PDA

Bekijk Volledige Versie : En ja hoor het is weer prijs, 45 burgers vermoord door NAVO, vooral vrouwen en kids.



Hatert
26-07-10, 18:19
333

Ali_Zaoua
26-07-10, 18:36
prijs schieten met Uncle Sam, satelite guided missiles: je ziet precies in welk huis de kinderen zich verstoppen. Isreal weet ze ook goed te gebruiken

*Mohammed
26-07-10, 18:44
Als je bloed kookt van woede is het beter om niet te spreken.

Moge Allah (swt) onze gesneuvelde broeders en zusters belonen met het hoogste.

__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

fisherman1969
26-07-10, 21:15
prijs schieten met Uncle Sam, satelite guided missiles: je ziet precies in welk huis de kinderen zich verstoppen. Isreal weet ze ook goed te gebruiken

Waarom alleen de U.S.A noemen ?*)
En wat heeft Israel met AFGHANISTAN te maken ?
Wij Hollanders zitten er nog steeds ,ook al gaan we eindelijk weg ten kostte van tientallen doden en ettelijke miljarden aan belasting geld.
Ik loop al tijden hier te verkondigen dat we op moesten rotten uit die geld verslindende zandbak
Laten de lieverdjes het zelf uitzoeken daar , dan heb je jaarlijks meer doden dan nu .:aanwal:

*)Zo'n twintig landen hebben inmiddels versterkingen toegezegd voor de NAVO-operatie ISAF in Afghanistan, nadat de Amerikaanse president Barack Obama woensdag had aangekondigd volgend jaar 30.000 extra militairen te gaan inzettten.

Eke
26-07-10, 21:28
Dit is een gruwelijke ramp....weer 45 mensen (vooral vrouwen en kinderen) slachtoffer in het oorlogsgeweld.


De soldaat die deze raket gelanceerd heeft kan nooit meer normaal leven...altijd zal er het besef zijn :ik heb 45 mensen geraakt...dodelijk.

Er zijn 46 slachtoffers.

Wide-O
26-07-10, 22:49
Dit is een gruwelijke ramp.

Wil niet lastig doen, maar dit is geen ramp. Dit is de consequentie van een oorlogsstrategie die (laten we niet te ver terug gaan) in 2001 is gestart.

Een ramp is iets waar niemand iets aan kon verhelpen.

Het lijkt misschien een woordspelletje, maar dat is het niet. Hier zijn mensen voor verantwoordelijk.

Niet dat het voor die 45 mensen nog iets uitmaakt, helaas. Maar de VS (en VN, en NATO) zou kunnen beslissen om hier een streep onder te trekken. Tsunami's zijn wat lastiger op dat gebied.

Iedereen die nog gelooft in "smart bombs" of "surgical warfare" moet dringend even z'n hoofd laten nakijken.

Schuilen in een beschermd hoekje, en dan af & toe wat drones op pad sturen... brrr.

SlavinVanAllah
26-07-10, 22:58
Als je bloed kookt van woede is het beter om niet te spreken.

Moge Allah (swt) onze gesneuvelde broeders en zusters belonen met het hoogste.


Oh, en HOE!

Amien! Gestorven als mujahidien inshaAllah...
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

sidi bibi
26-07-10, 23:32
De soldaat die deze raket gelanceerd heeft kan nooit meer normaal leven....

Dat weet ik zo net nog niet, die ene die vanuit zijn helicopter die journalisten neermaaide had er overduidelijk plezier in.

John2
27-07-10, 00:02
45 dode burgers zijn een ramp maar ik zie de Islam alleen reageren als NAVO of VN burgers dood.
Maar wat met de taliban die vorige week met twee aanslagen meer dan honderd mensen doden en al die andere aanslagen die dagelijks gebeuren in naam van de Islam hoor je niemand klagen.

Slinger
27-07-10, 09:01
Stoppen met die oorlog.

super ick
27-07-10, 09:01
Waar gehakt wordt vallen spaanders.
Wegwezen daar. NAVO heeft er niets te zoeken. Mensen daar hebben het recht te vechten om hun eigen land.
Het is al eeuwen een teringzooi en dat zal altijd zo blijven.
Geen grondtroepen, in de gaten houden vanuit de lucht en af en toe een bom op een terroristenkamp.
Je kunt Afganistan van Noord tot Zuid minitieus doorkammen maar controleren kan je landen met gebergten (en jungles=> zie Vietnam) nooit!

mark61
27-07-10, 09:09
Dit is een gruwelijke ramp....weer 45 mensen (vooral vrouwen en kinderen) slachtoffer in het oorlogsgeweld.


