PDA

Bekijk Volledige Versie : Vrouw uit bus gezet om niqaab



Ladymysterious
16-08-10, 21:53
UDEN – Een buschauffeur in Uden heeft geweigerd een 19-jarige vrouw mee te nemen in zijn bus, omdat ze een niqaab droeg. Vervoersmaatschappij Connexxion keurt het gedrag van de chauffeur af en heeft excuses aangeboden aan de echtgenoot van de vrouw.



De vrouw had een strippenkaart en mocht volgens Connexxion dus gewoon met de bus van dochterbedrijf Hermes mee. De chauffeur wacht mogelijk een sanctie, meldt Omroep Brabant.



De 19-jarige Ambaro draagt de islamitische sluier die alleen de ogen vrijlaat sinds oktober. Toen ze dinsdag in de bus naar Volkel stapte, werd ze door de chauffeur meteen de bus uitgeduwd vanwege haar “extreme kleding”, beweert ze in het Brabants Dagblad.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

xxxmidarxxx
16-08-10, 22:31
Egstarfirelah zoo erg :(

in welk land is dit allemaal gebeurt ?
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

jang0201
17-08-10, 08:10
Egstarfirelah zoo erg :(

in welk land is dit allemaal gebeurt ?
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

In Nederland, al een oud bericht, excuses is al aangeboden.

jang0201
17-08-10, 08:15
Trouwens pure provocatie om met zo niqaab in de bus te gaan zitten! Tja moslims eigen.

HaasHaas
17-08-10, 08:39
Trouwens pure provocatie om met zo niqaab in de bus te gaan zitten! Tja moslims eigen.

my god, weer zo'n geplastificeerde veldmuis.
dus je suggereert in feite dat alle moslims er op uit zijn om buschauffeurs te provoceren door een niqaab aan te doen? hoe ben je op deze theorie gekomen? toen men je bilnaad aan het harsen was?

mark61
17-08-10, 08:55
my god, weer zo'n geplastificeerde veldmuis.
dus je suggereert in feite dat alle moslims er op uit zijn om buschauffeurs te provoceren door een niqaab aan te doen? hoe ben je op deze theorie gekomen? toen men je bilnaad aan het harsen was?

:haha:

jang0201
17-08-10, 08:57
my god, weer zo'n geplastificeerde veldmuis.
dus je suggereert in feite dat alle moslims er op uit zijn om buschauffeurs te provoceren door een niqaab aan te doen? hoe ben je op deze theorie gekomen? toen men je bilnaad aan het harsen was?

Ik vind het ondingen, en ik vind het pure provocatie, punt uit!!

Wide-O
17-08-10, 08:59
:haha:

+1 :hihi:

jang0201
17-08-10, 09:01
lach maar, Niqaab-lovers!

Wide-O
17-08-10, 09:03
lach maar, Niqaab-lovers!

Ik ga nooit zonder de straat op! :strik:

Joesoef
17-08-10, 09:04
lach maar, Niqaab-lovers!

:fuckit:

mark61
17-08-10, 09:04
In fact prik ik alleen in niqaab, want het volk dat je hier tegenkomt... :jammer:

Soldim
17-08-10, 09:47
Ik ga nooit zonder de straat op! :strik:


Sommige mensen zouden er op vooruit gaan als ze er één zouden dragen. :argwaan:

Snap!

reallife
17-08-10, 09:56
Snap!

Hoho, het was een losse opmerking :hihi:

Wide-O
17-08-10, 10:53
Hoho, het was een losse opmerking :hihi:

Ik had je wel door kreng! :ego:

The_Grand_Wazoo
17-08-10, 11:20
lach maar, Niqaab-lovers!

:lol:

Sjarlus
17-08-10, 17:46
[...]Vervoersmaatschappij Connexxion keurt het gedrag van de chauffeur af en heeft excuses aangeboden aan de echtgenoot van de vrouw.[...]
Haar zaakwaarnemer in actie. Zelf mag ze geen excuses van vreemden aannemen. Helemaal in stijl.

[...]De 19-jarige Ambaro[...]
Gekke naam. Islamitisch? Ze is al wel getrouwd op haar 19e. Niet-bekeerlinge?

Eric de Blois
17-08-10, 18:05
"Vervoersmaatschappij Connexxion keurt het gedrag van de chauffeur af en heeft excuses aangeboden aan de echtgenoot van de vrouw."



Kijk dat noem ik nog eens rekening houden met de gevoelens van mensen uit een patriachale cultuur. Niet aan de vrouw de excuses aanbieden maar aan haar echtgenoot. Ik wist trouwens niet dat vrouwen in niqaab zonder echtgenoot, broer of neef alleen mogen reizen.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

moos1
17-08-10, 18:17
Niet aan de vrouw de excuses aanbieden maar aan haar echtgenoot.

