PDA

Bekijk Volledige Versie : Iran wil muziek verbieden, Pink Floyd steunt tegenbeweging



Marsipulami
05-08-10, 10:29
Iran wil muziek verbieden, Pink Floyd steunt tegenbeweging



De Iraanse geestelijke leider Ayatollah Ali Khameini heeft gezegd dat muziek 'onverenigbaar' is met de waarden van de Islamitische Republiek, en niet mag worden beoefend of onderwezen. Jonge muzikanten uit het land staan op hun achterpoten om zoveel repressie, met steun van Pink Floyd-legende Roger Waters.


Roger Waters, ex-frontman van Pink Floyd.De opvallende uitspraak van de Ayatollah is een van de extreemste die een gezaghebbend figuur liet optekenen sinds de revolutie in het land, nu 31 jaar geleden, plaatsvond. De geestelijke leider antwoordde op de vraag van een van zijn jonge volgelingen die eraan dacht om met muzieklessen te beginnen, en zich afvroeg of zulks wel aanvaardbaar was voor de islam.

"Muziek op zich is 'halal', maar het promoten en aanleren ervan is niet in overeenstemming met onze waarden", vindt de Ayatollah. "Onze jeugd kan kan zijn waardevolle tijd beter spenderen aan wetenschap, nuttige vaardigheden, sport en gezonde ontspanning in plaats van muziek."

Opvattingen zijn bevelen
In tegenstelling tot andere geestelijken in Iran - wiens beslissingen door hun eigen discipelen worden gevolgd - heeft de Ayatollah een meer dan louter morele autoriteit. Zijn opvattingen worden geïnterpreteerd als administratieve bevelen waaraan het hele land gevolg moet geven, de regering inbegrepen. Hoewel Khameini slechts zelden zijn mening over muziek in het openbaar verkondigde, wordt aangenomen dat hij een belangrijke rol speelde in de harde aanpak van muzikanten de jongste jaren.

Ahmadinejad zet deze aversie in de praktijk om sinds hij in 2005 president werd van het land. Zijn Ministerie van Cultuur en Islamitische Leiding hield de jongste vijf jaar al de verdeling van duizenden muziekalbums in zijn land tegen.

'Another Brick in the Wall' tegen regering
Roger Waters, voormalig Pink Floyd-frontman en auteur van een van de bekendste nummers van de groep 'Another Brick in the Wall', maakt zich zorgen om de ontwikkelingen. De rockster gaf twee verbannen Iraanse broers toestemming om zijn song te gebruiken als protest tegen het Iraanse regime.

De broers en hun groep, Blurred Vision, wonen in Toronto en namen de Pink Floyd-song op met enkele aanpassingen die de repressie van andersdenkenden aanklagen. In de nieuwe versie van het nummer, dat overigens net als de Islamitische Revolutie in Iran uit 1979 dateert, luidt het refrein: "Mullahs, leave those kids alone. Hey Ayatollah, leave those kids alone!"

De versie was al een clandestiene culthit in Iran, maar dankzij de zegen van Roger Waters is ze nu ook verkrijgbaar op iTunes, en de helft van de inkomsten gaat richitng mensenrechtenorganisatie Amnesty International. "Jongeren in Iran willen precies wat we hier in het Westen hebben", zegt een van de broers. "Vrijheid van meningsuiting, of de vrijheid om hand in hand met je vriendinnetje over straat te lopen." (hlnsydney/tw)

John2
05-08-10, 12:15
Flowerpower herleeft ...............................
The t-shirts kunnen weer uit de kast !!!
Make love not war.

Joesoef
05-08-10, 12:51
Cool, apart. Hoor op de Iraanse radio anders regelmatig de instrumentale versies van pinkfloyd (covers). Als Waters of de nieuwe pinkfloyd in een van de golfstaten spelen gaan er vanuit Iran vliegtuigen vol met fans naar toe.

John2
05-08-10, 13:11
Cool, apart. Hoor op de Iraanse radio anders regelmatig de instrumentale versies van pinkfloyd (covers). Als Waters of de nieuwe pinkfloyd in een van de golfstaten spelen gaan er vanuit Iran vliegtuigen vol met fans naar toe.

Je bedoeld van de darkside of the moon too a other brick in the wall !!!