De soldaat die deze raket gelanceerd heeft kan nooit meer normaal leven...altijd zal er het besef zijn :ik heb 45 mensen geraakt...dodelijk.

Er zijn 46 slachtoffers.

Het zal niet om één raket gaan, dus niemand weet of ie iets op zijn geweten heeft. Verder is het zo afstandelijk dat zo'n soldaat er toch niks bij voelt. Das alleen als ie zijn collega ziet lijden, niet een zandneger. Dat zijn vicious terrorists.

mark61
27-07-10, 09:11
Wil niet lastig doen, maar dit is geen ramp. Dit is de consequentie van een oorlogsstrategie die (laten we niet te ver terug gaan) in 2001 is gestart.

Een ramp is iets waar niemand iets aan kon verhelpen.

Het lijkt misschien een woordspelletje, maar dat is het niet. Hier zijn mensen voor verantwoordelijk.

Niet dat het voor die 45 mensen nog iets uitmaakt, helaas. Maar de VS (en VN, en NATO) zou kunnen beslissen om hier een streep onder te trekken. Tsunami's zijn wat lastiger op dat gebied.

Iedereen die nog gelooft in "smart bombs" of "surgical warfare" moet dringend even z'n hoofd laten nakijken.

Schuilen in een beschermd hoekje, en dan af & toe wat drones op pad sturen... brrr.

Zo is dat.

De kreet 'precisiebombardement' bestaat als ik het goed heb sinds WOII en is altijd een leugen geweest. Elke keer weer.

In geval van een guerilla-oorlog is het zelfs een obsceniteit. Je zegt: om 1 strijder te raken mag ik best x onschuldige burgers doodmaken.

Salahuddeenalkurdi
27-07-10, 10:59
Dit nieuws is al door de Taliban 1 week geleden gemeld, zo zie je maar hoe lang het duurt voordat de poppetje regering nieuws van de gang van zaken krijgt. Helmand is in Taliban handen dus zij zijn de regering daar en de Amerikanen kunnen alleen vanuit het lucht of hun basis met raketten schieten op onschuldige mensen.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Soldim
27-07-10, 11:04
Helmand is in Taliban handen dus zij zijn de regering daar

Waaruit bestaat dat regeren van de Taliban?

Sallahddin
27-07-10, 11:08
NAVO-actie kost Afghaanse burgers het leven

KABUL - Een raketaanval die de internationale troepenmacht ISAF vrijdag in de Zuid-Afghaanse provincie Helmand uitvoerde, heeft aan zeker 45 burgers het leven gekost. De meesten zijn vrouwen en kinderen, zo heeft een woordvoerder van ISAF maandag gezegd.

Een meisje in een dorpje in de Afghaanse provincie Helmand. ANPDe aanval had plaats in het district Sangin. De burgers zaten dicht opeen in een eenvoudig huis, waarin zij hun toevlucht hadden genomen om aan de gevechten tussen ISAF-militairen en opstandelingen van de Taliban te ontkomen.

(ANP)

The bloody war criminals :

is there any worse states' terrorism than that really ???

& they complain about the fact that the imperialistic West is hated so much ...

no wonder ...

All their lies, propaganda ...to "explain" or "justify" those "collateral damage " civilian casualties can never be taken serously or as had Robert Fisk once put it in his article of the same title ::

There's not much difference between "collateral damage " & ..targeted killing ...

I see there's not much difference between "collateral damage" & ...terrorism ...

that's why is the West reluctant to collaborate internationally on a definition of terrorism: no wonder :

if terrorism is deliberate targeting of civilians : the West is the first to qualify for that definition or for any other definition of ...terrorism ...

H.P.Pas
27-07-10, 11:08
Waaruit bestaat dat regeren van de Taliban?

Scholen sluiten.

mark61
27-07-10, 11:15
Scholen sluiten.

