PDA

Bekijk Volledige Versie : 'God creëerde het heelal niet'



Soldim
02-09-10, 12:23
CAMBRIDGE - God heeft niets te maken gehad met de creatie van de aarde en het universum. Dat stelt de wereldberoemde natuurkundige en kosmoloog Stephen Hawking in een nieuw boek.

Een deel van zijn werk is donderdag gepubliceerd in de Britse krant The Times.
Eerder schreef Hawking nog dat de wetenschap de rol van God bij het ontstaan van het heelal niet helemaal kon uitsluiten.

Maar in The Grand Design (Het grote ontwerp) komt hij daarop terug. Het ontstaan van het universum is een onvermijdelijke consequentie van de natuurkundige wetten, aldus de kosmoloog.
Door de zwaartekracht is het mogelijk dat het universum zichzelf creëert uit het niets, zo stelt Hawking.
''Spontane creatie is de reden dat er iets is in plaats van niets, de reden dat het universum bestaat en waarom wij bestaan.'' Hawking schreef zijn boek samen met de Amerikaanse onderzoeker Leonard Mlodinow.
Hawking
Stephen Hawking geldt internationaal al decennia als een autoriteit op het gebied van kosmologie, zwarte gaten en zwaartekracht. Hij kreeg in 1988 wereldwijde erkenning met de publicatie van zijn boek A Brief History of Time. Dat gaat over de oorsprong van het heelal.
Door een zeldzame spierziekte zit de wetenschapper sinds zijn 21e in een rolstoel. Hij is tegenwoordig vrijwel compleet verlamd en kan alleen spreken via een computer. Hawkings is vorig jaar met pensioen gegaan.

ANP

mark61
02-09-10, 13:12
Oeh die is moeilijk. Spontaan iets uit niets creëren. Enfin niets + zwaartekracht.

Een gelovige zegt dan gewoon, waar komt dat niets + zwaartekracht dan vandaan?

H.P.Pas
02-09-10, 13:33
Oeh die is moeilijk. Spontaan iets uit niets creëren. Enfin niets + zwaartekracht.

Een gelovige zegt dan gewoon, waar komt dat niets + zwaartekracht dan vandaan?

In natuurkundige formules staat 'g' voor de zwaartekrachtsversnelling.
Bij wijze van tegemoetkoming kunnen we daar 'G' van maken. Iedereen gelukkig.

John2
02-09-10, 13:53
[B][SIZE="4"]
Door een zeldzame spierziekte zit de wetenschapper sinds zijn 21e in een rolstoel. Hij is tegenwoordig vrijwel compleet verlamd en kan alleen spreken via een computer. Hawkings is vorig jaar met pensioen gegaan.

ANP

Hij is gewoon kwaad op God.

The_Grand_Wazoo
02-09-10, 14:19
Waarom is er iets en niet veel eerder niets is, als ik mij goed herinner, een verzuchting van Leibniz. 'Iets' in deze is op te vatten als een zijnde dat te prediceren is, bijv. 'dit is een bal'. Dit verondersteld een ordening. Als ik Hawkins op basis van dit berichtje (http://www.telegraaf.nl/buitenland/7538063/__Hawking__God_creerde_heelal_niet__.html) goed begrijpt zegt hij dat materie een intrinsieke eigenschap bezit die zorgt voor een dusdanige ordening dat er een geordend universum kan ontstaan met verschillende elementen ed. Er is dus geen God nodig om in de chaotische oersoep duisternis en licht, aarde en water te scheiden en de rest op te tuigen.

Fibonaci
02-09-10, 15:01
Dan was er dus al iets, materie, chaotische oersoep?zou God tegelijk iets en niets zijn?

mark61
02-09-10, 15:15
In natuurkundige formules staat 'g' voor de zwaartekrachtsversnelling.
Bij wijze van tegemoetkoming kunnen we daar 'G' van maken. Iedereen gelukkig.

Dat lijkt me de beste oplossing.

mark61
02-09-10, 15:16
Waarom is er iets en niet veel eerder niets is, als ik mij goed herinner, een verzuchting van Leibniz. 'Iets' in deze is op te vatten als een zijnde dat te prediceren is, bijv. 'dit is een bal'. Dit verondersteld een ordening. Als ik Hawkins op basis van dit berichtje (http://www.telegraaf.nl/buitenland/7538063/__Hawking__God_creerde_heelal_niet__.html) goed begrijpt zegt hij dat materie een intrinsieke eigenschap bezit die zorgt voor een dusdanige ordening dat er een geordend universum kan ontstaan met verschillende elementen ed. Er is dus geen God nodig om in de chaotische oersoep duisternis en licht, aarde en water te scheiden en de rest op te tuigen.

Ik versta 'niets' als in ieder geval geen materie. Hoe moet ik dat zien?

Olive Yao
02-09-10, 15:18
Ik versta 'niets' als in ieder geval geen materie. Hoe moet ik dat zien?

Onder "niets" zou ik zelfs geen ruimte brengen. Lege ruimte is niet niets, maar lege ruimte.

Suppose next that the Universe is not eternal, since nothing preceded the Big Bang. That first event, some physicists suggest, may have obeyed the laws of quantum mechanics, by being a random fluctuation in a vacuum. This would causally explain, they say, how the Universe came into existence out of nothing. But what physicists call a vacuum isn’t really nothing. We can ask why it exists, and has the potentialities it does. In Hawking’s phrase, ‘What breathes fire into the equations?’

Derek Parfit, Why anything? Why this?

mark61
02-09-10, 15:21
Onder "niets" zou ik zelfs geen ruimte brengen. Lege ruimte is niet niets, maar lege ruimte.

Dus er was alleen zwaartekracht. Interessant :hihi:

Olive Yao
02-09-10, 15:26
Dus er was alleen zwaartekracht. Interessant :hihi:

We hebben toch net afgesproken om dat Zwaartekracht te noemen?

