PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslim-recht: Oog om oog, Dwarslaesie om Dwarslaesie



super ick
20-08-10, 14:52
Moslim-recht: Oog om oog, Dwarslaesie om Dwarslaesie
Geplaatst op: vrijdag 20 augustus 2010
Bronnen: The Guardian, Saoedi Gazette
Abdul-Aziz al-Mutairi (22) werd bij een gevecht met een leeftijdgenoot zodanig gewond met een bijl dat hij vanaf zijn middel verlamd is. De dader werd veroordeeld tot 14 maanden gevangenisstraf en is al weer vrij. Hij geeft les op een shool.
Volgens de Saoedische Sharia-wetgeving kan een slachtoffer bovenop de normale straf vragen om de dader aan te doen wat hem is aangedaan. Dat heeft Abdul-Aziz gedaan en daarom is rechter Saoud bin Suleiman al-Youssef nu op zoek naar een ziekenhuis dat bereid is de ruggengraat van de dader zodanig te beschadigen dat deze verlamd raakt.
De Saoedi Gazette vermeldt dat een hospitaal, het King Faisal ziekenhuis in de hoofdstad, de ingreep op ethische gronden heeft geweigerd uit te voeren.
De rechter zoekt dus verder.

De dader hakte ook een voet af van -Aziz al-Mutairi. Of die rekening al in natura is vereffend is niet bekend.

StevieK
20-08-10, 16:22
Bizarre wetgeving, maar ja als het daar de wet is, dan zal ik daar niet tegeningaan. Niet dat ik er mee eens ben.

Natuurlijk is het vreselijk wat de dader zijn slachtoffer heeft aangedaan, maar dab zijn 14 maanden straf ook wel een weinig.

Dat de chirurgen dit weigeren te doen dat kan ik wel begrijpen.
Ziekenhuisen en personeel zijn daar om mensen te redden.

Maar de rechter of het slachtoffer kan ook het vonnis uitvoeren als dat de wens van het slachtoffer is.

Nogmaals, het is hun wetgeving en dat dienen we nog altijd te respecteren.

Fibonaci
20-08-10, 16:45
Bizarre wetgeving, maar ja als het daar de wet is, dan zal ik daar niet tegeningaan. Niet dat ik er mee eens ben.

Natuurlijk is het vreselijk wat de dader zijn slachtoffer heeft aangedaan, maar dab zijn 14 maanden straf ook wel een weinig.

Dat de chirurgen dit weigeren te doen dat kan ik wel begrijpen.
Ziekenhuisen en personeel zijn daar om mensen te redden.

Maar de rechter of het slachtoffer kan ook het vonnis uitvoeren als dat de wens van het slachtoffer is.

Nogmaals, het is hun wetgeving en dat dienen we nog altijd te respecteren.Je bedoelt dit cynisch neem ik aan?

StevieK
20-08-10, 17:14
Je bedoelt dit cynisch neem ik aan?

Natuurlijk druist dat tegen ons denken in. Ik ben met zo'n strafmaaregel anbsoluut niet eens. Maar het ligt niet in mijn handen om hun wet te veranderen

mark61
20-08-10, 17:53
De Saoedi Gazette vermeldt dat een hospitaal, het King Faisal ziekenhuis in de hoofdstad, de ingreep op ethische gronden heeft geweigerd uit te voeren.

Dat ziekenhuis moet vervolgd worden wegens het aanhangen van heidense ethiek.

John2
20-08-10, 18:10
Dat ziekenhuis moet vervolgd worden wegens het aanhangen van heidense ethiek.

Je bedoelt dit cynisch neem ik aan?

Witte78
20-08-10, 18:12
Nogmaals, het is hun wetgeving en dat dienen we nog altijd te respecteren.

Waarom dienen we dat te respecteren?

mark61
20-08-10, 18:15
Je bedoelt dit cynisch neem ik aan?

Sarcastisch bedoel je.

Nee, ik denk gewoon logisch na. In SA, beweren ze, handhaven ze de wet van Allah. De ethische reden waarom dat ziekenhuis weigerde is, neem ik aan, de eed van Hippocrates. Vzv. mij bekend was dat geen moslim.

Ik neem ook even aan dat die Saoedische artsen in het westen zijn opgeleid, of een westerse opleiding naar SA hebben overgebracht.

mark61
20-08-10, 18:16
Waarom dienen we dat te respecteren?

Gelijkheid van culturen enzo.

Ik neem aan dat dit gevalletje wel strijdig zal zijn met bepalingen uit de bende verdragen die SA heeft ondertekend als lid van de VN, maar dat is nooit een bezwaar geloof ik.

John2
20-08-10, 18:32
Sarcastisch bedoel je.

Nee, ik denk gewoon logisch na. In SA, beweren ze, handhaven ze de wet van Allah. De ethische reden waarom dat ziekenhuis weigerde is, neem ik aan, de eed van Hippocrates. Vzv. mij bekend was dat geen moslim.

Ik neem ook even aan dat die Saoedische artsen in het westen zijn opgeleid, of een westerse opleiding naar SA hebben overgebracht.

Dat-mag-ook,snap-alleen-nog-niet-waarom-het-ziekenhuis-of-arts-moet-worden-vervolgd,-immers-zij-doen-niet-meer-en-niet-minder-dan-het-leven-respecteren.

mark61
20-08-10, 18:35
Dat-mag-ook,snap-alleen-nog-niet-waarom-het-ziekenhuis-of-arts-moet-worden-vervolgd,-immers-zij-doen-niet-meer-en-niet-minder-dan-het-leven-respecteren.

