de nieuwste hitlijsten (hoogste binnenkomer: ‘Girt Wilders’ op 4) en, voor de doe-het-zelfmoordterroristen onder ons, een heuse klusrubriek (‘Dat zeg ik: Allah!’). Verder ruim aandacht voor zingeving en literatuur (boek van de maand: de Koran, goedgelovige herdruk); een repo over extreme sports (‘Brokkenpiloot voor een dag’) en de laatste celebrity gossip (exclusief: de nieuwste videoclip van Osama B.). Al met al een aanrader dus, met als enige minpunt: je abonnement opzeggen bij de klantenservice blijkt erg lastig.


Kies 1 voor ’t eeuwige hellevuur.

Tot zover de karikatuur, zoals die in de meeste media verscheen. Vertellen wat er werkelijk in het Al-Qaeda-nulnummer stond, bleek toch een brug te ver. Zo vergaat het de videoclips van Osama B. ook altijd: wel op primetime uitzenden, maar niemand die naar de lyrics luistert. Jammer, want ik wil graag weten wat onze grootste vijand écht beweegt. Inspire bevestigt in ieder geval wat talloze onderzoeken ook al uitwezen: dat islamo-fascisme niet zozeer een religieuze kruistocht is, maar een territoriumstrijd met religie als excuus. In de soera’s vindt men de rechtvaardiging, maar uit onze militaire bases rondom Mekka en Jeruzalem put men de ware inspiratie. Praat dat het geweld goed? Geenszins. Maar maakt dat hun drijfveren onbegrijpelijk?

Ik zou zeggen: draait ’t es om. Stel, de Irakezen besluiten, na zeven jaar oorlog, een eigen staat in Duitsland te stichten, daarbij onvoorwaardelijk gesteund door Yemen. Ze krijgen onbeperkt tanks én atoombommen. Ter financiering zet men dertig militaire bases op in Canada – om de olie- en gasbronnen te confisqueren. Bij verzet van de VN dreigt onmiddellijk regime change. Ondertussen gaan de Saoedi’s op politiemissie in de provincie Flevoland: hun moslimbroeders bevrijden van de PVV. Hoe lang zou het dan duren eer het netwerk International Freedom Alliance, met de bijbel in de hand, gaat dreigen met aanslagen? Ik voorzie al snel een nieuwe glossy.

Girt (punt).

Rob Wijnberg in NRC.next