The_Grand_Wazoo
02-09-10, 15:40
Ik versta 'niets' als in ieder geval geen materie. Hoe moet ik dat zien?

Als het het niets te definieren valt, dan is het er ipse facto, aangezien iedere definitie uit een subject en predicaat bestaat.
Het niets als ontkenning van iets is voor de sterfelijke mens een ondenkbaar begrip. Dus zelf jouw niets is alweer iets. Het concept 'niets' wordt lichtzinnig gebruikt.
:slaap:

John2
02-09-10, 15:45
Dus er was alleen zwaartekracht. Interessant :hihi:
Dat is iets dat niet niets is, zoals niets niet iets kan zijn.

Witte78
02-09-10, 17:13
Hmm god is zwaartekracht. Het is overal, heeft overal invloed op, vormde ons heelal, maakte leven mogelijk, heeft zelf geen maker. Er zijn veel overeenkomsten. Rest de vraag of zwaartekracht aanbeden wil worden.

Olive Yao
02-09-10, 17:20
Hmm god is zwaartekracht. Het is overal, heeft overal invloed op, vormde ons heelal, maakte leven mogelijk, heeft zelf geen maker. Er zijn veel overeenkomsten. Rest de vraag of zwaartekracht aanbeden wil worden.

Herman Brood dacht van wel.

John2
02-09-10, 17:28
Herman Brood dacht van wel.:hihi:

(leen)
02-09-10, 21:18
Hij is gewoon kwaad op God.

Hij gelooft niet in god dus zal er ook niet kwaad op zijn,

Creatonisme was niet zijn ding,zal het ook niet meer worden denk ik,
waarom ook eigenlijk.

The_Grand_Wazoo
02-09-10, 22:08
Om toch nog even Hawking te mogen verdedigen. Volgens mij is de in de oorspronkelijke notie van de schepping geen sprake van een creatio ex nihilo en is dat ook niet de kwestie die in de oorspronkelijke teksten wordt terug gevonden. Het gaat in het OT over duisternis en ledigheid (waar is Ronald als je ´m nodig hebt) en in de Griekse mythologie over chaos. Het goddelijk principe is de eerste oorzaak, de onbewogen beweger, die datgene wat er al was in beweging zette.
Niet voor niets kwam er vanuit de theologie reactie op het Niets van Heidegger. Niet omdat hij dit beginsel voor het iets als een zuivere negatie opvatte, maar als de negatie van iets bepaalds. En God mag niet samenvallen met iets onbepaalds: Allah moet zijn honderd (of duizend?) namen hebben, de Goden hun getal en de christelijk God is de vader, de zoon en de gebraden duif.

fisherman1969
02-09-10, 22:28
CAMBRIDGE - God heeft niets te maken gehad met de creatie van de aarde en het universum. Dat stelt de wereldberoemde natuurkundige en kosmoloog Stephen Hawking in een nieuw boek.

Een deel van zijn werk is donderdag gepubliceerd in de Britse krant The Times.
Eerder schreef Hawking nog dat de wetenschap de rol van God bij het ontstaan van het heelal niet helemaal kon uitsluiten.

Maar in The Grand Design (Het grote ontwerp) komt hij daarop terug. Het ontstaan van het universum is een onvermijdelijke consequentie van de natuurkundige wetten, aldus de kosmoloog.
Door de zwaartekracht is het mogelijk dat het universum zichzelf creëert uit het niets, zo stelt Hawking.
''Spontane creatie is de reden dat er iets is in plaats van niets, de reden dat het universum bestaat en waarom wij bestaan.'' Hawking schreef zijn boek samen met de Amerikaanse onderzoeker Leonard Mlodinow.
Hawking
Stephen Hawking geldt internationaal al decennia als een autoriteit op het gebied van kosmologie, zwarte gaten en zwaartekracht. Hij kreeg in 1988 wereldwijde erkenning met de publicatie van zijn boek A Brief History of Time. Dat gaat over de oorsprong van het heelal.
Door een zeldzame spierziekte zit de wetenschapper sinds zijn 21e in een rolstoel. Hij is tegenwoordig vrijwel compleet verlamd en kan alleen spreken via een computer. Hawkings is vorig jaar met pensioen gegaan.

ANP

Stephen Hawking is inderdaad uniek de man is zijn/onze tijd ver vooruit!
Ik heb ook al eerder een topic geopend , maar alle gelovigen kunnen uiteraard niet achter hem staan .
http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?t=310045

fisherman1969
02-09-10, 22:55
Om toch nog even Hawking te mogen verdedigen. Volgens mij is de in de oorspronkelijke notie van de schepping geen sprake van een creatio ex nihilo en is dat ook niet de kwestie die in de oorspronkelijke teksten wordt terug gevonden. Het gaat in het OT over duisternis en ledigheid (waar is Ronald als je ´m nodig hebt) en in de Griekse mythologie over chaos. Het goddelijk principe is de eerste oorzaak, de onbewogen beweger, die datgene wat er al was in beweging zette.
Niet voor niets kwam er vanuit de theologie reactie op het Niets van Heidegger. Niet omdat hij dit beginsel voor het iets als een zuivere negatie opvatte, maar als de negatie van iets bepaalds. En God mag niet samenvallen met iets onbepaalds: Allah moet zijn honderd (of duizend?) namen hebben, de Goden hun getal en de christelijk God is de vader, de zoon en de gebraden duif.

Precies de Aarde is in principe erg jong , ondanks dat zijn er al honderden geloven geweest en even zoveel Goden , die allemaal beweerden dat hun GOD de enige echte ware GOD is .

En de rest ??? allemaal Afgoderij , vandaar dat de TALIBAN alle Bhoedda beelden aan gruzelementen sloegen

The_Grand_Wazoo
02-09-10, 23:09
Precies de Aarde is in principe erg jong , ondanks dat zijn er al honderden geloven geweest en even zoveel Goden , die allemaal beweerden dat hun GOD de enige echte ware GOD is .