Eh, gereedmaken voor recyclage. Als zij klaar zijn met sluiten kan je de stukken afvoeren per kruiwagen. Wel vlees, haar en hersensubstantie verwijderen.

mark61
27-07-10, 11:16
Dit nieuws is al door de Taliban 1 week geleden gemeld, zo zie je maar hoe lang het duurt voordat de poppetje regering nieuws van de gang van zaken krijgt. Helmand is in Taliban handen dus zij zijn de regering daar en de Amerikanen kunnen alleen vanuit het lucht of hun basis met raketten schieten op onschuldige mensen.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Hoe vaak melden de Talibaan hun eigen slachtpartijen?

Soldim
27-07-10, 11:16
Eh, gereedmaken voor recyclage. Als zij klaar zijn met sluiten kan je de stukken afvoeren per kruiwagen. Wel vlees, haar en hersensubstantie verwijderen.

Ach, maar dat zijn onverhoopt toch geen burgers dan?

fisherman1969
27-07-10, 11:17
45 dode burgers zijn een ramp maar ik zie de Islam alleen reageren als NAVO of VN burgers dood.
Maar wat met de taliban die vorige week met twee aanslagen meer dan honderd mensen doden en al die andere aanslagen die dagelijks gebeuren in naam van de Islam hoor je niemand klagen.

Precies daar hoor je deze (beroeps gillers ) nooit over.
Ik hoopdat alle troepen zo gauw mogelijk daar weg gaan dan wordt het van zelf ,,lekker rustig ,,in AFGHANISTAN.
Reken maar ff mee : de huidige regering en hun symphatisanten worden op gepaste wijze uitgeroeid (ong 10000 doden*) ,dan nog de onderlinge bonje tussen de grote bazen in de opiumhandel ff oplossen ong 2000*) ,nou dan heb je niet veel bevolking meer over , die zich nog evt zouden verzetten.
O ,ja en dan vergeet ik nog ff de publieke vermakelijkheden : zoals het ophangen van Homo,s en het met zoutzuur bewerken van de gezichten van jonge meisjes (die het ooit gewaagd hebben een vreemde soldaat iets liever te vinden en dus gelachen hebben naar hem of nog erger een kusje hebben gegeven ,dat wordt feest!
De Romeinse tijden keren dan weer voor even terug waar ze ook publiekelijk in de arena,s mensen lieten martelen enz.
*) De geschatte aantallen door mij , zijn mogelijk aan de hoge of lage kant maar dacht dit is redelijk gezien de reputatie van de vrome Taliban:corcky:

P.S Ik hoop dat ik het volkomen mis heb met mijn sombere vooruitzichten,
maar de geschieddenis heeft ons geleerd dat na elke oorlog , een zgn ,,opruiming plaats vind**) bij de een erger dan de andere maar toch.

**) Kijk maar na WO 2 wat er gebeurde!:fpotver:

mark61
27-07-10, 11:26
Ach, maar dat zijn onverhoopt toch geen burgers dan?

Ik schat dat de Taliban niet aan het concept 'burger' doen. Zo maar een ideetje.

Sallahddin
27-07-10, 12:27
The bloody war criminals :

is there any worse states' terrorism than that really ???

& they complain about the fact that the imperialistic West is hated so much ...

no wonder ...

All their lies, propaganda ...to "explain" or "justify" those "collateral damage " civilian casualties can never be taken serously or as had Robert Fisk once put it in his article of the same title ::

There's not much difference between "collateral damage " & ..targeted killing ...

I see there's not much difference between "collateral damage" & ...terrorism ...

that's why is the West reluctant to collaborate internationally on a definition of terrorism: no wonder :

if terrorism is deliberate targeting of civilians : the West is the first to qualify for that definition or for any other definition of ...terrorism ...

mark61
27-07-10, 12:44
The bloody war criminals :

is there any worse states' terrorism than that really ???

Misschien als je door je eigen talibanstate wordt afgemaakt?

Ik weet eigenlijk nooit wat erger is, als buut'nlanders je afmaken of mede-inboorlingen. Wellicht maakt het weinig uit.

super ick
27-07-10, 19:54
Ik wordt die Taliban behoorlijk zat! Geert moet daar eens orde op zaken gaan stellen. Het land uit met die lui.

David vs Goliath
27-07-10, 20:10
Misschien als je door je eigen talibanstate wordt afgemaakt?

Ik weet eigenlijk nooit wat erger is, als buut'nlanders je afmaken of mede-inboorlingen. Wellicht maakt het weinig uit.

nou, wat denk je van VS of NAVO B 52 's ; cluster bombs ; F 16's exploding gadgets , drones ; ....??? that kill innocent people by the hundreds sometimes ???

watch the news & read that article of Robert Fisk, to mention just that one ...

