PDA

Bekijk Volledige Versie : Baby's lopen meer risico op brandwonden



reallife
22-07-10, 20:57
Kinderen tussen de 6 en 14 maanden lopen het meeste risico om slachtoffer te worden van verbrandingen. Allochtone kinderen en kinderen uit gezinnen met lage inkomens lopen extra risico. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Brandwonden Stichting, die een campagne is gestart.

Een mogelijke verklaring dat vooral allochtone kinderen vaak in een brandwondencentrum belanden, is de 'theecultuur', zegt hoofd marketing & communicatie van de Brandwonden Stichting Marlies Gorissen. "Er wordt in bepaalde culturen veel thee gedronken en die staat vaak op lage tafeltjes waar kleine kinderen makkelijk bij kunnen."

Wat ook mee zou kunnen spelen is schaamte. "We hebben het niet wetenschappelijk onderzocht maar ik kan mij voorstellen dat er in allochtone culturen minder tussen moeders onderling over gesproken wordt. Nederlandse moeders hebben meer een praatcultuur onderling."

Ook Martin Baartmans, kinderarts en verbonden aan het Brandwonden Centrum van het Maasstad Ziekenhuis herkent dit beeld uit de dagelijkse praktijk. “Binnen de centra krijgen we helaas nog steeds met grote regelmaat heel kleine kinderen met zeer ernstige verbrandingen binnen. Kleine kinderen, zeker tot vier jaar, hebben een dunne huid en zijn extra kwetsbaar. Heet water, een kop hete thee of koffie kan zeer ernstige brandwonden veroorzaken. In veel gevallen is het helaas het bekende ongeval dat in een klein hoekje zat.”

Dat kinderen tussen de 6 en 14 maanden vaak de dupe zijn van verbranding, komt omdat die groep het meeste op onderzoek uitgaat en steeds nieuwe dingen leert, volgens de stichting. Bovendien is hun huid nog erg dun. Marlies Gorissen: "Een kinderhuid kan al verbranden van een badje met water van 37 graden."

De Nederlandse Brandwonden Stichting heeft 40.000 ouders van kinderen in de leeftijd van 6 tot 14 maanden, afkomstig uit lagere inkomensklasse en/ of van allochtone afkomst - een eerstehulpwaaier met de regels ‘Wat te doen bij Brandwonden’ gestuurd. De waaier is gratis aan te vragen via de website.

http://www.bijzijn.nl/content/html/237.asp?nb_id=10715

malikah4
22-07-10, 21:26
salaam aleykoum

het zal best kunnen hoor,
Met name de thee cultuur zo ken ikzelf ook een meisje die was 3 e kreeg een theepot over zich heen gevolg grote vlek in haar nek (branwond vlek)de wat kleinere vlekjes zijn wel minder geworden of weggegaan ze is inmiddels 5 en heeft kanker overleefd en veel in het ziekenhuis gelegen als baby en peuter zijnde alhamdullilah
Terwijl de dokters dachten dat ze dood zou gaan

Moge Allah dit gezin beschermen tegen het kwade en belonen voor de pijnen en verdriet die ze gekend hebben in het leven amin
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

_Princes_1
22-07-10, 22:24
Soebhan Allah,



Alles is Qadr Allah.



Het kan immers elk kind overkomen
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

SlavinVanAllah
22-07-10, 23:57
Of niet..
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

mark61
23-07-10, 00:16
Wat ook mee zou kunnen spelen is schaamte. "We hebben het niet wetenschappelijk onderzocht maar ik kan mij voorstellen dat er in allochtone culturen minder tussen moeders onderling over gesproken wordt. Nederlandse moeders hebben meer een praatcultuur onderling."

Bizarre passage. Praten over wat? Op grond waarvan doen ze deze debiele uitspraak?

Ik weet er nog wel een: omdat de gemiddelde gezinsgrootte groter is kan je niet op alle kinderen tegelijk letten.

Is er ook wetenschappelijk onderzocht hoeveel thee Hollanders drinken en wat hun gemiddelde bijzettafelhoogte is?

God save us all.

Niet geregistreerd
23-07-10, 00:49
Net zo een onderzoek als het risico op verslikken? Had zeker niks te doen.

SlavinVanAllah
23-07-10, 01:19
Bizarre passage. Praten over wat? Op grond waarvan doen ze deze debiele uitspraak?



Ik weet er nog wel een: omdat de gemiddelde gezinsgrootte groter is kan je niet op alle kinderen tegelijk letten.



God save us all.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op www.maroc.nl/forums

:haha:
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

reallife
23-07-10, 08:02
Bizarre passage. Praten over wat? Op grond waarvan doen ze deze debiele uitspraak?

Ik weet er nog wel een: omdat de gemiddelde gezinsgrootte groter is kan je niet op alle kinderen tegelijk letten.

Is er ook wetenschappelijk onderzocht hoeveel thee Hollanders drinken en wat hun gemiddelde bijzettafelhoogte is?

God save us all.

Yep.

Mwa, die van gezinnen met een lager inkomen vond ik ook een beetje maf. Wilde ik al schrijven maar mijn pc deed gisterenavond zo traag dat ik het maar opgaf om op mijn eigen priksel te reageren.

Het is een verwarrend artikel. Die Martin Baardmans lijkt meer algemeen te praten, niet specifiek over een bepaalde groep.