PDA

Bekijk Volledige Versie : Afwijzen moskee Ground Zero overwinning voor terroristen”



John2
19-08-10, 14:07
„Afwijzen moskee Ground Zero overwinning voor terroristen”
19-08-2010 09:58 | Martin Janssen | reacties (1)
Rabbijn Arthur Waskow van het Shalomcentrum in Philadelphia pleit op een pers*bijeenkomst in Washington voor de komst van de moskee.


DAMASCUS – De emoties rond de bouw van een grote moskee bij Ground Zero in New York lopen in de Verenigde Staten hoog op. Voorstanders noemen de toestemming voor de bouw „een gebaar van religieuze tolerantie”, tegenstanders missen fijngevoeligheid.

De drijvende krachten achter de Cordoba”, zoals de moskee zal gaan heten, zijn de in Koeweit geboren Faisel Abdul Rauf en zijn uit Pakistan afkomstige echtgenote Daisy Khan. Rauf opende in 1990 de al-Farahmoskee in New York en stichtte in 1997 de Amerikaanse maatschappij voor Islamitische Ontwikkeling (ASMA). Deze stichting is van plan de toekomstige moskee te gaan beheren.

Rauf en de ASMA stellen dat de Cordobamoskee op Ground Zero „een sfeer van interreligieuze tolerantie en respect zal creëren onder moslims en de VS.” Daarom zijn ze vast*besloten de moskee op Ground Zero te bouwen en hebben ze alle aanbiedingen voor een andere locatie afgewezen.

Sindsdien is de oppositie tegen de moskee enorm gegroeid. Opiniepeilingen wijzen uit dat 70 procent van de Amerikanen tegen de bouw van de moskee is. Men vindt het totaal ongevoelig tegenover de nabestaanden van de 3000 mensen die op 9 september 2001 om het leven kwamen, toen islamitische terroristen onder het roepen van Allahoe akbar de door hen gekaapte vliegtuigen in de Twin Towers boorden. Na de bouw van de moskee zal dezelfde kreet, Allahoe akbar, vijfmaal daags van de minaretten schallen.

Er worden ook vraagtekens gezet bij de naam van de moskee. Het Spaanse Cordoba symboliseert in de islamitische wereld de verovering door moslims van het Iberisch schiereiland, sinds 711. Het islamitische Cordoba wordt dan vaak omschreven als een plek waar moslims, christenen en Joden harmonieus samenleven. De Joodse fysicus en filosoof Maimonides, die in 1148 Cordoba ontvluchtte, vertelt echter een heel ander verhaal. Hij zou later over de moslims in Spanje schrijven „dat geen enkel volk ons zo gehaat en vernederd heeft als zij.” In dit licht lijkt de bewust gekozen naam van Cordoba voor de moskee op Ground Zero eerder te verwijzen naar een monument van islamitische verovering.

Een groot gedeelte van de Amerikaanse politieke elite steunt echter het idee van een moskee op Ground Zero. De burgemeester van New York, Michael Bloomberg, behoort tot de meest hartstochtelijke verdedigers van het plan. Voorstanders van de moskee op Ground Zero stellen dat dit de wereld de religieuze tolerantie van de VS zal tonen. Ze hameren op het feit dat moslims het constitutionele recht hebben om een moskee te bouwen waar ze willen. „Als we zouden toegeven aan onze gevoelens van afkeer tegenover deze moskee, is dat een overwinning voor de terroristen van al-Qaida”, stelde burgemeester Bloomberg in een dramatische toespraak.

Opmerkelijk genoeg is dit precies het argument dat Abdul Rauf en zijn islamitische ASMA voortdurend hanteren. Ze stellen dat het om een kwestie van religieuze tolerantie gaat. Deze tolerantie, die de basis vormt van de Amerikaanse samenleving, werd op 9 september 2001 aangevallen. Afwijzing van de bouw van 
een moskee op Ground Zero is dus feitelijk dezelfde aanval 
op de Amerikaanse tolerantie als die van de terroristen op 
11 september 2001. Het af*wijzen van een moskee op Ground Zero wordt zo een overwinning voor de terroristen.

Tegenstanders van de moskee wijzen erop dat de constitutionele vrijheid van godsdienst in eerste instantie betekent dat de overheid zich niet bemoeit met de bouw van kerken en moskeeën. Impliceert dit principe niet dat de dienaren van de overheid zich verre dienen te houden van de discussie over het wel of niet bouwen van een moskee? Precies het tegen*overgestelde gebeurt echter. Politici, van burgemeester Bloomberg tot president Obama zelf, mengen zich in de controverse. Verder betekent tolerantie ook het tolereren van andermans gezichts*punten en het recht om legitieme 
vragen te stellen. Wie het debat in de VS volgt, moet consta*teren dat de voorstanders
 van de moskee het stellen 
van vragen bijna gelijk stellen aan intolerantie. En er leven onder Amerikanen veel twijfels.

In de eerste plaats over de persoon van Abdul Rauf, die stelt de moskee te willen bouwen als bijdrage aan de interreligieuze dialoog. In maart zei Rauf echter in een Arabisch interview „dat hij niet gelooft in inter*religieuze dialoog.” In een ander Arabisch interview maakte Rauf duidelijk dat hem uiteindelijk de invoering van de islamitische wet (sharia) in de VS voor ogen staat. Verder heeft hij geweigerd om Hamas en Hezbollah als terroristische organisaties te betitelen en werd bovendien recentelijk bekend dat zijn ASMA de Turkse vloot met hulpgoederen voor Gaza die eind mei door Israël werd geënterd, mede heeft gefinancierd.

De enorme moskee op Ground Zero zal zo’n 100 miljoen dollar (zo’n 78 miljoen euro) gaan kosten, maar de bronnen van financiering zijn onduidelijk. Rauf maakt momenteel op kosten van de Amerikaanse belastingbetaler een rondreis door de Arabische golfstaten en het lijkt erop dat de financiering van de moskee vooral uit deze landen zal komen. Wat veel Amerikanen bepaald geen geruststellende gedachte vinden.

Voorstanders van de komst van de moskee benadrukken steeds twee zaken. Ten eerste het grondwettelijke recht van de moslims en ten tweede het eerdergenoemde gebaar van religieuze tolerantie dat van de Amerikanen wordt verwacht. Met betrekking tot het eerste punt stellen tegenstanders dat het niet zozeer om rechten, maar om fijngevoeligheid gaat. De voorstanders van de moskee schijnen totaal niet te begrijpen welke emoties er onder Amerikanen leven rond Ground Zero. Betekent het juridische recht om op deze plek een moskee te bouwen ook dat het juist en rechtvaardig is om dit te doen?

In dit verband haalden veel Amerikaanse media de afgelopen weken het voorbeeld aan van paus Johannes Paulus II, die de kloosterorde van de karmelietessen vroeg geen klooster te bouwen in Auschwitz. Juridisch gezien hadden de nonnen inder*tijd het recht aan hun zijde, maar ethisch gezien was het onjuist om een rooms-katholiek klooster te bouwen op een plek die de vernietiging van het Joodse volk symboliseert.

Ook het tweede punt, dat van de religieuze tolerantie, waar burgemeester Bloomberg op hamert, is de afgelopen weken steeds meer onder vuur komen te liggen. Tijdens de aanval van 11 september 2001 werd de Grieks-orthodoxe Sint-Nicolaaskerk totaal verwoest. Het kerkbestuur probeert al negen jaar wanhopig van het gemeente*bestuur van New York toestemming te krijgen om de kerk te herbouwen. Zonder enig succes.

De Grieks-orthodoxe kerk heeft ook meerdere malen burgemeester Bloomberg persoonlijk benaderd, maar die volstond steeds met enkele vage beloftes. Bloomberg benadrukte in talloze interviews het recht van moslims om een moskee te bouwen op Ground Zero. Maar veel Amerikanen vragen zich nu af waarom de Grieks-orthodoxe christenen blijkbaar niet het recht hebben om hun kerk, die al sinds 1922 in Manhattan stond, te herbouwen.

Het enthousiasme van de burgemeester van New York voor een moskee zou wel eens nauw verbonden kunnen zijn met zijn financiële belangen. Hij is eigenaar van Bloomberg LLC, een bedrijf dat software voor financiële toepassingen levert.

Onlangs werd bekend dat het bedrijf zijn kantoor in Dubai zal transformeren tot een regionaal centrum voor alle Arabische golfstaten en dat er tevens nieuwe vestigingen worden geopend in Saudi-Arabië en Qatar. Bloomberg LLC is van plan hier monetaire systemen te leveren die gebaseerd zijn op de regels van het islamitische bankieren. Meer dan één Amerikaanse krant vraagt zich af of dit wellicht verklaart waarom Bloomberg de bouw van een moskee op Ground Zero bijna tot een persoonlijke zaak heeft gemaakt.