I see no worse terrorism than US & NATO state's terrorism : "collateral damage " = deliberate targeting of civilians = terrorism = psychological warfare tactics used by the US , NATO to scare the crap out of the population that might think of sympathising or helping taliban ...

psychological warfare tactics used by israel gainst palestinians , against Lebanon ..

...used by the nazis before = collective punishment ....


ach.........

mark61
27-07-10, 20:16
ach.........

Je reageert niet op mijn post. Maja, dat doe je nooit.

fisherman1969
27-07-10, 20:27
Je reageert niet op mijn post. Maja, dat doe je nooit.

Omdat die ,,achterlijke gladiol ,, weet dat je gelijk hebt .

fisherman1969
27-07-10, 20:29
Ik wordt die Taliban behoorlijk zat! Geert moet daar eens orde op zaken gaan stellen. Het land uit met die lui.

Voor de goede orde , Geert was tegen troepen naar Afghanistan
kijk zo gek is hij nu ook weer niet als jij denkt .:p

David vs Goliath
27-07-10, 20:33
Je reageert niet op mijn post. Maja, dat doe je nooit.


wat wil je nog meer ???

je mag zelf bepalen welke van de 2 erger dan de ander zou zijn :

High tech state's terrorism of the US; NATO ...or the legetimate resistance of Taliban via its primitive ways it has in its disposal ...even though i am no fan of taliban ...

but i do respect & admire their bravery , combat intelligence ; determination, strong belief , ...

They dare fight against the whole invading imperialistic mighty NATO to defend their country :

I think it's a giant thing to do : a kindda David vs Goliath : great respect for them in that sense at least then..

let say : someone invades your own house : someone more powerful than you ever might be :

a ruthless enemy with no respect for any ethics of war , killing civilians, women, children, old people ....pragmatically machiavellistically & lying about it all : to say the least :

& you do have some primitive weapons to defend yourself, your family ; your loved ones ...

what w'd you do then ???

I think Taliban is more respectful ; more moral ; more noble ; more brave ...than millions of NATO or millions of US could ever be ..............n that sense then , even though i am no fan of taliban really .....i don't agree with many things they do/have done at the religious ideological levels at least ....

But i do salute their courage, their determination, strong belief ............

fisherman1969
27-07-10, 20:37
The bloody war criminals :

is there any worse states' terrorism than that really ???

& they complain about the fact that the imperialistic West is hated so much ...

no wonder ...

All their lies, propaganda ...to "explain" or "justify" those "collateral damage " civilian casualties can never be taken serously or as had Robert Fisk once put it in his article of the same title ::

There's not much difference between "collateral damage " & ..targeted killing ...

I see there's not much difference between "collateral damage" & ...terrorism ...

that's why is the West reluctant to collaborate internationally on a definition of terrorism: no wonder :

if terrorism is deliberate targeting of civilians : the West is the first to qualify for that definition or for any other definition of ...terrorism ...

Zeker dit niet gelezen ??
Plaats het nog maar ff een keer :
Precies daar hoor je deze (beroeps gillers ) nooit over.
Ik hoopdat alle troepen zo gauw mogelijk daar weg gaan dan wordt het van zelf ,,lekker rustig ,,in AFGHANISTAN.
Reken maar ff mee : de huidige regering en hun symphatisanten worden op gepaste wijze uitgeroeid (ong 10000 doden*) ,dan nog de onderlinge bonje tussen de grote bazen in de opiumhandel ff oplossen ong 2000*) ,nou dan heb je niet veel bevolking meer over , die zich nog evt zouden verzetten.
O ,ja en dan vergeet ik nog ff de publieke vermakelijkheden : zoals het ophangen van Homo,s en het met zoutzuur bewerken van de gezichten van jonge meisjes (die het ooit gewaagd hebben een vreemde soldaat iets liever te vinden en dus gelachen hebben naar hem of nog erger een kusje hebben gegeven ,dat wordt feest!
De Romeinse tijden keren dan weer voor even terug waar ze ook publiekelijk in de arena,s mensen lieten martelen enz.
*) De geschatte aantallen door mij , zijn mogelijk aan de hoge of lage kant maar dacht dit is redelijk gezien de reputatie van de vrome Taliban

P.S Ik hoop dat ik het volkomen mis heb met mijn sombere vooruitzichten,
maar de geschieddenis heeft ons geleerd dat na elke oorlog , een zgn ,,opruiming plaats vind**) bij de een erger dan de andere maar toch.