En de rest ??? allemaal Afgoderij , vandaar dat de TALIBAN alle Bhoedda beelden aan gruzelementen sloegen

Dat was nou niet precies het punt wat ik wilde maken, maar je bijval is desondanks hartverwarmend.:zozo:

mark61
02-09-10, 23:41
Om toch nog even Hawking te mogen verdedigen. Volgens mij is de in de oorspronkelijke notie van de schepping geen sprake van een creatio ex nihilo en is dat ook niet de kwestie die in de oorspronkelijke teksten wordt terug gevonden. Het gaat in het OT over duisternis en ledigheid (waar is Ronald als je ´m nodig hebt) en in de Griekse mythologie over chaos. Het goddelijk principe is de eerste oorzaak, de onbewogen beweger, die datgene wat er al was in beweging zette.
Niet voor niets kwam er vanuit de theologie reactie op het Niets van Heidegger. Niet omdat hij dit beginsel voor het iets als een zuivere negatie opvatte, maar als de negatie van iets bepaalds. En God mag niet samenvallen met iets onbepaalds: Allah moet zijn honderd (of duizend?) namen hebben, de Goden hun getal en de christelijk God is de vader, de zoon en de gebraden duif.

Het begin van de geschiedenis, of de duiding der dingen, wordt het dan. Het lost in beide gevallen, wetenschappelijk en religieus, niet echt wat op. Het scheelt in het eerste geval wel een hoop vermoeiende rituelen :hihi:

The_Grand_Wazoo
03-09-10, 10:54
Het begin van de geschiedenis, of de duiding der dingen, wordt het dan. Het lost in beide gevallen, wetenschappelijk en religieus, niet echt wat op. Het scheelt in het eerste geval wel een hoop vermoeiende rituelen :hihi:

Mag ik suggereren dat jij, als erkent wetenschapper in ons midden, zij het dan niet helemaal aan de exacte kant, onze Voorganger wordt.
Ouderling Yao heeft ons overigens op een interessant ritueel gewezen.
Gaat u voor?

mark61
03-09-10, 11:21
Mag ik suggereren dat jij, als erkent wetenschapper in ons midden, zij het dan niet helemaal aan de exacte kant, onze Voorganger wordt.
Ouderling Yao heeft ons overigens op een interessant ritueel gewezen.
Gaat u voor?

Broeder, mijn cultus is een democratische. Wij zijn allen Voorgangers. Doe goed en zie niet om.

Al moest U dan toch even naggen over de Waarachtigheid mijner Wetenschappelijke Schrift :jammer:

May the G-force be with you!

TonH
03-09-10, 21:10
De fout in het denken begint al bij het uitgaan van een begin en een eind aan alles. Da's veel te lineair gedacht.

"Ik ben de Alpha en de Omega?" Tja en daar komen in een deel van de wereld nog heel wat letters achter...

Er is Chaos...

(leen)
03-09-10, 21:29
May the G-force be with you!

Luke.. our alliance is fainting ,..
at 9.81 m/sec2..:zozo:

DNA
03-09-10, 22:36
CAMBRIDGE - God heeft niets te maken gehad met de creatie van de aarde en het universum. Dat stelt de wereldberoemde natuurkundige en kosmoloog Stephen Hawking in een nieuw boek.

Een deel van zijn werk is donderdag gepubliceerd in de Britse krant The Times.
Eerder schreef Hawking nog dat de wetenschap de rol van God bij het ontstaan van het heelal niet helemaal kon uitsluiten.

Maar in The Grand Design (Het grote ontwerp) komt hij daarop terug. Het ontstaan van het universum is een onvermijdelijke consequentie van de natuurkundige wetten, aldus de kosmoloog.
Door de zwaartekracht is het mogelijk dat het universum zichzelf creëert uit het niets, zo stelt Hawking.
''Spontane creatie is de reden dat er iets is in plaats van niets, de reden dat het universum bestaat en waarom wij bestaan.'' Hawking schreef zijn boek samen met de Amerikaanse onderzoeker Leonard Mlodinow.
Hawking
Stephen Hawking geldt internationaal al decennia als een autoriteit op het gebied van kosmologie, zwarte gaten en zwaartekracht. Hij kreeg in 1988 wereldwijde erkenning met de publicatie van zijn boek A Brief History of Time. Dat gaat over de oorsprong van het heelal.
Door een zeldzame spierziekte zit de wetenschapper sinds zijn 21e in een rolstoel. Hij is tegenwoordig vrijwel compleet verlamd en kan alleen spreken via een computer. Hawkings is vorig jaar met pensioen gegaan.

ANP

What an extremely stupid non_sense coming from a top scientist :

to say that the universe might have created itself :

Neither Physics nor the rest of science are capable of addressing the human spirit question, let alone the God question :

The human spirit as a metaphysical phenomenon , God ...are beyond humans' or science's reach, that's why God had sent prophets to humanity , silly idiots !

Hawkings, Dawkins ...they all sound like each other :

they all lack one of the most important sorts of intelligence :

the intelligence of the heart ...to say the least ...so..

DNA
03-09-10, 23:06
CAMBRIDGE - God heeft niets te maken gehad met de creatie van de aarde en het universum. Dat stelt de wereldberoemde natuurkundige en kosmoloog Stephen Hawking in een nieuw boek.

Een deel van zijn werk is donderdag gepubliceerd in de Britse krant The Times.
Eerder schreef Hawking nog dat de wetenschap de rol van God bij het ontstaan van het heelal niet helemaal kon uitsluiten.

Maar in The Grand Design (Het grote ontwerp) komt hij daarop terug. Het ontstaan van het universum is een onvermijdelijke consequentie van de natuurkundige wetten, aldus de kosmoloog.
Door de zwaartekracht is het mogelijk dat het universum zichzelf creëert uit het niets, zo stelt Hawking.
''Spontane creatie is de reden dat er iets is in plaats van niets, de reden dat het universum bestaat en waarom wij bestaan.'' Hawking schreef zijn boek samen met de Amerikaanse onderzoeker Leonard Mlodinow.
Hawking
Stephen Hawking geldt internationaal al decennia als een autoriteit op het gebied van kosmologie, zwarte gaten en zwaartekracht. Hij kreeg in 1988 wereldwijde erkenning met de publicatie van zijn boek A Brief History of Time. Dat gaat over de oorsprong van het heelal.
Door een zeldzame spierziekte zit de wetenschapper sinds zijn 21e in een rolstoel. Hij is tegenwoordig vrijwel compleet verlamd en kan alleen spreken via een computer. Hawkings is vorig jaar met pensioen gegaan.

ANP

:lol:

ja, ja :

That Hwkings wxas proven wrong after some 30 years concerning his silly theory about the black holes in space ...

well, it will take just a sec to prove this idiotic top scientist wrong when it comes to this new "theory" of his even my child of 6 won't believe ...

The human spirit , God , reality ....& much much more are beyond humans' & beyond science's reach ...


zielig !

:zwaai:

DNA
03-09-10, 23:07
CAMBRIDGE - God heeft niets te maken gehad met de creatie van de aarde en het universum. Dat stelt de wereldberoemde natuurkundige en kosmoloog Stephen Hawking in een nieuw boek.

Een deel van zijn werk is donderdag gepubliceerd in de Britse krant The Times.
Eerder schreef Hawking nog dat de wetenschap de rol van God bij het ontstaan van het heelal niet helemaal kon uitsluiten.

Maar in The Grand Design (Het grote ontwerp) komt hij daarop terug. Het ontstaan van het universum is een onvermijdelijke consequentie van de natuurkundige wetten, aldus de kosmoloog.
Door de zwaartekracht is het mogelijk dat het universum zichzelf creëert uit het niets, zo stelt Hawking.
''Spontane creatie is de reden dat er iets is in plaats van niets, de reden dat het universum bestaat en waarom wij bestaan.'' Hawking schreef zijn boek samen met de Amerikaanse onderzoeker Leonard Mlodinow.
Hawking
Stephen Hawking geldt internationaal al decennia als een autoriteit op het gebied van kosmologie, zwarte gaten en zwaartekracht. Hij kreeg in 1988 wereldwijde erkenning met de publicatie van zijn boek A Brief History of Time. Dat gaat over de oorsprong van het heelal.
Door een zeldzame spierziekte zit de wetenschapper sinds zijn 21e in een rolstoel. Hij is tegenwoordig vrijwel compleet verlamd en kan alleen spreken via een computer. Hawkings is vorig jaar met pensioen gegaan.

ANP

:lol:

ja, ja :

That Hawkings was proven wrong after some 30 years concerning his silly theory about the black holes in space ...

well, it will take just a sec to prove this idiotic top scientist wrong when it comes to this new "theory" of his even my child of 6 won't believe ...

The human spirit , God , reality ....& much much more are beyond humans' & beyond science's reach ...
................................

zielig !

:zwaai:

DNA
03-09-10, 23:18
:lol:

Top ideological ignorance, stupidity .... coming from a so_called top scientist lunatic even my child of 6 won't believe in ...

Christmas fairy tales sound more ..."credible" in comparison ... :lol:

see how ideology makes the greatest minds sound so ...stupid, so ignorant, so pretentious , so foolish ...


We are all full of shit somehow , more or less, to some extent at least, the one more than the other :

"Everything is ego" Fichte said once :

well, not everything , almost :

we do "subject" the universe !!!!!!!!! :lol: (or is it the other way around in fact ??? :lol: ) to our egos, wishes, desires, reflexes, basic insitincts ...as if we were some sort of center of the world, as if we were some sort of silly pathetic tragic _hilarious egocentric individualistic selfish ...freaks who think of themselves as some sorts of "gods" :

while we don't represent much in this huge universe , worse : we almost represent nothing in it ...to be more precize ...

western individualism had created so many handicaped Frankenstein's monsters , i see :

try to learn from that Oriental holism, fools or better :

from individualistic holistic multidimentional ...Islam ; handicaped freaks !

no offense for the naturally or accidently handicapeds people with all my due respect to them !

:zwaai:

DNA
03-09-10, 23:19
:lol:

:zwaai:

The Alchemist
03-09-10, 23:27
CAMBRIDGE - God heeft niets te maken gehad met de creatie van de aarde en het universum. Dat stelt de wereldberoemde natuurkundige en kosmoloog Stephen Hawking in een nieuw boek.

Een deel van zijn werk is donderdag gepubliceerd in de Britse krant The Times.
Eerder schreef Hawking nog dat de wetenschap de rol van God bij het ontstaan van het heelal niet helemaal kon uitsluiten.

Maar in The Grand Design (Het grote ontwerp) komt hij daarop terug. Het ontstaan van het universum is een onvermijdelijke consequentie van de natuurkundige wetten, aldus de kosmoloog.
Door de zwaartekracht is het mogelijk dat het universum zichzelf creëert uit het niets, zo stelt Hawking.
''Spontane creatie is de reden dat er iets is in plaats van niets, de reden dat het universum bestaat en waarom wij bestaan.'' Hawking schreef zijn boek samen met de Amerikaanse onderzoeker Leonard Mlodinow.
Hawking
Stephen Hawking geldt internationaal al decennia als een autoriteit op het gebied van kosmologie, zwarte gaten en zwaartekracht. Hij kreeg in 1988 wereldwijde erkenning met de publicatie van zijn boek A Brief History of Time. Dat gaat over de oorsprong van het heelal.
Door een zeldzame spierziekte zit de wetenschapper sinds zijn 21e in een rolstoel. Hij is tegenwoordig vrijwel compleet verlamd en kan alleen spreken via een computer. Hawkings is vorig jaar met pensioen gegaan.

