PDA

Bekijk Volledige Versie : Sekkaki: "België heeft mij zo gemaakt"



Marsipulami
06-08-10, 10:01
Sekkaki op 18 augustus voor rechter: "België heeft mij zo gemaakt"

http://s2.hbvl.be/imgpath/assets_img_gvl/2010/08/06/1565991/sekkaki-op-18-augustus-voor-rechter-belgie-heeft-mij-zo-gemaakt_7_235x280.jpg

09:12 Ashraf Sekkaki, de gangster die vorig jaar met een helikopter uit de gevangenis van Brugge ontsnapte, zal op 18 augustus samen met zijn kompaan Mohamed Johri voor een Marokkaanse rechtbank moeten verschijnen. Hij kijkt naar eigen zeggen uit naar het proces waar hij wil vertellen hoe België hem gemaakt heeft tot wat hij geworden is.


"Ik ga uit van het ergste en hoop op het beste. Wat voor straf kan men mij nog geven", zegt de 26-jarige Sekkaki vandaag in De Morgen. "Ik hoop dat ik hier de kans krijg om te vertellen hoeveel kansen ik als kind in België heb gekregen. Men heeft mij gemaakt tot wat ik geworden ben."

"Bijna vrij"

Momenteel verblijft Sekkaki in een gevangenis van Oujda, maar hij beweert dat hij enkele weken geleden bijna was vrijgekomen door het uitstelgedrag van de Belgische Justitie.

"In Marokko kun je niet langer dan een jaar in voorarrest zitten en Justitie had het hele dossier over de ontsnapping en de overvallen nog niet overgemaakt aan Marokko. Het scheelde maar een paar dagen of ze waren te laat", aldus Sekkaki.

Axabende

In zijn jeugdjaren maakte Sekkaki deel uit van de 'Axabende'. Na een eerste veroordeling voor een overval op een filiaal van Axa, was hij de bank een bedrag schuldig dat gij nooit meer zou kunnen terugbetalen. Daarop begon hij nog meer Axa-filialen te overvallen. Toen hij 15 was, werd Sekkaki de jongste gangster ooit die in België als volwassene werd berecht.

Op 23 juli 2009 ontsnapten Sekkaki, Abdelhaq Melloul-Khayari en Mohamed Johri uit de gevangenis van Brugge. Lesley Deckers, de vriendin van Johri, had voor hen een helikopter gekaapt en wist daarmee op de binnenplaats van de gevangenis te landen.

Meteen na de ontsnapping pleegden de drie opnieuw enkele overvallen op Antwerpse banken. Nadien vluchtten ze naar Amsterdam en vervolgens naar Marrokko. Daar werden Sekkaki en Johri gearresteerd. Melloul-Khayari zat ondertussen al in een Brusselse cel.

Bofko
06-08-10, 10:15
Maar al te graag aanhanger van de geen-vrije-wil theorie, lijkt me zo.

knuppeltje
06-08-10, 10:29
Ahla's wil.

Aristos
06-08-10, 10:34
Op zich is er ook geen enkel moreel bezwaar meer om een bank te overvallen.

knuppeltje
06-08-10, 10:42
Op zich is er ook geen enkel moreel bezwaar meer om een bank te overvallen.

Ik weet niet, ik geloof niet dat iedereen het daarmee eens is.

Die rare vogel komt daar nog wel achter in een cel, zeker als het in een Marokkaanse is denk ik.

Aristos
06-08-10, 10:49
Ik weet niet, ik geloof niet dat iedereen het daarmee eens is.

Die rare vogel komt daar nog wel achter in een cel, zeker als het in een Marokkaanse is denk ik.

