PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkaan voelt zich thuis in Nederland, ondanks imago



mark61
30-07-10, 03:01
Gepubliceerd: 29 juli 2010 13:02 | Gewijzigd: 29 juli 2010 14:53
Door onze correspondent NRC

Ifrane, 29 juli. Marokkanen die in Nederland wonen voelen zich hier goed thuis, in elk geval beter dan de gemiddelde Marokkaan in Europa. Ze denken wel dat Nederlanders een zeer slecht beeld hebben van Marokkanen.
Marokkaanse vrouwen bezoeken als onderdeel van een inburgeringscursus het Wereldmuseum in Rotterdam. Foto Vincent Mentzel
Marokkaanse vrouwen bezoeken als onderdeel van een inburgeringscursus het Wereldmuseum in Rotterdam.
Foto Vincent Mentzel

Dat blijkt uit een peiling die gehouden is naar aanleiding van het eerste forum voor jonge Marokkanen in het buitenland in de Marokkaanse stad Ifrane. In de zomer ontplooit de Marokkaanse overheid altijd veel activiteiten om de band met de diaspora aan te halen. Het gaat Marokko vooral om het veiligstellen van de geldstroom van de Marokkanen in het buitenland; in 2009 was die goed voor zo’n 5 miljard euro.

Nederland

Wat de Marokkaanse Nederlanders betreft, hoeft Marokko zich nog geen zorgen te maken. Nederland is het enige onderzochte land waar een meerderheid (51 procent) nog een familielid in Marokko onderhoudt. Het Europese gemiddelde is 43 procent.

Voor de peiling werden 2.601 Marokkanen tussen 18 en 34 jaar ondervraagd in zes landen: Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië.

Opmerkelijk is dat Marokkaanse Nederlanders zich meer thuis voelen in Nederland dan Marokkanen gemiddeld in andere landen (81 tegenover 76 procent Europees). Ze hebben ook meer vertrouwen in instellingen (school, justitie, politie) dan elders.

Slecht beeld

Maar Nederland springt ook op een ander vlak in het oog. Maar liefst 79 procent van de ondervraagden denkt dat Nederlanders een slecht tot zeer slecht beeld hebben van Marokkanen, tegenover 54 procent gemiddeld. Mogelijk als gevolg daarvan voelt slechts 48 procent zich Nederlander, terwijl bijvoorbeeld 68 procent van de Marokkaanse Belgen zich Belg voelt.

Moeslim_4_Live
30-07-10, 06:27
Ik voel me alles behalve thuis hier. Ik zal misschien dan wel een uitzondering zijn.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Slinger
30-07-10, 10:05
Ik voel me alles behalve thuis hier. Ik zal misschien dan wel een uitzondering zijn.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Gelukkig kun je nog op vakantie.

mark61
30-07-10, 10:57
Ik voel me alles behalve thuis hier. Ik zal misschien dan wel een uitzondering zijn.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Dan hoor je bij de 19%.

Sjarlus
30-07-10, 11:04
<...>Maar liefst 79 procent van de ondervraagden denkt dat Nederlanders een slecht tot zeer slecht beeld hebben van Marokkanen, tegenover 54 procent gemiddeld. Mogelijk als gevolg daarvan voelt slechts 48 procent zich Nederlander<...>
Slechts 48 procent voelt zich Nederlander? Mijn beeld van Marokkanen heeft een fikse deuk opgelopen.

mark61
30-07-10, 11:13
Slechts 48 procent voelt zich Nederlander? Mijn beeld van Marokkanen heeft een fikse deuk opgelopen.

Nederland heeft nooit een vanzelfsprekende assimilatiepolitiek gevoerd, zoals België en Frankrijk bijvoorbeeld. Juist omdat NL dat gevoel van vanzelfsprekende superioriteit niet meer heeft zijn de Hollanders onzeker en bang en de immigranten voelen zich dus niet geaccepteerd, welkom, thuis. Zo zien ik dat. Zou jij je Italiaan voelen als je de hele dag wordt uitgescholden, niks deugt aan jouw groep? Kom nou.

Wie bedenkt nou zoiets als onderwijs in de eigen taal en cultuur? Dan ben je niet lekker. Een verzwegen component daarin is denk ik de hoop dat 'ze' toch nog oprotten :cheefbek: Afgezien van het halfzachte idee dat je beter Nederlands leert als je een wildvreemde, niet-verwante taal gaat leren die trouwens vaak ook niet de moedertaal van die immigranten is.

Nederland doet moeilijk over naturalisatie, wat in België een fluitje van een cent is. Daarom zijn er ook veel meer immigranten in NL die alleen een permanente verblijfsvergunning hebben dan in België en Frankrijk. Ik zou de cijfers es moeten opzoeken.

Sjarlus
30-07-10, 12:09
<...>Nederland heeft nooit een vanzelfsprekende assimilatiepolitiek gevoerd, zoals België en Frankrijk bijvoorbeeld. Juist omdat NL dat gevoel van vanzelfsprekende superioriteit niet meer heeft zijn de Hollanders onzeker en bang en de immigranten voelen zich dus niet geaccepteerd, welkom, thuis. Zo zien ik dat.
Dit is wel een beetje grote halen, snel thuis. In Frankrijk waren daar toch die rellen destijds? Vruchten van 'een vanzelfsprekende assimilatiepolitiek'? In België Vlaams Belang.
Jezelf niet Nederlander voelen staat voor jou gelijk aan je niet geaccepteerd, niet welkom, niet thuis, kortom onbehaaglijk voelen? Wat is dat eigenlijk: 'je Nederlander voelen'. Een warm-bad-gevoel van Nederlander onder de Nederlanders. Ik zal voor de aardigheid mijn vrouw eens vragen of ze zich Nederlander voelt. Ze heeft per slot van rekening net haar inburgeringsexamen gehaald.
Mogelijk begrijp ik je verkeerd, maar jij vindt een vanzelfsprekende assimilatiepolitiek een goede zaak?

Zou jij je Italiaan voelen als je de hele dag wordt uitgescholden, niks deugt aan jouw groep? Kom nou.
Ik weet het niet. Ik zou me Italiaan voelen als ik een Italiaan was. Ingewikkelder kan ik het op dit moment niet maken. Iemand voelt zich pas moslim indien hij/zij zich gewaardeerd weet door medemoslims? Ok, niet onwaarschijnlijk.

Wie bedenkt nou zoiets als onderwijs in de eigen taal en cultuur? Dan ben je niet lekker. Een verzwegen component daarin is denk ik de hoop dat 'ze' toch nog oprotten :cheefbek: Afgezien van het halfzachte idee dat je beter Nederlands leert als je een wildvreemde, niet-verwante taal gaat leren die trouwens vaak ook niet de moedertaal van die immigranten is.
Mijn vrouw kreeg in het geheel geen onderwijs in de eigen taal en cultuur, idem dito haar overgekomen kinderen. Ze moesten zsm. met vallen en opstaan Nederlands leren. Ik neem dan ook aan dat je het nu hebt over de praktijk uit een redelijk ver verleden. Op zich best interessant maar relevant voor het hier en nu?

Nederland doet moeilijk over naturalisatie, wat in België een fluitje van een cent is. Daarom zijn er ook veel meer immigranten in NL die alleen een permanente verblijfsvergunning hebben dan in België en Frankrijk. Ik zou de cijfers es moeten opzoeken.
Voor naturalisatie moet je in Nederland het inburgeringsexamen gehaald hebben, waar beheersing van de Nederlandse taal deel van uitmaakt. Dat bedoel je met moeilijk doen? Blijkbaar niet want voor een verblijfsvergunning onbepaalde tijd is ook het examen nodig. Wat dan wel? De kosten?

rabia1
30-07-10, 15:56
Ik voel me alles behalve thuis hier. Ik zal misschien wel een uitzondering zijn.
Wat doe je hier dan nog:moe:
Altijd maar klagen.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

mark61
30-07-10, 17:54
Dit is wel een beetje grote halen, snel thuis. In Frankrijk waren daar toch die rellen destijds? Vruchten van 'een vanzelfsprekende assimilatiepolitiek'?

Die gingen niet direct over autochtonen <> allochtonen. Het was een sociaal ding. Allochtonen in Frankrijk spreken prima Frans, gedragen zich Frans, trouwen met Fransen. Allochtonen bestaan officieel niet eens, ze mogen niet worden geteld bijvoorbeeld.

Intussen hebben ze daar ook een onderklasse, opgesloten in betonnen voorsteden ver buiten de stad. En wordt er gediscrimineerd op de arbeidsmarkt.


In België Vlaams Belang.

In België is de sfeer heel anders. Vraag maar aan Belgische Marokkanen of Turken.


Jezelf niet Nederlander voelen staat voor jou gelijk aan je niet geaccepteerd, niet welkom, niet thuis, kortom onbehaaglijk voelen?

