PDA

Bekijk Volledige Versie : vlaamse politiek en drugs: "we zijn geflikt"



aboenoeh
01-09-10, 21:38
Kim Geybels (28) nam gisteren, acht weken nadat ze kortgerokt de eed aflegde ontslag als senator bij de N-VA. De Limburgse spoedarts raakte dit weekend in de Thaise hoofdstad Bangkok betrokken bij een drugszaak. Ze was er samen met Bas Luyten (30), een getrouwd N-VA-gemeenteraadslid, met wie ze stiekem een relatie had. Volgens haar eigen versie is Geybels 'geflikt'. "Ik heb geen drugs gebruikt", zegt ze. Wat volgt is een bizar en nogal onsamenhangend verhaal met malafide kroostrijke taxichauffeurs, Marokkaanse vredespijpen en samenzweringen tussen dealers, agenten en het personeel van de plaatselijke Hilton. Een overzicht.

Je kan er niet omheen dat er behoorlijk wat gaten zitten in zowel de versies van Geybels zelf als in die van de N-VA. Zo alludeert Geybels in een krant dat er cocaïne in haar eten was gedraaid, waardoor ze volgens de dealers/agenten positief op drugs zou testen. Ook over de tussenkomst van de Belgische ambassade lopen de versies fel uiteen, net als over het tijdstip waarop de partij op de hoogte was van de avonturen van Geybels in Thailand. En terwijl de N-VA beweert dat Geybels de eer aan zichzelf hield om op te stappen, klinkt het in Overpelt dat ze daartoe gedwongen werd.

Volgens Geybels' vader Ludo in de krant Het Laatste Nieuws raakte zijn dochter betrokken bij een opgezette drugsdeal in Bangkok. "Ze namen verkeerde vrienden mee naar hun hotel en nadien speelden de dealers en de politie onder één hoedje om hen geld te kunnen afpersen. Kim is zeker geen druggebruiker", schreeuwt hij haar onschuld uit. Hoe dan ook: Geybels was in Bangkok met haar nieuwe en verboden vlam Bas Luyten, een pasgetrouwde partijgenoot. "Hij had een slechte invloed op haar", vertelt een dichte kennis. "Ze is het slachtoffer geworden van een destructieve liefde." Gisterochtend is ze volgens haar vader zoals gepland teruggekeerd uit Thailand. "Meteen heeft de partijtop haar onder druk gezet om op te stappen als senator en jongerenvoorzitster", vertelt Ludo Geybels. "Klopt niet", klinkt het echter bij de N-VA. "Daar drong Kim zelf op aan."

"Onmogelijke liefde"
Volgens een "dichte vriend" in Het Laatste Nieuws had Geybels al zes maanden een verborgen relatie met haar getrouwde partijgenoot en tevens oud-jongerenvoorzitter Bas Luyten. Een ander partijlid beschrijft de onmogelijke liefde als "erg destructief". "Van Kim had ik dit drugsverhaal nooit verwacht, van Bas misschien wel." Zo bezweek een goede vriend van de jongeman vorig jaar in Bonheiden aan een overdosis. Luyten zelf was tussen 2005 en 2009 voorzitter van Jong N-VA. In die periode was hij ook medewerker van Vlaams volksvertegenwoordiger Piet De Bruyn.

In 2009 maakte Luyten de overstap naar de troepen van Vlaamse parlementsvoorzitter Jan Peumans (N-VA). Aan hun korte samenwerking kwam vorige september een einde. De pasgetrouwde Luyten koos er toen voor om zijn vrouw Latifa naar New York te vergezellen, waar ze als auditor aan de slag kon bij Deloitte & Touche. Omdat Luyten als gemeenteraadslid zetelt in Keerbergen, keert hij sindsdien maandelijks naar zijn geboortestreek terug.

Hoe zijn relatie met Geybels is ontstaan, weet niemand volgens de krant Het Laatste Nieuws. "Ik wist van niets", zegt een erg close vriend. "Ik heb haar vorige week nog gezien en toen heeft ze me niets over dit snoepreisje verteld. De voorbije dagen probeerde ik haar te bellen en te bereiken, maar ze gaf niet thuis. Het begon me toen al te dagen dat er iets serieus mis is."

"Affaire ontdekt door echtgenote"
Volgens andere bronnen zou Geybels al een jaar een affaire met Luyten hebben. Die affaire werd drie weken geleden ontdekt door de vrouw van Luyten, waarop die naar Thailand trok. Geybels zou hem daar gaan opzoeken zijn omdat ze merkte dat hij "zeer diep in de put zat". Geybels zelf zegt in de Concentrakranten dan weer dat ze samen met Luyten naar Thailand vertrok. "Eerst wou zijn vriend Tom mee naar Bangkok vliegen, maar die kon zich niet vrijmaken. Ik toevallig wel, en dus vertrokken we vorige week maandag samen vanuit Parijs. Het was voor mij geen plezierreis, ik wou Bas gewoon in de gaten houden. Ik was erg ongerust want hij zat erg diep in de put. Hij zou in Bangkok 30 jaar worden en dat was eigenlijk een crisismoment."

