PDA

Bekijk Volledige Versie : Sigaretten en kinderopvang duurder



HUISBAAS
28-08-10, 09:02
DEN HAAG - De prijs van een pakje sigaretten wordt volgend jaar ongeveer 25 cent duurder. Ook wordt er gesneden in subsidies aan bedrijven, wordt er bespaard op ambtenarensalarissen en gaat de kinderopvangtoeslag omlaag.

Het demissionaire kabinet van CDA en ChristenUnie is het vrijdag eens geworden over 3,2 miljard euro aan structurele bezuinigingen vanaf 2011. De besparing wordt ingeboekt op de begroting die bij Prinsjesdag wordt gepresenteerd. Demissionair CDA-minister Jan Kees de Jager kondigde bovendien aan dat de overheid in eigen vlees gaat snijden, wat onder meer minder ambtenaren betekent. De bezuinigingen zullen zo veel mogelijk de overheid raken en zo min mogelijk de burger, aldus De Jager. Bronnen melden dat 600 miljoen wordt bespaard door de ambtenarensalarissen niet harder te laten stijgen dan het inflatieniveau, de accijns op een pakje sigaretten of shag gaat met 0,25 cent omhoog (opbrengst 200 miljoen euro), er wordt gesneden in subsidies aan bedrijven en de kinderopvangtoeslag gaat omlaag. Eerder was al besloten om het basispakket in de zorg te verkleinen, om tegenvallers op de begroting van Volksgezondheid op te vangen.

De Jager zei dat het kabinet de begroting „schoon en netjes” wilde overdragen. „Het is geen rode loper voor het volgende kabinet, niet bedoeld om een extraatje of cadeautje te geven”, aldus de CDA'er, die in een minderheidskabinet van VVD en CDA, gedoogd door de PVV, mogelijk opnieuw minister van Financiën wordt. „Het is voor ons allemaal. De schatkist is van ons allemaal.”

Resultaat is wel dat het volgende kabinet minder hoeft te bezuinigen. De onderhandelaars van VVD, PVV en CDA zoeken al drie weken naar bezuinigingsposten ter waarde van in totaal 18 miljard euro. Duidelijk is dat een deel van de bezuinigingen ter waarde van 1,3 miljard euro alleen nu en niet volgend jaar genomen kon worden. Ongeveer 400 miljoen euro wordt bespaard door loonmatiging.

Door de maatregelen verbetert het begrotingstekort met 1,5 procentpunt, het dubbele van wat de EU voorschrijft. De verwachting is dat het tekort daarmee volgend jaar iets boven de 4 procent uitkomt. Het kabinet komt met de extra bezuiniging tegemoet aan een oproep van een Kamermeerderheid van VVD, PvdA, D66, GroenLinks en de SGP. Die wilden het kabinet houden aan de eigen afspraken uit maart 2009, toen besloten werd om in 2011 3,2 miljard te bezuinigen, mits de economie voldoende hersteld zou zijn.

D66-Kamerlid Wouter Koolmees, indiener van de motie, is tevreden dat het kabinet maatregelen neemt om de overheidsfinanciën op orde te krijgen. Net als D66 is ook GroenLinks wel benieuwd naar de invulling. „Mocht het kabinet eenzijdig de uitkeringen willen bevriezen, dan staat dat haaks op de door ons gewenste solidariteit met lagere inkomens en zullen we stevige kritiek leveren”, aldus GroenLinks-Kamerlid Jolande Sap.

PvdA-Kamerlid Ronald Plasterk juicht „degelijk begroten” toe. „Maar ik hou mijn hart vast hoe de keuzes uitvallen. Deze bezuinigingen mogen niet ten koste gaan van politie-agenten of leraren, waar we de afgelopen jaren juist flink hebben geïnvesteerd. Ik ben daar niet gerust op.”


http://www.telegraaf.nl/binnenland/7...duurder__.html (http://www.telegraaf.nl/binnenland/7492762/__Sigaretten_en_opvang_duurder__.html)
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Ahlam851
28-08-10, 16:59
Sigaretten? Há! beter!! Ongezonde troep, moeten ze verbieden als het aan mij lag, allemaal kankerverwekkend :ego:

Toeslag kinderdagverblijf lager? Ik ga later mijn kinderen echt niet martelen en een daglang in een kinderdagverblijf stoppen. Ik heb voor mijn 18e in diverse creche's gewerkt en ik had het te doen met die kinderen, trauma aan overgehouden. Heb mezelf 1 ding beloofd toentertijd: Als ik ooit kinderen krijg wordt het een dagje naar mijn moeder brengen en andere dag mijn schoonmoeder. Tegen die tijd werk ik toch parttime dus scheelt weer. Véél beter :vrede:
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Hyperion
28-08-10, 17:33
Zo zie je maar dat de Nederlandse economie achteruit gaat Nederland is niet meer zo'n welvarend land meer.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Usayma
29-08-10, 04:44
Geloof me de staat heeft zat geld de regeringsleiders liggen er niet wakker als de bevolking daar onder lijd van als hun gezin maar te eten heeft.