Onze voormalige minister van financien heeft ook een bank beroofd in Belgie :fplet:

Marokkaanse cel is voor vermogenden helemaal zo slecht nog niet. Als hij verder niks te makken heeft, dan Moge Allah zijn ziel genadig zijn.

knuppeltje
06-08-10, 10:54
Onze voormalige minister van financien heeft ook een bank beroofd in Belgie :fplet:

Rare ministers hebben jullie. :)

naam
06-08-10, 11:11
Maar al te graag aanhanger van de geen-vrije-wil theorie, lijkt me zo.

Niet België, maar Allah heeft hem zo gemaakt, inclusief de externe attributie.

Aristos
06-08-10, 11:34
Rare ministers hebben jullie. :)

Het volk des te meer :)

sidi bibi
06-08-10, 12:07
Sekkaki op 18 augustus voor rechter: "België heeft mij zo gemaakt"

http://s2.hbvl.be/imgpath/assets_img_gvl/2010/08/06/1565991/sekkaki-op-18-augustus-voor-rechter-belgie-heeft-mij-zo-gemaakt_7_235x280.jpg

09:12 Ashraf Sekkaki, de gangster die vorig jaar met een helikopter uit de gevangenis van Brugge ontsnapte, zal op 18 augustus samen met zijn kompaan Mohamed Johri voor een Marokkaanse rechtbank moeten verschijnen. Hij kijkt naar eigen zeggen uit naar het proces waar hij wil vertellen hoe België hem gemaakt heeft tot wat hij geworden is.


"Ik ga uit van het ergste en hoop op het beste. Wat voor straf kan men mij nog geven", zegt de 26-jarige Sekkaki vandaag in De Morgen. "Ik hoop dat ik hier de kans krijg om te vertellen hoeveel kansen ik als kind in België heb gekregen. Men heeft mij gemaakt tot wat ik geworden ben."

"Bijna vrij"

Momenteel verblijft Sekkaki in een gevangenis van Oujda, maar hij beweert dat hij enkele weken geleden bijna was vrijgekomen door het uitstelgedrag van de Belgische Justitie.

"In Marokko kun je niet langer dan een jaar in voorarrest zitten en Justitie had het hele dossier over de ontsnapping en de overvallen nog niet overgemaakt aan Marokko. Het scheelde maar een paar dagen of ze waren te laat", aldus Sekkaki.

Axabende

In zijn jeugdjaren maakte Sekkaki deel uit van de 'Axabende'. Na een eerste veroordeling voor een overval op een filiaal van Axa, was hij de bank een bedrag schuldig dat gij nooit meer zou kunnen terugbetalen. Daarop begon hij nog meer Axa-filialen te overvallen. Toen hij 15 was, werd Sekkaki de jongste gangster ooit die in België als volwassene werd berecht.

Op 23 juli 2009 ontsnapten Sekkaki, Abdelhaq Melloul-Khayari en Mohamed Johri uit de gevangenis van Brugge. Lesley Deckers, de vriendin van Johri, had voor hen een helikopter gekaapt en wist daarmee op de binnenplaats van de gevangenis te landen.

Meteen na de ontsnapping pleegden de drie opnieuw enkele overvallen op Antwerpse banken. Nadien vluchtten ze naar Amsterdam en vervolgens naar Marrokko. Daar werden Sekkaki en Johri gearresteerd. Melloul-Khayari zat ondertussen al in een Brusselse cel.

Die verwacht vast dat Marokko diplomatieke acties gaat ondernemen tegen Belgie.

Marsipulami
15-09-16, 07:02
.

Ontsnappingskoning Sekkaki leidde criminele organisatie vanuit Marokkaanse cel

De Standaard

De recherche van Mechelen-Willebroek heeft een criminele organisatie blootgelegd die zich onder meer bezig hield met drugshandel. Op 2 september werden 100.000 XTC-tabletten en 1,2 kilo cocaïne in beslag genomen, samen goed voor een straatwaarde van om en bij de 600.000 euro. Opmerkelijk: de organisatie werd aangestuurd door ‘ontsnappingskoning’ Ashraf Sekkaki (33) vanuit zijn cel in Marokko. Ook twee van zijn broers zijn bij de feiten betrokken.