ANP

:lol:

zielig ...

:zwaai:

The Alchemist
05-09-10, 18:25
zielig ...

fisherman1969
05-09-10, 19:24
zielig ...

Ja ,ja ,ja houd nou maar op met zielig te doen .
We weten nu onderhand allemaal wel hoe ZIELIG jij bent !

grtjs
fisherman

The Alchemist
05-09-10, 23:15
zielig ... :lol:

The Alchemist
06-09-10, 19:00
:lol:

Sjarlus
06-09-10, 19:51
CAMBRIDGE - God heeft niets te maken gehad met de creatie van de aarde en het universum. Dat stelt de wereldberoemde natuurkundige en kosmoloog Stephen Hawking in een nieuw boek.[...]
Hij zegt dus niet dat God niet bestaat. Zou hij de woestijngod bedoelen of alleen maar willen beweren dat het heelal nevernooitniet door bemoeienis van welke vage almachtige Dinges dan ook kan zijn ontstaan?
Hoogstens kun je aannemelijk maken dat het universum theoretisch zonder tussenkomst van God zou kunnen zijn ontstaan, dacht ik zo.

reallife
08-09-10, 09:23
CAMBRIDGE - God heeft niets te maken gehad met de creatie van de aarde en het universum. Dat stelt de wereldberoemde natuurkundige en kosmoloog Stephen Hawking in een nieuw boek.

Een deel van zijn werk is donderdag gepubliceerd in de Britse krant The Times.
Eerder schreef Hawking nog dat de wetenschap de rol van God bij het ontstaan van het heelal niet helemaal kon uitsluiten.

Maar in The Grand Design (Het grote ontwerp) komt hij daarop terug. Het ontstaan van het universum is een onvermijdelijke consequentie van de natuurkundige wetten, aldus de kosmoloog.
Door de zwaartekracht is het mogelijk dat het universum zichzelf creëert uit het niets, zo stelt Hawking.
''Spontane creatie is de reden dat er iets is in plaats van niets, de reden dat het universum bestaat en waarom wij bestaan.'' Hawking schreef zijn boek samen met de Amerikaanse onderzoeker Leonard Mlodinow.
Hawking
Stephen Hawking geldt internationaal al decennia als een autoriteit op het gebied van kosmologie, zwarte gaten en zwaartekracht. Hij kreeg in 1988 wereldwijde erkenning met de publicatie van zijn boek A Brief History of Time. Dat gaat over de oorsprong van het heelal.
Door een zeldzame spierziekte zit de wetenschapper sinds zijn 21e in een rolstoel. Hij is tegenwoordig vrijwel compleet verlamd en kan alleen spreken via een computer. Hawkings is vorig jaar met pensioen gegaan.

ANP

Het is wel interessant om ook vanuit gelovig perspectief over deze dingen na te denken. Las wat over het Rosj Hasjana (Joods nieuwjaar)wat morgen begint. En daarin komen veel elementen van de schepping terug. Misschien vinden meer het leuk om hier wat over te lezen? Gewoon omdat het leuk is om over deze dingen na te denken. Wat men voor waar aanneemt is zo persoonlijk. :slaap:

Wat citaten.

Vandaag is de geboortedag van de wereld.” Je vindt een enigmatische uitspraak verschillende malen herhaald: „Deze dag is het begin van Uw werken, een herinnering aan de eerste dag.”

Dit suggereert een interessante gedachte, die moderne wetenschappers inderdaad kunnen omarmen: misschien is de kosmos pas geboren toen Adam zijn ogen opende om de dingen waar te nemen en ze een naam te geven. Vertellen ten slotte de kwamtumfysici en kosmologen ons vandaag niet dat er geen gebeurtenissen geweest kunnen zijn, geen universum, zonder dat het wordt waargenomen? Het universum begint dus met de schepping van het bewustzijn van de eerste mens: „En Hij blies levensadem in zijn neusgaten en Adam werd een levend wezen.”

Fascinerend, maar niet bepaald bevredigend. Want in feite vertelt het Boek Genesis dat Adam op de zesde dag van de schepping geschapen werd. Het was al een wereld daarvóór. Toegegeven, een totaal andere wereld dan die wij kennen, een waarin materiaal, energie, tijd en ruimte ontstonden een vorm aannamen, waarin gebeurtenissen elkaar in een snel tempo afwisselden en zich ontwikkelden van eenvoudig tot complex en een korte spanne tijds. Maar het was niettemin een wereld. Waarom dan, is de klassieke vraag, gedenken we Rosj Hasjana op de geboortedag van Adam en niet zes dagen eerder, op de geboortedag van de wereld?

En het klassieke antwoord is: omdat we geen verjaardag vieren; „vandaag is de geboortedag van de wereld,” betekent vandaag, nu. Vandaag is de wereld opnieuw geboren. Deze dag is „het begin van Uw werken,” herinnerend aan die allereerste keer dat de wereld gemaakt werd. Alleen, de eerste keer dat de wereld geboren werd, was het een gratis gift. Sedertdien hangt het van ons af, de Adam – de mens. En valt Rosj Hasjana samen met onze geboortedag. Wij zijn opnieuw geboren en met ons het hele kosmos.

en...