Joesoef
19-08-10, 14:12
Het enthousiasme van de burgemeester van New York voor een moskee zou wel eens nauw verbonden kunnen zijn met zijn financiële belangen. Hij is eigenaar van Bloomberg LLC, een bedrijf dat software voor financiële toepassingen levert.


Ik heb dat rapport ook gelezen, 9 paginas en 11 hoofdstukken. Als dat geen toeval is.

John2
19-08-10, 17:36
Ik heb dat rapport ook gelezen, 9 paginas en 11 hoofdstukken. Als dat geen toeval is.

Toevallig-een-link?

H.P.Pas
19-08-10, 17:39
Toevallig-een-link?

Sure.

John2
19-08-10, 17:43
Sure. (http://www.youtube.com/watch?v=MPxMwpDZFiU)

Kan-niet-komt-niet-uit-op-11:hihi:

Siah
19-08-10, 20:35
Keith Olbermann - Special Comment, Muslim Community Center
http://www.youtube.com/watch?v=6dXFo0UUACM

moos1
19-08-10, 21:56
Misschien heeft iemand nog een paar vliegtuigjes over wanneer dat ding er staat.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Cherry Bo
20-08-10, 00:19
Keith Olbermann - Special Comment, Muslim Community Center
http://www.youtube.com/watch?v=6dXFo0UUACM

Is hij nou voor of tegen?

Cherry Bo
20-08-10, 00:25
Hij is wél heerlijk Amerikaans trouwens.

Een acteur, een heerlijke drama queen. Love it.

Maar is hij nou vóór of tegen?

Cherry Bo
20-08-10, 00:29
Echt Hollands commentaar van mij.
Sorry Amerikanen.

tanger'73
20-08-10, 01:29
Keith Olbermann - Special Comment, Muslim Community Center
http://www.youtube.com/watch?v=6dXFo0UUACM


Hahahaha, check out between 8:45 and 9:25 minuut.

Zabimaru
20-08-10, 09:40
Het artikel haalt een aantal goede putnen aan, oa. dat van de Grieks-Orthodoxse kerk.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Cherry Bo
20-08-10, 11:16
Is hij nou vóór of tegen?

Hij is wel streng zeg.

Cherry Bo
20-08-10, 11:20
Daar moet je niet mee getrouwd zijn.

Aboe Safiyyah
22-08-10, 19:03
Niks afwijzing



http://www.youtube.com/watch?v=PGxErTnYHrM&feature=channel
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

John2
22-08-10, 21:49
Het artikel haalt een aantal goede putnen aan, oa. dat van de Grieks-Orthodoxse kerk.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Misschien een idee om samen iets te bouwen op deze gronden?

Hyperion
23-08-10, 03:42
ze kunnen toch ook een Moskee verderop bouwen moet het nou perse daar.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

HaasHaas
23-08-10, 08:43
het zou slimmer zijn geweest om daar een islamitisch centrum neer te zetten als respect voor de slachtoffers en nabestaanden. ik kan de afkeer van mensen wel begrijpen. zij zien de islam als de boosdoener voor de aanslagen. ze begrijpen niet dat het om een pure politieke daad gaat gepleegd door extremisten. althans, dat begrijpen de initiatiefnemers van de bouw ook niet zo goed. daarom hadden ze er beter een islamitisch centrum van moeten maken als teken dat de islam tegen elke vorm van terreur is. niet goed uitgedacht dit. tenzij er andere motieven zijn. maar dan ben je gewoon heel naief bezig.

Joesoef
23-08-10, 09:01
ze kunnen toch ook een Moskee verderop bouwen moet het nou perse daar.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl (http://forums.ansaar.nl)


Er komt een islamitisch centrum, geen moskee.

mark61
23-08-10, 09:03
het zou slimmer zijn geweest om daar een islamitisch centrum neer te zetten als respect voor de slachtoffers en nabestaanden. ik kan de afkeer van mensen wel begrijpen. zij zien de islam als de boosdoener voor de aanslagen. ze begrijpen niet dat het om een pure politieke daad gaat gepleegd door extremisten. althans, dat begrijpen de initiatiefnemers van de bouw ook niet zo goed. daarom hadden ze er beter een islamitisch centrum van moeten maken als teken dat de islam tegen elke vorm van terreur is. niet goed uitgedacht dit. tenzij er andere motieven zijn. maar dan ben je gewoon heel naief bezig.

Wat komt er nu dan volgens jou?

HaasHaas
23-08-10, 09:05
Wat komt er nu dan volgens jou?

een islamitisch centrum voor moslims en andere geïnteresseerden uit new york en omgeving.

mark61
23-08-10, 09:08
een islamitisch centrum voor moslims en andere geïnteresseerden uit new york en omgeving.