"Klojo's"
"Bas leerde daar een paar mensen kennen met wie hij goed kon opschieten. Ze zijn bij ons op de kamer geweest, we gingen iets drinken. Maar plots roken we onraad. We zijn er vandoor gegaan. Te laat, die klojo's stonden ons aan ons hotel op te wachten met twee agenten. Als we hen niet betaalden - ze vroegen een paar honderd euro's - zouden die agenten, die mee in het afpersingscomplot zaten, drugs op onze kamer vinden. Ze zeiden dat we door ons eten ook positief zouden testen op drugs. De agenten raadden ons ook aan om te betalen. Ik werd wel wat apart gehouden door de hotelbewaking. Bas heeft het geregeld. Hoe, dat weet ik niet. Of hij drugs had gekocht? Dat weet ik niet. Ik was er niet de hele tijd bij", aldus Geybels. "Ik heb geen drugs gebruikt", beklemtoont ze wel. "Je weet niet wat voor dagen we daar hebben meegemaakt. We vreesden daar in de gevangenis te worden opgesloten. Het was de hel, ik ben er écht ziek van, compleet kapot."

"Terecht bang"
Volgens de Coreliokranten was Geybels terecht bang voor een aanvaring met de politie. "Toeristen die in Thailand met drugs betrapt worden, komen daar doorgaans niet makkelijk mee weg. Mogelijk heeft het feit dat Geybels senator is, de Thaise autoriteiten afgeschrikt. Er zou in elk geval geen enkele officiële beschuldiging aan te pas zijn gekomen en het is zelfs niet duidelijk of de politie ook echt in de hotelkamer binnengevallen is."

De Belgische ambassade in Bangkok zou volgens diplomatieke bronnen in elk geval geen contact gehad hebben met het Thaise gerecht of de politie, maar is wel op de hoogte van de zaak. Het koppel zou niet genoeg geld over gehad hebben om de hotelrekening te betalen en dus zou de ambassade tussengekomen zijn. Volgens Geybels heeft de ambassade trouwens wel degelijk geholpen om haar uit haar netelige situatie te bevrijden.

Nog volgens de Coreliokranten had Geybels vanuit Bangkok al partijgenoot en Senaatsvoorzitter Danny Pieters gebeld. "Bij de N-VA gingen meteen alle alarmen af en Geybels wordt gevraagd zo snel mogelijk naar Brussel te komen. Het verhaal van Geybels maakte daar een verwarde indruk, de versie die overblijft is dat Geybels in Thailand betrokken raakte bij een drugsdeal (cocaïne), dat de politie het hotel is binnengevallen, en dat het verhaal vermoedelijk zal uitlekken."

Marokkaanse vredespijp, taart en een taxichauffeur
In de Concentrakranten lezen we nog een andere gedetailleerde getuigenis van Geybels. "We verbleven in het Hilton Millenium en na een gezellig etentje in de stad ging Bas - om zijn 30ste verjaardag te vieren - op stap met een taxichauffeur waarmee hij bevriend was geraakt", aldus de spoedarts. "Wat we toen niet wisten was dat het een bekende tactiek is van Thaise criminelen om altijd vriendelijk te lachen en innemend te zijn. De taxichauffeur kwam later met enkele vrienden op bezoek in het hotel. Ze hadden taart bij zich. "We hebben toen afgesproken om de volgende dag het gezin van de taxichauffeur te bezoeken."

Shoppen in Pattaya en achtervolging
"Hij had drie kleine kinderen en ik vond het hele toffe mensen. Ik stelde voor om met de vrouw kleren te gaan kopen, voor haar gezin." Het gezelschap vertrok naar Pattaya, maar alle winkels bleken daar gesloten." Uiteindelijk besloten de taxichauffeur en zijn vrienden om een kamer te boeken in de stad. "We kregen daar wat drankjes en rookten samen een Marokkaanse vriendschapspijp. Maar ineens sloeg de sfeer totaal om. Op zeker moment voelde ik dat ze me wegwilden. Bas maakte de taxichauffeur duidelijk dat hij niet apprecieerde hoe ze mij behandelden. Vervolgens zijn we vertrokken." Met een andere taxi trokken Geybels en Luyten terug naar hun hotel. Maar al snel bleek dat de taxichauffeur en zijn vrienden de achtervolging hadden ingezet.

"We konden ze afschudden, maar ze stonden ons op te wachten aan het hotel in Bangkok, samen met wat personeelsleden van het hotel én de politie. In het bijzijn van die agenten zei de taxichauffeur dat hij iets in onze kamer had gelegd. Daarop schoot ik uit mijn sloffen en werd pisnijdig. Een agent zei letterlijk: 'You can buy your way out.' We werden dus gewoon gechanteerd."

"Bas betaalde agenten"
"Uiteindelijk ging Bas door de knieën en hij betaalde de agenten. "De politie liet ons daarna met rust, maar ze hadden wel onze hele kamer doorzocht en een zakje wit poeder gevonden. Dat lag in de zetel waar de taxichauffeur de dag eerder had gezeten. Vreemd genoeg was er ook 200 euro uit onze kluis en 1.800 euro van mijn bankkaart verdwenen. Ik heb geen idee hoe dat kan."

"Hotelpersoneel sloot telefoon af"
"Ik wilde de ambassade contacteren, maar het hotelpersoneel had de lijn 'uit veiligheidsoverwegingen' afgesloten. Via mijn moeder kwamen we na twee dagen uiteindelijk toch in contact met de ambassadeur. In die tijd hebben we doodsangsten uitgestaan, maar we hebben niets meer gehoord van de politie. De ambassadeur vertelde dat we geluk hadden. In Thailand is chantage blijkbaar schering en inslag. Wie niet betaalt, wordt vaak dood aangetroffen in zijn hotelkamer. De ambassadeur geloofde ons verhaal meteen en begeleidde ons persoonlijk tot aan het vliegveld."

Geybels moet ook ontslag nemen als jongerenvoorzitter van de N-VA. Of ze nu al of niet haar partijkaart zal moeten inleveren, is nog niet duidelijk. Ze zou volgens enkele bronnen wel aanspraak maken op twee maanden uittredingsvergoeding als senatrice
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl