PDA

Bekijk Volledige Versie : Amsterdam is al bijna 2000 jaar bewoond



HUISBAAS
02-09-10, 14:11
http://www.parool.nl/static/FOTO/pe/1/10/1/media_xl_281581.jpg?20100902114048

AMSTERDAM - Amsterdam is waarschijnlijk veel langer bewoond dan was gedacht. Nieuwe archeologische opgravingen tonen aan dat de eerste bewoners zich al tweeduizend jaar geleden aan het IJ hebben gevestigd.

Dat stellen de archeoloog Arjen Bosman en de historicus Jona Lendering, van wie deze week het boek De rand van het rijk - de Romeinen en de Lage landen verschijnt. Volgens de auteurs hebben Romeinse schepen aan het begin van de eerste eeuw tientallen jaren af en aan langs Amsterdam gevaren. Dat moet gevolgen hebben gehad voor het gebied dat later zou uitgroeien tot de stad Amsterdam.

Overblijfselen van de Romeinen zijn in Amsterdam uiterst schaars. De plek waar pas rond 1225 de eerste houten huisjes werden gebouwd, op de huidige Nieuwendijk, bestond destijds uit onbewoonbaar moeras en lag ten noorden van de grens van Romeinse keizerrijk.

Maar volgens Bosman en Lendering moet dat laatste waarschijnlijk worden herzien. Sinds 15 na Chr. hadden de Romeinen daar een vlootbasis, op de plaats van de huidige Wijkertunnel, om wraakacties te ondernemen tegen de Germanen, met wie ze op voet van oorlog leefden. Historici weten niet beter dan dat die basis in 28 alweer werd verlaten. Verder staat vast dat rond het jaar 40 een tweede fort werd gebouwd, op de plaats van de huidige Velsertunnel. Uit archeologische opgravingen valt echter op te maken dat de Romeinen in de tussenliggende tijd niet zijn weggeweest. (HENK SCHUTTEN (http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/1005528/2010/09/02/Amsterdam-is-al-bijna-2000-jaar-bewoond.dhtml))
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Jona Lendering
06-09-10, 10:54
Helaas, het bovenstaande artikel is niet waar. Dat wil zeggen, elke bewering op zich is correct en is overgenomen uit een betrouwbaar artikel (dit (http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/1005528/2010/09/02/Amsterdam-is-al-bijna-2000-jaar-bewoond.dhtml)), maar toen het werd samengevat is het een en ander verkeerd gegaan.



Eerst is het woord "Velsen" weggevallen. Daarna gaat het stukje dus over Romeinen aan het IJ. Vervolgens heeft iemand er een kop boven gezet. Die heeft vermoedelijk gedacht: "Het IJ, dat is Amsterdam". Vandaar dat de kop de naam van de hoofdstad vermeldt. Tot slot creeer je een dijk van een hoax door het op de voorpagina van de krant te plaatsen.



Er is geen gemene opzet in het spel, maar het uiteindelijke bericht is dus niet waar. Ik heb Het Parool erover geschreven; die hebben op het internet een betere tekst afgedrukt (waarnaar ik hierboven linkte). En verder heeft mijn vrijdag en mijn weekend mogen bestaan uit mail naar de Volkskrant (die het stukje heeft gehandhaafd), de Amsterdamse stadsarcheoloog (die het goed oppakte) en verschillende bloggers, die het snel weghaalden.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Nihad_zina
06-09-10, 14:44
Daar moet een aantekening van worden gemaakt, vind je ook niet :)
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl