PDA

Bekijk Volledige Versie : Iran gooit Britse toerist in cel om foto van zonsopgang



Marsipulami
27-08-10, 14:59
Iran gooit Britse toerist in cel om foto van zonsopgang

http://static1.hln.be/static/FOTO/pe/3/9/3/media_xl_3844083.jpg?20100825181146
Deze foto kostte de man 58 dagen cel.

In Iran heeft een Britse toerist 58 dagen in de cel gezeten omdat hij een foto had genomen van een zonsopgang. Op de foto van de 43-jarige Andrew Barber waren de pylonen van een energiecentrale te zien, waardoor hij werd verdacht van spionage, meldt The Sun. Hij werd op 21 juni opgepakt in Ahwaz, toen hij ongeveer drie weken in het land was.

De politie doorzocht zijn laptop en vond daarop foto's van gebouwen in Irak, waar Barber werkte voor DHL. De agenten dachten dat de foto's waren genomen in Iran, en beschuldigden de man van spionage. Een rechter stuurde hem naar de beruchte Evin-gevangenis in Teheran, waar politieke gevangen zitten, onder andere terdoodveroordeelden.

Witte foltering
De man kreeg geen toegang tot de Britse ambassade, werd geblinddoekt ondervraagd en vervolgens in de cel gegooid. Daar werd hij blootgesteld aan de psychologische martelingsmethode 'witte foltering". "Ik had geen meubels, en bijna geen natuurlijk licht, alleen een helder TL-lamp die 24/7 brandde, zelfs wanneer je probeert te slapen", zegt hij. "Ik mocht tien minuten per dag buiten om naar het toilet te gaan, en begon door te slaan na een dag of zeven. Het was moeilijk om mentaal gezond te blijven omdat ik geen idee had hoe lang ik er nog zou zitten."

Speelkaarten
De Londenaar zegt dat hij overleefde door speelkaarten te maken uit kartonnen bekers, en daarmee solitaire te spelen. Uiteindelijk werd hij verplaatst naar een andere cel, die hij deelde met een Iraanse gevangene. Daarna werd hij toch uitgeleverd aan de Britse ambassade. (sam)

25/08/10 18u04