**) Kijk maar na WO 2 wat er gebeurde!
:fplet:

Toevoeging :
Maar :slaap: allemaal maar lekker door geef DE Taliban*) desnoods nog ff een A BOMMETJE .

*) Liefhebbers genoeg daar die hem ff uit willen proberen en de overbekende **) (beloning willen ontvangen)

**) Hoeveel maagden waren het ook weer ???:corcky:

Eke
27-07-10, 20:40
Een ramp is iets waar niemand iets aan kon verhelpen.





Iedereen die nog gelooft in "smart bombs" of "surgical warfare" moet dringend even z'n hoofd laten nakijken.

. Geen ramp dan. Maar wel onnodig lijden. Die hele oorlog is begonnen om Al Qaida....en die is allang vertrokken. En de mensen vallen nog bij bosjes.

Dat is waan-zin. Het vreemde is dat waanzin lijkt te winnen van redelijkheid zogauw de mens in oorlog is (en kort ervoor)

Eke
27-07-10, 20:53
Dat weet ik zo net nog niet, die ene die vanuit zijn helicopter die journalisten neermaaide had er overduidelijk plezier in.

Sidi Bibi, gisteren heb ik op Netwerk een deel van een verslag gezien over soldaten met onder andere posttraumatic-stresssyndrom.
Er lopen sergeanten e.d. tussen die knettergek zijn en dat keihard ontkennen (uiteraard)Die jutten weer hun soldaten op alsof het killmachines zijn.
Jij hebt een lachende gek gezien in een helicopter ??? Wietgebruik ?



Dat zijn zowel de uitwassen als ook in zeker zin slachtoffers van 'oorlog'.

fisherman1969
27-07-10, 21:26
Geen ramp dan. Maar wel onnodig lijden. Die hele oorlog is begonnen om Al Qaida....en die is allang vertrokken. En de mensen vallen nog bij bosjes.

Dat is waan-zin. Het vreemde is dat waanzin lijkt te winnen van redelijkheid zogauw de mens in oorlog is (en kort ervoor)

Weer met jou eens.
Maar het grootse probleem is .... welke oplossing is er??
Alle troepen er uit ? ( zie maar wat ik denk dat er gebeurt ).
Enige wat overblijft is onderhandelen ? dan nog zal daarna wraak genomen worden al is het niet te hopen.
Herhaal : ik hoop dat ik ongelijk krijg.

Wide-O
27-07-10, 21:54
Het vreemde is dat waanzin lijkt te winnen van redelijkheid zogauw de mens in oorlog is (en kort ervoor)

Dat is zeker zo, en dat is niet vreemd. Oorlog betekent altijd dat je redelijkheid aan de kant zet. Zelfs in een (voor ons dan FF) gerechtvaardigde oorlog (WOII) komen er waanzinnige taferelen voor (Dresden, ik zeg maar wat).

Maar toen waren het nog "landen tegen landen". Met het soort oorlog in Afghanistan schat ik dat je 100 burgers doodt voor één "vijand".

Iemand heeft daar vast ondertussen statistieken over.

Wide-O
27-07-10, 21:56
Alle troepen er uit ?

Yup.

Eke
28-07-10, 11:49
Weer met jou eens.
Maar het grootse probleem is .... welke oplossing is er??
Alle troepen er uit ? ( zie maar wat ik denk dat er gebeurt ).
Enige wat overblijft is onderhandelen ? dan nog zal daarna wraak genomen worden al is het niet te hopen.
Herhaal : ik hoop dat ik ongelijk krijg.

Fisherman,wat jij verwacht ,vrees ik ook... Ik hoop ten onrechte.
Misschien kan de politie voor een bepaalde duur versterkt worden met een vredesmacht van moslims. Bestaat die eigenlijk ?

Max Stirner
28-07-10, 11:53
http://www.telegraaf.nl/buitenland/7268963/__Afghaanse_bus_rijdt_op_bermbom__.html?sn=binnenl and,buitenland

mark61
28-07-10, 12:02
http://www.telegraaf.nl/buitenland/7268963/__Afghaanse_bus_rijdt_op_bermbom__.html?sn=binnenl and,buitenland

Was 'collateral damage' in het Pasjtoe?