Jij snapt mijn antwoord niet. Lees nog es over. Hippocrates was geen profeet.

Er wordt hier geen leven bedreigd. Artsen worden geacht alleen zieke mensen te behandelen, en wel om hen beter te maken. Das 2x Hippocrates, als ik me goed herinner.

Ze zijn wel dapper; er zijn altijd Amerikaanse en andere christelijke artsen bereid gevonden te assisteren bij martelingen.

sjo
20-08-10, 19:46
Ze zijn wel dapper; er zijn altijd Amerikaanse en andere christelijke artsen bereid gevonden te assisteren bij martelingen.

Dat zijn ze zeker. Ze lieten hun Enuchen ook door buitgemaakte Europeanen castreren omdat die ingreep voor Islamitische artsen verboden was.

gr.
sjo

mark61
20-08-10, 19:52
Dat zijn ze zeker. Ze lieten hun Enuchen ook door buitgemaakte Europeanen castreren omdat die ingreep voor Islamitische artsen verboden was.

gr.
sjo

Wie, de artsen van genoemd ziekenhuis?

Fibonaci
20-08-10, 20:11
Dat zijn ze zeker. Ze lieten hun Enuchen ook door buitgemaakte Europeanen castreren omdat die ingreep voor Islamitische artsen verboden was.

gr.
sjoIslamitische artsen?

wat waren dat, vooral in die tijd, een soort magiers, a la sprookjes van duizend en 1 nachten?

mark61
20-08-10, 20:50
Islamitische artsen?

wat waren dat, vooral in die tijd, een soort magiers, a la sprookjes van duizend en 1 nachten?



In de 12e eeuw waren 'islamitische' artsen eeuwen verder gevorderd dan Europese, 'christelijke', als je wilt.

Dat gelul van jou wordt er in blauw geen ruk beter op.

H.P.Pas
20-08-10, 21:46
Islamitische artsen?

wat waren dat, vooral in die tijd, een soort magiers, a la sprookjes van duizend en 1 nachten?




Ontstellend brok onbenul. :moe:

WIKI Chirurgische instrumenten (http://en.wikipedia.org/wiki/Surgical_instrument)


One of the key players who made the real breakthrough in surgical instrumentation was Abu al-Qasim al-Zahrawi, known in the West as Abulcasis, and considered the "father of modern surgery". The first observation one must make at the outset is that Al-Zahrawi wrote his famous Al-Tasrif liman 'Ajiza 'an Al Ta'leef (written in 1000 CE), translated as The Method of Medicine, and often referred to as Al-Tasrif, after long experience accumulated over fifty years of practising medicine. The book, therefore, was aimed to establish the general guidelines in the practical medicine by emphasising the "do" and "don’t" in almost every issue encountered and the solutions/ treatments he provided or invented during this long experience. To complete his practical guide to solving various surgical problems, Al-Zahrawi ended this thirty volumes medical encyclopaedia with a treatise in which he introduces his famous collection of surgical tools exceeding a staggering total of 200 pieces. With its innovative title “On Surgery”, the treatise is considered the earliest elucidation compiled on the subject, which remained as the single best medieval source on the matter until modern times. In the words of Leclerc: “Al-Zahrawi remains a leading scholar who transformed surgery into an independent science based on the knowledge of anatomy. His illustration and drawing of the tools is an innovation that keeps his contribution alive, reflected in its continuous influence on the works of those who came after him”

Aït Ayt
20-08-10, 22:35
Dat-mag-ook,snap-alleen-nog-niet-waarom-het-ziekenhuis-of-arts-moet-worden-vervolgd,-immers-zij-doen-niet-meer-en-niet-minder-dan-het-leven-respecteren.

in je eerdere post van 18:10 in deze topic moet je ook nog even van die verbindingsstreepjes aanbrengen tussen de woorden.. anders lijkt het net alsof je spatiebalk het prima doet.. ;)

BlackBox
21-08-10, 09:36
in je eerdere post van 18:10 in deze topic moet je ook nog even van die verbindingsstreepjes aanbrengen tussen de woorden.. anders lijkt het net alsof je spatiebalk het prima doet.. ;)
http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?p=4431668#post4431668

knuppeltje
21-08-10, 09:44
Islamitische artsen?

wat waren dat, vooral in die tijd, een soort magiers, a la sprookjes van duizend en 1 nachten?



Het wordt steeds meer lachen met jou.

super ick
21-08-10, 15:42
Dat zijn ze zeker. Ze lieten hun Enuchen ook door buitgemaakte Europeanen castreren omdat die ingreep voor Islamitische artsen verboden was.

gr.
sjo

Kost € 75 bij de dierenarts.

sjo
22-08-10, 18:02
In de 12e eeuw waren 'islamitische' artsen eeuwen verder gevorderd dan Europese, 'christelijke', als je wilt.

Dat gelul van jou wordt er in blauw geen ruk beter op.

Daar gaat het niet om. Ze besteedden het knipwerk in elk geval uit aan krijgsgevangen Griekse artsen en zelfs kleermakers. Scherp schaartje, naald en draad , je ziet het voor je.......Als het maar geen Moslims waren. Want die verminken niet.....

gr.
sjo