PDA

Bekijk Volledige Versie : Pakistan heeft 450 miljoen dollar nodig



HUISBAAS
14-08-10, 01:44
Sukkur, 12 aug. De Verenigde Naties hebben gisteren een internationaal hulpverzoek van 459 miljoen dollar (358 miljoen euro) uitgebracht voor hulp aan de slachtoffers in Pakistan.

* Nieuws - Watersnood treft 14 miljoen Pakistanen

De organisatie waarschuwde voor „een tweede golf van doden” als gevolg van ziekte en hongersnood als hulp uitblijft. Tot op heden zijn ruim 1.600 doden geteld.

Geen hulpactie Er komt voorlopig geen nationale hulpactie in Nederland. Waarom gebeurt dit voor de ene ramp wel en de andere niet? Lees een achtegrond van onze redacteur Hanneke Chin-a-Fo vandaag in NRC Handelsblad. Vanaf 15 uur ook beschikbaar voor (web)-abonnees via de digitale editie.

Internationale donoren hadden vanmorgen 83.611.327 dollar toegezegd voor de slachtoffers van de overstromingen in Pakistan. Gisteren was dat nog 58 miljoen dollar. De oproep van de Verenigde Naties gisteren, leverde op de eerste dag dus 25 miljoen op. De ramp die veertien miljoen Pakistanen treft leidt tot duidelijk minder donaties dan eerdere natuurrampen van kleinere omvang.

President Asif Ali Zardari heeft vandaag voor het eerst het rampgebied bezocht. Dat is twee weken nadat de eerste overstromingen begonnen. Vanmiddag kwam hij aan in Sukkur, in de zuidelijkeprovincie Sindh, waar een dam in de Indus zo zwaar belast is dat gevreesd wordt voor een doorbraak. Zardari ligt onder felle kritiek van Pakistanen omdat hij op reis naar Europa vertrok toen de overstromingen al waren begonnen en pas gisteren terugkeerde. Zijn woordvoerder zei dat de president „zich zou laten informeren over de schade en te nemen maatregelen voor bescherming, reddingswerk en wederopbouw”. Onduidelijk was of hij met slachtoffers zou spreken.

Woede om Zardari Iedereen in Pakistan heeft de televisiebeelden gezien van een grijnzende president Zardari bij zijn kasteeltje even buiten Parijs, terwijl het dodental in eigen land steeds verder opliep. De woede om zijn desertie is groot in Pakistan, schrijft correspondent Wim Brummelman. Lees zijn reportage vanuit Rawalpindi vandaag in NRC Handelsblad. Vanaf 15 uur ook beschikbaar voor (web)-abonnees via de digitale editie.

Volgens de VN hebben zes miljoen tot zeven miljoen Pakistanen dringend hulp nodig, en zijn twee miljoen dakloos geraakt. Het is nog altijd moeilijk om slachtoffers te bereiken. Honderden bruggen zijn weggespoeld en wegen onbegaanbaar. Door de vele regen kunnen helikopters die burgers evacueren en hulpgoederen afleveren vaak niet opstijgen.

Het Amerikaanse marineschip USS Peleliu ligt inmiddels voor de kust van de zuidelijke miljoenenstad Karachi. Aan boord zijn negentien extra helikopters en duizend mariniers die snel met reddingswerk zouden beginnen.
http://www.nrc.nl/buitenland/article...n_dollar_nodig (http://www.nrc.nl/buitenland/article2600006.ece/Pakistan_heeft_450_miljoen_dollar_nodig)
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

mark61
14-08-10, 08:29
Ik stel voor dat de overheid ophoudt met zijn kernwapenprogramma. Dat alle Pakistanen hun wapens verkopen. Dat de corrupte elite zijn geld uit Zwitserland terughaalt.

Ik weet niet, ik heb nog nooit zo'n weerzin gevoeld een land te helpen.

Jah ik weet dat de getroffenen ws. niks met dat geweld te maken hebben.

barfly
14-08-10, 14:53
Ik stel voor dat de overheid ophoudt met zijn kernwapenprogramma. Dat alle Pakistanen hun wapens verkopen. Dat de corrupte elite zijn geld uit Zwitserland terughaalt.

Ik weet niet, ik heb nog nooit zo'n weerzin gevoeld een land te helpen.

Jah ik weet dat de getroffenen ws. niks met dat geweld te maken hebben.


Inderdaad ze geven per jaar zo'n $13.5 miljard uit aan het leger.

justus
14-08-10, 14:58
Ik stel voor dat de overheid ophoudt met zijn kernwapenprogramma. Dat alle Pakistanen hun wapens verkopen. Dat de corrupte elite zijn geld uit Zwitserland terughaalt.

Ik weet niet, ik heb nog nooit zo'n weerzin gevoeld een land te helpen.

Jah ik weet dat de getroffenen ws. niks met dat geweld te maken hebben.

ik begrijp je weerzin. taliban aanhangers met achterlijke denkbeelden verdienen ook geen hulp...maar de kinderen en de vrouwen?

mark61
14-08-10, 22:48
ik begrijp je weerzin. taliban aanhangers met achterlijke denkbeelden verdienen ook geen hulp...maar de kinderen en de vrouwen?

Ja dat is het. De meeste mannelijke arme sloebers zullen ook niet veel misdaan hebben.

Maar ik had het al bij Haďti. Wij moesten dokken en de rijken boven op de berg in Port-au-Prince bleven gewoon van hun long drinks sippen by the pool.

The_Grand_Wazoo
14-08-10, 23:04
Ik stel voor dat de overheid ophoudt met zijn kernwapenprogramma. Dat alle Pakistanen hun wapens verkopen. Dat de corrupte elite zijn geld uit Zwitserland terughaalt.

Ik weet niet, ik heb nog nooit zo'n weerzin gevoeld een land te helpen.

Jah ik weet dat de getroffenen ws. niks met dat geweld te maken hebben.

Samen met mijn vrouw dit dilemma besproken. Uiteindelijk besloten direct naar het Rode Kruis over te maken, of de Halve Maan, maar in ieder geval een organisatie waar wij, afgezien van de salarissen van een bobo hier en daar, tenminste nog een beetje vertrouwen in hebben. Ik hoop dat het terecht is.

mark61
14-08-10, 23:08
Samen met mijn vrouw dit dilemma besproken. Uiteindelijk besloten direct naar het Rode Kruis over te maken, of de Halve Maan, maar in ieder geval een organisatie waar wij, afgezien van de salarissen van een bobo hier en daar, tenminste nog een beetje vertrouwen in hebben. Ik hoop dat het terecht is.

Oh jullie hadden het ook, zo'n gevoelletje? :hihi:

Jah, dat zal wel de conclusie zijn. Gek genoeg had ik dat niet toen Bam aan puin lag. Verkeerde voorstelling van Iran?

John2
14-08-10, 23:21
Zouden nu wel buitenlanders worden toegelaten in het noorden???