Aït Ayt
05-08-10, 16:58
Als Waters of de nieuwe pinkfloyd in een van de golfstaten spelen gaan er vanuit Iran vliegtuigen vol met fans naar toe.

fabeltjes.. je lijkt john2 wel..

Joesoef
05-08-10, 17:07
fabeltjes.. je lijkt john2 wel..


Klopt, uit mijn dikke duim. Gewoon jullie beetje jennen en zo.

Aït Ayt
05-08-10, 17:19
Klopt, uit mijn dikke duim. Gewoon jullie beetje jennen en zo.

:p haha, je komt er iniedergeval openlijk voor uit..

Max Stirner
05-08-10, 17:21
YouTube- ‪Pink Floyd - Wish You Were Here‬‎


Gewoon omdat het kan :)

Olive Yao
05-08-10, 18:27
Cool, apart. Hoor op de Iraanse radio anders regelmatig de instrumentale versies van pinkfloyd (covers). Als Waters of de nieuwe pinkfloyd in een van de golfstaten spelen gaan er vanuit Iran vliegtuigen vol met fans naar toe.

Pink Floyd is ook populair in Saudi Arabië. Las enkele jaren geleden in een boekje van een jonge Saudische schrijfster, Rajaa Alsanea als ik het me goed herinner, dat ze naar Pink Floyd luisterden. (In Saudi Arabië zelf is haar boek overigens verboden).

Joesoef
05-08-10, 18:29
:p haha, je komt er iniedergeval openlijk voor uit..


Jij geloofd ook alles.

Olive Yao
05-08-10, 18:32
Gewoon omdat het kan :)

Toevallig luisterde ik vanmiddag nog naar


Cirrus minor


Grantchester meadows


Muziek voor slaperige, dromerige zomerse middagen.

Joesoef
05-08-10, 18:36
Pink Floyd is ook populair in Saudi Arabië. Las enkele jaren geleden in een boekje van een jonge Saudische schrijfster, Rajaa Alsanea als ik het me goed herinner, dat ze naar Pink Floyd luisterden. (In Saudi Arabië zelf is haar boek overigens verboden).


Mn zwager lachte mij destijds uit 'Jij woont toch in Europa, ik ga bijna elk jaar naar een concert van ze'.

Max Stirner
05-08-10, 18:42
Toevallig luisterde ik vanmiddag nog naar


Cirrus minor (http://www.youtube.com/watch?v=Slp3flAXXQc)


Grantchester meadows (http://www.youtube.com/watch?v=vfZPNQPNw-U)


Muziek voor slaperige, dromerige zomerse middagen.



Thanx, kende ik eigenlijk niet zo goed de vroege (Syd Barrett ?) periode ... mooi, sfeervol, en erg ehmmm .... trippy

:)

Aït Ayt
05-08-10, 18:44
Mn zwager lachte mij destijds uit 'Jij woont toch in Europa, ik ga bijna elk jaar naar een concert van ze'.

dan is je zwager al net zo'n fantast als jij..

Olive Yao
05-08-10, 18:49
Thanx, kende ik eigenlijk niet zo goed de vroege (Syd Barrett ?) periode ... mooi, sfeervol, en erg ehmmm .... trippy

:)

Ik ken juist alleen die oude Pink Floyd, creatief. Geïnspireerd door jullie heb ik nu Meddle opgezet. Ken je Echoes? Moet je echt hebben. Uploaden?

Joesoef
05-08-10, 18:50
Thanx, kende ik eigenlijk niet zo goed de vroege (Syd Barrett ?) periode ... mooi, sfeervol, en erg ehmmm .... trippy

:)

"Shine On You Crazy Diamond"

Olive Yao
05-08-10, 18:56
"Shine On You Crazy Diamond"


Natural thing


check vanaf 4:30

Max Stirner
05-08-10, 18:57
Ik ken juist alleen die oude Pink Floyd, creatief. Geïnspireerd door jullie heb ik nu Meddle opgezet. Ken je Echoes? Moet je echt hebben. Uploaden?



YouTube- ‪Echoes‬‎


:)

Max Stirner
05-08-10, 21:08
"Shine On You Crazy Diamond"




YouTube- ‪Pink Floyd "Shine On You Crazy Diamond" Syd Barrett Tribute‬‎


"Christianity will go. It will vanish and shrink. I needn't argue with that; I'm right and I will be proved right. We're more popular than Jesus now; I don't know which will go first - rock 'n' roll or Christianity "

(:) )

mark61
05-08-10, 21:14
YouTube- ‪I know where Syd Barrett lives-Television Personalities‬‎

Wide-O
05-08-10, 21:56
"Ooh,
Oh I wish you had beer."

http://uncyclopedia.wikia.com/wiki/Pink_Floyd ;)

HaasHaas
05-08-10, 22:26
ik heb een aversie voor alles dat van apple komt, weet iemand of die tune elders te krijgen is? tegen betaling uiteraard.