Dit snap ik ook niet.

Ik vind het eerlijk gezegd nergens op slaan.

Of zou het zo zijn dat alles wat een vrouw overkomt automatisch overslaat op haar man?

Wanneer de vrouw b.v. een bekeuring zou moeten krijgen dat haar man die dan krijgt?

Wanneer de vrouw geopereerd moet worden dat de man dan geopereerd wordt?

Wanneer de vrouw de bak in moet dat haar man dan gaat zitten?

Etc.....



Best wel consequent dan.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Sjarlus
17-08-10, 20:41
[...]Ik wist trouwens niet dat vrouwen in niqaab zonder echtgenoot, broer of neef alleen mogen reizen.
http://islam-qa.com/en/ref/4523, dus ogenschijnlijk niet.
Ik heb ooit van een moslima op maroc.nl vernomen dat de afstand de crux is. Binnen de eigen stadsgrenzen mag ze zonder mahram reizen. Het 'bewijs' (overlevering of koran) hiervoor heb ik nooit gezien, maar misschien heb ik het domweg in het voorbijgaan gemist. Met de bus naar de supermarkt valt ook wat mij betreft niet echt onder reizen, dus ze had wel een punt.

malikah4
18-08-10, 12:28
Ja een vrouw mag binnen een afstand van 80 kilometer alleen reizen.
Islam Question and Answer - Minimum distance of travel at which it is permissible not to fast and to shorten prayers (http://islamqa.com/en/ref/38079/Distance%20travel)
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

mark61
18-08-10, 12:30
http://islam-qa.com/en/ref/4523, dus ogenschijnlijk niet.
Ik heb ooit van een moslima op maroc.nl vernomen dat de afstand de crux is. Binnen de eigen stadsgrenzen mag ze zonder mahram reizen. Het 'bewijs' (overlevering of koran) hiervoor heb ik nooit gezien, maar misschien heb ik het domweg in het voorbijgaan gemist. Met de bus naar de supermarkt valt ook wat mij betreft niet echt onder reizen, dus ze had wel een punt.

Het criterium is geloof ik wel of geen ijselijke overnachting, buitenshuis dus. Stel je voor.

Slinger
18-08-10, 12:34
http://islam-qa.com/en/ref/4523, dus ogenschijnlijk niet.
Ik heb ooit van een moslima op maroc.nl vernomen dat de afstand de crux is. Binnen de eigen stadsgrenzen mag ze zonder mahram reizen. Het 'bewijs' (overlevering of koran) hiervoor heb ik nooit gezien, maar misschien heb ik het domweg in het voorbijgaan gemist. Met de bus naar de supermarkt valt ook wat mij betreft niet echt onder reizen, dus ze had wel een punt.

De regels zijn dus sinds Mohammed wel aangescherpt. Aïsja bracht een hele nacht door in de woestijn met een jonge man. Ze kwam er mee weg.

Slinger
18-08-10, 12:46
http://eupeople.net/fun/burka%20school%20photo.jpg

super ick
18-08-10, 12:52
De regels zijn dus sinds Mohammed wel aangescherpt. Aïsja bracht een hele nacht door in de woestijn met een jonge man. Ze kwam er mee weg.

Klopt maar de meeste moslims zijn niet goed in het volgen van de profeet.

rabia1
18-08-10, 13:59
Klopt maar de meeste moslims zijn niet goed in het volgen van de profeet.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op www.maroc.nl/forums
"meeste"zeg maar gerust,niemand!.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Sjarlus
18-08-10, 14:44
Ja een vrouw mag binnen een afstand van 80 kilometer alleen reizen.
Islam Question and Answer - Minimum distance of travel at which it is permissible not to fast and to shorten prayers (http://islamqa.com/en/ref/38079/Distance%20travel)
Je verwijzing behandelt niet de vraag of een vrouw alleen mag reizen maar gaat over de regels voor reizen i.c.m. bidden en vasten voor moslims i.h.a.
Deze gaat wel over vrouwen & reizen (nogmaals): http://islam-qa.com/en/ref/4523.

mark61
18-08-10, 14:47
Je verwijzing behandelt niet de vraag of een vrouw alleen mag reizen maar gaat over de regels voor reizen i.c.m. bidden en vasten voor moslims i.h.a.
Deze gaat wel over vrouwen & reizen (nogmaals): http://islam-qa.com/en/ref/4523.

Whatever people regard as “travelling” is like this, and is subject to the rulings on travelling.

Ik begrijp steevast dan één zin niet. Deze dus.

Sjarlus
18-08-10, 14:49
Idd. Hopelijk voor haar weet Malikah4 er het fijne van. Niet echt een praktisch probleem voor ons.

