PDA

Bekijk Volledige Versie : CDA- Moslims willen niet met PVV



John2
30-07-10, 17:13
CDA- Moslims willen niet met PVV



Verschillende islamitische gemeenteraadsleden van het CDA vinden dat een regeringssamenwerking met de PVV niet door de beugel kan.Islamitische CDA’ers willen niet dat hun partij in een regering met de PVV gaat zitten. Ondervraagde gemeenteraadsleden vinden de PVV-standpunten en uitspraken van Wilders onverenigbaar met het gedachtegoed van het Christen Democratisch Appèl. Ook vragen ze zich af hoe zuiver het water is dat Wilders bij de wijn wil doen. Op het Binnenhof wordt de laatste dagen gefluisterd dat de kans op een regering van VVD-PVV-CDA (al dan niet via gedoogsteun) flink gegroeid is. Vandaag vergadert de CDA-fractie, net als de andere twee partijen, over de op handen zijnde regeringsdeelname. Voor raadslid Ibrahim Wijbenga uit Eindhoven kan er maar één uitkomst zijn: nee. ‘Ik vind dat het CDA een groot risico neemt. Wilders’ houding naar de moslimgemeenschap is onverenigbaar met ons gedachtegoed. Hij heeft van de moslimgemeenschap een karikatuur gemaakt en haar daarmee buitengesloten.’ Wijbenga krijgt bijval van CDA-raadslid Nihat Ulusoy uit Schiedam ‘Dit is niet positief. Ik heb het liever niet. Het CDA moet ook aan de moslimachterban denken.’*Ahmet Taskan zat bijna tien jaar voor het CDA Utrecht in de gemeenteraad en is nog steeds actief binnen de partij. ‘Ik ben ervan overtuigd dat PVV-deelname niet wenselijk is’, laat hij vanuit Turkije weten. ‘Het gedachtegoed van de PVV is niet goed voor Nederland en slecht voor onze reputatie in het buitenland. Het gaat er niet eens om dat ik moslim ben. Ieder mens komt tot dezelfde conclusie: een PVV-regering is niet goed voor het land.’ Alaattin Erdal, deelraadslid van Charlois in Rotterdam, is genuanceerder over een pact met de PVV. ‘Als Wilders gas terugneemt en veel CDA-standpunten terugkomen in het regeerakkoord, zie ik geen belemmering. Ik heb met Fortuyn in een coalitie gezeten en toen speelden dezelfde emoties, het is een kwestie van goed communiceren met je achterban.’Klik hier hier om het gehele artikel verder te lezen
Bron:De Pers