Nee, niet gelijk. Ik noem een factor die daarop van invloed zou kunnen zijn. In Engeland zou je zulke dramatische cijfers ook niet zien, maar daar is het merendeel van de immigranten, net als in Frankrijk, afkomstig uit voormalige kolonies. Dat maakt de situatie ook weer anders.


Wat is dat eigenlijk: 'je Nederlander voelen'. Een warm-bad-gevoel van Nederlander onder de Nederlanders. Ik zal voor de aardigheid mijn vrouw eens vragen of ze zich Nederlander voelt. Ze heeft per slot van rekening net haar inburgeringsexamen gehaald.

Nou vraag haar eens, ja. Dan hoor je het wel.


Mogelijk begrijp ik je verkeerd, maar jij vindt een vanzelfsprekende assimilatiepolitiek een goede zaak?

Nee. Ik probeer alleen nog maar de feiten, en oorzaken en gevolgen weer te geven. Daar een mening over hebben is een volgende.


Ik weet het niet. Ik zou me Italiaan voelen als ik een Italiaan was. Ingewikkelder kan ik het op dit moment niet maken.

Je zegt eigenlijk: ik wil het er niet over hebben, ik wil er niet over nadenken. Dus jij beweert dat als jij de hele dag in de krant leest dat Hollanders niet deugen, en vreemd wordt behandeld overal waar je komt, dat jij je dan prima met de rest van de Italianen kan identificeren? Dat geloof je zelf niet. Probeer je maar eens in iemand anders te verplaatsen, altijd een aardige exercitie.


Mijn vrouw kreeg in het geheel geen onderwijs in de eigen taal en cultuur, idem dito haar overgekomen kinderen. Ze moesten zsm. met vallen en opstaan Nederlands leren. Ik neem dan ook aan dat je het nu hebt over de praktijk uit een redelijk ver verleden. Op zich best interessant maar relevant voor het hier en nu?

Het is pas in 2004 afgeschaft. Het diende als illustratie hoe Nederland het gegeven immigratie aanpakte. Niet immigranten zo snel mogelijk in de mainstream laten opgaan, maar zuilen creëren.


Dat bedoel je met moeilijk doen?

Nee. In Nederland is naturalisatie lastig en kostbaar, en immigranten worden niet aangemoedigd het te doen.

Moeslim_4_Live
24-08-10, 00:11
Wat doe je hier dan nog:moe:

Altijd maar klagen.



Assalamoe 3alaikoem,



Zie je mij ergens klagen? Ik zeg gewoon dat ik me niet thuis voel. Het niet thuis voelen is een gevoel die men heeft. En gevoelens ontstaan niet zomaar. Bij mij is dit gevoel ontstaan, omdat ik gewoon om me heen zie dat we niet welkom zijn hier. Tenzij we natuurlijk aanpassen. En met aanpassen bedoel ik, baard wegscheren, hoofddoek afdoen, lekker gezellig biertje drinken samen enz. Dat weiger ik te doen. Ik weiger om mijn identiteit los te laten.



Dit alles wil natuurlijk niet zeggen dat ik tegen integratie ben. Ik vindt dat ik goed geintegreerd ben. Ik werk, betaal belasting, beheer het Nederlands goed. En toch vindt men dat ik nog niet geintegreerd ben. Dit komt omdat de meeste Nederlanders onder integratie verstaan dat wij, moslims onze normen en waarden moeten laten vallen en die van hun moeten aannemen. Ik respecteer iedereen, maar dit zou ik nooit kunnen doen.



Assalamoe 3alaikoem,
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Moeslim_4_Live
24-08-10, 00:13
Wat doe je hier dan nog:moe:

Altijd maar klagen.



Assalamoe 3alaikoem,



Zie je mij ergens klagen? Ik zeg gewoon dat ik me niet thuis voel. Het niet thuis voelen is een gevoel dat men heeft. En gevoelens ontstaan niet zomaar. Bij mij is dit gevoel ontstaan, omdat ik gewoon om me heen zie dat we niet welkom zijn hier. Tenzij we natuurlijk aanpassen. En met aanpassen bedoel ik, baard wegscheren, hoofddoek afdoen, lekker gezellig biertje drinken samen enz. Dat weiger ik te doen. Ik weiger om mijn identiteit los te laten.



