PDA

Bekijk Volledige Versie : Meerderheid Nederlanders voor rechts kabinet



Ahlam851
01-08-10, 21:12
(Novum) - Van de Nederlanders hoopt 59 procent dat de onderhandelingen tussen VVD, PVV en CDA tot een kabinet leiden. Van de PVV-aanhangers hoopt 96 procent hier op, van de VVD-stemmers 94 procent. Dat blijkt zondag uit een peiling van Maurice de Hond.



Opvallend is dat van de CDA-kiezers 78 procent wil dat de onderhandelingen tussen de drie partijen leiden tot de vorming van een coalitie. Vanuit het CDA was de afgelopen tijd veel kritiek te horen op de PVV. CDA-leider Maxime Verhagen hield aanvankelijk de boot af voor een coalitie met VVD en PVV.



Vorige week bleek nog uit een peiling van De Hond dat bijna zeventig procent van de Nederlanders vond dat het CDA moest gaan onderhandelen met VVD en PVV. Sinds deze week praatten de leiders van de drie partijen over de vorming van een rechts kabinet.



Vrijdag maakten de fractievoorzitters van VVD, PVV en CDA bekend perspectief te zien voor onderhandelingen over een minderheidskabinet van VVD en CDA met gedoogsteun van de PVV. Reden voor een minderheidskabinet zijn de verschillen tussen PVV en CDA over onder meer de islam.



Aan de deelnemers van de peiling werd ook gevraagd op welke punten de PVV geen concessies moet doen als zij op welke manier dan ook worden betrokken bij de vorming van de nieuwe regering. Veruit de meeste populaire maatregel die de PVV wil doorvoeren is dat er behalve de AOW geen uitkeringen meer naar het buitenland mogen. Van de stemmers staat 66 procent hier achter.



Verder moet van 62 procent de PVV voet bij stuk houden over het plan het eigen risico in de zorg niet te verhogen, is 51 procent voor het invoeren van minimumstraffen en vindt 52 procent het een goed idee mensen pas nadat ze tien jaar in Nederland wonen recht op een uitkering moeten krijgen.



Na een week onderhandelen over een rechts kabinet is de PVV in de peiling weer wat teruggezakt ten gunste van het CDA en de VVD. De VVD staat nu op zes zetels verlies en het CDA op een. De PVV zou acht zetels meer binnenslepen dan tijdens de laatste verkiezingen, dat zijn er echter drie minder dan op het hoogtepunt. Het aantal zetels dat de drie partijen samen zouden halen, is echter stabiel met 76, een kleine meerderheid.





Ik werd letterlijk misselijk toen ik 'trotse' Wilders vrijdag op tv zag met een big Smile on his face!



Ik hou mijn hart vast op wat er komen gaat. We moeten maar kijken waar het schip strand en alles optimistisch bekijken.. Jammer van mn stem aan PVDA ..
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl