PDA

Bekijk Volledige Versie : Bekeerlingen tot islam krijgen met geweld te maken



_Princes_1
22-07-10, 17:55
Nederlanders die zich tot de islam bekeren krijgen met vooroordelen en zelfs geweld te maken, zegt Waleed Duisters van het Landelijk Platform Nieuwe Moslims. ‘Men denkt snel dat iemand zich wil aansluiten bij de Taliban.’



Het huidige islamdebat wordt opgesierd door met name Turkse en Marokkaanse moslims, maar er is een steeds groter wordende groep autochtone moslims, die nog regelmatig over het hoofd wordt gezien. Speciaal voor deze groep moslims is er Het Landelijk Platform Nieuwe Moslims (LPNM ) in het leven geroepen, dat een rol wil spelen in het behartigen van de belangen van de bekeerlingen. Het platform bestaat nu 1,5 jaar. Voorzitter van het platform is Waleed Duisters. Wereldjournalisten interviewde Duisters.



Waarom heb je destijds het platform opgestart?

'Het Landelijk Platform Nieuwe Moslims heb ik samen met enkele andere bekeerlingen opgezet omdat wij ons ergerde aan het feit dat er geen belangenorganisatie bestond die het opnam voor de situatie van de bekeerlingen. Wij merkten echter dat er bij veel bekeerlingen behoefte was aan een dergelijke organisatie.

'Van de diverse bekeerlingen die wij reeds kenden, kregen wij vaak te horen dat de bekeerlingen het fijn zouden vinden als er af en toe ontmoetingen zouden komen voor bekeerlingen en dat er iets zou worden gedaan aan de beeldvorming van de bekeerlingen tot de islam in Nederland.'



Was het nodig om de beeldvorming van de bekeerlingen te verbeteren?

'Ja, zeer zeker. Er was bijzonder weinig aandacht in bijvoorbeeld de media voor de gewone bekeerlingen. Alleen als er een bekeerling iets verkeerds had gedaan kwam het bekeren tot de islam in het nieuws en vaak waren de reacties op internet dan in de zin van “Bekeerlingen dat zijn de ergsten”. Wij willen met het Landelijk Platform Nieuwe Moslims laten zien dat mensen uit alle verschillende lagen van de Nederlandse samenleving zich bekeren tot de Islam en dat daar helemaal niet engs of raars aan is.'



'Wij krijgen ook vaak berichten van bekeerlingen die worden bedreigd en geïntimideerd door mensen die hun keuze tot de Islam niet kunnen accepteren. In extreme gevallen gaat het zelf tot zwaar geweld tegen de bekeerlingen en dat willen wij ook op de kaart blijven zetten. Nederland kent de vrijheid van godsdienst en dat betekent niet alleen dat iemand in Nederland vrij is van zijn geloof te vallen, maar ook dat men in Nederland vrij is een geloof aan te nemen.'



Hoe wilt het Landelijk Platform Nieuwe Moslims deze beeldvorming te verbeteren?

'Wij willen door middel van activiteiten informatie verstrekken over bekeerlingen en het bekeren tot de Islam. Dit willen wij zowel voor de Nederlandse als de Islamitische gemeenschap doen. Wij werken aan de beeldvorming door bijvoorbeeld het organiseren van de Nationale Bekeerlingendag die wij iedere januari houden, maar ook ontmoetingsbijeenkomsten tijdens de vastenmaand ramadan. Wij zijn geen religieuze organisatie maar een maatschappelijke. Tijdens onze activiteiten richten wij ons erg op de maatschappelijke participatie van de moslims en dan specifiek de Nederlandse moslims.'



Op welke problemen stuit je vanuit het platform, zaken die betrekking hebben op bekeerlingen uiteraard?

'Wij stuiten op veel onbegrip. Sinds de aanslagen van 11 september heerst er een verward beeld van de Islam in Nederland. Als men hoort dat iemand zich bekeert tot de Islam denkt men vaak snel aan iemand die zich wilt aansluiten bij de Taliban of iemand die zich wilt laten onderdrukken door de man. Het is nog niet algemeen bekend hoe bekeerlingen tot de Islam werkelijk zijn.

'Ik durf bijna te beweren dat bijna iedere Nederlander dagelijks een bekeerling zal tegenkomen. Dit natuurlijk wel in de stedelijke gebieden maar er zijn veel bekeerlingen waar men het in eerste instantie totaal niet aan merkt. Het is namelijk een verkeerd beeld dat iedere bekeerling een lange baard heeft of een hoofddoek draagt.'



Wat maakt een bekeerling anders dan een geboren en getogen moslim?

'De bekeerlingen zijn opgegroeid in een andere cultuur en dit heeft de bekeerlingen vaak erg gekenmerkt. De bekeerlingen zijn vaak heel gewone Nederlanders die enkel verschillen van de andere Nederlanders in het geloof en verder zijn er vaak maar erg weinig verschillen.'



Hoe zie jij de positie van de bekeerlingen in Nederland?

'De bekeerlingen zouden meer en meer een bemiddelende rol moeten aannemen in Nederland. De bekeerlingen zijn namelijk de moslims die het beste weten hoe Nederland is. De bekeerlingen zouden de moslims juist moeten helpen met het integreren in Nederland en zo laten zien dat ze zij volwaardig inwoner van Nederland kunnen zijn en ook praktiseerde moslim. '



Welke term geef jij persoonlijk de voorkeur aan: bekeerling, nieuwe moslim,

terugkeerling?

'Zelf heb ik wat problemen met de term nieuwe moslim. Ik ben namelijk als meer dan 10 jaar moslim en heb totaal niet het gevoel dat ik een nieuwe moslim ben. Ik zie mij liever als een Nederlandse moslim. Ik ben een Nederlander en het feit of ik wel of niet moslim ben zou totaal niet moeten uitmaken. Dit doet niets af van mijn Nederlander zijn. Ik ben geen Arabier geworden en dat zal ik ook nooit worden. Ik erger mij dan ook groen en geel aan uitspraken als “De Islam pas niet in de Nederlandse democratische rechtstaat”. Dergelijke uitspraken zijn kort gezegd totale onzin. Men kan in Nederland makkelijk als moslim leven en dit is totaal niet in tegenspraak met de samenleving.'



Wat moet LPNM hebben bewerkstelligd wil jij over 10 tevreden terugkijken op het initiatief?

'Over 10 jaar hoop ik dat er niet meer zo overspannen met de Islam wordt omgegaan in Nederland en dat de moslims algemeen worden geaccepteerd als een blijvend onderdeel van de Nederlandse samenleving. Ik hoop dat het Landelijk Platform Nieuwe Moslims dan een bijdrage heeft geleverd aan het vinden van een plaats in de samenleving van de moslims. Verder hoop ik dat wij dan niet meer zo vaak verschrikkelijke verhalen horen over het in elkaar slaan van bekeerlingen of het uitstoten van bekeerlingen uit hun eigen familie. De laatste tijd lijkt het alsof dergelijke extreme situaties zijn aan het afnemen en ik hoop dan ook erg dat deze trend zich zal gaan doorzetten.'



Wereldjournalisten.nl

21 juli 2010
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Niet geregistreerd
23-07-10, 00:05
Ja, da's niet zo verwonderlijk. Want die worden natuurlijk net zo raar en schuin aangekeken als moslims van huis uit.