Maar G-d is niet alleen maar boven de wereld, Hij is er ook binnenin. Hij is te vinden in iedere atoom van deze wereld. Maar alleen de ziel van de Mens kan in Zijn naam argumenteren. Dus doen we dat. Het klinkt misschien vreemd, maar dit is wat er gebeurt: Hij, zoals Hij daarboven is, brengt Zichzelf, zoals Hij aanwezig is in deze wereld, voor het gerecht. (specifiek op Rosj Hasjana)

Wij zijn de advocaten voor de verdediging. Wij erkennen dat al Zijn klachten gefundeerd en waar zijn. Wij pleiten schuldig op alle fronten. Maar we demonstreren oprechte spijt en we verklaren dat we nu op onszelf accepteren om schoon schip te maken van ons gedrag en om van dit komende jaar een veel, veel beter jaar te maken dan dat wat afgelopen is. En vooral nemen we ons voor om alleen maar goed over anderen te spreken en hen onze zegen te geven voor een goed en zoet jaar. Want hoe wij anderen beoordelen, zo zullen wij zelf beoordeeld worden.

De vonk van G-d binnenin ons hier beneden, verbindt ons met het Oneindige Licht van G-d daarboven. De cirkel is compleet en het universum wordt opnieuw opgestart met nieuwe energie voor het hele komende jaar.

http://www.joodsleven.nl/Feestdagen/RosjHasjana/Chassidisch_inzicht_in_Rosj_Hasjana.htm

The Alchemist
08-09-10, 19:16
:lol:

zielig...

:zwaai:

StevieK
08-09-10, 19:43
Precies de Aarde is in principe erg jong , ondanks dat zijn er al honderden geloven geweest en even zoveel Goden , die allemaal beweerden dat hun GOD de enige echte ware GOD is .

En de rest ??? allemaal Afgoderij , vandaar dat de TALIBAN alle Bhoedda beelden aan gruzelementen sloegen

Kleine kinderen zoeken hun heil,verdriet,sterkte, enz enz, in de teddybeer,

als je dan groter wordt dan wordt het God

fisherman1969
08-09-10, 20:04
Het is wel interessant om ook vanuit gelovig perspectief over deze dingen na te denken. Las wat over het Rosj Hasjana (Joods nieuwjaar)wat morgen begint. En daarin komen veel elementen van de schepping terug. Misschien vinden meer het leuk om hier wat over te lezen? Gewoon omdat het leuk is om over deze dingen na te denken. Wat men voor waar aanneemt is zo persoonlijk. :slaap:

Wat citaten.

Vandaag is de geboortedag van de wereld.” Je vindt een enigmatische uitspraak verschillende malen herhaald: „Deze dag is het begin van Uw werken, een herinnering aan de eerste dag.”

Dit suggereert een interessante gedachte, die moderne wetenschappers inderdaad kunnen omarmen: misschien is de kosmos pas geboren toen Adam zijn ogen opende om de dingen waar te nemen en ze een naam te geven. Vertellen ten slotte de kwamtumfysici en kosmologen ons vandaag niet dat er geen gebeurtenissen geweest kunnen zijn, geen universum, zonder dat het wordt waargenomen? Het universum begint dus met de schepping van het bewustzijn van de eerste mens: „En Hij blies levensadem in zijn neusgaten en Adam werd een levend wezen.”

Fascinerend, maar niet bepaald bevredigend. Want in feite vertelt het Boek Genesis dat Adam op de zesde dag van de schepping geschapen werd. Het was al een wereld daarvóór. Toegegeven, een totaal andere wereld dan die wij kennen, een waarin materiaal, energie, tijd en ruimte ontstonden een vorm aannamen, waarin gebeurtenissen elkaar in een snel tempo afwisselden en zich ontwikkelden van eenvoudig tot complex en een korte spanne tijds. Maar het was niettemin een wereld. Waarom dan, is de klassieke vraag, gedenken we Rosj Hasjana op de geboortedag van Adam en niet zes dagen eerder, op de geboortedag van de wereld?

En het klassieke antwoord is: omdat we geen verjaardag vieren; „vandaag is de geboortedag van de wereld,” betekent vandaag, nu. Vandaag is de wereld opnieuw geboren. Deze dag is „het begin van Uw werken,” herinnerend aan die allereerste keer dat de wereld gemaakt werd. Alleen, de eerste keer dat de wereld geboren werd, was het een gratis gift. Sedertdien hangt het van ons af, de Adam – de mens. En valt Rosj Hasjana samen met onze geboortedag. Wij zijn opnieuw geboren en met ons het hele kosmos.

en...

Maar G-d is niet alleen maar boven de wereld, Hij is er ook binnenin. Hij is te vinden in iedere atoom van deze wereld. Maar alleen de ziel van de Mens kan in Zijn naam argumenteren. Dus doen we dat. Het klinkt misschien vreemd, maar dit is wat er gebeurt: Hij, zoals Hij daarboven is, brengt Zichzelf, zoals Hij aanwezig is in deze wereld, voor het gerecht. (specifiek op Rosj Hasjana)

Wij zijn de advocaten voor de verdediging. Wij erkennen dat al Zijn klachten gefundeerd en waar zijn. Wij pleiten schuldig op alle fronten. Maar we demonstreren oprechte spijt en we verklaren dat we nu op onszelf accepteren om schoon schip te maken van ons gedrag en om van dit komende jaar een veel, veel beter jaar te maken dan dat wat afgelopen is. En vooral nemen we ons voor om alleen maar goed over anderen te spreken en hen onze zegen te geven voor een goed en zoet jaar. Want hoe wij anderen beoordelen, zo zullen wij zelf beoordeeld worden.

De vonk van G-d binnenin ons hier beneden, verbindt ons met het Oneindige Licht van G-d daarboven. De cirkel is compleet en het universum wordt opnieuw opgestart met nieuwe energie voor het hele komende jaar.

http://www.joodsleven.nl/Feestdagen/RosjHasjana/Chassidisch_inzicht_in_Rosj_Hasjana.htm

Dit zeggen de JEHOVA Getuigen ook dus niks bijzonders !

fisherman1969
08-09-10, 20:12
Kleine kinderen zoeken hun heil,verdriet,sterkte, enz enz, in de teddybeer,

als je dan groter wordt dan wordt het God

Klopt !alleen wordt het als regel door je strot geduwd bij welke God jij je

heil,verdriet,sterkte, kan vinden .:)

StevieK
09-09-10, 09:01
Klopt !alleen wordt het als regel door je strot geduwd bij welke God jij je

heil,verdriet,sterkte, kan vinden .:)

Ik moet vaak lachen, vaak moet je op het forum bewijs leveren over allerlei zaken.