YouTube- ‪Another Brick In The Wall (Hey Ayatollah, Leave Those Kids Alone!)‬‎

John2
05-08-10, 22:40
ik heb een aversie voor alles dat van apple komt, weet iemand of die tune elders te krijgen is? tegen betaling uiteraard.

YouTube- ‪Another Brick In The Wall (Hey Ayatollah, Leave Those Kids Alone!)‬‎ (http://www.youtube.com/watch?v=OIP38eq-ywc)

Ik haal meestal het aparte spul uit de mediatheek van RTV Oost, deze jongens weten er meestal wel aan te komen en als je zelf de cd meebrengt kost het 50 cent per nummer.

Wide-O
05-08-10, 23:36
nou ja, het goede doel is natuurlijk beter, maar ook zij zijn een onderdeel van dat goede doel.

Valnoudood. Iemand die hier bewust over nadenkt. Hulde.

Nee, itsjoens is niet leuk, en de hele muziek-industrie heeft er een gitantische puinhoop van gemaakt.

Ik zal zal ook de laatste zijn om daarover een preek (ahem) af te steken.

Tenzij je zelf toevallig muziek speelt, mag ik vragen waarom je hier scrupules bij hebt?

Maarten
05-08-10, 23:40
Iran heeft fantastische (klassieke) muziek. Neem Shajarian.. Gaan ze die traditie om zeep helpen??
Nou ja, de platen en CD's zijn er, en wie weet gaat muziek ondergronds door.
Maar geen opleiding meer, en misschien geen verkoop. En feestjes worden ook niet gezelliger.

HaasHaas
06-08-10, 00:49
Valnoudood. Iemand die hier bewust over nadenkt. Hulde.

Nee, itsjoens is niet leuk, en de hele muziek-industrie heeft er een gitantische puinhoop van gemaakt.

Ik zal zal ook de laatste zijn om daarover een preek (ahem) af te steken.

Tenzij je zelf toevallig muziek speelt, mag ik vragen waarom je hier scrupules bij hebt?

nou ja, ik wil er niet al te veel woorden aan vuil maken, maar het is zoals ik eerder al zei. de aversie voor apple zit meer in de individuele ervaring met hun producten. uiteraard vind ik het verder ook kul om spul van derden te moeten gebruiken om aan een mp3 van een artiest te komen.

het liefst koop ik het album bij de artiest zelf. fysiek hoesje met alle info erbij. een read only usb stick met de foto van de artiest/album en een klein pdf file zou op zich ook leuk zijn, ook ik wil wel met de tijd mee. maar zo'n plaat- of cd-hoes kickt ass natuurlijk. tenminste voor mij dan.

ik begrijp verder ook wel dat het voor een artiest onbegonnen werk is om zo'n heel betaal-systeem zelf op te bouwen. aan de andere kant, er zijn zat manieren om aan je geld te komen voor je eigen brouwsel. maar goed, das ook weer te makkelijk gezegd dan gedaan. als artiest wil je met je muziek bezig zijn en niet met gepiel op websites etc. alhoewel ook daar weer oplossingen voor zijn, maarja, dat kost ook tijd, geld en moeite.

ik leef met de artiesten mee. het is gewoon kut hoe het nu is.
ook daar valt ook wel wat over te zeggen natuurlijk. laten we het vooral niet hebben over de platenmaatschappijen die hun zakken jarenlang vol hebben gepropt. hoe je het wend of keert, het is gewoon kut geregeld.
laat ik het daar maar op houden.

BlackBox
06-08-10, 08:19
downloaden heb ik 'm ook zo binnen,
Oow, zo.
Nee, een cd-single wordt nergens aangeboden.

Wide-O
08-08-10, 10:24
hoe je het wend of keert, het is gewoon kut geregeld.
laat ik het daar maar op houden.

Eens. Zal het zelf ook niet uitmelken, (en t'is off topic), maar ik deel grotendeels je visie.