Abu_Hurayrah
18-08-10, 14:49
Je verwijzing behandelt niet de vraag of een vrouw alleen mag reizen maar gaat over de regels voor reizen i.c.m. bidden en vasten voor moslims i.h.a.
Deze gaat wel over vrouwen & reizen (nogmaals): http://islam-qa.com/en/ref/4523.

Ik sta volledig achter de link die je plaatst, maar het zou schelen als je weet wat de definitie voor een reis is. Bepaalde afstanden worden namelijk niet als "reis" beschouwd en aldus is het toegestaan voor de vrouw om die afstanden zonder haar man of een mahram af te leggen.

Zie ook: YouTube- Reizen met je moeder zonder mahram? Shaykh Ahmed an-Nadjmi

Eke
18-08-10, 15:36
Ik sta volledig achter de link die je plaatst, maar het zou schelen als je weet wat de definitie voor een reis is. Bepaalde afstanden worden namelijk niet als "reis" beschouwd en aldus is het toegestaan voor de vrouw om die afstanden zonder haar man of een mahram af te leggen.

Zie ook: YouTube- Reizen met je moeder zonder mahram? Shaykh Ahmed an-Nadjmi (http://www.youtube.com/watch?v=ChG22P3wLLw)


Dat betekent toch gewoon dat je 's nachts met je moeder bv. in een hotel zal moeten overnachten ?Dan kun je overdag een reis maken van een dag. Een nachtje slapen en weer verder.Ect.
Zie ik nou het probleem niet :maf2:

Abu_Hurayrah
18-08-10, 15:42
Dat betekent toch gewoon dat je 's nachts met je moeder bv. in een hotel zal moeten overnachten ?Dan kun je overdag een reis maken van een dag. Een nachtje slapen en weer verder.Ect.
Zie ik nou het probleem niet :maf2:

Dan heb je niet goed naar het filmpje gekeken, er wordt duidelijk gezegd dat het om een afstand gaat (van een dag, nacht enz). Dus een tussenstop verandert niks aan de afstand.

super ick
18-08-10, 15:50
Dan heb je niet goed naar het filmpje gekeken, er wordt duidelijk gezegd dat het om een afstand gaat (van een dag, nacht enz). Dus een tussenstop verandert niks aan de afstand.

Afstand van een dag. Op een kameel wel te verstaan.

Eke
18-08-10, 15:51
Dan heb je niet goed naar het filmpje gekeken, er wordt duidelijk gezegd dat het om een afstand gaat (van een dag, nacht enz). Dus een tussenstop verandert niks aan de afstand.

Het gaat om de afstand ? De afstand van een dag ? In een dag ben ik in een ander werelddeel tegenwoordig. Dus die afstand kan wel 3000 km. zijn....

Eke
18-08-10, 15:53
Afstand van een dag. Op een kameel wel te verstaan. Zie jij het woordje kameel staan ?

knuppeltje
18-08-10, 16:21
Ja een vrouw mag binnen een afstand van 80 kilometer alleen reizen.
Islam Question and Answer - Minimum distance of travel at which it is permissible not to fast and to shorten prayers (http://islamqa.com/en/ref/38079/Distance%20travel)
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Oei, das ook best ver. :maf2:

knuppeltje
18-08-10, 16:23
Bepaalde afstanden worden namelijk niet als "reis" beschouwd en aldus is het toegestaan voor de vrouw om die afstanden zonder haar man of een mahram af te leggen.

Ik vraag me af of al die moslimmannen dat wel weten. :maf2:

Sjarlus
18-08-10, 17:22
[...]Ik sta volledig achter de link die je plaatst, maar het zou schelen als je weet wat de definitie voor een reis is. Bepaalde afstanden worden namelijk niet als "reis" beschouwd en aldus is het toegestaan voor de vrouw om die afstanden zonder haar man of een mahram af te leggen.

Zie ook: YouTube- Reizen met je moeder zonder mahram? Shaykh Ahmed an-Nadjmi (http://www.youtube.com/watch?v=ChG22P3wLLw)
Goed, en weet jij nu wat de Islamitische definitie van 'reis' is? Ik nog steeds niet.
Het filmpje schept geen nadere duidelijkheid. Volgens de ene overlevering is de afstand van een dag reizen de limiet, volgens een andere drie dagen etc.
Eke merkt daarnaast terecht op dat je in deze tijd binnen een dag reizen in een ander werelddeel kunt zijn. We weten natuurlijk allemaal, jij incluis, dat met een dag reizen volgens die overleveringen een dag reizen te voet of per lastdier wordt bedoeld. Of wou je beweren ze doelen op een dag reizen per vliegtuig? Hier is sprake van Islamitische voorschriften die onbruikbaar zijn in de huidige samenleving.
http://islam-qa.com/en/ref/4523:

And because the purpose for the mahram being there is so that he can protect her and take care of her, especially if any emergency arises, and travel is subject to emergencies regardless of the length of time involved.
Is duidelijk toegespitst op langdurige reizen te voet of per lastdier door potentiëel gevaarlijke gebieden. Tijdens een rechtstreeks treinritje van Assen naar Amsterdam is er volgens mij weinig risico op overvallers, verkrachters of natuurrampen. Wanneer een vrouw alleen of met haar moeder of met een vriendin 's ochtends op de trein stapt om 150 km. verderop een dagje te gaan winkelen, loopt ze volgens mij minder risico dan wanneer ze zich in haar eigen stad alleen laat in een donker steegje ophoudt op laat ik zeggen 1 km. afstand van haar woning. 1 km. valt neem ik aan volgens de Islam niet onder reizen.

Witte78
18-08-10, 17:24
Afstand van een dag. Op een kameel wel te verstaan.

Ik denk dat ze een lichtdag bedoelen. Oftewel 25902068371,2 km.

mark61
18-08-10, 17:36
Ik sta volledig achter de link die je plaatst, maar het zou schelen als je weet wat de definitie voor een reis is. Bepaalde afstanden worden namelijk niet als "reis" beschouwd en aldus is het toegestaan voor de vrouw om die afstanden zonder haar man of een mahram af te leggen.

Godallemachtig wat een wezenloze diarree.

Wat is de boodschap nou eigenlijk? Je moeder mag niet naar de supermarkt?

Word je zelf niet gestoord van zulk wezenloos, onbegrijpelijk gelul?

mark61
18-08-10, 17:38
Dan heb je niet goed naar het filmpje gekeken, er wordt duidelijk gezegd dat het om een afstand gaat (van een dag, nacht enz). Dus een tussenstop verandert niks aan de afstand.

Ik heb nieuws voor je, 'dag' is een eenheid van tijd, niet van afstand.

Ik ben toch wel wat gewend, maar zo stompzinnig als dit verhaaltje, das toch wel zeldzaam.

Er is geen plek op de wereld die niet in 24 uur te bereiken is, en de profeet kon dat zich niet voorstellen.

Echt, stompzinniger interpretatie dan dit kan niet. Deze islam van jou is niet universeel, maar voor de bewoners van een oasetje in de 7e eeuw somewhere in the boonies.

mark61
18-08-10, 17:40
Zie jij het woordje kameel staan ?

Het zal geen driewieler zijn geweest. Daaro in die tijd was een paard wellicht net wat sneller, maar met minder uithoudingsvermogen. Lastig. Ik adviseer een dhow, als er een stuk water te overbruggen valt.

mark61
18-08-10, 17:41
Ik denk dat ze een lichtdag bedoelen. Oftewel 25902068371,2 km.

Dat lijkt me ruim voldoende voor familiebezoek.

Abu_Hurayrah
18-08-10, 17:49
Goed, en weet jij nu wat de Islamitische definitie van 'reis' is? Ik nog steeds niet.
Het filmpje schept geen nadere duidelijkheid. Volgens de ene overlevering is de afstand van een dag reizen de limiet, volgens een andere drie dagen etc.
Eke merkt daarnaast terecht op dat je in deze tijd binnen een dag reizen in een ander werelddeel kunt zijn. We weten natuurlijk allemaal, jij incluis, dat met een dag reizen volgens die overleveringen een dag reizen te voet of per lastdier wordt bedoeld. Of wou je beweren ze doelen op een dag reizen per vliegtuig? Hier is sprake van Islamitische voorschriften die onbruikbaar zijn in de huidige samenleving.
http://islam-qa.com/en/ref/4523:

Is duidelijk toegespitst op langdurige reizen te voet of per lastdier door potentiëel gevaarlijke gebieden. Tijdens een rechtstreeks treinritje van Assen naar Amsterdam is er volgens mij weinig risico op overvallers, verkrachters of natuurrampen. Wanneer een vrouw alleen of met haar moeder of met een vriendin 's ochtends op de trein stapt om 150 km. verderop een dagje te gaan winkelen, loopt ze volgens mij minder risico dan wanneer ze zich in haar eigen stad alleen laat in een donker steegje ophoudt op laat ik zeggen 1 km. afstand van haar woning. 1 km. valt neem ik aan volgens de Islam niet onder reizen.

Jij hebt het begrepen.

Maar er is wel een puntje en dat is dat de argumentatie voor veiligheid niet als voorwaarde gesteld wordt of in die zwaarte er gekeken wordt naar het wel of niet met een man of mahram reizen. Ik kan hier als tegenargument aanvoeren dat kennis van het ongeziene (de toekomst) alleen bij Allah rust en daarom veiligheid boven alles gaat - maar zoals voorgenoemd wordt die argumentatie niet als voorwaarde voor het opvolgen van de overleveringen genomen.