Maar niemand heeft ooit bewezen dat God of Allah bestaat, die is een zaak dat je moet geloven, daarom heet het ook geloof. En iedereen is vrij te geloven, maar aub laat dan leven en laten leven en dwing een ander niet jouw geloof door door je strot te duwen


Moet ook vaak lachen bij rechtzaken, met de hand op de bijbel moet je beloven de waarheid te vertellen.
Maar vertel je de waarheid dan geloven ze je nog niet.
Oeps, wat hypocriet.

fisherman1969
09-09-10, 21:08
Ik moet vaak lachen, vaak moet je op het forum bewijs leveren over allerlei zaken.

Maar niemand heeft ooit bewezen dat God of Allah bestaat, die is een zaak dat je moet geloven, daarom heet het ook geloof. En iedereen is vrij te geloven, maar aub laat dan leven en laten leven en dwing een ander niet jouw geloof door door je strot te duwen


Moet ook vaak lachen bij rechtzaken, met de hand op de bijbel moet je beloven de waarheid te vertellen.
Maar vertel je de waarheid dan geloven ze je nog niet.
Oeps, wat hypocriet.

Ja dat is een goeie !!! hoe moet dat dan met MOSLIMS of anders gelovigen die voor de rechter verschijnen ????

Seif
09-09-10, 22:25
De fout in het denken begint al bij het uitgaan van een begin en een eind aan alles. Da's veel te lineair gedacht.

En toch wijst alles wat we nu weten op een begin. Onze modellen en telescopen laten zien dat het heelal een evolutie heeft doorgemaakt. Als er geen begin zou zijn geweest, dan zou het heelal een statisch beeld laten zien. Natuurlijk zou er dan wel evolutie op kleine schaal zijn, zoals de dood en geboorte van sterren. Maar op grote schaal zou het heelal er dan eenvormig uitzien.

The Alchemist
09-09-10, 22:34
:lol:

zielig...

:zwaai:

fisherman1969
10-09-10, 09:48
En toch wijst alles wat we nu weten op een begin. Onze modellen en telescopen laten zien dat het heelal een evolutie heeft doorgemaakt. Als er geen begin zou zijn geweest, dan zou het heelal een statisch beeld laten zien. Natuurlijk zou er dan wel evolutie op kleine schaal zijn, zoals de dood en geboorte van sterren. Maar op grote schaal zou het heelal er dan eenvormig uitzien.

Wij mensen komen daar hoogst waarschijnlijk niet meer achter tenzij wij nog enkele miljarden jaren zouden voortbestaan. *)
Het heelal dus sterrenhemel zoals wij die nu zien is , zelfs met de meest moderne telescopen slecht die van miljoenen jaren geleden (was met blote oog miljarden).
*)In principe zijn wij er pas : ik bedoel de mens is een van de wezens die het kortst op aarde zijn tot nu toe !
Het is aan ons nu we de macht hebben tot zelf vernietiging van deze AARDE
hoe lang we nog voortbestaan .
Stof tot nadenken genoeg dunkt me .

Nogmaals wens ik bij deze alle Moslim lezers een gezellig en fijn Suikerfeest toe !

The Alchemist
10-09-10, 18:43
CAMBRIDGE - God heeft niets te maken gehad met de creatie van de aarde en het universum. Dat stelt de wereldberoemde natuurkundige en kosmoloog Stephen Hawking in een nieuw boek.

Een deel van zijn werk is donderdag gepubliceerd in de Britse krant The Times.
Eerder schreef Hawking nog dat de wetenschap de rol van God bij het ontstaan van het heelal niet helemaal kon uitsluiten.

Maar in The Grand Design (Het grote ontwerp) komt hij daarop terug. Het ontstaan van het universum is een onvermijdelijke consequentie van de natuurkundige wetten, aldus de kosmoloog.
Door de zwaartekracht is het mogelijk dat het universum zichzelf creëert uit het niets, zo stelt Hawking.
''Spontane creatie is de reden dat er iets is in plaats van niets, de reden dat het universum bestaat en waarom wij bestaan.'' Hawking schreef zijn boek samen met de Amerikaanse onderzoeker Leonard Mlodinow.
Hawking
Stephen Hawking geldt internationaal al decennia als een autoriteit op het gebied van kosmologie, zwarte gaten en zwaartekracht. Hij kreeg in 1988 wereldwijde erkenning met de publicatie van zijn boek A Brief History of Time. Dat gaat over de oorsprong van het heelal.
Door een zeldzame spierziekte zit de wetenschapper sinds zijn 21e in een rolstoel. Hij is tegenwoordig vrijwel compleet verlamd en kan alleen spreken via een computer. Hawkings is vorig jaar met pensioen gegaan.

ANP

:lol:

Sallahddin
11-09-10, 21:16
Wij mensen komen daar hoogst waarschijnlijk niet meer achter tenzij wij nog enkele miljarden jaren zouden voortbestaan. *)
Het heelal dus sterrenhemel zoals wij die nu zien is , zelfs met de meest moderne telescopen slecht die van miljoenen jaren geleden (was met blote oog miljarden).
*)In principe zijn wij er pas : ik bedoel de mens is een van de wezens die het kortst op aarde zijn tot nu toe !
Het is aan ons nu we de macht hebben tot zelf vernietiging van deze AARDE
hoe lang we nog voortbestaan .
Stof tot nadenken genoeg dunkt me .

Nogmaals wens ik bij deze alle Moslim lezers een gezellig en fijn Suikerfeest toe !