Dit alles wil natuurlijk niet zeggen dat ik tegen integratie ben. Ik vindt dat ik goed geintegreerd ben. Ik werk, betaal belasting, beheer het Nederlands goed. En toch vindt men dat ik nog niet geintegreerd ben. Dit komt omdat de meeste Nederlanders onder integratie verstaan dat wij, moslims onze normen en waarden moeten laten vallen en die van hun moeten aannemen. Ik respecteer iedereen, maar dit zou ik nooit kunnen doen.





Assalamoe 3alaikoem,
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

tanger'73
24-08-10, 00:31
Assalamoe 3alaikoem,



Dit alles wil natuurlijk niet zeggen dat ik tegen integratie ben. Ik vindt dat ik goed geintegreerd ben. Ik werk, betaal belasting, beheer het Nederlands goed. En toch vindt men dat ik nog niet geintegreerd ben. Dit komt omdat de meeste Nederlanders onder integratie verstaan dat wij, moslims onze normen en waarden moeten laten vallen en die van hun moeten aannemen. Ik respecteer iedereen, maar dit zou ik nooit kunnen doen.





Assalamoe 3alaikoem,
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

ook al laat je alles vallen, dan nog blijf je die zwartkop of mocrobitch om het even oneerbiedig uit te drukken.

PaRiSCaSa
24-08-10, 01:06
Dit komt omdat de meeste Nederlanders onder integratie verstaan dat wij, moslims onze normen en waarden moeten laten vallen en die van hun moeten aannemen. Ik respecteer iedereen, maar dit zou ik nooit kunnen doen.



Assalamoe 3alaikoem,
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Salam,

True.

Unfortunately, most people confuse integration and assimilation.

Two totally different concepts that often get muddled up.

tr_imparator
24-08-10, 01:56
Dit alles wil natuurlijk niet zeggen dat ik tegen integratie ben.




/URL]


Nu dat iedereen roept dat allochtonen moet intergreren, vind je dat ook? Ik ben er 100% tegen. Ieder mens is uniek. De wereld is niet van ''hun'', maar van iedereen.

Blijf jezelf en laat je niet dingen zomaar opdringen! 9 van de 10 dingen dat je moet doen voor deze volk, is omdat ze zich dan beter voelen en jij je slechter, waarom zou je?

Hatert
24-08-10, 03:06
Nu dat iedereen roept dat allochtonen moet intergreren, vind je dat ook? Ik ben er 100% tegen. Ieder mens is uniek. De wereld is niet van ''hun'', maar van iedereen.

Blijf jezelf en laat je niet dingen zomaar opdringen! 9 van de 10 dingen dat je moet doen voor deze volk, is omdat ze zich dan beter voelen en jij je slechter, waarom zou je?


Zo denk ik er ook over, terwijl wij supergeintegreerd zijn, dat geeft te denken.

Juist doordat wij supergeintegreerd zijn, en zo reageren geeft aan dat wij uit-geintegreerd zijn. Je bent pas uitgeintegreerd als je de hele integratiebullshit van je afwerpt. Dat je niet accepteert dat een ander voor je bepaalt wat je moet worden, hoe je moet zijn en waarom je zo moet zijn. We kunnen niet blijven uitintegreren. Kunnen we uberhaupt wel uitgeintegreerd raken?

Aan de ene kant houdt de integratiepolitiek van Nederland in dat ons geleerd wordt om je onafhankelijker en kritischer op te stellen tegen je afkomst en hele reutemeteut wat erbij komt kijken, maar aan de andere kant willen Nederlanders wel voor je beslissen hoe ze jou willen hebben en jou door regelgeving en propaganda naar een zekere modeluitkomst dirigeren. Bizar is dat.

Wij zijn de ultieme Nederlanders, die de essentie van vrijheid en zelfbewustzijn in deze tijd opnieuw vorm moeten geven. Wij hebben door onze dubbele, soms driedubbele culturele bagage de mogelijkheid om creatiever om te gaan met de werkelijkheid. We zijn verplicht om op te staan tegen de kolonisatie van onze ziel en persoonlijkheid en ons daarvan te bevrijden. Nederlanders zijn vergeten wat vrijheid inhoudt.

Dat begrijpen ze niet omdat de mens lui is en uit gemakzucht eerder ja-knikkers accepteren.

rabia1
24-08-10, 15:28
ook al laat je alles vallen, dan nog blijf je die zwartkop of mocrobitch om het even oneerbiedig uit te drukken.

__________________

Oorspronkelijk geplaatst op www.maroc.nl/forums

Praat jij lekker voor jezelf.Ik heb nergens last van.:vrede:
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Usayma
24-08-10, 18:18
Misschien wel thuis maar niet echt gelukkig niet gek want een sinasappelboom zou hier in dit klimaat ook niet prettig voelen waarvan de wortels langzaam zouden afsterven.

Ahlam851
24-08-10, 18:22
Assalamoe 3alaikoem,

Zie je mij ergens klagen? Ik zeg gewoon dat ik me niet thuis voel. Het niet thuis voelen is een gevoel dat men heeft. En gevoelens ontstaan niet zomaar. Bij mij is dit gevoel ontstaan, omdat ik gewoon om me heen zie dat we niet welkom zijn hier. Tenzij we natuurlijk aanpassen. En met aanpassen bedoel ik, baard wegscheren, hoofddoek afdoen, lekker gezellig biertje drinken samen enz. Dat weiger ik te doen. Ik weiger om mijn identiteit los te laten.

Dit alles wil natuurlijk niet zeggen dat ik tegen integratie ben. Ik vindt dat ik goed geintegreerd ben. Ik werk, betaal belasting, beheer het Nederlands goed. En toch vindt men dat ik nog niet geintegreerd ben. Dit komt omdat de meeste Nederlanders onder integratie verstaan dat wij moslims onze normen en waarden moeten laten vallen en die van hun moeten aannemen. Ik respecteer iedereen, maar dit zou ik nooit kunnen doen.


Assalamoe 3alaikoem,


Ik ben het helemaal met je eens hoor. Ik begrijp verder helemaal wat je bedoeld. Het is gewoon dát gevoel en dit is begrijpelijk. Dat gevoel kun je makkelijk achterhalen wanneer je hier door de stad loopt en dan weer in Marokko. In Marokko ben je omringd door iedereen van dezelfde afkomst (bin ahlek w nassek) en dat geeft een prettig gevoel. Je begrijpt elkaar in alle dingen ondanks het verschil in tradities.

Ik voel me daarentegen hier wel thuis in de zin dat ik het hier Alhamdolilah goed heb. We mogen niet klagen. Ik ben hier geboren en getogen en je hebt een vaste baan en je hebt doelen om ernaaruit te kijken. Ik ben wel in de loop der jaren vaak tegen obstakels opgelopen en soms is het idd een stukje van je identiteit dat je wordt afgenomen. Je zei het al: bijvoorbeeld de Hijaab. Op mn werk mag ik het bijvoorbeeld gewoon niet dragen en erover discussieren heeft geen zin, simpel. Grappig maar nu moet ik maar net zien te vinden welke werkgever dit wel accepteerd. Als je bijvoorbeeld in Marokko bent en ik had dezelfde functie dan zouden zij het daar vanzelfsprekend vinden, het is tenslotte je godsdienst. En ja, dit zijn toch de dingen die ik hier mis.

Verder ben ik over het algemeen tevreden met uitzondering van het nw kabinet :hihi: maar goed, zie mezelf hier ook niet later als een oude dame, schuifelend met een lichtgewicht rollator richting de huisarts :hihi:
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

mark61
24-08-10, 19:45
Nu dat iedereen roept dat allochtonen moet intergreren, vind je dat ook? Ik ben er 100% tegen. Ieder mens is uniek. De wereld is niet van ''hun'', maar van iedereen.

Blijf jezelf en laat je niet dingen zomaar opdringen! 9 van de 10 dingen dat je moet doen voor deze volk, is omdat ze zich dan beter voelen en jij je slechter, waarom zou je?

Heb jij zulke stoere praat ook over voor Koerden in Turkije? :hihi:

Gaintje tr :)

mark61
24-08-10, 19:47
Misschien wel thuis maar niet echt gelukkig niet gek want een sinaasappelboom zou hier in dit klimaat ook niet prettig voelen waarvan de wortels langzaam zouden afsterven.

Dat is de tragiek van in twee culturen leven. Daar zou je appelboom het ook niet lekker doen. Sterkte. geen grapje

mark61
24-08-10, 19:48
Zo denk ik er ook over, terwijl wij supergeintegreerd zijn, dat geeft te denken.

Juist doordat wij supergeintegreerd zijn, en zo reageren geeft aan dat wij uit-geintegreerd zijn. Je bent pas uitgeintegreerd als je de hele integratiebullshit van je afwerpt. Dat je niet accepteert dat een ander voor je bepaalt wat je moet worden, hoe je moet zijn en waarom je zo moet zijn. We kunnen niet blijven uitintegreren.

Dat geldt voor mensen over de hele wereld. Het geldt (zelfs) voor mij. Condition humaine.