Het onderzoek ging in januari 2014 van start toen een van de verdachten werd aangetroffen met een hoeveelheid drugs. Doorgedreven onderzoek bracht de speurders bij Ashraf Sekkaki. ‘Naarmate het dossier vorderde, werd duidelijk dat hij vanuit zijn cel in Marokko de regie in handen leek te hebben van een grotere bende, waartoe ook twee van zijn broers en een aantal vertrouwelingen behoorden’, zegt parketwoordvoerster Nele Poelmans.

De bende hield zich niet alleen bezig met verdovende middelen, maar ook met diefstallen met geweld, overvallen en wapenhandel. De organisatie was naast Mechelen ook actief in Nederland. Op 5 november 2014 kwam de politie een eerste keer tussen: in Amsterdam werden drie Nederlanders gearresteerd met 935 canabisstekken. Nasr-Eddine, de 25-jarige broer van Sekkaki, zou de opdrachtgever zijn geweest.

XTC-pillen

‘Heel even leek het erop dat door deze aanhoudingen de criminele organisatie zou stoppen, maar niks was minder waar’, zegt Poelmans. Ashraf Sekkaki reorganiseerde zich en de organisatie hernam haar activiteiten. De speurders bracht ze in kaart en op 13 augustus 2015 volgde een tweede tussenkomst, waarbij Oualid (23), een andere broer van Sekkaki, werd opgepakt met 25.000 XTC-pillen in zijn bezit.

Ook deze slag kwam de bende echter te boven. Het onderzoek bracht aan het licht dat er in december 2015 plannen gesmeed werden voor het plegen van een ‘home invasion’, wat de speurders wisten te verijdelen.

Enkele weken geleden ontdekte de politie dat Ashraf Sekkaki contacten had gelegd met een 38-jarige man uit Antwerpen. Die werd gevraagd om een grote partij XTC-pillen en cocaïne te leveren. ‘Het was voor de onderzoekers verbazingwekkend met welk gemak de hoofdverdachte zijn kompanen geld liet ophalen. Op een minimum van tijd wisten zij enkele tienduizenden euro’s bijeen te brengen voor de aankoop van de drugs’, zegt de parketwoordvoerster.

Ontsnapt

Op 2 september volgde dan een derde tussenkomst en werden twee verdachten gearresteerd, onder wie de man uit Antwerpen. Ze hadden 100.000 XTC-tabletten en 1,2 kilo cocaïne bij zich. Hun aanhouding werd intussen al bevestigd door de raadkamer.

Het onderzoek gaat onverminderd verder, ook in Marokko, waar Ashraf Sekkaki nog verhoord moet worden. ‘In de marge van dit onderzoek kwam ook aan het licht dat hij plannen had om uit de gevangenis te ontsnappen. De Marokkaanse autoriteiten werden daarvan in kennis gesteld, zodat ze de nodige maatregelen konden nemen’, aldus Nele Poelmans.

Sekkaki wist in 2003 te ontsnappen uit de gevangenis van Turnhout en in 2009 uit die van Brugge. Ook in Marokko kon hij in 2010 uit de gevangenis van Oujda ontkomen, waarna hij werd overgeplaatst naar de zwaar beveiligde gevangenis van Salé, nabij Rabat.

super ick
15-09-16, 08:06
Alles is altijd de schuld van een ander.

Maar Belgie de schuld geven........man, man. Dan ben je echt van het padje af.

Bofko
18-09-16, 18:18
Niet België, maar Allah heeft hem zo gemaakt, inclusief de externe attributie.

Yep.Maar dat weet-ie zelf niet.
Mensen met een slavenmentaliteit en een heersers-ambitie......Tsk,tsk

Het blijft verassend voor een moslim dat hij meer door 'Belgie' bepaald wordt dan door dan 'Allah' ,vind je ook niet, Aristos?