Menselijk kennis is beperkt joh :

wetenschappers lunnen nooit achterhalen wat de natuur van het menselijk bewustzijn is , laat staan dat ze zouden weten hoe wat wie het universum al dan niet had gecreerd :

vooraal als de modern exacte wetenschappen , human sciences worden gedomlineerd door die ideologisch materialisme zoals het geval nu nog is , dus ...........

deze grote metafysisch zaken : menselijk geest , God .....zijn buiten bereik van mensen kennis & buiten bereik van de wetenschap wel ...dus ...

Eind verhaal ...

ClaudiaND
11-09-10, 21:33
Precies, mensen zijn te nietige wezens om alles te begrijpen, laat staan te bewijzen. Zinloos, zal niet lukken. Het blijft bij theorieën.

Curieus
11-09-10, 21:45
Precies, mensen zijn te nietige wezens om alles te begrijpen, laat staan te bewijzen. Zinloos, zal niet lukken. Het blijft bij theorieën.

..........mensen zijn veel minder dan nietig : mensen of de aarde zelf representeren bijna niets in deze gigantisch universum .... zijn bijna niets om preciezer te zijn :

de arrogantie & pretenties van materialistisn atheisten kenen geen grenzen blijkbaar , hun onwetendheid ook niet ...

mensen kennis is zeer beperkt inderdaad ...

P.S.: Pretentie & arrogantie zijn geen tekenen van wijsheid & intelligentie moet ik tegen die uiterst pretentieus arrogant onwetend wetenschapper zeggen , al wordt ie beschouwd als een soort genie in de cosmologie ....

wij kunnen allemaal heel intelligent zijn in bepaalde aspecten van het leven ...& wel heel erg dom zijn in andere :

Er zijn er bovendien veel soorten intelligentie :

sociale, emotionele, wiskundige , spirituele, mentale cognitieve , existentiele ...= intelligentie is een heel breed begrip die ook te maken heeft met het menselijk geest wiens natuur is buiten bereik van de wetenschap !

die IQ test bijv is te belachelijk voor worden : het is alsof mensen de schoonheid willen bepalen via metingnen van sommigge lichaams delen zoals neus , hips , chest ... :lol:


Deze soort pretentieuze onwetend arrogant wetenschappers missen 1 van de belangrijkste soort intelligenties :

Intelligentie van het ..hart !

ronald
11-09-10, 23:46
CAMBRIDGE - God heeft niets te maken gehad met de creatie van de aarde en het universum. Dat stelt de wereldberoemde natuurkundige en kosmoloog Stephen Hawking in een nieuw boek.

Een deel van zijn werk is donderdag gepubliceerd in de Britse krant The Times.
Eerder schreef Hawking nog dat de wetenschap de rol van God bij het ontstaan van het heelal niet helemaal kon uitsluiten.

Maar in The Grand Design (Het grote ontwerp) komt hij daarop terug. Het ontstaan van het universum is een onvermijdelijke consequentie van de natuurkundige wetten, aldus de kosmoloog.
Door de zwaartekracht is het mogelijk dat het universum zichzelf creëert uit het niets, zo stelt Hawking.
''Spontane creatie is de reden dat er iets is in plaats van niets, de reden dat het universum bestaat en waarom wij bestaan.'' Hawking schreef zijn boek samen met de Amerikaanse onderzoeker Leonard Mlodinow.
Hawking
Stephen Hawking geldt internationaal al decennia als een autoriteit op het gebied van kosmologie, zwarte gaten en zwaartekracht. Hij kreeg in 1988 wereldwijde erkenning met de publicatie van zijn boek A Brief History of Time. Dat gaat over de oorsprong van het heelal.
Door een zeldzame spierziekte zit de wetenschapper sinds zijn 21e in een rolstoel. Hij is tegenwoordig vrijwel compleet verlamd en kan alleen spreken via een computer. Hawkings is vorig jaar met pensioen gegaan.

ANP

Oh, hij accepteert dus wel het bestaan van Gd. Mooi.
Hoe dom kun je zijn om als exacte wetenschapper uitspraken te doen over Bijbelse aangelegenheden?

Slinger
12-09-10, 00:09
Deze soort pretentieuze onwetend arrogant wetenschappers missen 1 van de belangrijkste soort intelligenties :

Intelligentie van het ..hart !

En die mis jij ook, want het gaat jou alleen maar om één ding, en dat is niet de islam, zoals je voorwendt, maar wel je eigen ego.:usa:

H.P.Pas
12-09-10, 00:13
En die mis jij ook, want het gaat jou alleen maar om één ding, en dat is niet de islam, zoals je voorwendt, maar wel je eigen ego.:usa:

Zo eenvoudig is dat inderdaad.

Slinger
12-09-10, 00:21
Oh, hij accepteert dus wel het bestaan van Gd. Mooi.
Hoe dom kun je zijn om als exacte wetenschapper uitspraken te doen over Bijbelse aangelegenheden?

Nee. Ronald, Hawking accepteert het bestaan van God niet. In elk geval heeft hij God helemaal naar de zijlijn geschoven. Hij hoopt ooit nog eens de 'ultimate theory' te ontdekken, die een verklaring geeft van alles, zonder God er in te betrekken.

knuppeltje
12-09-10, 08:51
Hoe dom kun je zijn om als exacte wetenschapper uitspraken te doen over Bijbelse aangelegenheden?

Dat lijkt me juist een bij uitstek een zaak voor wetenschappers..

Curieus
13-09-10, 12:46
Zo eenvoudig is dat inderdaad.

Ben je een soort helderziende geworden soms ???? :lol:


Ongeloofelijk absoluut zekerheid van een zgn atheistisch sceptici :

pfff............atheism is a belief too , silly :

atheism is all about ego : a psychological disorder , didn't u know that???

Eurocentrism is all about the adventure of the European ego ...

or as had said that silly Fichte once : " alles is ego " :

nou, niet alles, bijna dan ...