Eke
28-07-10, 12:04
Dat is zeker zo, en dat is niet vreemd. Oorlog betekent altijd dat je redelijkheid aan de kant zet. Zelfs in een (voor ons dan FF) gerechtvaardigde oorlog (WOII) komen er waanzinnige taferelen voor (Dresden, ik zeg maar wat).

Maar toen waren het nog "landen tegen landen". Met het soort oorlog in Afghanistan schat ik dat je 100 burgers doodt voor één "vijand".

Iemand heeft daar vast ondertussen statistieken over.

Wilde even bovenstaand zinnetje benadrukken. De legertop zal dit ontkennen, maar de bewijzen zijn overduidelijk...je poogt en je denkt redelijk te zijn, maar in de praktijk werkt het anders. Je kunt niet in plaats van een ander redelijk zijn. Zie ook die Russische troepen in Berlijn in '45 waar ook het Russische legerkader ('hoogstaand')voor de bijl ging en zich op vrouwen stortte op beestachtige manier. Een enkele duif uitgezonderd.

100 Burgers doden voor 1 vijand..

Dat zou de kop in een dagblad behoren te zijn. Daar wordt nauwelijks over gepraat....

PS De Taliban doet daar aan mee.(bermbommen !) Zie net geplaatste link van Max.

Olive Yao
29-07-10, 15:09
Wilde even bovenstaand zinnetje benadrukken. De legertop zal dit ontkennen, maar de bewijzen zijn overduidelijk...je poogt en je denkt redelijk te zijn, maar in de praktijk werkt het anders. Je kunt niet in plaats van een ander redelijk zijn. Zie ook die Russische troepen in Berlijn in '45 waar ook het Russische legerkader ('hoogstaand')voor de bijl ging en zich op vrouwen stortte op beestachtige manier. Een enkele duif uitgezonderd.

100 Burgers doden voor 1 vijand..

Dat zou de kop in een dagblad behoren te zijn. Daar wordt nauwelijks over gepraat....

PS De Taliban doet daar aan mee.(bermbommen !) Zie net geplaatste link van Max.


Terrible ironies attend the use of violence for political ends. Despite their ostensible oppositon, two warring factions are often united in their fundamental view of the world. Both insist that continued violence is the only realistic option. Both insist the enemy is the incarnation of mindless evil, completely beyond reason. Both reject as treasonous, rational analysis indicating their own responsiblity for promoting violence and rejecting non-violent alternatives.

Media Lens

Soldim
29-07-10, 15:53
Terrible ironies attend the use of violence for political ends.

Wanneer geweld voor andere 'ends' als politieke gebruikt worden zijn er geen geassocieerde problemen? Of, is alles gewoon politiek?

Salahuddeenalkurdi
29-07-10, 17:37
Dent in Afghanistan war strategy: Why Kandahar locals turn to Taliban

The key to success in the Afghanistan war, Sen. John McCain said yesterday, is Kandahar. But despite efforts under way to improve governance, locals say they prefer the Taliban's quick justice to corrupt local courts.

By Dan Murphy, Staff writer
posted July 6, 2010 at 1:23 pm EDT
Kandahar, Afghanistan —

As he took command of the Afghanistan war this weekend, Gen. David Petraeus wrote to NATO troops of building “a brighter future for a new country in an ancient land.”

But around Kandahar, the Taliban's heartland and what Sen. John McCain (R) of Arizona called Monday the "key to success or failure" in the war, growing numbers of citizens are turning away from the new Afghanistan’s corruption-plagued justice system to an ancient means of resolving disputes that is overseen by the Taliban.

Some go because they’re Taliban partisans, most others because the Taliban have something to offer that the government of Afghanistan so far does not: Fast, generally impartial justice from a court that doesn’t demand bribes for its services.

The phenomenon is part tradition – local mullahs have been adjudicating disputes between farmers and small businessmen for centuries.

But it’s also evidence of a government that has so far failed to deliver the governance that is crucial to success of America's strategy in Afghanistan, according to its advocates. They are well aware that it was the predatory behavior and corruption of local warlords in the early 1990s that drove many Afghans, seeking honesty and an end to anarchy, into the arms of the Taliban.

Why Rahmatullah recommends Taliban courts

Kandahar – and Afghanistan more generally – is far from the state of collapse that prevailed then. But the fact that citizens are turning voluntarily to the Taliban’s parallel government in a city and province that is now the focus of a massive US and Afghan military buildup is a reminder of the limits of arms alone in defeating the insurgency.

