PDA

Bekijk Volledige Versie : Afghaanse tolken kwaad op Nederland



John2
21-07-10, 11:41
Afghaanse tolken kwaad op Nederland
Kamp HollandKamp Holland Kamp Holland ANP
Update: dinsdag 20 jul 2010, 21:35

Afghaanse tolken die de Nederlandse militairen in Uruzgan hebben bijgestaan voelen zich afgedankt. Een deel van de 102 tolken heeft tegen de Wereldomroep geklaagd over de houding van Nederland.

In augustus is de Nederlandse bijdrage aan de NAVO-missie in Uruzgan voorbij. De meeste tolken hebben dan geen werk meer. Ze zijn bang dat ze eenmaal thuis doelwit worden van de Taliban.
Visumprogramma

De VS heeft een visumprogramma voor tolken die voor het Amerikaanse leger hebben gewerkt. De Afghanen in Uruzgan dachten dat Nederland ook zoiets zou doen. Defensie zegt dat de NAVO daarvoor verantwoordelijk is, en niet Nederland.

mark61
21-07-10, 12:11
Defensie zegt dat de NAVO daarvoor verantwoordelijk is, en niet Nederland.

Wat een laffe losers zeg.

Usayma
21-07-10, 12:15
Geef je de apen een vinger willen ze heel je hand.

John2
21-07-10, 12:22
Wat een laffe losers zeg.

Ja inderdaad is de taliban een laffe loser, om hun eigen bevolking te willen vervolgen en te doden voor vertalingen.

Soldim
21-07-10, 12:53
Ja inderdaad is de taliban een laffe loser, om hun eigen bevolking te willen vervolgen en te doden voor vertalingen.

Een (groot?) deel van de Taliban is net zo buitenlands als de NAVO troepen.

knuppeltje
21-07-10, 15:08
Een (groot?) deel van de Taliban is net zo buitenlands als de NAVO troepen.

Dat maakt onze Sjonny helemaal niets uit hoor.

Soldim
21-07-10, 15:14
Dat maakt onze Sjonny helemaal niets uit hoor.

Ach. Mijn oprechte excuses voor de poging de discussie te nuanceren :moe:

knuppeltje
21-07-10, 15:15
Ach. Mijn oprechte excuses voor de poging de discussie te nuanceren :moe:

Vooruit dan maar, bij deze. :)

Wide-O
21-07-10, 15:32
Ach. Mijn oprechte excuses voor de poging de discussie te nuanceren :moe:

Hoewel ook jouw nuance op zijn beurt genuanceerd kan worden. We verwarren Taliban en Mujahideen nogal eens. Die "buitenlandse" strijders (waarnaar vaak werd verwezen als "the Arabs") zijn na de oorlog tegen de USSR in grote aantallen teruggekeerd naar hun landen van herkomst (bron: Robert Fisk). Hoeveel er precies overgebleven zijn is wellicht moeilijk na te gaan, en er zullen er ook wel weer bijgekomen zijn ondertussen.

In principe zijn de Taliban dus "locals". (maar ook dat moet je dan weer nuanceren...)

Niet geregistreerd
21-07-10, 15:41
Mijn vader heeft ook getolkt een paar jaar geleden voor Nederland, maar dan in Afghanistan zelf :s. En ja, hij is ook "gedumpt", gewoon werkeloos thuis, maar nu heeft hij gelukkig werk(al is het ver onder zijn niveau :( )

Soldim
21-07-10, 15:59
Hoewel ook jouw nuance op zijn beurt genuanceerd kan worden. We verwarren Taliban en Mujahideen nogal eens. Die "buitenlandse" strijders (waarnaar vaak werd verwezen als "the Arabs") zijn na de oorlog tegen de USSR in grote aantallen teruggekeerd naar hun landen van herkomst (bron: Robert Fisk). Hoeveel er precies overgebleven zijn is wellicht moeilijk na te gaan, en er zullen er ook wel weer bijgekomen zijn ondertussen.

In principe zijn de Taliban dus "locals". (maar ook dat moet je dan weer nuanceren...)

Pashtun en een zooitje ongeregeld uit naburige landen; exacte samenstelling en percentaged wegens omstandigheden moeilijk vast te stellen ;)

knuppeltje
21-07-10, 16:02
Maakt niet uit, het is allebei tuig van de richel.

Wide-O
21-07-10, 16:07
Pashtun en een zooitje ongeregeld uit naburige landen; exacte samenstelling en percentaged wegens omstandigheden moeilijk vast te stellen ;)

Gelukkig hebben ze zelf Pakistan opgericht, en niet, ik zeg maar wat, de Engelsen. :zegniets:

Soldim
21-07-10, 16:22
Gelukkig hebben ze zelf Pakistan opgericht, en niet, ik zeg maar wat, de Engelsen. :zegniets:

:hihi:

Spoetnik
21-07-10, 16:56
Een (groot?) deel van de Taliban is net zo buitenlands als de NAVO troepen.

Neuh. De zo genoemde taliban bestaat voornamelijk uit Pashtun stammen uit Afghanistan, maar inderdaad ook een klein gedeelte Pashtun uit Pakistan, maar van dezelfde etniciteit dus.

Spoetnik
21-07-10, 16:58
Gelukkig hebben ze zelf Pakistan opgericht, en niet, ik zeg maar wat, de Engelsen. :zegniets:

Daar hebben de Pashtun weinig mee te maken gehad. De gebieden van de Pashtun in Pakistan staan nauwelijks onder controle van de Pakistaanse overheid.

mark61
21-07-10, 17:05
Pashtun en een zooitje ongeregeld uit naburige landen; exacte samenstelling en percentaged wegens omstandigheden moeilijk vast te stellen ;)

Taliban zijn Afghanen hoor, overwegend. Dat velen zijn opgegroeid in Pakistan doet daar niks aan af.