Wat is er dan niet goed? Ik begrijp echt niks van je post.

HaasHaas
23-08-10, 09:22
Wat is er dan niet goed? Ik begrijp echt niks van je post.

mijn punt ging om de motieven van de bouw van het centrum.

de slachtoffers en nabestaanden zien dat centrum als een overwinning van de islam. zij zien de islam als de boosdoener. het was beter als het plan wat beter was uitgedacht en dat er ook onder andere een plek zou zijn gegeven aan de slachtoffers van de aanslagen. nu is het weer zo'n politiek vaag aanhangsel dat iets zegt over de tolerantie van america tov de islam.
oftewel, het centrum neemt een slachtofferrol in, terwijl het de ware slachtoffers negeert.

Joesoef
23-08-10, 09:52
In het bouwval dat ze nu willen slopen voor het bouwen van een islamitisch centrum zit al geruime tijd een moskee.
Alle ophef is volgens mij om het feestje dat op 9-11 gepland staat. Datum komt wat lullig uit maar 10 of 11 september is het einde ramadan, Eid Al-Fitr. Had beter een jaar later gekund maar slechte pr is moslim eigen.

mark61
23-08-10, 09:54
mijn punt ging om de motieven van de bouw van het centrum.

de slachtoffers en nabestaanden zien dat centrum als een overwinning van de islam. zij zien de islam als de boosdoener. het was beter als het plan wat beter was uitgedacht en dat er ook onder andere een plek zou zijn gegeven aan de slachtoffers van de aanslagen. nu is het weer zo'n politiek vaag aanhangsel dat iets zegt over de tolerantie van america tov de islam.
oftewel, het centrum neemt een slachtofferrol in, terwijl het de ware slachtoffers negeert.

Ik dacht dat de bedoeling van het centrum juist was om 'tegenwicht' te bieden aan de aanslag.

Er zijn ook genoeg nabestaanden die voor het centrum zijn, zie mijn link eerder in het topic.

Hoezo nemen ze een slachtofferrol aan dan? Ze worden aangevallen van alle kanten, door allerlei hysterische idioten. Ik heb wel het idee dat ze wat beter zouden moeten communiceren, maar misschien ligt dat aan mij.

HaasHaas
23-08-10, 10:10
Ik dacht dat de bedoeling van het centrum juist was om 'tegenwicht' te bieden aan de aanslag.

Er zijn ook genoeg nabestaanden die voor het centrum zijn, zie mijn link eerder in het topic.

Hoezo nemen ze een slachtofferrol aan dan? Ze worden aangevallen van alle kanten, door allerlei hysterische idioten. Ik heb wel het idee dat ze wat beter zouden moeten communiceren, maar misschien ligt dat aan mij.

dat is er later aan toegevoegd. toen ze doorhadden hoe gevoelig de kwestie lag in de maatschappij en in de wereld.

blijkbaar hebben ze dat dan zo slecht gecommuniceerd dat er allerlei idioten de 'politiek fout' gingen misbruiken om paniek te zwaaien. uiteindelijk ging het maar om 1 ding, de moskee op GZ.
als laatste redmiddel gebruiken ze de 'tolerantie van amerika' om wat rust te geven. dat bedoelde ik met slachtofferrol die in dit artikel aan het centrum wordt gegeven.

HaasHaas
23-08-10, 10:13
de tegenstanders kunnen zelfs een stap verder gaan, ik las ergens (weet niet meer waar precies) dat de 'moskee' vergeleken wordt met een katholieke kerk die naast een opvangtehuis voor incestslachtoffers wordt gebouwd.

John2
23-08-10, 14:24
In het bouwval dat ze nu willen slopen voor het bouwen van een islamitisch centrum zit al geruime tijd een moskee.
Alle ophef is volgens mij om het feestje dat op 9-11 gepland staat. Datum komt wat lullig uit maar 10 of 11 september is het einde ramadan, Eid Al-Fitr. Had beter een jaar later gekund maar slechte pr is moslim eigen.
Wederom een Islamitische leugen, want het pand is een bouwval en wacht al jaren op een renovatie, hiervoor was het een confectie fabriek en daarvoor een theater.



Er zijn ook genoeg nabestaanden die voor het centrum zijn, zie mijn link eerder in het topic.

Noem mij er eens tien!!!
Zelfs de Islamitische nabestaanden hebben problemen met een Moskee op die plek.