“I don’t like our current government at all, and I don’t really like the Taliban, either. But I can either spend months in the government court and pay bribes, or I can go to the Taliban and have the matter settled in one day,” says Rahmatullah, who helps manage a construction site on the plains outside Kandahar where Al Qaeda once maintained training camps. “It’s an easy choice to make.”

He says he returned home in 2004, after almost 20 years in Pakistan, with optimism about the government of President Hamid Karzai. But he says he’s lost faith. “In the government areas, there are warlords everywhere and all the police have their hands out.”

An official working with the Canadian-led Provincial Reconstruction Team in Kandahar says they’re well aware of the issue, and that part of the problem is the lack of competent judges. He says they’re running a crash program to give basic training and hope to add 15 to 20 new judges to the Kandahar court system in the coming months.

Qaseem Ludin, the deputy director of Afghanistan’s anticorruption agency, says most judges across the country don’t have a degree beyond high school. He acknowledges that some judges take bribes, while others are intimidated by whichever of two disputants is more powerful. “We have a plan to build the judicial system's capacity, but it’s going to take time," he says.

How the mullahs get quick results

Rahmatullah, who asked that his full name not be used, contrasts his recent experience with the government court in Kandahar city with that of a property dispute that he took to the Taliban three months ago. Disputes over land in deeply rural Afghanistan are as common as summer sunshine after more than 30 years of war that have destroyed documents and encouraged land grabs from owners that fled the fighting.

The disputed land near the village of Marwais had led to fistfights among family members. The disagreement was threatening to turn even more violent, and the Taliban reached out to Rahmatullah and his cousin, the main parties, promising an impartial hearing.

He and his cousin agreed, and were invited to an ad hoc Taliban court in a ruined farmhouse, where a panel of five mullahs guarded by two gunmen reviewed their documents, consulted the stacks of books on Islamic jurisprudence at their elbows, and after about an hour found in Rahmatullah’s favor.

“My cousin wasn’t happy about it at first,” he says. “But the Taliban mullahs convinced him that to take my land was a sin, and that he’d go to hell for it. They eventually satisfied him.”

There is an element of coercion for some participants in the Taliban court process. The Islamist group has sent threatening letters to men who have refused to participate. Locals say that most people comply since the group still carries out assassinations inside the city, particularly in its crowded bazaar.

After $1,400 in bribes, district court has yet to rule

Still, Rahmatullah says, in most cases it’s a matter of being practical. As evidence, he brings up an inheritance dispute over another piece of land with his brother that’s currently before the Kandahar district court.

He says he has paid about $1,400 in bribes so far to a clerk in the court that he suspects is also extracting cash from his brother, playing the two sides off one another.

“It’s been months and we still don’t have a result. It’s disgusting," he says. "I’ve told all my friends and relatives to use the Taliban courts.”

Scared of the Taliban, officials hand over documents

Mohammed, who also asked that his full name not be used, is a landowner and also has a business running minibuses between Kandahar city and some of the surrounding towns. He chuckles about how his case was handled.

After his first approach to the Taliban, they told him to go to the land registry office and get the documents for his case. “I walked in and they asked me why – I told them I was taking a dispute to the Taliban. They were scared, and they gave me the documents without any hassles.”

His case was presided over by three mullahs in the garden of a private home just outside town. The Taliban ruled that it should be equally divided. “The key thing was that the dispute was ended. I have to live and work here. I choose what works.”

hxxp://www.csmonitor.com/layout/set/print/content/view/print/312602
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Yasir Q
29-07-10, 17:48
Ik wordt die Taliban behoorlijk zat! Geert moet daar eens orde op zaken gaan stellen. Het land uit met die lui. Ik wordt? Heb jij geen andere prioriteiten over wat Geertje wel of niet moet doen?

HUISBAAS
29-07-10, 19:46
Nou hier heb je het antwoord al.

De kruisvaarders zijn daar gekomen om verderf te zaaien en niet voor de zogenaamde Vrede en Democratie
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Soldim
30-07-10, 06:12
Nou hier heb je het antwoord al.

De kruisvaarders zijn daar gekomen om verderf te zaaien en niet voor de zogenaamde Vrede en Democratie


Worse, zowel de kruisvaarders als die lui met de Taliban petten op zaaien verderf -- met de Afghaanse bevolking als slachtoffers.