In Afghanistan bestaat, vzv ik weet, behoorlijk wat animositeit tegen die internationale brigade die zich komt bemoeien met zaken die hen niet aangaan.

Al-Qa`eda staat daar volledig los van. Ik denk dat niemand op dit moment weet hoeveel buitenlandse moslims momenteel in Afghanistan rondbanjeren. Ik schat niet zoveel meer. Ik bedoel, waar is OBL en zijn hoofdkwartier dan? De Tora Bora staan leeg, in ieder geval.

Destijds stonden de Taliban op het punt al-Qa`eda eruit te flikkeren en OBL uit te leveren aan de VS, maar die zag daarvan af.

Als mijn herinnering / versie van de geschiedenis juist is. Het collectieve geheugen is iig korter dan het mijne.

mark61
21-07-10, 17:12
Maakt niet uit, het is allebei tuig van de richel.

Het grote verschil is dat de Taliban nooit of te nimmer acties buiten Afghanistan hebben uitgevoerd. Daar ook niet in geïnteresseerd zijn; ze willen de macht in hun eigen land, en verder met rust gelaten worden.

Officieel zitten 'we' daar om het internationale terrorisme en de directe bedreiging van het westen te bestrijden. Die zou alleen van al-Qa`eda kunnen komen. Alleen, het waren Egyptenaren en Saoedi's die de ergste aanslagen hebben gepleegd, gevolgd door Jemenieten als ik me niet vergis (Nairobi, Dar es-Salaam). Madrid en Londen werden gepleegd door daar woonachtige Marokkanen en één Tunesiër; en in Londen door Britten van Pakistaanse afkomst, plus ik dacht één bekeerde Westindiër, Jamaicaan ofzo.

Gek genoeg vecht de NAVO met de Afghaanse Taliban, en met niemand anders.

Hier klopt dus iets heel ernstig niet. Tenzij je natuurlijk alle baarden op één hoop gooit.

Ik begrijp dus niet, en heb ook nooit begrepen, wat 'we' in Afghanistan doen.

mark61
21-07-10, 17:16
Mijn vader heeft ook getolkt een paar jaar geleden voor Nederland, maar dan in Afghanistan zelf :s. En ja, hij is ook "gedumpt", gewoon werkeloos thuis, maar nu heeft hij gelukkig werk(al is het ver onder zijn niveau :( )

Hier? Mag ik hopen. Je bent je leven niet zeker neem ik aan, als je in Afghanistan zit en getolkt hebt voor de NAVO etc.

mark61
21-07-10, 17:17
Luister naar ome Spoet.

mark61
21-07-10, 17:24
Hoewel ook jouw nuance op zijn beurt genuanceerd kan worden. We verwarren Taliban en Mujahideen nogal eens. Die "buitenlandse" strijders (waarnaar vaak werd verwezen als "the Arabs") zijn na de oorlog tegen de USSR in grote aantallen teruggekeerd naar hun landen van herkomst (bron: Robert Fisk). Hoeveel er precies overgebleven zijn is wellicht moeilijk na te gaan, en er zullen er ook wel weer bijgekomen zijn ondertussen.

In principe zijn de Taliban dus "locals". (maar ook dat moet je dan weer nuanceren...)

De meeste mudjahidien zijn gewoon leden van andere stammen die tegen Pasjtoe-overheersing zijn. Oezbeken bijvoorbeeld. Ik denk dat er maar weinig Oezbeken van over de grens meededen. Is ook een cultuurgrens, 'Indiaas/Pakistaans'achtige volkeren <> Centraalaziatische Turk- en Iraansachtige zoals de Tadjieken (I) en Oezbeken en Turkmenen (T), met een heel andere geschiedenis en opvatting van de islam bijvoorbeeld

Pashtun 42%, Tajik 27%, Hazara 9%, Uzbek 9%, Aimak 4%, Turkmen 3%, Baloch 2%, other 4%

Tomas
21-07-10, 17:34
Buitenlanders zijn buitenlanders, niet moeilijk doen.

mark61
21-07-10, 17:41
Buitenlanders zijn buitenlanders, niet moeilijk doen.

:hihi: Jah das lastig als ze zomaar die grenzen trekken. Wie z'n buitenland is het anyway?

Afghanistan was altijd al wat je overhield als je de USSR, Iran en Pakistan wegdacht.

Wide-O
22-07-10, 00:58
:hihi: Jah das lastig als ze zomaar die grenzen trekken. Wie z'n buitenland is het anyway?


Dat bedoelde ik eigenlijk. Hazari zijn overigens toch voornamelijk Shia, nee? Met vliegeraars en zo :zozo:

Joesoef
22-07-10, 05:36
Dat bedoelde ik eigenlijk. Hazari zijn overigens toch voornamelijk Shia, nee? Met vliegeraars en zo :zozo:


Sprak gisteren toevallig met een Hazari, 20 jaar geleden gevlucht uit Afghanistan voor de moordende Taliban. Omdat de meeste Afghanen geen 12-ers zijn konden ze ook niet naar Iran.
Soennies zie Sjia niet als Moslim, Sjia zien de Hazari weer niet als Moslim omdat ze geen 12-ers zijn.
Zijn verhaal was wat warrig, de taliban spoken (beter gezegd Jinns) beheersen zijn geest nog steeds.